Gå til innhold

MS

Gjest Gjest_redd_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_redd_*
Skrevet

Noen med MS som vil fortelle om side forste symptomer?

Jeg er helt nummen i L2 nedover laret og er veldig redd for at dette er forste symptom pa MS. Legen sier jeg bare ma vente og se, men at dette er en uvanlig forste presentasjon?

Noen som presenterte likt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en artikkel i dagbladet denne uken om en mann som selv hadde funnet en medisin som reverserte hans MS en god del og som har bremset utviklingen hos en del andre. Det finnes imidlertid ikke forskning rundt medisinen men det er på vei. Sjekk det ut.

For denne damen var disse 5 yogaøvelsene det som tok henne fra nærmest lammelse til tilnærmet normalitet. Umulig å si om det vil virke for andre, men det er verdt å prøve. Leger annbefaler uansett fysisk aktivitet mot MS.

http://www.aftenposten.no/helse/article929559.ece

http://www.yogasite.com/ms.htm

Skrevet

Kan du ha vært utsatt for borreliasmitte fra flåttbitt?

Skrevet
Noen med MS som vil fortelle om side forste symptomer?

Jeg er helt nummen i L2 nedover laret og er veldig redd for at dette er forste symptom pa MS. Legen sier jeg bare ma vente og se, men at dette er en uvanlig forste presentasjon?

Noen som presenterte likt?

Hva mener du med "nummen i L2"? Mener du nerverøtter fra L2? Har symptomene kommet og gått? Har du tildigere hatt ryggproblemer? Ikke ofte MS debuterer på denne måten, så det er slett ikke det første jeg tenker på....

Skrevet
Jeg er helt nummen i L2 nedover laret og er veldig redd for at dette er forste symptom pa MS.

Hva betyr L2?

Jeg har et par ganger fått nerver i klem i lysken, da har huden på oversiden av det ene låret blitt nummen. Helt uskadelig og varer i noen uker, så går det over like fort som det kom. Kan det være det som har skjedd med deg?

Gjest TS som fortsatt er redd
Skrevet

Ingen med MS som vil fortelle om sine symptomer?

Med L2 menes selvsagt nummenhet i dermatomet L2.

Vet at dette ikke er den typiske presantasjoen pa MS, er selv siste ars medisinstudent og har snakket med en nevrolog. Han kunne ikke finne noen annen apenbar forklaring og kunne derfor ikke utelukke MS som arsak.

Har lyst til a hore fra folk som selv har MS hvordan deres sykdom startet.

Er akkurat na selvsagt veldig lei meg og frykter at godt som alle fremtidsplanene mine gar i vasken.

Skrevet

Hei.

Min bror hadde MS og de første symptomene var dobbeltsyn. Det tok flere år før han fikk andre symptomer. Han fikk da helt plutselig svikt i bena og falt. Dette gjentok seg oftere og oftere. Han ble til slutt sengeliggende.

Jeg har også en venninne med MS. Hun har hatt det i mange, mange år nå og har vonde dager innimellom. Ellers lever hun som vanlig. Går på ski om vinteren etc. Det første hun merket var kraftløshet i ben og armer.

Så MS er forskjellig fra person til person.

Skrevet
Med L2 menes selvsagt nummenhet i dermatomet L2.

Ah, selvsagt. Det skulle jo alle skjønt bare av hovedinnlegget.. Om du noen gang vil forklare dette til noen uten medisinsk utdanning, kan du prøve å si nummen hud på oversiden av låret, det er litt mer beskrivende for vanlige dødelige.

Sjekk med legen din en gang til; det er mye mer vanlig å få nummen hud pga nerver i klem, som gjest #5 fikk, enn MS ;)

Og et tips til slutt: ikke kjenn etter for mye når du leser om symptomer i skolebøkene dine - blir man syk går man til lege, også om man selv er lege; det man lærer på medisinstudiet bruker man på pasientene. Er mye sunnere å gjøre det sånn, for det er utrolig hvilke plager man finner når man først setter seg ned og kjenner godt etter :)

Skrevet
Ah, selvsagt. Det skulle jo alle skjønt bare av hovedinnlegget.. Om du noen gang vil forklare dette til noen uten medisinsk utdanning, kan du prøve å si nummen hud på oversiden av låret, det er litt mer beskrivende for vanlige dødelige.

Sjekk med legen din en gang til; det er mye mer vanlig å få nummen hud pga nerver i klem, som gjest #5 fikk, enn MS ;)

Og et tips til slutt: ikke kjenn etter for mye når du leser om symptomer i skolebøkene dine - blir man syk går man til lege, også om man selv er lege; det man lærer på medisinstudiet bruker man på pasientene. Er mye sunnere å gjøre det sånn, for det er utrolig hvilke plager man finner når man først setter seg ned og kjenner godt etter :)

TS skriver at h*n har snakket med en nevrolog, de er faktisk eksperter på området.

Og tror ikke det er mange med MS (de som TS hendvendte seg til) som ikke vet hva f.eks. menes med L2.

Jeg har MS, ble oppdaget etter at jeg fikk problemer med synet. Ved senere anfall så mistet jeg følelsen eller rett og slett kraften. Nå 7 år etter diagnosen så sitter jeg i rullestol og er ufør.

Når jeg fikk diagnosen så ramlet verden min sammen, men utrolig nok klarer man å leve med det meste. Selvom jeg selvsagt alltid vil ønske at MS ikke rammet meg.

Dersom man mister følelsen i L2 så er dette noe som brude følges opp. Dersom det er MS så vil du få andre symptomer etterhvert.

Vil anbefale deg hjemmesiden til MS forbundet i Norge, de har mye bra info, se her!

Til gjesten over, L2 er ikke det området som gjest nr 5 beskriver.

Skrevet

På seg selv kjenner man andre??? :fnise:

Nummenhet er neppe noe man bør overse.

Enig med gjesten med MS, kikk på www.ms.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...