Gå til innhold

Neofobi ?

Gjest Gjest_Neo_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Neo_*
Skrevet

Ok, det står ikke så mye om det på denne linken her, annet enn at den ser ut til å være negativ for livslengden.

Men.. noen som vet mer om denne fobien ? Er den i slekt med for eksempel sosial angst ? (Er det sosial angst ?)

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke noe om dette, men jeg kan gjette. Det høres ut som noe annet enn sosial angst, siden det generelt handler om frykt for å prøve nye ting. Sosial angst handler jo om angst forbundet med sosiale situasjoner, av ulik art eller alvorlighetsgrad.

Denne studien ble også gjort på rotter, og en av forskerne sier at han ikke vil si noe om den kan overføres på mennesker. Altså om den reduserer livslengde hos mennesker også. Antar at det ikke er direkte overførbart uansett, siden det generelt virker som rotter dør lettere av stress enn mennesker. Kanskje fordi rotters atferd er mer instinktiv og hormonstyrt enn menneskers? Vi påvirkes også av hormoner, men også av flere andre ting.

Om man skal søke hjelp for en fobi handler også om i hvor stor grad den hemmer en i dagliglivet. Hvis man bare er litt engstelig for nye ting, men man lever fint med det, så må man kanskje bare må leve med det og forsøke å utfordre seg selv. Men hvis noe blir et hinder for dagliglivet, så tenker jeg at man bør gjøre noe med det, uavhengig av hva man kaller det.

Når det gjelder dette med at de har økt sjanse for å dø av stress (kortisol), så er det noe med at laboratorierottene blir eksponert for stressende hendelser. I det virkelige liv vil i det minste mennesker lære seg å unngå ubehagelige ting. Er man redd for hunder, så går man omveier om dem, slik at angstnivået ikke når toppen. Ergo skulle man tro at kortisol-nivået ikke stiger som hvis man stadig ble tvunget til å utsette seg for det angstprovoserende.

Endret av Frk Åberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...