Gå til innhold

Velferdspermisjon.


Gjest ¤bella¤

Anbefalte innlegg

Gjest ¤bella¤

Hei!

Jeg har en bestefar som ligge for døden. Vi har alltid hatt et veldig godt forhold. Han er i Fredrikstad jeg er i Oslo.

Sitter her og lurer på hva jeg skal gjøre.

Kan jeg få innvilget velferdspermisjon for å sitte hos min døende bestefar, eller får man kun det når man skal i begravelser?

Det gjør så fryktelig vondt å sitte langt unna, når en jeg er så glad i holder på å dø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil antagelig kunne få permisjon uten lønn. Å sykemelde seg når man ikke er syk, syns jeg virkelig ingenting om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Ta det opp med din leder, eller sjekk personalhåndboka - forskjellige arbeidsplasser har forskjellige regler angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Du kan jo også eventuelt sykmeldes, med diagnose "depresjon" eller lignende. Vet om flere som har fått dette. Man blir jo rimelig deprimert når noen man er glad i ligger for døden.

Dette ser jeg ikke på som en mulighet en gang. Det er jo ikke jeg som er syk, selv om jeg er lei meg ;)

Du vil antagelig kunne få permisjon uten lønn.

Hvordan går man frem for å søke om det da?

Ta det opp med din leder, eller sjekk personalhåndboka - forskjellige arbeidsplasser har forskjellige regler angående dette.

Har alle arbeidsplasser en slik bok? Jeg har bare jobbet der i tre uker, og er helt nyutdannet, så jeg har liksom ikke noe erfaring med dette fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med dine overordnede om dette. Jeg vil tro det kun er en programmert robot som ikke vil innvilge deg permisjon uten lønn for noe sånt. Hadde jeg vært din kollega, så hadde jeg strukket meg veldig langt for å bytte vakter med deg.

Prøv å snakke med dem du. Fint du tenker på bestefar, det er så viktig å ha en hånd å holde i når man går mot døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Har alle arbeidsplasser en slik bok? Jeg har bare jobbet der i tre uker, og er helt nyutdannet, så jeg har liksom ikke noe erfaring med dette fra før...
Nei, ikke nødvendigvis. Det er et krav om arbeidsreglement dersom det er flere enn 10 ansatte, og regler rundt velferdspermisjon hører naturlig inn der selv om det ikke nødvendigvis er et krav om å ha det der heller. Så det enkleste er nok å spørre sjefen eller noen andre som har vært der en stund om hvordan dette ordnes på din arbeidsplass.

Her jeg arbeider nå tror jeg at jeg ville fått en slik velferdspermisjon, men det er nok mange steder hvor man må regne med å ta ut permisjon uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Det ordnet seg :) De forstod godt at jeg hadde behov for å være sammen med bestefaren min den siste tiden, og de bare spurte om hvor mange dager jeg ønsket fri.

Så i kveld kjører jeg til fredrikstad igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hei!

Jeg har en bestefar som ligge for døden. Vi har alltid hatt et veldig godt forhold. Han er i Fredrikstad jeg er i Oslo.

Sitter her og lurer på hva jeg skal gjøre.

Kan jeg få innvilget velferdspermisjon for å sitte hos min døende bestefar, eller får man kun det når man skal i begravelser?

Det gjør så fryktelig vondt å sitte langt unna, når en jeg er så glad i holder på å dø...

Tenker du å sitte ved senga hans og vente på døden? Det kan ta både uker og måneder. Hvorfor kan du ikke kjøre ned i helgene og noen ettermiddager i uka? Hadde du vært datter av den syke hadde det vært annerledes, kanskje. Men som barnebarn så virker det noe snodig å skulle sykemelde seg, ta permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Tenker du å sitte ved senga hans og vente på døden? Det kan ta både uker og måneder. Hvorfor kan du ikke kjøre ned i helgene og noen ettermiddager i uka? Hadde du vært datter av den syke hadde det vært annerledes, kanskje. Men som barnebarn så virker det noe snodig å skulle sykemelde seg, ta permisjon.

Jeg fikk permisjon, og han døde den dagen.

Noen mennesker kan faktisk ha et bedre forhold til sin bestefar, enn til sin egen pappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig trist at han døde, men fint at du hadde muligheten til å ta permisjon. Det var flott at det ordnet seg.

Jeg vet hvor vondt det er å sitte langt unna og vite at noen som er en nær ligger for døden, jeg har dessverre vært gjennom det 3 ganger, på to år.

Vil egentlig bare si: Kondolerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk permisjon, og han døde den dagen.

Noen mennesker kan faktisk ha et bedre forhold til sin bestefar, enn til sin egen pappa...

Det var trist av bestefaren din døde, kondolerer.

Med en annen tråd friskt i minne, og siden du selv nevner forhold i tråden, mener du altså at bestefaren din var viktigere enn enn pappaen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest Julie
Med en annen tråd friskt i minne, og siden du selv nevner forhold i tråden, mener du altså at bestefaren din var viktigere enn enn pappaen din?

Det er jo fullt mulig det da. Selv om det kanskje virket slik i den andre tråden på "Barn og familie" er det jo ikke slik at "alle mener at far er viktigst for alle". Det finnes mange unntak og alle har sin historie å fortelle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fullt mulig det da. Selv om det kanskje virket slik i den andre tråden på "Barn og familie" er det jo ikke slik at "alle mener at far er viktigst for alle". Det finnes mange unntak og alle har sin historie å fortelle. :)

Nå var faktisk ikke din mening jeg var ute etter akkurat her, men det er fint at du mener det er mange unntak og at alle har sin historie å fortelle. Jeg skal bære det i minne til en gang jeg har bruk for det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
Nå var faktisk ikke din mening jeg var ute etter akkurat her, men det er fint at du mener det er mange unntak og at alle har sin historie å fortelle. Jeg skal bære det i minne til en gang jeg har bruk for det. ;)

Du fikk den likevel. Helt i orden at du bruker det mot meg en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du fikk den likevel. Helt i orden at du bruker det mot meg en annen gang.

Det var da svært? Jeg har da ikke sagt at jeg skal bruke noe mot noen? Tar du kanskje deg selv litt høytidelig, nå? :ler:

Edit: trykkleif

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
Det var da svært? Jeg har da ikke sagt at jeg skal bruke noe mot noen? Tar du kanskje deg selv litt høytidelig, nå? :ler:

Edit: trykkleif

Oi, da må jeg ha misforstått. :ler::popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Ang. sykemelding ;

Det at bestefar er alvorlig syk, og ligger på dødsleiet kan kvalifisere for sykemelding.

Diagnosekoden som ofte bruker er akutt psykisk stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...