Gå til innhold

Cipramil vs cipralex

Fremhevede innlegg

Gjest Borghild
Skrevet

Som mange av dere vet blir jeg fryktelig kvalm av cipralex. Er cipramil bedre? Eller seroxat, zoloft eller noen andre? Jeg har ikke tatt cipralex på 4 dager nå, merker jeg begynner å bli deppa og trist igjen. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terapeutisk sett er cipramil akkurat det samme som cipralex. Det er samme medisinen, bare at cipralex mangler et transportmolekyl som cipramil har. Seroxat og zoloft derimot har andre virkestoffer.

Hvor stor virkning og bivirkning man får av antidepressiva er helt individuelt. Hvis du ikke synes cipralex fungerer pga bivirkninger, må du prate med legen om dette og få han eller ho til å sette deg på en annen medisin.

Gjest Silmarill
Skrevet
Som mange av dere vet blir jeg fryktelig kvalm av cipralex. Er cipramil bedre? Eller seroxat, zoloft eller noen andre? Jeg har ikke tatt cipralex på 4 dager nå, merker jeg begynner å bli deppa og trist igjen. :tristbla:

Hva vil du leve med ? De ubehagelige bivirkningene for en periode eller hvordan du fungerer uten medisinene?

:fy_fy: Nå håper jeg du ikke bare brått sluttet med Cipralex som jeg i en annen tråd sa du ikke måtte finne på å gjøre, MEN at du trappet gradvis ned

Det kan faktisk være farlig å slutte brått!

Ja det er farlig å trappe brått opp og farlig å trappe brått ned! Det må du ikke gjøre! Både nedtrapping og opptrapping må skje veldig gradvis i samråd med legen!

Husk at pillene bidrar til å normalisere mengden serotonin i hjernen og når hjernen brått får lite eller brått får for mye av dette blir hjernen rar -og du likeså! Du kan risikere å bli enda kvalmere samt veldig dårlig (svimmel, ut av deg selv opplevelse) om du ikke tar medisinen sånn du skal.

Du bør uansett kontakte legen din, og kanskje disse pillene ikke er så gunstig for deg!

Hold ut til da :)

PS!Du må lese pakningsvedlegget nøye!

Det hadde du gjort sa du, men ikke fulgt :fy_fy:

Har du snakket med legen din om dette nå Borghild?

Om du ikke har det så må du ta opp dine problemer med h*n så du kan få noen medisiner som er mer rett for deg!

Ingen her inne kan svare deg på hva slags medisin som er best for deg, da det er veldig individuelt for hvordan man reagerer på medisin!

Du må uansett til kontroll for å se om bla. leveren din tåler dette preparatet!Det er viktig å ha tett kontakt med fastlege og evt psykolog/psykiater i denne innkjøringsperioden.

Bivirkninger og virking av de stoffene som er i Cipralex skal jo avgjøre videre behandling.

Som Cognizance skrev så er Cipramil og Cipralex omtrent det samme!

Virkestoffet i Cipralex er en slags videreutvikling/videreforedling av virkestoffet i Cipramil. Cipralex har ingen synonympreparater, mens Cipramil er det samme som Citalopram.

Cipralex er "sterkere" enn Cipramil, men også dyrere!

Hvor sterk dose tar du egentlig, og hvor lenge har du gått på dette?

Her har du en link som kanskje er av interesse for deg

http://bluepages.anu.edu.au/no/home/

PS! :ler: ikke meningen å høres ut som "ei hønemor" :sjenert:

Gjest Tidligere Sykepleier
Skrevet

Hvorfor har du kuttet dem ut? Det er skadelig for kroppen og veldig slitasje på organene dine med denne plutselige stoppen.

Om du har tenkt å begjynne med dem igjen før du snakker med legen så må du ikke ta din vanlige dose. Da må du starte med en kvart eller en halv.Forstår du ikke at legemiddel kan være farlig å tulle med?

Skal jeg skremme deg å si sannheten om at folk har dødd av å ikke gradvis gå opp eller gradvis gå ned ned på sånne typer piller.Tror du at både lege og folk sier at du skal være forsiktig for morroskyld? Bestill time hos legen din NU!

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Jeg tenker at hvis du syntes det er værre å være kvalm enn å være deprimert så er du ikke så nede at du burde bruke cipralex. Jeg var veldig kvalm de første 14 dagene, men herregud, jeg vil da mye heller være kvalm og spy enn å være så nede som jeg var. INGENTING er værre enn å være så deprimert!!!!

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Jeg tenker at hvis du syntes det er værre å være kvalm enn å være deprimert så er du ikke så nede at du burde bruke cipralex. Jeg var veldig kvalm de første 14 dagene, men herregud, jeg vil da mye heller være kvalm og spy enn å være så nede som jeg var. INGENTING er værre enn å være så deprimert!!!!

I 2001 fikk jeg Cipramil og var kvalm og spyklar i 6 uker før medisinen begynte å virke. For meg spilte det ingen rolle om jeg var så dårlig fordi jeg visste at dette måtte jeg gjennomgå for at angsten og redselen skulle avta.

Jeg er enig med alle dere som sier at en brå slutt på medisiner som tilførerer kroppen et stoff som er i ubalanse fra før er direkte farlig å bare kutte ut.

I 2004 byttet jeg til Cipralex om måtte gjennom samme kvalmen men i mindre grad og ikke mer enn kanskje 3 uker før medisinvirkningen var TOTAL!

Begge gangene måtte jeg gradvis trappe opp og overgangen fra Cipramil til Cipralex måtte jeg også ta gradvis.Trappe ned fra Cipramil før jeg trappet oppover til Cipralex.

Jeg går fortsatt på Cipralex men fra å ta 2X10 mg. går jeg nå på 1,5 X 10 mg.

Til dere på Cipralex: Hørte om en jente som gikk på 3 Cipramil og da hun byttet skrev legen ut samme dose på Cipralex.

Hun var ekstremt dårlig.

Hun selv fant ut at dette var en overdose fordi man kan MAX ta 2XCipralex 10 mg. fordi Cipralex er mye sterkere enn Cipramil.

Gjest Borghild
Skrevet

Jo, jeg er virkelig langt nede, men cipralex hjalp meg litt, eller ganske mye egentlig. Legen min er på ferie i Vietnam nå og kommer ikke hjem på 3 uker. Lurer på om jeg skal starte forsiktig igjen og se hvordan det går. Klart det ikke er bedre å være deppa enn kvalm, men når man er så kvalm at man ikke klarer en dritt blir man jo lei av det også.

Skrevet

Borghild, selv om legen din er på ferie, må det da være noen andre du kan snakke med om medisinbruken din. Legesekretæren? En annen lege på legekontoret? Et apotek?

Jeg fatter ikke hvordan du kan ta så lett på det her.

Gjest Borghild
Skrevet

Jeg var hos en lege idag, men han ville ikke skrive ut noe annet siden han ikke er fastlegen min og ikke kjenner diagnosen. Så kanskje jeg bare må begynne igjen? På lav dose først. For pillene hjalp virkelig.

Skrevet
Jeg var hos en lege idag, men han ville ikke skrive ut noe annet siden han ikke er fastlegen min og ikke kjenner diagnosen. Så kanskje jeg bare må begynne igjen? På lav dose først. For pillene hjalp virkelig.

Det kan du gjøre. Du starter med 1/2 pille i 3 dager, så en hel i 2 dager osv...til du går på den dosen legen anbefalte deg!

Du får angst og depresjoner fordi hjernen din tapper deg for serotonin.Cipralex tilfører hjernen det du mister!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...