Gå til innhold

Antidepressiva

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym nå
Skrevet

Psykologen anbefaler meg på det sterkeste å nå begynne med antidepressive medisiner. Er det noen som har noen erfaringer med det? Og hva som er realistiske bivirkninger? Hva med vekt-økning/nedgang? Har lest at det kan være en bivirkning med både nedsatt og økt appetitt, og henholdsvis nedgang og økning i vekt. Varierende fra merke til merke.. Er det mye det er snakk om? I og med at mine depresjoner er sterkt knyttet til spiseforstyrrelser (sulting-overspising om hverandre, men ikke oppkast) er jeg ganske opptatt av det :sjenert:

Hvor mye koster det?? Hva med alkohol, om man tar en pille om morgenen går det fint å drikke på ettermiddag/kveld? (Da mener jeg mer en bare ett glass vin)

Håper noen kan hjelpe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er kanskje et dustete svar, men snakk med legen din, i stedet for å poste noe sånt på et forum. Psykiske lidelser er litt for vanskelig til at jeg synes en masse lekfolk skal sitte å synse om det, særlig siden det er i en kombinasjon av spiseforstyrrelser. Legen vet hvordan effektene er mtp vekt. Han vet også effekter med alkohol. Dette kan du også snakke med de på apoteket om, farmasøyter har tross alt studert legemidler i fem år.

Du kan evt lese litt i legemiddelhåndboken.no eller felleskatalogen.no

Så får noen skyte meg hvis dette ikke var konstruktivt i det hele tatt.

Skrevet

Går på antidepressiva som skal fjerne tvangstanker, pga spiseforstyrrelser. Veldig effektivt. Fikk de i samråd med legen.

Skrevet

Jeg har kun personlig erfaring med 2 merker johannesurt. Litt usikker på hvordan det ene hadde virket på meg om jeg hadde fortsatt, men siden jeg skiftet har jeg kun reell erfaring med et. Har hatt svært god virkning, og lite bivirkninger (hodepine og svimmelhet i starten, og en del lysømfintlighet etter hvert). Det som plager meg mest er egentlig det at jeg vet at vær gang jeg eventuelt skal ta noen annen medisin så må jeg gjøre et lengre detektivarbeid for å finne ut om de kan blandes (stoler ikke på at apotekpersonell er 110 % oppdaterte på dette pga at det stadig kommer ny forskning). Hormonprevensjon er utelukket, og antibiotika fant jeg ikke noe men valgte å seponere i tilfelle. Men jeg bruker så lite medsiner ellers at det er ikke noe særlig problem i det daglige.

Når det gjelder alkohol så fikk jeg en ekstrem reaksjon rett etter jeg startet på de av en enhet. Kastet opp og fikk mageproblemer omtrent umiddelbart etterpå. Har normalt svært god alkoholtoleranse, så at det var alkoholen tror jeg ikke. Etter jeg hadde brukt de en stund gikk det helt fint å drikke litt, men jeg lurer på om jeg ble litt fortere full.

Men etter 10 år med dype depresjoner og selvmordstanker så er det verdt det :)

Har ikke merket endring i appetitten.

Ellers varierer bivirkning og virkning ekstremt fra merke til merke og person til person. Samboeren gikk på seroxat en periode (flere måneder) og ble ekstremt dårlig av de. Ingen virkning, annet enn at han sov 15 timer + pr døgn + mange andre problemer. Buspar ble han heller ikke dårlig av, men ikke virket de heller. Etter den perioden med prøving og feiling på de (rundt et år) så ga han opp medisiner. Men han fikk 0 oppfølging verken med samtaler eller blodprøver, noe som sannsynligvis har gjort ting mye verre enn det nødvendigvis behøvde bli. Andre bekjente jeg har har fått et helt nytt liv av liknende medisiner. Så variasjonene er enorme.

Felleskatalogen er nevnt, drugs.com er heller ikke så ille, og motkur.no har en haug med brukererfaringer (negative, så vær obs på at de er heller ikke nøytrale) og undersøk rundt selv om du har overskudd til det.

Skrevet

Jeg går på cipralex, de hjelper men jeg blir fryktelig kvalm og dårlig av de. Har spydd to ganger og hatt litt diare. Men har blitt lettere til sinns da og blir ikke så lett lei meg mer. Men det er grusomt åp være så kvalm hele tiden og gir det seg ikke snart vet jeg ikke hva jeg gjør.

Gjest anonym nå
Skrevet

Takk til dere som har svart!

Grunnen til at jeg tar det opp her er at jeg er intr i å høre andres erfaringer. Ikke bare alt det legen "må" advare meg mot. Min fastlege er dessuten temmelig trangsynt og vanskelig å snakke med. (Ja jeg har vurdert å bytte) Men forøvrig syns jeg ikke dette er et uvanlig emne som ikke egner seg her. Skal man ikke kunne være åpen om det?

Gjest anonym nå
Skrevet
Hormonprevensjon er utelukket, og antibiotika fant jeg ikke noe men valgte å seponere i tilfelle. Men jeg bruker så lite medsiner ellers at det er ikke noe særlig problem i det daglige.

Så kan altså ikke kombineres med p-piller? Går ikke på det akkurat nå, men hadde tenkt å begynne på det igjen innen jul hvertfall.. Mye å tenke på..

(Og ja, skal som sagt snakke med lege osv osv. Men vi er da alle mennesker, må da kunne snakke om det med andre en "profesjonelle")

Skrevet

Vil anbefale deg å være svært forsiktig med alkohol i begynnelsen til du ser hvordan du reagerer. Jeg opplevde at jeg tålte alkohol dårlig sammen med antidepressiva, ble overstadig full og fikk black out selv av små mengder. Dette er sikkert individuelt, men ville bare gi deg et godt råd på veien så du slipper evnt ubehagelige overaskelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...