Gå til innhold

TEORI SPM.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg fikk 10 feil og noen av spm sto ikke i boka.

så jeg lurer på om noen av dere kan svare meg på det..

hvis en bil blinker med fjernlys hva betyr det?

hvis en bil står i en bussholdeplass og blinker at den sakl kjøre ut.og det er 60 km i timen skilt der..hvem har vikeplikt jeg som kjører påveien eller bilen som skal kjøre inn på den veien?

hva sliter mest på dekkene, for lite lufttrykk eler for mye?

håper noen kan være til hjelp..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva det teoretisk i følge biltilsynet betyr når noen blinker med lysene. Men det er for å varsle i alle fall. Jeg blinker med lysene til de jeg møter som ikke blender ned, eller som har glemt å slå på lysene, eller hvis det er et trafikkuhell litt lenger fremme.

Du har IKKE vikeplikt for personbiler som skal ut på veien. Da er det personen som skal ut på veien som har vikeplikt.

Men er det en buss som skal ut på veien har du vikeplikt om det er 60 km i timen eller mindre på stedet.

Jeg vil tro det sliter mer på dekkene å ha for mye luft i dem, men jeg er ikke sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en blinker med fjernlysene så gir en bilen som kommer imot 'beskjed' om noe - enten at den ikke har lys på, eller at et lys er gått e.l.

Bil på bussholdeplass har alltid vikeplikt for biler i kjørebanen. Buss i bussholdeplass har en alltid vikeplikt for.

Hva gjelder dekk, så er jeg usikker - sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en bil som skulle forbikjøre bilen foran og dermed skulle komme ut i andre felt. og bilen i den andre felten blinket med fjernlyset.

gjorde den det for å varsle om at det ikke var trygt å forbi kjøre? eller om veien er klar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en blinker med fjernlysene så gir en bilen som kommer imot 'beskjed' om noe - enten at den ikke har lys på, eller at et lys er gått e.l.

Bil på bussholdeplass har alltid vikeplikt for biler i kjørebanen. Buss i bussholdeplass har en alltid vikeplikt for.

Hva gjelder dekk, så er jeg usikker - sorry...

Man har bare vikeplikt for bussen dersom fartsgrensa er 60 eller lavere...

Når det gjelder dekkene, ville jeg tro at det sliter mest med for lite luft, for da er det jo større flate som slites. Eller? Jeg vet i vertfall at når man har mye luft slites dekkene på midten og om du har for lite luft slites di på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en blinker med fjernlysene så gir en bilen som kommer imot 'beskjed' om noe - enten at den ikke har lys på, eller at et lys er gått e.l.

Bil på bussholdeplass har alltid vikeplikt for biler i kjørebanen. Buss i bussholdeplass har en alltid vikeplikt for.

Hva gjelder dekk, så er jeg usikker - sorry...

Du har bare vikeplikt for buss i busslomme dersom du er i sone 50 eller lavere.

Lavt dekktrykk gir nok den største slitasjen, det dårligste veigrepet og de dårligste kjøre-egenskapene. Du får en lomme i midten av grepsflaten som ikke er i kontakt med veien, dekket deformeres mer gjennom rotasjonen, og siden dekket er mye mer laust og slarkete, blir styringen mindre presis. F.eks vil du lett få understyring gjennom en sving med lavt trykk i dekkene fremme. Men høyt dekktrykk er ikke så bra det heller.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det var en bil som skulle forbikjøre bilen foran og dermed skulle komme ut i andre felt. og bilen i den andre felten blinket med fjernlyset.

gjorde den det for å varsle om at det ikke var trygt å forbi kjøre? eller om veien er klar?

Mener du at den bilen som ble forbikjørt slo på fjernlyset? Det skal den gjøre for å lyse opp veien fremover for å bedre oversikten for den som skal kjøre forbi. Fjernlyset skal være på til bilen som kjører forbi, begynner å svinge inn foran den som blir forbikjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg mener at.

bilen i høyre skal over til venstre for å forbikjøre den som er foran den i høyre. og bilen i venstre blinker med fjernlys.

hva betyr d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare vikeplikt for buss i busslomme dersom du er i sone 50 eller lavere.

Feil!

Tatt fra teoriboka:

På vei med fartsgrense 60 km/t eller lavere, har du vikeplikt for buss på holdeplass når bussjåføren har gitt tegn for å kjøre ut.

Du har ikke vikeplikt for biler i busslommer.

Jeg vil tro (min mening) at lite lufttrykk i dekkene sliter mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt for busser hvis det er 60 eller lavere. Men vær forsiktig uansett, busser er ikke til å stole på.

Du skal det riktige lufttrykket i dekkene fordi mye eller for lite sliter på hver sin måte. Hvis du har for lite slites dekket på sidene og det er tyngre å svinge. Har du for mye får ikke dekkene nok kontakte med bakken og da igjen kan det blir farlig å svinge, dekkene slites også mye midt på dekket.

Hvis noen blinker med fjernlys er det mest sannsynlig at de irriterer seg over at du kjører under fartsgrensen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil!

Tatt fra teoriboka:

Du har ikke vikeplikt for biler i busslommer.

Jeg vil tro (min mening) at lite lufttrykk i dekkene sliter mest.

Bra for meg at jeg allerede har lappen, da. Stoler ikke på busser uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er bilen som kommer BAK deg i venstrefil som blinker med fjernlys, så betyr det at du må kjøre fortere evnt komme deg inn i høyrefil igjen.

Ikke så vanlig å gjøre her tillands, men igårkveld såg jeg at ambulansen måtte blinke til noen foran som tydeligvis ikke hadde sett i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...