Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Har hatt så mye problemer med hodet mitt i det siste, og det som plager meg mest er søvnløshet. Tenkte å få en full-fart-time hos legen idag, men selvsagt jobbet ikke fastlegen min ( på fastlegeordninga). Dama sa at det var ikke akutt nok (har ikke sovi ei hel natt på 4 uker, men greit nok), jeg måtte ringe igjen på mandag. 'Ja, men skal jeg gå 3 dager til uten søvn da?', spurte jeg. Nei, hun skulle høre med legen som var der. Når hun kom tilbakesa hun at de hadde veldig mye å gjøre, så jeg måtte nesten ringe tilbake på mandag, men i mellomtida skrev legen ut en resept på Vallergan til meg. Greit nok, de er ikke avhengighetsdannende, men de er sterkt beroligende og søvndyssende. Er det bare jeg som reagerer på at legen skev ut 25 vallergan til noen han ikke har sett trynet på engang? Bør det virkelig være så lett å få tak i beroligende?
Hu i Svingen Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 Min oppfatning, jeg er ikke lege: Vallergan er ikke et beroligende middel, selv om trøtthet er en bivirkning. Det er en eldre type allergimedisin som ikke har alvorlige bivirkninger, og det er derfor trygt å skrive det ut uten konsultasjon. Jeg synes i grunn det var en god løsning fra legens side, hvis de var helt fullbooket i dag.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 Bør det virkelig være så lett å få tak i beroligende? I følge felleskatalogen brukes Vallergan "ved forbigående og kortvarige søvnforstyrrelser". Om du ikke har gått til legen med søvnvansker før, gjør han riktig i å anta at søvnvanskene dine er "forbigående og kortvarige" (4 uker er jo ikke så lang tid). Jeg vil tro leger ser mest på pasientens alder og forhistorie når de skriver ut potensient avhengighetsskapende medisiner - så om du er over tenårene og ikke er av dem som løper ofte til legen og ber om sterke smertestillende, beroligende eller angstdempende medisiner, så er det ikke noen stor fare å foreskrive noen få Vallergan uten at du har vært innom kontoret hans/hennes på forhånd. 25 Vallergan er hverken nok til å bli avhengig av, eller nok til å ta livet av seg med (leger skal visstnok ikke gi ut nok medisiner på en resept til at pasienten skal kunne klare å overdose på dem, selv om jeg kjenner til tilfeller der de har skrevet ut hundrevis av farlige tabletter i slengen til halvnarkomane pasienter).
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. september 2007 #4 Skrevet 28. september 2007 Som jeg sa er ikke Vallergan vanedannende uansett, men på pakningsvedlegget står det da: "Vallergan brukes mot allergier og er kløestillende, sterkt beroligende og søvndyssende." Pleier som regel å gå etter pakningsvedlegget jeg, tror de vet hvordan det funker
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Det jeg reagerer på er at legen skriver ut en resept i det hele tatt uten å ha sett pasienten. Det er tross alt en grunn til at man skal ha resept for å få dem.
Gjest Elastica Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 Det er nok en hårfin grensen mellom det å gi ut reseptbelagte midler uten nok bakgrunnsinformasjon, og det å tilfredsstille fortvilede pasienter. Tiden kan man uansett ikke gjøre noe med. Vallergan gis også til barn og babyer med søvnproblemer - muligens i en annen dose - men det kan være et tegn på at det ikke er så sterkt.
Hu i Svingen Skrevet 28. september 2007 #7 Skrevet 28. september 2007 Dama sa at det var ikke akutt nok (har ikke sovi ei hel natt på 4 uker, men greit nok), jeg måtte ringe igjen på mandag. 'Ja, men skal jeg gå 3 dager til uten søvn da?', spurte jeg. Nei, hun skulle høre med legen som var der. Det jeg reagerer på er at legen skriver ut en resept i det hele tatt uten å ha sett pasienten. Det er tross alt en grunn til at man skal ha resept for å få dem. Som jeg sa er ikke Vallergan vanedannende uansett, men på pakningsvedlegget står det da: "Vallergan brukes mot allergier og er kløestillende, sterkt beroligende og søvndyssende." Pleier som regel å gå etter pakningsvedlegget jeg, tror de vet hvordan det funker Ditt problem er søvnløshet. Vallergan hjelper mange mot søvnløshet. Som sagt, Vallergan er ikke en farlig medisin. De (legen og "dama") har jo faktisk prøvd å hjelpe deg etter beste evne etter at du uttrykte et problem?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #8 Skrevet 28. september 2007 Som jeg sa er ikke Vallergan vanedannende uansett, men på pakningsvedlegget står det da: "Vallergan brukes mot allergier og er kløestillende, sterkt beroligende og søvndyssende." Pleier som regel å gå etter pakningsvedlegget jeg, tror de vet hvordan det funker De er ikke vanedannende, da, som du vil se om du leser litt videre i pakningsvedlegget, og kan brukes til barn ned til 2 år, så de er nok ikke så veldig farlige. Som en engangshendelse er det ingen problemer forbundet med å gi ut 25 Vallergan til et voksent menneske - for dem som tar dem "for moro skyld" er 25 tabletter ganske lite og ville neppe vart lenger enn en kveld, og neppe gitt større bivirkninger enn en smule hangover dagen derpå Om legen uten å treffe deg først hadde gitt ut en større mengde tabletter som narkomane liker hadde jeg skjønt at du reagerer, men dette er storm i et vannglass.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. september 2007 #9 Skrevet 28. september 2007 Ditt problem er søvnløshet. Vallergan hjelper mange mot søvnløshet. Som sagt, Vallergan er ikke en farlig medisin. De (legen og "dama") har jo faktisk prøvd å hjelpe deg etter beste evne etter at du uttrykte et problem? Jo, men hvordan vet de at jeg snakker sant etter å ha snakket med meg i under 2 minutter? Synes fortsatt det er rart jeg, og alle jeg har snakket med utenom her synes det samme KG'ere er en egen rase
Donpedro Skrevet 28. september 2007 #10 Skrevet 28. september 2007 De hadde da ikke visst at det var mer sant om du hadde snakket med dem i 20 min?
Gjest jålemor Skrevet 28. september 2007 #11 Skrevet 28. september 2007 Det er nok en hårfin grensen mellom det å gi ut reseptbelagte midler uten nok bakgrunnsinformasjon, og det å tilfredsstille fortvilede pasienter. Tiden kan man uansett ikke gjøre noe med. Vallergan gis også til barn og babyer med søvnproblemer - muligens i en annen dose - men det kan være et tegn på at det ikke er så sterkt. du tuller?? man doper da ikke ned ungene sine fordi de ikke sover? det er da vanlig at det tar tid for de små å komme inn i en god rytme... nei, nå ble jeg kvalm. har nemlig brukt vallergan selv, og det ble med den ene gangen. følte meg utrolig uvel, og fikk nesten panikk av den tungheten jeg fikk i kroppen. aldri i livet om jeg hadde gitt det til ungene... med mindre de var kjempe-allergiske. og til ts: ja, det er litt spesielt å skrive ut resepter til folk man aldri har snakket med, men så lenge det ikke er noen sterke saker, så er det egentlig veldig vanlig at det gjøres slik. desperate pasienter (sier ikke at nettopp du er desperat) og dårlig kapasitet er en dårlig kombinasjon...
onyx Skrevet 28. september 2007 #12 Skrevet 28. september 2007 De har da full tilgang på journalen din, så det er ikke noe problem for denne legen å kjapt sjekke bakgrunnen din. Jeg synes de har gjort det de kunne for å hjelpe deg over helgen.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. september 2007 #13 Skrevet 28. september 2007 De er ikke vanedannende, da, som du vil se om du leser litt videre i pakningsvedlegget, og kan brukes til barn ned til 2 år, så de er nok ikke så veldig farlige. Som en engangshendelse er det ingen problemer forbundet med å gi ut 25 Vallergan til et voksent menneske - for dem som tar dem "for moro skyld" er 25 tabletter ganske lite og ville neppe vart lenger enn en kveld, og neppe gitt større bivirkninger enn en smule hangover dagen derpå Om legen uten å treffe deg først hadde gitt ut en større mengde tabletter som narkomane liker hadde jeg skjønt at du reagerer, men dette er storm i et vannglass. Hellu? Jeg sier jo jeg vet at de ikke er vanedannende Det har jeg ikke sagt, og det er heller ikke det jeg reagerer på. Det er uansett en grunn til at de er reseptbelagte, det er det jeg vil fram til. Hvorfor i alle dager er de reseptbelagte hvis alle kan bare ringe og si 'jeg får ikke sove jeg', og så skriver de ut respet?
Gjest Revenka Skrevet 28. september 2007 #14 Skrevet 28. september 2007 Vallergan er et C-prep, så det er ikke noe ille, dvs ikke narkotisk innhold eller misbrukpotensial. Det at legen skriver ut en resept syns jeg er veldig fint hvis du tar det som en hjelp frem til du får legetime.
Hu i Svingen Skrevet 28. september 2007 #15 Skrevet 28. september 2007 KG'ere er en egen rase Helt enig.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. september 2007 #16 Skrevet 28. september 2007 De hadde da ikke visst at det var mer sant om du hadde snakket med dem i 20 min? Nå var poenget mitt ikke at de ikke snakket med meg, men at de ikke så meg. Hei og hå, idag er det mange som leser bruddstykker... Kanskje det er noe som går
loffen Skrevet 28. september 2007 #17 Skrevet 28. september 2007 Datteren min på 10 år har fått Vallergan mot søvnproblemer. Hun fikk hjelp til å sove, og hun følte seg slettes ikke dopa. Ikke har hun blitt pillenarkoman heller. Fy for en udugelig mor jeg må være!
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #18 Skrevet 28. september 2007 Hvorfor i alle dager er de reseptbelagte hvis alle kan bare ringe og si 'jeg får ikke sove jeg', og så skriver de ut respet? Det finnes faktisk mellomting mellom farlige og ufarlige medisiner; dette er en medisin som er ufarlig ved begrenset bruk, men ikke så ufarlig at den burde være like lett å få tak i som Paracet. Det er en grunn til at medisiner med søvndyssende/beroligende/angstdempende virkning er klassifisert i flere grupper etter hvor sterk virkning de har - og Vallergan er ikke i B-preparatgruppen. Hadde du ikke hatt en journal der de kunne sett at du ikke er av dem som ringer hver uke og maser etter piller, så hadde du neppe fått Vallergan heller, selv om de er ganske harmløse. Bivirkninger i følge Felleskatalogens pasientutgave: Døsighet, tørrhet i munnen, lett svimmelhet, lett hodepine, nesetetthet og fordøyelsesbesvær kan forekomme. Tilfeller av hard mage, problemer med vannlating, blodtrykksfall, økt puls, synsforstyrrelser, gulsott, forandringer i blodet og bevegelsesforstyrrelser er sett. Ved langtidsbehandling kan munntørrhet gi tann- og munnslimhinneskader. Altså står du ikke i fare for å bli skadet, selv om du skulle finne på å spise alle tablettene på en gang. Dermed ser jeg ikke helt hva problemet ditt er - når man hverken blir narkoman eller syk av å ta dem. Men for all del; du står fritt til å vente med medisinen til du har vært hos legen, men vær oppmerksom på at h*n sannsynligvis vil tilby deg - nettopp - Vallgergan (!) etter første konsultasjon
Gjest Yihaa Skrevet 28. september 2007 #19 Skrevet 28. september 2007 (endret) Du er barnslig småfrekk mot de som svarer deg i tråden, synes jeg. Er det bare jeg som reagerer på at legen skev ut 25 vallergan til noen han ikke har sett trynet på engang? Bør det virkelig være så lett å få tak i beroligende? Jeg lurer på to ting; 1) Tror du man nødvendigvis kan se på en person om de misbruker respetbelagte midler, og at det derfor ville hjulpet å vurdere deg visuellt?? Det er ikke alle som har knekk i knærne og slørete tale. Misbrukere kan selvfølgelig være velstelte, velkledde, velformulerende osv. 2) De sa de var fullbooket, og du sa "Skal jeg da gå tre dager til uten å sove??". De prøvde derfor å hjelpe deg etter beste evne uten å bruke for mye tid. Hvordan synes du legen skulle hjulpet deg? Endret 28. september 2007 av Yihaa
Gjest Sativa Skrevet 28. september 2007 #20 Skrevet 28. september 2007 Synes ikke legen gjorde noe overilt her. Du fremla ditt problem, og han prøver å løse det på en ufarlig måte, slik at du skal slippe å være våken fram til mandag. Spiller ingen rolle at han ikke traff deg synes jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå