Crash Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 (endret) . Endret 18. mai 2018 av Crash
Crash Skrevet 29. september 2007 Forfatter #2 Skrevet 29. september 2007 (endret) . Endret 18. mai 2018 av Crash
Yme Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 Se på alt det man finner om man graver litt i forumet! Tenkte jeg skulle svare litt på den her, siden det ikke er noen andre som har gjort det. Det var forresten ikke et dumt spørsmål heller, syns jeg. Jeg skjønner ikke helt hva man skal med brød som inneholder omega 3... Alt inneholder jo plutslig omega 3! Brød, kaviar, papp... Hvorfor? Spis fisk eller tran Men for å svare på spørsmålet ditt! Det eneste brødet jeg har finni i den dagligvarebutikk, som er bra nok til å møte min sunnhetsstandard, er fedonbrød. Andre grovbrød er ofte lyst brød som bare er farga, å jeg skjønner faktisk ikke at det kan være lov en gang. Sunn mat er jo faktisk ganske viktig, selvom de fleste ikke er helt klare over det. Liker/gidder du å bake? Jeg kan godt sende deg oppskrift på et ganske bra brød, om du vil koz & klemz
Crash Skrevet 4. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. november 2007 (endret) . Endret 18. mai 2018 av Crash
Yme Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 Det brødet der var jo ganske greit, syns jeg. Jeg skjønner heller ikke hva fullformalt hvete er, da Når du kjøper brød så kan du prøve å passe på at det er mest mulig hele korn i, og at det burde være over 12 g proteiner per 100 g. Karbohydratene burde helst holde seg rundt 20 g. Fedonbrød er absolutt best, men det er dyrt, lite og det mugner fort. Hvetemel er bannlyst fordi det rett og slett ikke er bra for kroppen, men når man baker så må man ha det for at brødet skal holde seg sammen. Den norske hveten er vist ekstremt dårlig, har jeg hørt. Jeg hørte noe om at det var så fult av sprøytemidler og dritt at i danmark så hadde det ikke blitt godkjent til å mate høner med en gang Kroppen har problemer med å fordye det, også inneholder det nesten ikkeno næring/fiber. Skikkelig teit mel, rett og slett! Det eneste det er bra til er å bake kaker, siden det ikke skal være sunt uansett hehe Jeg sender deg en rugbrødoppskrift på PM snart. Må bare forhøre meg med mamma først hehe Bare gi lyd fra deg om det er noe mer du lurer på så ska jeg svare så godt jeg kan! Jeg er fortsatt i opplæring, så jeg kan ikke alt, men litt er jo altid bedre enn ingenting! hehe
Crash Skrevet 4. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2007 (endret) . Endret 18. mai 2018 av Crash
Yme Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 Nå ble det litt liv i tråden min! :juhu: Jeg fant noe om fullformalt korn: Jeg bruker bare økologisk mel, så jeg slipper iallefall å bekymre meg for sprøytemidler og dritt 1 spm til: Er grovt hvetemel usunt, bare fordi det er hvete? Eller er det ok fordi det er grovt? Økologisk er bra! Jeg er en lat drittsekk så jeg får 2 kasser med økologiske produkter levert på døra her annenhver uke. Det er ganske greit! Hvis det er grovt så er det ikkeno problem. Det er det helt hvite melet som er teit, fordi de har fjerna omtrent alt fra det for å få det hvitt og fint. Jeg har hørt noen rare teorier om at kornprodukter egentlig ikke er bra for kroppen, men jeg veit ikke helt hvor mye jeg tror på det. Har hørt det samme om melk også, men jeg har aldri sett noe bevis på det der, så jeg tar det med en klype salt (ooooh, se på tøffe og intelektuelle meg som bruker ordtak. Ajm hått!! ) Hva var det du fant om fullformalt korn? Det er så tungvint og vansklig for meg å skrive "fullformalt korn" i søkemotorn, så jeg hadde satt pris på om du kunne forklare meg det hehe
SnillMito Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Kjøpte omega-3-brød idag, fra Bakers (Naturlig Sunt) Det står at det er ekstra grovt, og at det bare inneholder sammalt mel og hele korn. Det første som står på ingredienslisten (bortsett fra vann) er fullformalt hvete (hva betyr egentlig det?). Resten er mye kli, helkorn og sammalt mel av havre, hvete og rug, solsikkekjerner og linfrø. Men er det egentlig grovt nok? Kan det egentlig bli grovere når andelen sammalt mel og hele korn er 100%? Grovt nok til hva?
Yme Skrevet 4. november 2007 #9 Skrevet 4. november 2007 Grovt nok til hva? Grovt nok til at man får i seg nok fiber, sikkert.
SnillMito Skrevet 4. november 2007 #10 Skrevet 4. november 2007 Grovt nok til at man får i seg nok fiber, sikkert. Hvor mye fiber vil du ha?
Yme Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 Hvor mye fiber vil du ha? Tjah... Jeg veit ikke helt hvor mye jeg trenger, men nok til å få besøk på julaften. "If you eat fiber on fiber on Christmas eve He might come to your town!" Egentlig nøyer jeg meg ikke med at han kommer 1 gang i året, så jeg prøver å få til minst 1 gang i uka, så det blir vel til at jeg prøver å altid spise det groveste brødet jeg får tak i, om jeg vil spise brød.
Crash Skrevet 5. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 5. november 2007 (endret) . Endret 18. mai 2018 av Crash
SnillMito Skrevet 5. november 2007 #13 Skrevet 5. november 2007 Miros: Du skjønner at det avhenger av hvor mye brød du spiser daglig?
Crash Skrevet 5. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 5. november 2007 (endret) . Endret 18. mai 2018 av Crash
Yme Skrevet 5. november 2007 #15 Skrevet 5. november 2007 Hvis du leser litt ekstra nøye Yme, så ser du at det står litt om fullformalt korn i "quote-boksen" i det siste innlegget mitt. Hvis det blir for vanskelig, kan jeg skrive det en gang til: Fullformalt mel: Fint mel som inneholder alle kornets bestanddeler. Melet er av sammalt kvalitet, hvor klipartiklene er malt nesten like fine som melet. Produktet fremstår som et lysebrunt produkt, med en granulasjon som siktet mel. Egner seg til baguetter og hvetebrød hvor man ønsker en snittflate uten helekorn eller klipartikler, samtidig som man har et grovt bakverk. Hvis du har faierfoks kan du bare høyreklikke på ordet og ta "søke i google", så går det så greit så! Du er flink som får økologisk rett hjem! Skulle gjøre det jeg også, men jeg er redd jeg ikke får spist opp alt. Pleier det ikke å være ganske mye i sånne kasser? Og hvor blir det av brødoppskriften min? Mito: Grovt nok til at det regnes som nesten sunt i disse 0-karbohydrat-og-GI-tider. Hvordan skal jeg kunne se en så stor hvot boks? Klokka var trossalt 23:03 å det er timesvis etter min leggetid, så jeg er unskyldt, føler jeg. Jeg kunne enkelt ha spist en sån kasse på 3 dager, så jeg tviler på at du får noe til overs om du bestiller no sånt. Skulle gjerne fått 1 kasse i uka, men det blir litt mye å betale 2000 kr i månten... Eller, på en aan side slipper jeg jo å kjøpe grønnsaker i butikken da, så det går kansje greit? Jeg får tenke litt på det. Brødoppskriften din kommer snart. Må høre med gamla her, for det er hu som har best peiling på sånt. Det hadde jo ikke vært no hyggelig av meg å gi deg en brødoppskrift som kansje er litt feil... Man må tenke kvalitet, Miros! Mja. Miros: Du skjønner at det avhenger av hvor mye brød du spiser daglig? Er ikke det en selvfølge, da? Det burde hvertfall være det, syns jeg.
SnillMito Skrevet 5. november 2007 #16 Skrevet 5. november 2007 Kanskje det er på sin plass å nevne hvor mye brød dere inntar daglig, da? ELLER HVA?!?!? HAR JEG RIKTIG ELLER?!? HAR JEG RETT?!??! BURDE DERE NEVNT DET?!?!!??!?!!??!? SVAR MEG!!!!
Yme Skrevet 5. november 2007 #17 Skrevet 5. november 2007 Jeg forstår ikke helt hva du mener... Er det et slags hint? høhøhø! Jeg baaage tulleg. Jeg spiser vel 2-4 brødskiver om dagen. Er det godkjent?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå