Gå til innhold

Min 10-åring vil lese Ringenes Herre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Leste faktisk Ringenes Herre selv i den alderen.. Har lest den igjen senere, og forstod nok mer den andre gangen enn den første, men jeg ser ikke noe problematisk med at en 10-åring leser Ringenes Herre i alle fall. Å lese Hobbiten først er forøvrig et godt råd. :)

Denne posten kunne like gjerne vært skrevet av meg. Tiltredes på alle punkter. Jeg var vel ca. ti år og allerede en dreven lesehest da jeg snublet over en viss interessant tykk bok i mormors bokhylle... det er 25 år siden nå og det ble da folk av meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener så og si all skjønnlitteratur kan leses av barn hvis de ønsker det selv. Synes de det er for vanskelig/kjedelig, er det jo bare å legge fra seg boka. Å lese er jo noe helt annet enn å se på film. Et barn kan godt lese voksen-bøker, men jeg synes ikke barn skal se voksen-filmer.

Skrevet

Sønnen min leste Hobbiten da han var ni, og fikk Ringenes Herre til tiårsdagen. Nå er han 11, og har lest den fire ganger... Han har lest Silmarillion også.

Jeg ser ingen problemer med det.

Skrevet
La ham lese!

Han sorterer fort ut det han ikke vil ha.

Jeg leste vanvittige mengder med bøker i barndommen, og mamma og pappa spurte ofte de på biblioteket når jeg kom hjem med bøkene om jeg burde få lese de. De fikk til svar "la henne lese". Jeg hadde lest ut ungdomsavdelingen før jeg var ferdig på barneskolen...

Så ble "voksen" litteratur på meg TIDLIG.

Tror også det er viktig å la de få lese det de har lyst på - det fremmer leselysten!

Jeg synes det er deilig når poden går og gleder seg til en bok som skal komme :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg prøvde selv å lese ringenes herre første gang i 10 års alderen, men kom aldri igjennom den. Da jeg derimot leste den på engelsk 3 år senere gikk det helt fint.

Ikke vet jeg om det var den norske oversettelsen eller at jeg modnet veldig på de 3 årene. Boka kan imidlertid anbefales til alle som orker å komme gjennom den. Synes fortsatt i dag det er enkelte kjedelig partier i den, selv om jeg har lest den en 4-5 ganger!

Gjest Mayamor
Skrevet

Her har våre barn fått lese klassiske bøker alà Ringenes Herre etc. Når en leser i bøker selv lager en selv bilder inni hodet sitt når en leser. :jepp:

Skrevet

Jeg skulle starte og lese ringenes herre. Men fy søren så kjedelige bøker :sjenert:

Var rundt om 11 når jeg fant ut dette her..

Men jeg liker ikke filmene heller, heller ikke Harry Potter(verken bøker eller filmer). Det er ikke helt meg :) Liker mer biografier(høhø), og bøker som er fra virkeligheten..

..og grøssere :lur: (er livredd der jeg sitter alene med boka :ler: )

Men når jeg gikk på bibloteket for og låne ringenes herre, fikk jeg beskjed om å lese hobbiten først! Men jeg leste boka, og startet på ringenes herre..men den gikk ganske fort tilbake :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...