Gjest Gjest_fortvilet_* Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 hei! Jeg trenger sårt noen tips! Jeg har en 4 år gammel hann hund som de siste nettene har begynt å oppføre seg helt tullete. Han sover i kurven eller sofaen i stua om natten og dette har fungert utmerket i lang tid. Men de siste 4 nettene har jeg våkner kl 04-05 om morgenen av noen forferdelige hyl, eller det er egentlig mer uling. Skikkelig vemmelig lyd i grunn.. Jeg er vant til at han kan pipe litt på natta hvis katten legger seg i kurven hans e.l. Men disse hylene har jeg aldri hørt fra han før- Jeg går ned og ser til han, men da er alt i orden! Jeg tror ikke det kan ha noe med løpetid hos andre hunder å gjøre, for han har aldri reagert sånn tidligere. Jeg er helt desperat! Vet ikke hva jeg kan gjøre, eller hva som er galt! Er det noen der ute som kan hjelpe eller har tips om hva dette kan være? Takker så mye for svar
Tabris Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Hm, dette var rart. Hunder pleier å ule slik når de vil "samle flokken". Dvs at enten så svarer de på ul de hører fra andre, eller så uler når de føler seg ensomme. Han har vel sovet alene lenge? Så da kan jeg ikke helt forstå hvorfor han uler slik. Hannhunder kan også finne på å ule når det er tisper i løpetid, ja. Er det ulvehyl eller er det smerteskrik?
Gjest vimselot Skrevet 27. september 2007 #3 Skrevet 27. september 2007 Jeg tenkte også på smerteskrik... da er veterinær neste. Er han ellers kvikk? Det kan f.eks. være, hvis det er smerter, analkjertler han ikke får tømt. Men, har en hund eller ett menneske han har hatt god kontakt med, dødd i det siste? (sporadisk eller ofte/daglig kontakt, det er det samme, hunder føler slikt, og ikke spør meg hvorfor...) Hunder har ulike måter å sørge på. Tanken bare falt meg inn. Vet, det høres dumt ut, men jeg svarer likevel. Uler han som en ulv, så er det for å kalle sammen flokken...og om noen er døde nå, vet han kanskje ikke hvorfor og hvem, mens han kan merke på eierne at noe har skjedd. Det er enkelt å telepatere med dyr, da bestemor døde, stirret en hund på meg da jeg kom, han var så bekymret pga at han ikke visste hvorfor min mor var så trist, gråt osv. Da sendte jeg et bilde til bikkja, telepatisk, ikke via i.net, dere som trur jeg tuller, og da roet han seg straks ned. Jeg bare så på han, "laget en film/bilde" i hodet mitt, og da forstod han hva som var skjedd.
Gjest Gjest_fortvilet_* Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 Hei igjen! Tusen takk for svar! Han har sovet alene lenge, så det tror jeg ikke er årsaken. Jeg tror ikke det er smerteskrik for han er i suveren form ellers, masse lek og løping. Han spiser også som normalt. Når jeg går ned til han virker han helt som vanlig også.. Ingen i hans omgangskrets har dødd eller noe, jeg og sambo oppfører oss som vanlig også. Det med analkjertlene har jeg ikke tenkt på, men burde han ikke gitt lyd fra seg på andre tider av døgnet da også? setter veldig pris på at dere har svart meg, tusen takk for all hjelp jeg kan få!
Leo Skrevet 27. september 2007 #5 Skrevet 27. september 2007 Jeg har to forslag til hva det kan være, men jeg vet selvfølgelig ikke om det kan være noen av dem. Det første høres kanskje litt søkt ut, men en hund vi hadde tidligere reagerte voldsomt på månen og satte seg til å ule mot den hvis hun kunne se den og den f.eks. skinte inn i rommet. Vi nærmer oss fullmåne i disse dager og det kan være at du f.eks. ikke har dratt for gardinene el. lign. som du pleier. Det andre, og langt mer sannsynlig, er at han hører noe som ikke du hører (Hunder kan høre mer høyfrekvente lyder enn mennesker) og da gjerne en lyd han ikke er vant til og som gjør ham engstelig. Min reagerte på noenlunde samme måte og etter litt "etterforskning" (Jeg satt helt stille ved siden av ham mens han sov) viste det seg at det var en eller flere mus som romsterte og pep inni veggen bak sengen hans. Når jeg begynte å røre på meg, ble de skremt og derfor forsto ikke jeg noenting når han begynte å bjeffe og ule.
Gjest Gjest_fortvilet_* Skrevet 27. september 2007 #6 Skrevet 27. september 2007 Jeg har to forslag til hva det kan være, men jeg vet selvfølgelig ikke om det kan være noen av dem. Det første høres kanskje litt søkt ut, men en hund vi hadde tidligere reagerte voldsomt på månen og satte seg til å ule mot den hvis hun kunne se den og den f.eks. skinte inn i rommet. Vi nærmer oss fullmåne i disse dager og det kan være at du f.eks. ikke har dratt for gardinene el. lign. som du pleier. Det andre, og langt mer sannsynlig, er at han hører noe som ikke du hører (Hunder kan høre mer høyfrekvente lyder enn mennesker) og da gjerne en lyd han ikke er vant til og som gjør ham engstelig. Min reagerte på noenlunde samme måte og etter litt "etterforskning" (Jeg satt helt stille ved siden av ham mens han sov) viste det seg at det var en eller flere mus som romsterte og pep inni veggen bak sengen hans. Når jeg begynte å røre på meg, ble de skremt og derfor forsto ikke jeg noenting når han begynte å bjeffe og ule. Takker! Det som er litt underlig er at jeg faktisk ikke har hatt markisene nede den siste tiden, det hendte jeg hadde det før pga lyset... og når du sier det, så er det jo like rundt hjørnet med fullmåne. Jeg trodde bare ikke det var mulig, men det er kanskje det allikevel!
Gjest vimselot Skrevet 27. september 2007 #7 Skrevet 27. september 2007 Leo måtte nevne dette med månen ja. Ok. Noen jeg kjenner som er s.k. synske mener at månen og jorda har endret seg, dvs. at syklusen eller noe har endret seg, husker ikke om de mente a eller b, men at det var noe som har skjedd...i forholdet mellom jorda og månen.... Vet ikke hva jeg skal tro om akkurat det, men hvis det er tilfelle (noe jeg ikke håper det er), så er det kanskje forklaringen... at din hund er synsk, ts... Jeg tror ikke på alt de s.k. synske sier, og jeg har ikke ringt spåtelefonen, men jeg kjenner masse mennesker og noen av de jobber seriøst innen alternativt. Jeg spurte om de var sikker? Nei. Men noe hadde a fortalt til b, som hadde sagt det videre til c osv. Nå ringer det her, må slutte å skrive...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. september 2007 #8 Skrevet 27. september 2007 Selv om han er 4 år gammel og ikke har gjort det før, så holder jeg heller en knapp på at det finnes villige damer i nærheten
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. september 2007 #9 Skrevet 27. september 2007 Jeg er faktisk litt enig med Pia, mener å huske at lapphunden hjemme ikke begynte å ule på damene før han hadde blitt litt eldre. Dvs 3-4 år!? Han uler heller ikke hver gang det er en dame i nærheten med løpetid, bare av og til! Slutte å spise gjør han derimot uansett
Mrs. E Skrevet 27. september 2007 #10 Skrevet 27. september 2007 trådstarter her, fikk ikke logget inn tidligere! Når jeg tenker meg om så er jo hunden min en real blanding, kan jo være litt ulv i han også? Men synes alle har vært veldig hjelpsomme:) Så jeg ber om at han er rolig i natt! Han er rimelig hypp på tispene, det jeg synes er så rart er at han begynner så sent på natta. Han står og ser ut av vinduet nå så det er vel noe på gang!
Gjest vimselot Skrevet 27. september 2007 #11 Skrevet 27. september 2007 TS, Har du endret matrutinene? Slik at han må ut og ... du vet....gjøre fra seg. Regner med at du vet hvordan ulver uler, at du har vært i Finnskogen eller i f.eks. Canada? Du har i alle fall hørt en flokk med trekkhunder ule. Når du i første innlegg skrev at bikkja er begynt å ule... Overse det, bare si tørt at nå må vi sove.... Og da (siden du er sjefen), går bikkja og legger seg igjen. Gi den minst mulig oppmerksomhet, og si hysj, sove.... Morsom bikkje du har, forresten.
Mrs. E Skrevet 28. september 2007 #12 Skrevet 28. september 2007 ææææææææææææ en ny natt med et lite helvette! I natt begynte han kl 03.30 :søvn: Jeg var ute med han, men det virka ikke som det var helt det store! Tidligere på kvelden "snakka" han med meg i ett sett Han er nesten en unge i hundekropp... Håper han kommer over denne fasen snart!
Gjest Gjest_Sissel_* Skrevet 28. september 2007 #13 Skrevet 28. september 2007 ææææææææææææ en ny natt med et lite helvette! I natt begynte han kl 03.30 :søvn: Jeg var ute med han, men det virka ikke som det var helt det store! Tidligere på kvelden "snakka" han med meg i ett sett Han er nesten en unge i hundekropp... Håper han kommer over denne fasen snart! Heisann (første gang jeg skriver her, håper jeg gjør det riktig) Har en 2 år gammel hannhund, og har opplevet at han har ulet i dyp søvn. Første gang hoppet jeg himmelhøgt, trodde det var noe gæli med hunden. Men han sov, og sov tungt. Tidligere på dagen hadde han vært på en lang tur (4 timers). Kanskje det kan ha noe med søvnen å gjøre???
Gjest Wolven Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Selv om han er 4 år gammel og ikke har gjort det før, så holder jeg heller en knapp på at det finnes villige damer i nærheten Jeg mistenker også dette. En hannhund kan lukte ei løpsk tispe på flere kilometers avstand om vinden er riktig. Jeg ha rogså opplevd på en av mine polarhunder at han kunne huske ei løpsk tispe i lange tider etter å ha møtt henne på en spasertur en gang. Han var i lange perioder veldig til å ule og være generelt urolig. Han kunne for eksempel gi seg til å ule veldig under søvn, som om han lengtet etter noe han drømte om. TS: dersom hunden din ellers er frisk og rask skal du i alle fall ikke være bekymret for helsa dens. Det er nok bare hundens godt utviklete instinkter som herjer. Leo nevner påvirkning fra månen. En teori det eller ikke kan ses bort fra. Hunder er flokkdyr, og hvem vet hva de "drømmer" om av og til. Minner fra dengang hunden var mer nær ulven enn nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå