Gå til innhold

Hva tenker du på?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søvnproblemer for tredje året nå. Det er noe dritt for å være ærlig. Jeg har mista jobb, kjærtse, leilighet og drømmen min, men så lenge en er i live er det håp.

Det jeg lurer på er hva tenker dere på når dere legger dere egentlig? Jeg kan ikke finne noe å tenke på som ikke resulterer i at det holder meg våken. Det hadde vært hjelp i å høre hva normalt-sovende hjerner driver med når det er sengetid:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg har problemer med å sovne fokuserer jeg på pusten. Nå puster jeg dypet inn, nå puster jeg langt ut, nå puster jeg dypt inn, nå puster jeg langt ut... slik holder jeg på. Ser også pusten for meg som en snor som trekkes frem og tilbake... Sporer jeg av henter jeg meg inn igjen. Varer ikke lenge, så sovner jeg! Høres rart ut, men det funker for meg!

Skrevet

Hvis jeg legger meg og ikke får sove pga kjipe tanker, så står jeg opp igjen. Da får det heller være med hele søvnen. Bruker sovemedisin hver dag, men er ikke alltid det funker.

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

Jeg har svært sjeldent problemer med å sove, men når jeg har det pleier jeg å se for meg et sykkelhjul som går rundt og rundt. Følger bare dette hjulet rundt og rundt, og plutselig sovner jeg. De gangene jeg ikke får sove er det fordi jeg tenker for mye, og da hjelper det for meg å fokusere på noe som ikke oppmuntrer til avsporinger og mer tenking. Dette med pusten fungerer ikke for meg, for hvis jeg blir for bevisst på min egen pust, klarer jeg ikke å puste normalt lenger, så det er faktisk det dummeste jeg gjør, da får jeg hvertfall ikke sove.

Jeg liker å tenke på fysiske ting, som bare kan obserevers, og ikke trenger noe mer forklaring. Kanskje en ball som triller.

Noen ganger merker jeg at hjernen min begynner å tulle og nesten drømme litt før jeg sovner. Og jeg tenker de rareste ting.

Som regel sovner jeg etter ca 5 min, og da er jeg veldig trøtt. Blir fort trøtt. Klarer ikke å holde meg oppe stort lenger enn 23 uansett om det er helg eller hverdag, og det kan være veldig slitsomt! Begynner å fryse med en gang jeg blir trøtt, og klarer ikke å tvinge meg selv til å være våken.

Jeg er som regel så trøtt at jeg har det kjempegodt når jeg endelig kan legge meg ned. Og sengen er mitt fristed. Der føler jeg meg helt trygg. Jeg slapper av i hele kroppen, og skifter stilling et par ganger før jeg sovner, som regel på siden.

De gangene jeg ikke får sove er det ofte at jeg ikke er trøtt nok. Du har vel sikkert prøvd allerede, men hva med å slite deg skikkelig ut med trening eller noe, før du legger deg?

Lykke til med dine søvnproblemer! Det kan ikke være lett.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Selv har jeg dagdrøm gående, som jeg har hatt kontinuerlig i nesten 20 år (?). Tenker ofte på den når jeg skal sove, men sørger for at det skjer noe kjedelig eller stillestående i dagdrømmen når jeg skal sove.

Prøver hvertfall å ikke tenke på hva jeg skal gjøre dagen etter, for da er det lett å bli våken. Eventuelt går det an å skrive ned ting man skal gjøre dagen etter, slik at man slipper å bli liggende og tenke på det.

Men har du fått noe hjelp for dette? Er dette noe du kan ta opp med fastlegen din? Ikke nødvendigvis for medisiner, men for henvisning til annen hjelp?

Ellers så ligger det tips til søvnhygiene her. Mulig du har prøvd dette før, men linker til dem likevel. Hvis du prøver slike råd, er det også viktig at du faktisk følger dem ordentlig hvis det skal være noen vits.

Skrevet

Har samme problem, jeg får ikke sove fordi jeg tenker for mye. Og da tenker jeg jobb....planlegger og styrer. Jobben krever mye nå, og har gjort det lenge, så det er nok derfor tankene kommer når en ikke har andre impulser rundt seg.

Men denne tråden hjalp meg til å huske hva jeg gjorde sist jeg hadde problemer med å sove, nemlig å tenke på at jeg kjører langs en kjent vei. Da "ser" jeg veien, med alle de kjente svingene osv, og det holder de andre tankene unna. Da sovner jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...