Gå til innhold

Lang ventetid på kjemisk abort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som skal ta en abort, hun er tre uker eller 1 måned på vei, og fikk vite nettopp hos legen at hun må vente to uker før hun skal få ta denne aborten, som visstnok er en kjemisk abort hvor man tar noen piller. Hvorfor i granskauen må hun vente så lenge for å få disse pillene? Hun sliter nok med tanken om abort, om hun så må vente lengre til å ta denne aborten. (Men av flere grunner så er abort det beste valget for hennes livssituasjon no)

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

Er det ikke lettere for henne å spørre legen sin om det?

Kan hende det er en spesifik grunn til det.

Skrevet

Sannsynligvis resurrsmangel. Akutte tilfeller som fødende, kvinner som er nærmere abortgrensen, vanskelige svangerskap, krefttilfeller osv vil alltid bli prioritert. Nå behøver ikke en medisins abort nødvendigvis medføre stor belastning på sykehuset, så sant hun gjør det hjemme og alt går bra. Men kvinnen skal uansett alltid få tilbud om å være på sykehuset. Dermed tar de opp et liggedøgn, i tillegg til at det alltid vil være fare for komplikasjoner som medfører en enda større belastning på sykehuset.

Fysisk sett er det ingen grunn til det. Hadde det være kirurgisk abort er det en minimumsgrense for det pga at fosteret skal være stort nok til at det er lettere å få det ut.

Skrevet
Sannsynligvis resurrsmangel. Akutte tilfeller som fødende, kvinner som er nærmere abortgrensen, vanskelige svangerskap, krefttilfeller osv vil alltid bli prioritert. Nå behøver ikke en medisins abort nødvendigvis medføre stor belastning på sykehuset, så sant hun gjør det hjemme og alt går bra. Men kvinnen skal uansett alltid få tilbud om å være på sykehuset. Dermed tar de opp et liggedøgn, i tillegg til at det alltid vil være fare for komplikasjoner som medfører en enda større belastning på sykehuset.

Fysisk sett er det ingen grunn til det. Hadde det være kirurgisk abort er det en minimumsgrense for det pga at fosteret skal være stort nok til at det er lettere å få det ut.

Men kirurgisk abort er på mange måter bedre, da du selv slipper å se fosteret. Hvis det blir lang ventetid kan jo veninnen din tenke seg nøye om, om det er dette hun virkelig vil.

Gjest StockDama
Skrevet

Har hørt kjemisk abort er helt forferdelig å gå gjennom, da man mest sannsynlig får sett fosteret og kroppen setter igang en fødsel (?)

Ville nok gått for kirurgisk om jeg måtte velge en dag.

Skrevet
Har hørt kjemisk abort er helt forferdelig å gå gjennom, da man mest sannsynlig får sett fosteret og kroppen setter igang en fødsel (?)

Ville nok gått for kirurgisk om jeg måtte velge en dag.

Jeg har utført en kirurgisk abort en gang, og jeg har spontan abortert en gang, jeg må si at det var helt forferdelig å spontan abortere, jeg så deler av det som skulle bli babyen min og det blødde helt forferdelig. Ingen opplevelse jeg vil gå igjennom igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...