Gjest Gjest_Bettina_* Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Leker litt med ideen om å reise til Orlando for bl.a. å oppleve Disney i vinterferien. Har to barn på 17 og 13 år - vil de være for gamle til å ha noen glede av det? Har vært i Euro-Disney tidligere, men regner med at dette er noe helt annet. Noe annet som er et "must"? Kunne tenke oss å leie sommerhus/leilighet - noen som har noen tips? Forslag til gode nettsider? Hva med strender? Temperatur i februar?
gard Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Hei Det er noen år siden jeg var i Florida men kanskje du kan finne noen gode tips i mitt reisebrev med bilder på http://gardkarlsen.com/florida.htm . Når det gjelder temperaturer kan du sjekke http://www.weatherbase.com :-)
stjernelys Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Ja helt klart at de har det. vi var der 03 og reiser tilbake februar 08. Mange reise tips til deg om du ønsker det. vi reiser med island air du finner ikke rimligere fly med kun 1 mellom landing. 3500 kr flybillettet har vi betalt ikke ille pris. sist leide vi hotell i kissemee denne gangen bor vi på disney resort hotell mange fordeler med det. bare rope ut om du lurer på noe http://www.icelandair.no/ http://disneyworld.disney.go.com/wdw/index det er orkantid august-desember en tid jeg ikke føler for å reise på men mange gjør det. feige lille meg
Gjest Gjest_Bettina_* Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 Hvordan klarte du å få tak å så billige billetter? Bestilte du for veldig lenge siden? De billigste jeg klarer å finne nå er 23-25.000 for oss fire! Og hva slags reiserute har dere? Vil 10 dager være snaut? Ser for oss 4 dager med parker. Er Miami eller Palm Beach verdt et besøk? Eller har du andre forslag når vi skal være der så få dager? Har sett på noen flotte hus på finn.no som muligens er aktuelt å leie. Er Kissemee langt fra parkene? Er det OK sommertemperatur der i februar?
Apple- Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Hvordan klarte du å få tak å så billige billetter? Bestilte du for veldig lenge siden? De billigste jeg klarer å finne nå er 23-25.000 for oss fire! Og hva slags reiserute har dere? Vil 10 dager være snaut? Ser for oss 4 dager med parker. Er Miami eller Palm Beach verdt et besøk? Eller har du andre forslag når vi skal være der så få dager? Har sett på noen flotte hus på finn.no som muligens er aktuelt å leie. Er Kissemee langt fra parkene? Er det OK sommertemperatur der i februar? Vi var der i mai 07 og reiste også med Icelandair, vi betalte 20 000 for to voksne og to barn. Barna dine er voksne når det gjelder flybilletter, så det er ikke sikkert du klarer å finne noe billigere. Hold deg ihvertfall til europeiske flyselskaper, da slipper du to mellomlandinger. 10 dager syns jeg var litt snaut, men det er nå meg. Vi var 15 dager, og skulle gjerne vært der lenger. Hvis du ikke har vært der før, kan du ikke se for deg i dine villeste fantasier hvor mye det er å finne på der. Fire dager med parker er ikke mye, husk at det er mye annet enn Disney der! Og noen av parkene er så store at det er vanskelig å få med seg alt på en dag. Det er helt klart at hvis dere bare skal ha fire dager med parker, er det mye dere må velge bort, anbefaler deg å sjekke masse på nettet på forhånd, da er det lettere å velge. Sjekk selvsagt Disney-parkene (fire "amusement parks" og to vannparker (Blizzard Beach anbefales virkelig, men se an temperaturen), Universal, Sea World mfl. Alle parkene er lagt opp til at det er noe for enhver, så du trenger ikke bekymre deg for om det er noe for barna dine - det er for barn og voksne i absolutt alle aldere... Husk at parkene er fulle av inntrykk, så prøv å unngå to parker to dager etter hverandre (ihvertfall når du skal i større parker som Magic Kingdom og EPCOT), legg heller inn en dag på stranden eller shopping i mellom. Hadde jeg bare skulle vært der i ti dager, hadde jeg droppet Miami og Palm Bch. Vel verdt et besøk, ja, men det blir bare pes med så kort tid. Hold dere til Orlando og omegn og evt. strendene (én til to timers kjøring østover eller vestover) er mitt tips. Kissimmee er et ypperlig sted å bo! Supersentralt ift parkene, og helt andre priser enn Disney Resort. Vi betalte $60 pr natt for en familieleilighet (2-roms med to bad og fullt kjøkken) på Howard Johnson på Vine Street (hovedgaten i Kissimmee). I Kissimmee er det dessuten flere store department stores (som Target, WalMart, K-mart) med utrolige priser på alt fra klær og sko til mat, elektronikk og alt du kan tenke deg. Du MÅ sette av minst én dag til shopping! Få med deg (dere ) det fantastiske utendørs kjøpesenteret (husker ikke hva det heter) som ligger helt inntil I-4 (motorveien) mot Disney Village og Crossroads (spør deg for). Vi tilbragte to dager der og jeg tror ikke vi rakk alt... Det er bare merkevarer (Timberland, Ralph Lauren, Nike, Adidas osv., mest klær og sko) til priser som ligger bortimot det halve av norske. Send meg gjerne en PM hvis du lurer på noe mer!
stjernelys Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Kissemee ligger ca 10 min unna disney parkene, 20 min unna seaworld og 30 min unna universalstudios. Bør få med seg alle parkene. Disney har 4 parker, 2 vannparker, universalstudios har 2 parker (kuleste syns vi) seworld er 1 park downtown disney må dere få med dere der ligger det også en disneypark men den rakk vi ikke. Det går tog, båt og busser mellom disneyparkene som er gratis. Kjøper dere park hopper biletter kan dere være innom så mange parker dere klarer og da har dere kun brukt 1 dag. De rimlige billettene må du være i en park hele dagen og det er ikke sikkert den parken er noe for dere. dette gjelder disney parkene. Bor du på disney hotell får du bilettene rimligere tilgang til parkene før åpnings tidene før andre. alt du handler blir levert på rommet deres http://www.universalorlando.com/ http://disneyworld.disney.go.com/wdw/index Kikker du mellom parkenes linker ser du alle ting du kan kjøre og gjøre. hvor høy du må være osv. de vi reiste med sist har mange fine hus se der. http://www.hotell.com/ Vi var ikke andre steder en orlando var så utrolig mye å finne på. Flybillettene bestillte jeg 9 mnd før de rimligste bilettene blir lagt ut 1 år før avreise dagen du velger. 12 feb drar vi går å gleder meg hver dag. vi kommer til å reise tilbake utrolig menge ganger noe mere du lurer på?
stjernelys Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Jo der er ca 20 til 25 grader send meg gjerne pm
Gjest Gjest_Bettina_* Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Takk for mange gode tips! Når det gjelder parkene, orker jeg ikke tanken på å bruke mer enn fire dager der. Har vært veldig mye ute og reist, så vi har vært i masse fornøyelses-/vannparker før også. Prioriterer nok Magic Kingdom, Animal Kingdom og Universal. Skal kikke nærmere på bosted i Kissemee, og ta til meg rådet om å holde oss rundt Orlando. Ellers er jeg (vi) typen til å forberede oss og lese masse om stedene vi reiser til - det er jo halve moroa å kooose seg mens man teller ned!
stjernelys Skrevet 16. oktober 2007 #9 Skrevet 16. oktober 2007 de 2 parkene vi syns var de beste var disney MGM studios og universial islands of adventure. Kos deg å les masse og gled deg helt helt helt magisk der. kan ikke forklares må oppleves. Min samboer ble flau av meg der gikk hele tiden se der å der å der. vi har vært i mange land og mange fornøyelse parker men bare vent du blir målløs. Sett iden din ut i live og dra på ferie til orlando. God tur :)
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #10 Skrevet 22. oktober 2007 Planlegg reisen selv i alle fall og ikke gå for charter - det sparer du masse penger på. 10 dager er alt for lite. Det er så mange parker å se og du må beregne en full dag min. per park. Ungene dine vil definitivt ha stor glede av det. Jeg ville kjørt til Key West i stedet for Miami etc. NASA er også konge! Anbefales på det sterkeste. Shopping må man også få med seg. Det er et must, med stort utvalg og rimelige priser. Lykke til!
Apple- Skrevet 27. oktober 2007 #11 Skrevet 27. oktober 2007 ... downtown disney må dere få med dere der ligger det også en disneypark men den rakk vi ikke. Det går tog, båt og busser mellom disneyparkene som er gratis. Kjøper dere park hopper biletter kan dere være innom så mange parker dere klarer og da har dere kun brukt 1 dag. ... Hvilken park er det som ligger i Downtown Disney? Jeg syns ikke noe om park hopper-billettene, blir bare stress. Parkene ligger et stykke unna hverandre, dessuten er vel ikke målet så mange parker man klarer på en dag? ... Jeg ville kjørt til Key West i stedet for Miami etc. ... Jeg ville ikke kjørt til Key West hvis jeg skulle til i Orlando i ti dager! Du bruker en dag på å kjøre hver vei, og da ville nå ihvertfall jeg hatt mer tid på meg. Jeg holder fortsatt på at dere bør holde dere i Orlando-området, evt. med noen turer til kysten. Mange liker f.eks. Kennedy Space Center, det ligger på østkysten nord for Daytona Beach (som også anbefales!). Jeg syns det var kjedelig, og klarte meg fint med en halv dag der, mens andre syns det er helt topp. Noe å kombinere med en strandtur? På Daytona kan du kjøre bil på stranden, superkult! Den nærmeste stranden fra Orlando er Cocoa Beach. Drar dere dit, må dere innom Ron Jon Surf Shop, den er legendarisk! Ligger rett ved stranden. *mimre, mimre* *vil tilbake til Florida!*
Fakse Skrevet 27. oktober 2007 #12 Skrevet 27. oktober 2007 Dersom det klaffer med tidspunkt anbefaler jeg å kjøre til Kennedy Space Center for å se på romfergeoppskytning. Det er en fantastisk opplevelse, og vel verd en relativt lang kjøretur! Ellers har jeg bare en ting å si, og det er LEI BIL! Vi prøvde å ha leiebil bare halvparten av tiden i Orlando, men vi forsto raskt at det ikke var noen god ide. Og forresten, husk å skaffe nye pass, ellers slipper dere ikke inn i USA
Apple- Skrevet 28. oktober 2007 #13 Skrevet 28. oktober 2007 Ang. leie av bil: Det lønner seg alltid å leie fra Norge! Mye dyrere å leie når dere kommer dit! Og, ja, dere må ha bil hele tiden!
Gjest May S Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Hvordan klarte du å få tak å så billige billetter? Bestilte du for veldig lenge siden? De billigste jeg klarer å finne nå er 23-25.000 for oss fire! Og hva slags reiserute har dere? Vil 10 dager være snaut? Ser for oss 4 dager med parker. Er Miami eller Palm Beach verdt et besøk? Eller har du andre forslag når vi skal være der så få dager? Har sett på noen flotte hus på finn.no som muligens er aktuelt å leie. Er Kissemee langt fra parkene? Er det OK sommertemperatur der i februar? HEI APPLE, KAN DU GI MEG NØYAKTIG ADRESSE, HELST EN NETTSIDE TIL HOWARD JOHNSON PÅ VINE STREET? FINNER ET PÅ NETTET, MEN VIRKER SOM DET LIGGER HELT I HIGH WAY`EN OG IKKE MED NOEN HOVEDGATE
Gjest Gjest_Bettina_* Skrevet 31. oktober 2007 #15 Skrevet 31. oktober 2007 Vil bare takke for alle gode tips og innspill! Har funnet flere flotte hus m/eget basseng på bl.a. hotell.no, og venter nå bare på at flyprisene blir lagt ut til våren!
Gjest Apple- på jobb Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 HEI APPLE, KAN DU GI MEG NØYAKTIG ADRESSE, HELST EN NETTSIDE TIL HOWARD JOHNSON PÅ VINE STREET? FINNER ET PÅ NETTET, MEN VIRKER SOM DET LIGGER HELT I HIGH WAY`EN OG IKKE MED NOEN HOVEDGATE Det ligger to Howard Johnson på Vine Street, ikke langt fra hverandre. Den vi bodde på tror jeg het HJ Family Suites. Hovedgatene i Statene er litt annerledes enn her... Vine Street har nok 2-4 felt hver vei, og kalles også for highway 192 (tror jeg, ta det ikke for god fisk). Vi booket et motel rett ved flyplassen for den første natten vi var der, slitene unger osv. Dagen etter dro vi innom en Denny's, tror jeg, og fant en tilbudsbrosjyre med kuponger (amerikanerne elsker kuponger). Howard Johnson hadde tilbud, så vi kjørte dit. Du må ikke bo på HJ, det er utrolig mange flotte hoteller og moteller i Kissimmee. Og hvis noen sier at du må booke på forhånd, er det bare tull. Jeg har vært (og bodd) i Orlando mange ganger, og selv i verste høysesong er det alltid masse ledig i Kissimmee. Selv uten en tilbudsbrosjyre er det bare å skaffe seg et kart, finne Vine Street (også merket med highwaynummeret og muligens et highway navn som ikke er Vine Street, amerikanerne er rare sånn) og kjøre innom flere moteller (evt. hoteller, men dyrere). Hold deg til kjente navn (google litt først, f.eks. EconoLodge, Howard Johnson, Super 8, Days Inn, Holiday Inn), så finner du en god pris. Det hender også at de gir bedre pris hvis du sier du skal bo der en uke. Vil bare takke for alle gode tips og innspill! Har funnet flere flotte hus m/eget basseng på bl.a. hotell.no, og venter nå bare på at flyprisene blir lagt ut til våren! Det er ingenting å vente på, de er lagt ut for lenge siden! Jeg begynte å sjekke priser nesten et år i forveien, de ligger ute da. Gjetter på at f.eks. Icelandair snart er utsolgt for april og mai...
Gjest Gjest_Bettina_* Skrevet 31. oktober 2007 #17 Skrevet 31. oktober 2007 Eh, jeg uttrykte meg nok en smule uklart. Vi har bestemt oss for å reise i vinterferien 2009 - har bestilt tur til Egypt denne vinterferien, og gleder oss masse!
foolish Skrevet 1. november 2007 #18 Skrevet 1. november 2007 jeg reiser til Orlando på lørdag..blir obrte i nesten 14 dager..bilder og blogg kommer når jeg er hjemme igjen :D
ringblomst Skrevet 2. november 2007 #20 Skrevet 2. november 2007 Vi var i Florida i mai/juni. Vi var hele storfamilien (10 stykker) - de eldste var 60 og yngste under året. Vi fløy til Orlando via New York med Continental, var heldig og fikk rimelige billetter. Flyene deres er små (3x3), men servicen ganske god. De har dessverre sjeldent egne tv-skjermer til hver passasjer. Vi var borte i 2 uker, kjørte bil helt ned til Key West som anbefales på det varmeste. Var innom Fort Lauderdale, Miami og Miami Beach. Fikk med oss Islands of Adventure og Universal Studios, Sea World og Magic Kingdom i Orlando, vi bodde i Orlando og Kissimmee. Var også innom Billie Swamp Safari for å se alligatorer (Everglades) - kjørte "airboat" som var en bra opplevelse. Bodde også noen netter i Clearwater, og en av dagene dro vi til Busch's Gardens som var den beste parken for hele familien etter vår mening. Vi hadde en fantastisk bra tur, rakk mye uten at det ble for mye mas .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå