Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke for å være slem eller noe slikt, jeg bare lurer. Lurer på masse jeg, ganske ofte:P

Jeg går jo på kristen privatskole, og dermed er de jeg går med kristne, inkludert meg selv. Men det jeg ikke helt forstår er når de(altså vennene mine) sier at alle mennesker er like mye verd når de egentlig ikke mener det. Jeg spurte dem hvis de mener at alle mennesker er like mye verd, hvorfor gjør de forskjell på de homofile og de med andre religioner?

Jeg er jo for felles ekteskapslov, og at homofile skal ha like store rettigheter som alle andre, selv om jeg er kristen(ja, det kan virke rart for mange at jeg tenker slikt..), men de sier at homofile kan være homofile så lenge de ikke praktiserer det(hva søren, det er jo det samme som å si at homofile ikke kan være homofile). Jeg spurte og hvis de traff på noen med andre religioner. Da fikk jeg svaret at de ville prøvd å fortelle dem at det er kristendommen som er like mye verd..

Jada, alle er like mye verd, men hvorfor i all verden skal de prøve og forandre dem da, hvis de alt er like mye verd?

Ble litt merkelig spørsmål dette her :sjenert:

Jeg er bare en nysgjerrig 17åring, som spør etter råd fra noen som antakligvis vet mer enn meg om de fleste ting :jepp:

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

Alle er like mye verd for dem så lenge de de snakker om er som dem.

Med andre ord, kristne hetro mennesker er verdt noe, de andre er ikke det før de blir kristen og hetro.

Gjest StoreSky
Skrevet

En trøst for deg er kanskje at det finnes flere kristne som tenker som deg!

Jeg har 2 nære venninner som er personlig kristen men som også mener at alle er like mye verdt, at homofile skal ha samme rettigheter som hetro.

Jeg er selv ikke kristen og har aldri trodd på noe som helst. JEG synes DU er like mye verdt! (kanskje til og med litt mer verd enn dine klassekompiser som ikke tenker selv og som ikke mener at andre er like mye verdt...)

Og det er aldri feil å stille spørsmål ved "etablerte sannheter" -det er derimot sunt og fornuftig!

Skrevet
En trøst for deg er kanskje at det finnes flere kristne som tenker som deg!

Jeg har 2 nære venninner som er personlig kristen men som også mener at alle er like mye verdt, at homofile skal ha samme rettigheter som hetro.

Det var litt godt, at jeg ikke er helt unormal heller(kan være enig at jeg er litt unormal, men men, hvem vil være helt normale? Det er jo bare kjedelig:P :popcorn: )

Skrevet

sier de direkte at homser og lesber er mindre verdt enn kristne?

:overrasket:

Gjest Nedfall
Skrevet
[...]

men de sier at homofile kan være homofile så lenge de ikke praktiserer det(hva søren, det er jo det samme som å si at homofile ikke kan være homofile). [....]

Skulle likt å sett noen heterofile som syns det er greit å ikke praktisere, resten av livet..

Skrevet

Alle er like verdt! Uansett hvilken religion eller om de er homofile/lesber.

Det er som jeg leste over her, de som tenker likt som disse kristne er altså like mye verdt. Og de mener kanskje at alle mennesker kan altså bli like mye verdt dersom de blir kristne.

Dette er for meg like motstridende som når kristne sier vi mennesker har et valg. Vi kan enten bli frelst ved troen på JEsus, å få komme til himmelen og dens gullbelagte gater, eller vi kan tro på annet og havne i selskap med djevelen, og bli pint i hjel i det uendelige. Dette er da også motstridende. Hvilket valg??

Nei, jeg syns det er flott at du stiller deg slike spørsmål, dette beviser at du hører mer på DIN fornuft, DINE følelser, DIN rettferdighetssans enn å godta *slik er det bare regelen innen kristendommen*. Og sjansen for at nettopp DU finner din egen sannehet tilslutt, er større. Fordi du tørr tenke og søke utenfor de kristne rammene.

Jeg personlig respekterer kristendommen så lenge den sitter i hjertet på den som bærer den, og at den som bærer den bruker den i kjærlighet & som faktisk tørr stille spørsmål ved livet! :lur:

Hilsen en som gjorde det samme og endte opp i en helt annen tro som ikke er skapt for å dømme eller gi frykt, men som aksepterer og respektere alle.

Troen på mennesket egne evner i samarbeid med hjelpere, ånder og lysets kilde!

Gjest Begonia
Skrevet

Som kristen har jeg helt og fullt tro på at Gud dømmer selv. Han har ikke gitt oss menneskene fullmakt til å dømme på Hans vegne. For meg er alle like mye verdt, uansett legning, rase eller religion. Også får spørsmålet om fortapelse eller evig liv bli et personlig forhold mellom Gud og hvert enkelt menneske. Jeg har forstått det slik at man blir frelst gjennom tro - ikke gjennom legning eller handling...

Skrevet
Skulle likt å sett noen heterofile som syns det er greit å ikke praktisere, resten av livet..

Men slike finnes jo. Munker og nonner kaller vi dem :ler:

Skrevet

Flott Begonia. Det er slike uttalelser jeg ønsker å høre fra flere kristne. :)

Jeg var kristen en gang, eller prøvde å bli det. Men det funka dårlig for meg, fordi.....i et par menigheter her jeg kommer fra, skjedde det noe som fikk meg til å føle avsky for hele den menneskelige synet på bibel, kristendommens livvsyn og troen på denne dømmende guden. Dette stemte overhode ikke med MIN sannhet i hjertet.

En ung gutt, en rocker med langt hår troppet opp i denne menigheten. Han hadde det så tøft, at det å komme dit for å få hjelp var i seg selv en stor bragd av ham. Han var rett og slett så fortvilet at han så ikke noen annen utvei enn håpet om å få det bedre dersom han ble bedt for.

De nektet å be for ham. :tristbla: Han fikk beskjed at han først måtte klippe seg, ta av seg skinnjakka, så kunne han komme tilbake. Hvilket han da aldri gjorde. Aner ikke hva som skjedde med ham etter det.

Her nekter man altså et menneske å få hjelp, denne kjærlighetsfulle kristne guden deres kunne altså ikke besyndes av en rocker med langt hår! :nei:

Jeg ble eitrande sint. Et annet eksempel, man kunne ikke døpe et par...et samboerpar, før de ble gift! Ergo, enda flere medlemmer mistet de. Også meg!

Så, i mange tilfeller innen kristendommen (dro IKKE alle over en kam nå)....så ødelegger de rett og slett mennesker....ved å nekte dem å få hjelp.

Skrevet
Men slike finnes jo. Munker og nonner kaller vi dem :ler:

..men de velger ikke å leve i homofilt samliv isteden, gjør de vel ?

..eller blir presset til å gjøre det pga samfunnsnormene.

Skrevet
De nektet å be for ham. :tristbla: Han fikk beskjed at han først måtte klippe seg, ta av seg skinnjakka, så kunne han komme tilbake. Hvilket han da aldri gjorde. Aner ikke hva som skjedde med ham etter det.

Jeg ble eitrande sint. Et annet eksempel, man kunne ikke døpe et par...et samboerpar, før de ble gift! Ergo, enda flere medlemmer mistet de. Også meg!

Så, i mange tilfeller innen kristendommen (dro IKKE alle over en kam nå)....så ødelegger de rett og slett mennesker....ved å nekte dem å få hjelp.

Dette er også mye av min grunn til å ikke "sysle med" kristendom (har aldri vært med i noen "foreninger" av den sorten, men jeg har fulgt med på hvordan de ofte opererer). Det sitter tilsynelatende noen bedrevitende naut i de fleste religiøse samfunn, som liker å tråkke på andre folk med utgangspunkt i at visse ting er forbudt (eller kanskje ikke allikevel), ifølge den store kloke boken..

Det med å skylde på at det står så i bibelen sin (eller en annen bok), gjør det mye lettere for dem, å vri seg unna ansvaret for hvilken smerte man påfører folk..

Skrevet

Dem er det da mange av. Sjekk klostre, munkeordener, etc, etc..

Skrevet
Dette er også mye av min grunn til å ikke "sysle med" kristendom (har aldri vært med i noen "foreninger" av den sorten, men jeg har fulgt med på hvordan de ofte opererer). Det sitter tilsynelatende noen bedrevitende naut i de fleste religiøse samfunn, som liker å tråkke på andre folk med utgangspunkt i at visse ting er forbudt (eller kanskje ikke allikevel), ifølge den store kloke boken..

Det med å skylde på at det står så i bibelen sin (eller en annen bok), gjør det mye lettere for dem, å vri seg unna ansvaret for hvilken smerte man påfører folk..

Akkurat nå fikk jeg følelsen av å lese et innlegg fra et bedrevitende naut utenfor kristendommen.

Gjest Begonia
Skrevet

Har vært aktiv i kristne menigheter i mange år jeg. Og sett mest godt, men også noe vondt. De eksemplene Linealuna nevner, er vonde å høre om. Det er ikke slik man skal oppføre seg i et Gudshus. Der skal det være åpenhet og kjærlighet. Alle skal være velkomne der. Og folk som ber om forbønn skal gis ekstra omsorg. De som har samlet nok mot til å vise sin svakhet, skal behandles med respekt. Men desverre finnes det negative krefter også i kristne menigheter. En menighet er som regel et speilbilde av verden forøvrig - det finnes alle slags mennesker der.

Min tanke i forhold til arbeid i en menighet er å prøve å handle slik Jesus ville gjort. Og jeg har ikke funnet et eneste sted i Bibelen hvor Han avviste noen som ba om hjelp... Og som kristen (ja, som menneske uansett tro foresten) er det greit å prøve å ha den gyldne regel som leveregel. Du skal gjøre mot andre, som du vil andre skal gjøre mot deg.

Gjest StineSola
Skrevet
Flott Begonia. Det er slike uttalelser jeg ønsker å høre fra flere kristne. :)

Jeg var kristen en gang, eller prøvde å bli det. Men det funka dårlig for meg, fordi.....i et par menigheter her jeg kommer fra, skjedde det noe som fikk meg til å føle avsky for hele den menneskelige synet på bibel, kristendommens livvsyn og troen på denne dømmende guden. Dette stemte overhode ikke med MIN sannhet i hjertet.

En ung gutt, en rocker med langt hår troppet opp i denne menigheten. Han hadde det så tøft, at det å komme dit for å få hjelp var i seg selv en stor bragd av ham. Han var rett og slett så fortvilet at han så ikke noen annen utvei enn håpet om å få det bedre dersom han ble bedt for.

Her nekter man altså et menneske å få hjelp, denne kjærlighetsfulle kristne guden deres kunne altså ikke besyndes av en rocker med langt hår! :nei:

Linealuna, ikke la menneskers dumskap ta fra deg sjangsen til a bli et helt menneske:o) Hadde jeg vaert i den kirka da dette skjedde hadde jeg gatt opp, tatt mikrofonen og snakket av hjertens lyst. I mitt hjerte bor Jesus og KUN ham. Hoert om kvinnen ved bronnen? Hora som ingen ville prate med, hun var for syndeful. Jesus gikk bort til denne jenta! Han gikk ikke bort til prestene og slo av en from prat liksom. Nei, han gikk bort til denne jenta og fortalte henne at Gud var glad i henne. Jeg ville nok snakket sint til dem i denne menigheten som oppfoerte seg saa idiotisk. Det hadde jo nyttet lite om jeg hadde vaert sint alene, for hvem er jeg liksom. Det er da vi har bibelen. Med Jesus i hjertet og Guds Ord i handen kommer rettferdigheten Jesus levde og doede for frem.

Min utfordring derimot, ville vaert aa mote disse menneskene uten aa kalle dem idiotiske, som jeg nettopp gjorde.. For de er like mye vaert som fyren i skinnjakka. Det beviser bare at vi alle er litt off pist, vi maa soke Jesus hele tiden. Det var jo derfor Gud sendte oss Jesus, for at vi var litt paa tur av og til. For hvis 5.5 milliarder mennesker bare skulle "sokt sitt eget hjerte og sin egen sannhet" saa vil det alltid vaere farget av personlige ting og det villle aldri blitt rettferdighet, bare masse rot. Sann som det er i dagens verdensbilde med andre ord... Fortsett aa sok Jesus.

Ikke gi opp aa soke Jesus og Gud, de er der taalmodig venter de paa at vi skal faa vekk skylappene fra vaare egne oyne.

• 1 måned senere...
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

i teorien så sier vi det. Men om dette stemmer er en helt annen sak.

F.eks en man er glad i sier vi er mer verd en hva en fremmed er.

En som er fra det samme landet som du er sier man er mer verd en hva en utlending er.

Man ser jo klart at rike er mer verd en fattige

vi liker nok og tro at alle er like mye verd. Men sannheten er at det er hvor mye penger du har som avgjør om du har noen verdi

Gjest Gjest Julie
Skrevet
i teorien så sier vi det. Men om dette stemmer er en helt annen sak.

F.eks en man er glad i sier vi er mer verd en hva en fremmed er.

En som er fra det samme landet som du er sier man er mer verd en hva en utlending er. Man ser jo klart at rike er mer verd en fattige

vi liker nok og tro at alle er like mye verd. Men sannheten er at det er hvor mye penger du har som avgjør om du har noen verdi

Vel, man kan jo alltids si at alle er like mye verdt i utgangspunktet og med forbehold.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Vel, man kan jo alltids si at alle er like mye verdt i utgangspunktet og med forbehold.

det blir vel en direkte motsigelge med en gang gjør det ikke ?

Gjest Gjest Julie
Skrevet
det blir vel en direkte motsigelge med en gang gjør det ikke ?

Nei, synes ikke det. Teori og virkelighet i samme setning er vel en grei sak? 1) I teorien er alle like mye verdt, og 2) men i virkeligheten viser ikke dette seg alltid å stemme når man ser på handlinger, uttalelser og prioriteringer.

Da har man sagt seg enig i prinsippet, og opplyser samtidig om at det skjer andre ting der ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...