Gå til innhold

Døla- eller islandshest

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

Vi skal kjøpe hest neste år, og valget står mellom Døla- eller islandshest. Mange sier at begge disse rasene er kjent for å være stri og vanskelige. Vi har imidlertid erfaring med flere dølahester, og kjenner ikke helt igjen den beskrivelsen hos noen av disse. Men nå er det vel med hester som med alt mulig annet - individuelle forskjeller.

Det er en 11-åring som skal ha hesten. Når hun får den vil hun ha 3 års erfaring bak seg med hest og ridning. Hesten skal stå sammen med en annen, hos venner av oss som også skal anskaffe hest. De er hestevante og har hatt hest før.

Jentene kommer ikke til å være alene om stellet av hestene, og det er selvfølgelig ikke snakk om å ri på tur uten voksne på flere år ennå.

Vi kommer til å satse på mye utegang, hele året, i delvis åpent, delvis skogterreng. Vi bygger en åpen "stall" med tak, levegger og tørr plass til fòr.

Vennene våre kommer nok til å gå for islandshest, men vi er i tvil. Vet jo de er kjent for eksemproblemer, bl.a.

Noen med isladshest/dølahest som vil dere sine erfaringer med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ikke igjen dølahester i beskrivelsen som sti og vanskelig nei. Synes de er hyggelige og allsidige hester, men det finnes jo alltid unntak. Ulempen med døl er jo at de kan bli vel store å håndtere for en 11åring, men det går jo over da: ;) Fordelen er at de er betydelig rimeligere i innkjøp enn en islandshest. Islandshester har jeg ikke så stor erfaring med, men synes de er dyre og er vel i tvil om de er verdt det når man bare er ute etter en vanlig hobbyhest?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har heller ikke hørt at dølahester skal være vanskelige - har selv bare gode erfaringer med dem (men jeg eier verken døla- eller islandshest, bare for å ha det på det rene). Jeg er litt svak for dølahester. Men til en 11-åring ser jeg også for meg at vil være lettere å håndtere en islandshest.

Gjest Bodillen
Skrevet
Kjenner ikke igjen dølahester i beskrivelsen som sti og vanskelig nei. Synes de er hyggelige og allsidige hester, men det finnes jo alltid unntak. Ulempen med døl er jo at de kan bli vel store å håndtere for en 11åring, men det går jo over da: ;) Fordelen er at de er betydelig rimeligere i innkjøp enn en islandshest. Islandshester har jeg ikke så stor erfaring med, men synes de er dyre og er vel i tvil om de er verdt det når man bare er ute etter en vanlig hobbyhest?

Godt å høre at det er flere som har god erfaring med dølahesten! Joda, de er store, men hun og jeg er kun vant til å håndtere døler, siden det er det vi rir på rideskolen. Jeg synes de jeg har vært borti er helt greie å hanskes med.

Ja, jeg synes også islenderne er uforholdsmessig stive i prisen. Argumentet er at de kan brukes som ridehester i mange flere år enn de fleste andre raser...?

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg har heller ikke hørt at dølahester skal være vanskelige - har selv bare gode erfaringer med dem (men jeg eier verken døla- eller islandshest, bare for å ha det på det rene). Jeg er litt svak for dølahester. Men til en 11-åring ser jeg også for meg at vil være lettere å håndtere en islandshest.

Ja, men hun er vant til døl, da. Hun håndterer dem helt greit. Både hun og jeg er også veldig svake for dølen. De vi "kjenner" er herlige hester med nydelig gemytt.

Skrevet
Godt å høre at det er flere som har god erfaring med dølahesten! Joda, de er store, men hun og jeg er kun vant til å håndtere døler, siden det er det vi rir på rideskolen. Jeg synes de jeg har vært borti er helt greie å hanskes med.

Ja, jeg synes også islenderne er uforholdsmessig stive i prisen. Argumentet er at de kan brukes som ridehester i mange flere år enn de fleste andre raser...?

Joda, jeg synes altså døl var helt flotte hester å hanskes med (jeg eier forsåvidt ingen nå selv heller, dette er erfaring fra den gang jeg var ung). Og dølahester har da en lang karriere de også? Personlig synes jeg islandshester kanskje er blitt en motehest? (fy, kan man si det?) Jeg synes de forsåvidt er greie, men foretrekker vel helst større hester selv.

Skrevet
Ja, men hun er vant til døl, da. Hun håndterer dem helt greit. Både hun og jeg er også veldig svake for dølen. De vi "kjenner" er herlige hester med nydelig gemytt.

Det høres vel ut som dere egentlig har bestemt dere og helst vil ha en døl?;) Synes ikke dere skal høre så mye på hva alle andre ville ha kjøpt, det er dere som skal ha hest og bør gå for den rasen dere ønskere dere.

Gjest Bodillen
Skrevet
Det høres vel ut som dere egentlig har bestemt dere og helst vil ha en døl?;) Synes ikke dere skal høre så mye på hva alle andre ville ha kjøpt, det er dere som skal ha hest og bør gå for den rasen dere ønskere dere.

Ja, vi vil vel egentlig helst gjerne ha en døl... Men det er så mange som argumenterer så heftig for islandshesten fremfor dølen, da. Noen har til og med sagt at isladshesten er den eneste som kan gå ute hele året, men det har jeg forstått er sprøyt, ikke sant?

Skrevet

Tenker det kommer an på hvor du bor, men så lenge man har mulighet til skikkelig ly hvis det er snøstorm og 20 minus burde det gå greit med en døl også? Døl utvikler da et skikkelig ragg de også, om de får lov. :)

Gjest Bodillen
Skrevet
Tenker det kommer an på hvor du bor, men så lenge man har mulighet til skikkelig ly hvis det er snøstorm og 20 minus burde det gå greit med en døl også? Døl utvikler da et skikkelig ragg de også, om de får lov. :)

Vi bor ikke i det verste kuldehølet i landet, nei. Det hender vel det kryper under 20 blå her også, men det hører til sjeldenhetene.

Tusen takk for nyttige råd!

Skrevet

Jeg tror utegang burde gå greit. Det er ikke bare islandshester på utegang i Norge heller. :)

Gjest Borghild
Skrevet

Jeg har islandshest og vil aldri ha noe annet. Etter min mening er en 11-åring altfor ung for en islandshest for mange av disse har VELDIG mye vilje og det er veldig mye hest i en liten kropp. Og hun trenger nok mer erfaring, særlig om dere skal ha en hest med bra gangarter. Hva med nordlandshest eller welshponni? De er jo veldig fine og passende.

Skrevet

Er ikke døl de gigastore hestene?

Døtrene i en nabofamilie hadde sånne, og de ble fort lei fordi hesten var så stor og tung, og vanskelig å bruke til særlig annet enn å rusle sakte rundt langs veiene.

Skrevet

Hvorfor er en nordlanshest utelukket da?

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg har islandshest og vil aldri ha noe annet. Etter min mening er en 11-åring altfor ung for en islandshest for mange av disse har VELDIG mye vilje og det er veldig mye hest i en liten kropp. Og hun trenger nok mer erfaring, særlig om dere skal ha en hest med bra gangarter. Hva med nordlandshest eller welshponni? De er jo veldig fine og passende.

Ja, jeg har også fått høre dette om islandshesten. Nordlandshest har jeg aldri vært borti, og kjenner ingen som har, derfor har vi vel aldri vurdert den. Ponny er hun ikke så begeistret for, siden de hun kjenner til ikke har vært noe særlig.

Gjest Bodillen
Skrevet
Er ikke døl de gigastore hestene?

Døtrene i en nabofamilie hadde sånne, og de ble fort lei fordi hesten var så stor og tung, og vanskelig å bruke til særlig annet enn å rusle sakte rundt langs veiene.

Neida, de er ikke digre. Det kommer vel an på hva man er vant til. Vi er vant med dølahester, og de brukes til ganske annet enn bare rusling. Datteren min både traver, galopperer og hopper hinder med dølahester på rideskole.

Gjest Bodillen
Skrevet
Hvorfor er en nordlanshest utelukket da?

Neida, den er ikke utelukket, vi har bare aldri vært borti den før, og vi kjenner ingen som har, derfor har vi bare ikke tenkt på muligheten. Jeg får google litt. :)

Skrevet

Hei! Vil bare si at uansett hvilken rase dere kjøper, pass på at dere kjøper en som er godt innridd og dressert. Ikke gå i fellen og kjøp en unghest fordi de kan man få billigere. Personlig ville jeg gått for en lettdøl.

Gjest Bodillen
Skrevet
Hei! Vil bare si at uansett hvilken rase dere kjøper, pass på at dere kjøper en som er godt innridd og dressert. Ikke gå i fellen og kjøp en unghest fordi de kan man få billigere. Personlig ville jeg gått for en lettdøl.

Nei, det er en grunn til at det er billig, liksom :ler: Og vi har ikke god erfaring med hest.

Hva er forskjellen på døl og lettdøl?

Skrevet

Dølahesten er en tung kaldblodshest tradisjonelt brukt til arbeid. Lettdøl er en lettere type av rasen, og brukes til travkjøring.

Har erfaring med både døl (lettdøl) og islandshest, og personlig er islandshest min favoritt, men det går på mine interesser og behov i forhold til hest. Dere må ta valg ut fra deres behov og bruksområde. I forhold til en jente på 11 år er det viktigste, som noen andre har poengtert, at hesten er godt dressert og lydig. Den må ha godt, stabilt lynne, og være helt fri for uvaner. I og med at den skal gå på utegang, er det spesielt viktig at den er lett å fange inn, og lett å å leie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...