Gå til innhold

Gjentjeneste/takk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis noen gjør deg en tjeneste/noe utenom det vanlige.

Fx. det at kameraten min droppet navnet mitt til en han kjente som førte til at jeg fikk ny jobb, eller at en kollega sjekket kontaktnettet sitt og fant telefonnummer til en musikkstudent når jeg trengte et band, i den typen situasjoner: gjør du noe tilbake som takk?

Eller går det bare inn i boka til neste gang noen trenger noe fra deg?

Det er jo ikke enorme tjenester det er snakk om, så jeg vil ikke kjøre noe overkill her (blomster/vin, blir å ta litt for hardt i), men noe som viser at jeg setter pris på det?

Spanderer vel et par øl på kameraten min i København i desember (hans forslag), men sånn generelt? Noen gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde gjort noe sånn helt ekstra nei. Å si takk på en skikkelig måte (verbalt) er ofte undervurdert. Må man ha "betaling" for alt hele tiden..? Jeg skjønner at det ikke er det du mener, men jeg syns kanskje at man kan venne seg til å både gi og få uten å få noe igjen bestandig. Hadde vedkommende brukt mye tid og krefter hadde det vært noe annet. Men å gi navnet ditt til sjefen, eller søke opp et tlf nr tar ikke all verden av tid, og bør heller "stå på kontoen" syns jeg.

Skrevet
Hvis noen gjør deg en tjeneste/noe utenom det vanlige.

Fx. det at kameraten min droppet navnet mitt til en han kjente som førte til at jeg fikk ny jobb, eller at en kollega sjekket kontaktnettet sitt og fant telefonnummer til en musikkstudent når jeg trengte et band, i den typen situasjoner: gjør du noe tilbake som takk?

Eller går det bare inn i boka til neste gang noen trenger noe fra deg?

Det er jo ikke enorme tjenester det er snakk om, så jeg vil ikke kjøre noe overkill her (blomster/vin, blir å ta litt for hardt i), men noe som viser at jeg setter pris på det?

Spanderer vel et par øl på kameraten min i København i desember (hans forslag), men sånn generelt? Noen gode forslag?

Tjenestene i de to eksemplene dine ville iallefall vært til stor hjelp for deg. Jeg synes på en måte du undervurderer det når du skriver at det ikke var snakk om enorme tjenester. Greit nok at det ikke var tidkrevende, men du bagatelliserer dem på en måte i ordvalget ditt.

Jeg hører til den type menneske som gjerne kjøper en flaske vin, en bukett blomster eller en konfekteske for sånn type hjelp - det skader ikke å glede litt tilbake i hverdagen.

Vin og blomster er billige, og langt fra noe overkill.

Skrevet

Når jeg gjør noe lignende selv for noen, som f.eks å omtale dem på en pen måte i fht potensielle sjefer, e.l (Og det har jeg gjort noen ganger der jeg har ment at det var på sin plass) eller hjelpe dem med å finne frem info e.l så ville jeg synes at det ble litt feil å få belønning for det. Det holder lenge med et "takk for hjelpen" e.l. Men jeg syns det er på sin plass at de er hjelpsomme tilbake ved en senere anledning. Det bør helst være lettere å be en som du har hjulpet, om en tjeneste.

Skrevet (endret)
Vin og blomster er billige, og langt fra noe overkill.
Det var ikke pengene jeg tenkte på, mer at det kan bli litt beklemmende både å gi og motta noe som liksom gjør såpass mye ut av seg. Vanskelig å forklare, men takk for svar.

Tipper jeg får en sjanse til å spandere et par glass på dem begge to snart, det er litt mer laidback i mine øyne.

Men denne typen situasjoner dukker jo ofte opp, så det er greit å få noen gode forslag, både på om man skal gjøre noe, og hva man i så fall gjør.

Endret av Klips
Skrevet
Det var ikke pengene jeg tenkte på, mer at det kan bli litt beklemmende både å gi og motta noe som liksom gjør såpass mye ut av seg. Vanskelig å forklare, men takk for svar.

Beklemmende å gi og motta? Da må du sannelig begynne å øve. :)

Skrevet

Beklemmende i denne situasjonen, ja.

Ikke generelt.

Skrevet

Jeg tror nok kanskje jeg hadde gitt en flaske med noe god drikke til ham som gjorde at jeg fikk ny jobb .. spesielt om det var en jobb jeg var veldig glad for å få ..

.. kollegaen som kom fram med musiker-tipset hadde jeg bare sagt tusen takk til - men på en fin måte - og kanskje sagt at som takk skal jeg spandere en drink på deg neste gang vi er ute ..

Skrevet

Jeg syns ikke du trenger å tenke på gaver som takk, men du er selvfølgelig ekstra behjelpelig mot dem i fremtiden og å spandere noen glass er en fin gest.

Skrevet

Setter det på kontoen, og gjengjelder det samtidig med et smil. De gangene jeg har bedt om hjelp til noe, har jeg blitt så stresset at når jeg smiler, blir de bare glade og takknemlige for at jeg har roet meg litt ned...

Men, når jeg endelig har fått roet meg kraftig ned, ber jeg "de" gjerne til middag her hjemme, og jeg forventer ingen gjentjeneste. Fint å ha venner, og venner hjelper hverandre når de kan, uten å forvente noentingn tilbake.

Skrevet

Takk takk :)

Hadde jeg fx. vært glad i å bake hadde det åpnet seg mange dører, hjemmebakte chocolate chip cookies for eksempel. Men jeg verken baker eller liker kaker.

Drikking er jeg derimot bedre på ;)

Skrevet
Takk takk :)

Hadde jeg fx. vært glad i å bake hadde det åpnet seg mange dører, hjemmebakte chocolate chip cookies for eksempel. Men jeg verken baker eller liker kaker.

Drikking er jeg derimot bedre på ;)

Så du mener det er en "mindre" gave å gi hjemmebakt enn en flaske vin, siden cookies hadde vært greit i dette tilfellet? Jeg synes ikke det; vin, kaker eller blomster ville gått ut på det samme for meg.

I ditt tilfelle tror jeg uansett jeg ville gitt ett eller annet til han/hun som indirekte skaffet meg jobb. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg hadde hatt lyst på grunn av at jeg hadde vært innmari takknemlig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Og jeg synes at det å spandere en drink eller gjøre en gjentjeneste er mer passende.

For meg er det naturlig å hjelpe andre, og dessverre er ikke verden slik laget at det alltid passer med gjentjenester der og da. Men det hadde vært flaut og beklemt dersom det hver gang skulle dukke opp kaker, blomster eller vin. Men det har hendt at det har dukket opp noe ekstra til jul eller bursdag fra den som ble hjulpet, eller en drink på byen.

Og når det passer slik kan man be om en gjentjeneste - uten at man sier det sånn. Man oppdager jo fort hvem som mottar hjelp og aldri gir av vrang vilje.

Skrevet

I det tilfellet hvor jeg hadde fått en ny jobb, så hadde jeg kanskje gitt en flaske vin. Jeg gjorde f.eks da min tante sydde om en kjole jeg hadde kjøpt slik at den passet meg bedre. (Men det blir kanskje en litt annen situasjon, siden dette var mer tidkrevende).

Men en varm takk og en velvillighet til å gjøre en tjeneste tilbake er også en god ting. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...