Gjest Frk Åberg Skrevet 4. oktober 2007 #21 Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Er ikke døl de gigastore hestene? Døtrene i en nabofamilie hadde sånne, og de ble fort lei fordi hesten var så stor og tung, og vanskelig å bruke til særlig annet enn å rusle sakte rundt langs veiene. Det er ikke min erfaring. Red en del på to dølahester i min ungdom, og de var langt fra trege. Der var det mye fart og moro. De er heller ikke gigastore (avhengig av hva du sammenligner med da, men for meg som red mest på skikkelig store hester, oppfattet jeg ikke dølahester som gigastore, selv om de jo er kraftige). Ponny er hun ikke så begeistret for, siden de hun kjenner til ikke har vært noe særlig. Ettersom hun blir større, er det vel også morsommere å ha en hest hun kan vokse med? Jeg syntes heller ikke det var på langt nær så morsomt å ri på ponnier som på større hester da jeg var på hennes alder. En hest vil også flere i familien ha glede av, dersom det skulle være aktuelt. Selv om jeg jo ser at en ponni er enda mer håndterbar i hennes alder. Endret 4. oktober 2007 av Frk Åberg
Gjest x-rytter Skrevet 4. oktober 2007 #22 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg synes egentlig ikke man skal tenke så mye på rase - det er mye viktigere å finne hvilke behov man har i en hest, og finne den riktige etter det. Islandshester er nydelige, men er man ikke interessert i ekstra gangarter kan man likevel gå for en nordlandshest. Jeg red en nordlandshest fra jeg var 12 til 16. En periode jeg vokste veldig mye, men han passet til meg hele tida. Men gå for en hest som ikke har så mange uvaner (husker da jeg var yngre var det litt "tøft" at hesten skulle ha uvaner, alle småjentene likte at hesten var litt rampete...)
Gjest Bodillen Skrevet 4. oktober 2007 #23 Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Dølahesten er en tung kaldblodshest tradisjonelt brukt til arbeid. Lettdøl er en lettere type av rasen, og brukes til travkjøring. Har erfaring med både døl (lettdøl) og islandshest, og personlig er islandshest min favoritt, men det går på mine interesser og behov i forhold til hest. Dere må ta valg ut fra deres behov og bruksområde. I forhold til en jente på 11 år er det viktigste, som noen andre har poengtert, at hesten er godt dressert og lydig. Den må ha godt, stabilt lynne, og være helt fri for uvaner. I og med at den skal gå på utegang, er det spesielt viktig at den er lett å fange inn, og lett å å leie. Tusen takk for veldig nyttige råd! Ettersom hun blir større, er det vel også morsommere å ha en hest hun kan vokse med? Jeg syntes heller ikke det var på langt nær så morsomt å ri på ponnier som på større hester da jeg var på hennes alder. En hest vil også flere i familien ha glede av, dersom det skulle være aktuelt. Selv om jeg jo ser at en ponni er enda mer håndterbar i hennes alder. Ja, det er også en side av saken. Det er jo også meningen at jeg skal kunne bruke hesten, og selv om jeg ikke er noen diger dame, synes jeg vel at ponny blir i minste laget. Datteren min er dessuten ingen liten flis. Hvis utviklingen fortsetter som nå, kommer hun nok til å bli større enn meg en god stund før hun er ferdig utvokst. Vi vil gjerne ha en hest vi kan ha i maaaange år. Jeg synes egentlig ikke man skal tenke så mye på rase - det er mye viktigere å finne hvilke behov man har i en hest, og finne den riktige etter det. Islandshester er nydelige, men er man ikke interessert i ekstra gangarter kan man likevel gå for en nordlandshest. Jeg red en nordlandshest fra jeg var 12 til 16. En periode jeg vokste veldig mye, men han passet til meg hele tida. Men gå for en hest som ikke har så mange uvaner (husker da jeg var yngre var det litt "tøft" at hesten skulle ha uvaner, alle småjentene likte at hesten var litt rampete...) Ja, det er sikkert veldig riktig, det jeg har uthevet i svaret ditt her. Tusen takk for nyttige råd! Endret 4. oktober 2007 av Bodillen
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. oktober 2007 #24 Skrevet 4. oktober 2007 Hvis man skal ha islandshest på utegang i Norge så bør den vel helst ikke komme fra island (som om det gir mening når det handler om islandshester ). Har veldig lett for å få sommereksem, og det er det vanskelig å forhindre når de går på utegang, med mindre det er i høyden! Husker ikke akkurat høydegrensen akkurat nå. Norskfødt islandshester derimot går helt fint. Selv liker jeg islandshesten veldig godt, og de blir brukt som "vanlige" turhester der jeg rir. Ikke noe gangartsridning på oss. Vil imidlertid også påpeke at islandshester i mine øyne ikke er "barnehester", til det har de rett og slett for mye til felles med litt sprekere raser, selv om dette selvfølgelig er individuelt! Lettdøl (eller kaldblodstraver i min verden) som ikke er brukt til trav kan jeg også gjerne anbefale. Hadde en på fòr fra jeg var 11 til jeg var 16, det var rett og slett en kjempehest! De kan også gå relativt bra dressur og sprang hvis det skulle være interessant!
Midna Skrevet 4. oktober 2007 #25 Skrevet 4. oktober 2007 Tror jeg ville valgt en lett-døl, uten å kunne gi noen god grunn siden jeg har mest erfaring med varmblodsridehester. Men jeg ville passet spesielt på å velge en hest som ikke er eks-traver da de kan bli vanskelige og håndtere for en 11 åring. Ville også vært veldig obs på å finne en hest som er 100 % trafikksikker. Hvis det er mulighet for det så er det sikkert lurt å ha litt undervisningstimer i tillegg på et ridesenter i nærheten eller noe. Lykke til med hestekjøpet! Det blir nok kjempespennende - skulle ønske det var meg;)
Gjest Bodillen Skrevet 5. oktober 2007 #26 Skrevet 5. oktober 2007 Hvis man skal ha islandshest på utegang i Norge så bør den vel helst ikke komme fra island (som om det gir mening når det handler om islandshester ). Har veldig lett for å få sommereksem, og det er det vanskelig å forhindre når de går på utegang, med mindre det er i høyden! Husker ikke akkurat høydegrensen akkurat nå. Norskfødt islandshester derimot går helt fint. Selv liker jeg islandshesten veldig godt, og de blir brukt som "vanlige" turhester der jeg rir. Ikke noe gangartsridning på oss. Vil imidlertid også påpeke at islandshester i mine øyne ikke er "barnehester", til det har de rett og slett for mye til felles med litt sprekere raser, selv om dette selvfølgelig er individuelt! Lettdøl (eller kaldblodstraver i min verden) som ikke er brukt til trav kan jeg også gjerne anbefale. Hadde en på fòr fra jeg var 11 til jeg var 16, det var rett og slett en kjempehest! De kan også gå relativt bra dressur og sprang hvis det skulle være interessant! Ja, det du sier her om islandshesten bekrefter det jeg har hørt fra andre også. Vi bor i lavlandet, så dette bør vi være ekstra obs på. Har du peiling på grunnen til av norskfødte islandshester slipper unna eksem?
Gjest Bodillen Skrevet 5. oktober 2007 #27 Skrevet 5. oktober 2007 Tror jeg ville valgt en lett-døl, uten å kunne gi noen god grunn siden jeg har mest erfaring med varmblodsridehester. Men jeg ville passet spesielt på å velge en hest som ikke er eks-traver da de kan bli vanskelige og håndtere for en 11 åring. Ville også vært veldig obs på å finne en hest som er 100 % trafikksikker. Hvis det er mulighet for det så er det sikkert lurt å ha litt undervisningstimer i tillegg på et ridesenter i nærheten eller noe. Lykke til med hestekjøpet! Det blir nok kjempespennende - skulle ønske det var meg;) Ja, flere som nevner lettdøl her. Både datteren min og jeg rir på rideskole i nærheten. Hun rir på tredje året der nå. Der har de noen eks-travere, og de byr jo på noen utfordringer, ja... Trafikksikkerhet er et must, helt klart! I tillegg til det vil vi huske på rådet om å anskaffe en hest som er grei å fange inn, siden det blir utegang på et relativt stort område. Tusen takk for tips!
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. oktober 2007 #28 Skrevet 5. oktober 2007 Ja, det du sier her om islandshesten bekrefter det jeg har hørt fra andre også. Vi bor i lavlandet, så dette bør vi være ekstra obs på. Har du peiling på grunnen til av norskfødte islandshester slipper unna eksem? Sommereksemen skyldes reaksjon på enkelte eller en (?) type knott. Eksemen er en allergisk reaksjon på bittene fra denne knotten! Hvorfor hester importert fra island oftere får eksem er vanskelig å si. Enkelte teorier går blant annet på at importtidspunkt har noe å si for hvordan hestens imunforsvar reagerer på knotten. Sannsynligheten for sommereksem er større for hester importert på vinteren enn på sommeren. Imidlertid høres det ut som om dere skal kjøpe en voksen hest, og da vil man jo i utgangspunktet vite om hesten har hatt sommereksem tidligere, og kan velge bort disse hestene. De passer jo definitivt ikke inn i ett hestehold som er basert på utegang! På forum for islandshesten er det en bra artikkel om sommereksem; http://islandshest.thlweb.com/index.php?op...5&Itemid=56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå