Gå til innhold

Spolorm hos katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heia,

igår hadde jeg et heller ublidt møte med min nabo som hevder at sønnen hans har fått spolorm av en av mine katter!! og krever katten min avlivet pga dette!! Jeg fikk helt sjokk jeg!

Nå har det seg slik at vi bor på landet og det er flere katter som vandrer rundt i området som også kan ha gjort fra seg i sandkasse og bed hos min nabo. Den ene av min av mine katter har alltid fra den var liten vært veldig tynn og pjuskete men har faktisk levd lengst av mine katter! Hun er nå 16 år og har fått ormekur gjentatte ganger i sitt liv. Jeg har sett at hun har hatt bendelorm da det lå hvite deler i pelsen rundt endetarmsåpningen, men jeg har aldri sett at hun har hatt spolorm. Selvsagt skal jeg kjøre en behandling nå på alle dyr i husstanden og gjenta behandlingen hver 3 måned. Men slik jeg har forstått så er katten utsatt for et konstant smittepress fra omgivelsene (utekatt) og katten kan bli smittet av innvollsorm på ny og det er helt vanlig at utekatter kan ha flere tilfeller av mark i ny og ne. Jeg mener det er helt hårreisende at jeg skal måtte avlive en katt fordi den beskyldes for å ha smittet et barn med spolorm bare fordi den er tynn og pjuskete.

Hva mener dere og vet dere om spolorm hos katt kan smitte til mennesker? Jeg leste noe om at spolorm hos mennesker ikke er den samme som går på katter og hunder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboen din er helt bak mål. Det er mulig å si hvor sønnen hans har fått spolorm fra ettersom egg fra spolorm overlever veldig lenge ute i miljøet. Som i sanda i sankassa for eksempel. Katter er bare en av smittesprederne. Så har man sandkasse til små barn må man ta ansvar for å dekke over selv med presenning el.likn når den ikke er i bruk. Å snakke om avlivning av en tynn katt sier meg at han ikke akkurat har lest seg opp på hva spolorm handler om. Den er over alt uansett den.

Han kan selvfølgelig ikke kreve noe sånt. Men du kan berolige han med at du vil gi jevnlige markurer til kattene for å være sikker på at du ikke bidrar til spredning. Jeg tipper han bare er ute etter å "straffe" noen av frustrasjon over at ungen har fått orm.

Men den kan altså smitte til mennesker, selv om det er sjelden det skjer.

Skrevet

Det er jo ingen grunn til å avlive katten dette! Spolorm kan jo behandles, det hadde vært noe annet om katten hadde bitt nabogutten. Kattene dine er trygge!

• 2 år senere...
Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler og stenges.

Phaedra, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...