Gå til innhold

Blodforgiftning ved bruk av tamponger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

jeg leste noe på OB.no ang blodforgiftning:

Hvis du er frisk på forhånd, men plutselig blir svært syk under menstruasjonen, hvis du får høy feber (39 °C eller mer), brekninger, diaré, hodepine, vondt i halsen, blir svimmel eller besvimer, får verkende muskler eller rødme som ved solbrenthet (man opplever ikke nødvendigvis alle symptomene).

jeg bruker i hver mens periode å bli litt små-kvalm (noen ganger), får litt diarè (dårlig i magen), og kan få litt kaldsvette, og få rødme i kinnene. har hatt det slikt lenge, og har bestandig brukt tamponger både natt og dag. bytter ofte..står opp om natten også for å bytte en gang i løpet av natten, fordi jeg er litt nervøs for blodforgiftning!

noe jeg synes er litt ekkelt er at når jeg av og til skal bytte tamponger er at det blir igjen litt tøy av tampongen, så jeg må få det ut. men jeg vet jo aldri om alt er kommet ut heller! og dette gjorde jeg i går.

kan dette forårsake blodforgiftning?

grunnen til at jeg begynte å tenke på dette nå er, fordi jeg ble dårlig i magen og ble litt kvalm og fikk kaldsvette og sitter nå med rødme-fjes. som kom plutselig...jeg tror det kan være av en tropisk juice jeg drakk i sted, og spiste mat også. men han jeg spiste maten med ble ikke dårlig av det, han drakk også juicen.

sliter med angst i hverdagen, så dette er noe jeg ble urolig for nå....

noen som har noen erfaringer eller noe å tilføye i forhold til dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet
noen som har noen erfaringer eller noe å tilføye i forhold til dette?

Normal bruk av tamponger skal normalt ikke forårsake slike symptomer. Det er når tampongen su\itter inne for lenge at dette kan komme. Hvis du av en eller anne grunn har nedsatt immunforsvar kan dette også gjøre at du fortere reagerer på denne måten.

Jeg foreslår at du ved de to-tre neste menstruasjonene lar helt være å bruke tamponger, da vil du erfare om det er tampongbruken, eller normale menstruasjonsplager du har.

Skrevet

ja kanskje jeg skal prøve det...

men dette er bare i starten hos meg, har også mye mens-smerter, og det er da jeg har dette.

så jeg tror egentlig det bare er vanlig mens-symptomer.

men jeg tror jeg vil prøve å la være å bruke tamponger i noen perioder, for å se om det blir noen endring!

takk for svar :jepp:

Gjest nextlife
Skrevet
men dette er bare i starten hos meg, har også mye mens-smerter, og det er da jeg har dette.

så jeg tror egentlig det bare er vanlig mens-symptomer.

men jeg tror jeg vil prøve å la være å bruke tamponger i noen perioder, for å se om det blir noen endring!

takk for svar :jepp:

Det er akkurat slik jeg har det de første dagene under menstruasjon, infeksjonsliknende symptomer, samtidig som menssmertene er så store at jeg ikke tror jeg skal overleve.

Men,-jeg gjør jo det da, og synes at jo mer jeg bruker av smetrstillende medikamenter (er nøye dosert av både fastlege, gynekolog og smertespesialist) jo mindre av disse infeksjonssymptomene får jeg, så jeg tenker de er smerteutløst. Men så er det dette med at man vil være flink å ikke ta for mye medikamenter, å heller lide seg gjennom det :gråte:

Ønsker deg lykke til, håper du finner ut av det.

Skrevet

Det er riktig at du kan få blodforgiftning, men det er ytterst sjelden... Tror nok du vil merke det godt da! Tamponger er god grobunn for enkelte bakterier som f.eks. gule stafylokokker! Så har du en rift i vagina, kan dette gi en infeksjon, som igjen kan føre til blodforgiftning.. Men som sagt... Dette er SJELDEN!! Skift ofte, og helst ikke bruk tampong om natten!

Skrevet

Har det samme, men i mindre grad nå enn før. Kostholdsomlegging hjalp meg heldigvis. Tamponger har vært umulig å brukt enkelte dager, så jeg har egentlig fått en vane med å ikke bruke det i det hele tatt.

Sier som andre her sier, blodforgiftning hver måned, uten at du har blitt mer langvarig syk enn du har høres usannsynlig ut.

Skrevet
Det er akkurat slik jeg har det de første dagene under menstruasjon, infeksjonsliknende symptomer, samtidig som menssmertene er så store at jeg ikke tror jeg skal overleve.

Men,-jeg gjør jo det da, og synes at jo mer jeg bruker av smetrstillende medikamenter (er nøye dosert av både fastlege, gynekolog og smertespesialist) jo mindre av disse infeksjonssymptomene får jeg, så jeg tenker de er smerteutløst. Men så er det dette med at man vil være flink å ikke ta for mye medikamenter, å heller lide seg gjennom det :gråte:

Ønsker deg lykke til, håper du finner ut av det.

ja akkurat sånn er jeg også...pleier og ta vanlig paraset, ibux o.l. og det hender det funker, men det er ikke ofte! så jeg pleier og klare meg uten nå! er også som du sier slik at jeg helst vil klare meg uten medikamenter.

Skrevet

Du har IKKE sepsis (eller blodforgiftning, som du kaller det). Da hadde du vært innlagt på sykehus for lenge siden. I det du siterer fra nettsiden til OB står det "svært syk", og det betyr virkelig svært syk. Det du snakker om høres ut som ganske vanlige mensplager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...