Gjest Malin Skrevet 6. juli 2011 #21 Skrevet 6. juli 2011 Jeg får denne lukten i pollensesongen - altså når jeg nyser og snyter meg mye samt klør mye i øynene. Det er faktisk verst med øyenene. Jeg klør og klør til de begynner å renne og da kommer den lukten fra øynene mine. Æsj, det er så ekkelt. Er det flere som har det slik i pollensesongen? Ellers er jeg frisk som bare det.
Gjest Jord eller metal Skrevet 9. november 2011 #22 Skrevet 9. november 2011 Jeg har vært rar rundt nesepartiet en uke nå. Hadde litt trykk bak kinn/nese i forrige uke. Iblant kom det lyder når trykket løsnes - lik den man føler og hører når man får ut en dott i øret. De siste 4-5 dagene har jeg følt denne rare jordlukten / lukt av metall. Når den kommer føler jeg en sterk trang til å svelge og puste ut med nesen. Jeg føler meg dessuten veldig "tørr" i området bak nesen. Veldig vanskelig å beskrive hvordan det føles egentlig.
Gjest veronica Skrevet 7. januar 2012 #23 Skrevet 7. januar 2012 jeg sliter med det som dere beskjriver som vond lukt og vond smak i munnen og en ekstrem hode pine som gjør at jeg er sykemeldt. føler andre lukter det. er veldig pinlig. vet ikke hva jeg skal gjøre med dette mer. kan noen hjelpe meg??
Gjest Lars Erik Skrevet 21. mars 2012 #24 Skrevet 21. mars 2012 Hei! Sliter med akkurat sammeproblemet som du beskriver!Er SVÆRT interessert i å komme i kontakt med deg for å høre hva du har gjort/eventuelt blitt bedre!
Gjest Sammeproblem Skrevet 17. mai 2012 #25 Skrevet 17. mai 2012 Jeg sliter med samme problemet, trodde lenge at denne lukten kom fra meg og mistenkte TMAU. Etter ett år med lidelse fant jeg ut at ingen andre lukter det.. Så lever ihvertfall et normalt liv igjen. Får dette ofte når jeg snyter meg eller puster tungt, men andre ganger kommer det helt ut av det blå. Gikk flere måneder uten å få disse lukt anfallene, men nå er de tilbake igjen, ca 3-7 ganger i uka. Når de kommer så henger det ofte igjen i flere timer, noen ganger hele dagen. Andre lukter blir også forsterket, når det er på sitt verste kan jeg lukte en kaffekopp når den står 5 meter unna, syke greier. Flere som opplever det?
Gjest Espen Skrevet 11. juni 2012 #26 Skrevet 11. juni 2012 Jeg sliter med samme problemet, trodde lenge at denne lukten kom fra meg og mistenkte TMAU. Etter ett år med lidelse fant jeg ut at ingen andre lukter det.. Så lever ihvertfall et normalt liv igjen. Får dette ofte når jeg snyter meg eller puster tungt, men andre ganger kommer det helt ut av det blå. Gikk flere måneder uten å få disse lukt anfallene, men nå er de tilbake igjen, ca 3-7 ganger i uka. Når de kommer så henger det ofte igjen i flere timer, noen ganger hele dagen. Andre lukter blir også forsterket, når det er på sitt verste kan jeg lukte en kaffekopp når den står 5 meter unna, syke greier. Flere som opplever det? Hei Min far sliter også voldsomt med vond lukt. Han var ferdig med høydose behandling for benmargskreft for over 1 år siden, men har i ettertid slitt voldsomt med lukten. Vi har trodd at det kunne være at han var allergisk mot muggsopp. Vi har tatt tester av innemiljø og det ble påvist høye verdier av dette. Vi har også trodd at han kunne være forgiftet av dette da disse soppene skiller ut mykotoksiner. Ingen leger klarer å hjelpe han. Alle prøver vedrørende kreft behandlingen er helt fine, ingen tegn til allergi ved blodprøver heller. Han sier selv at lukten er i sitt eget hus, men kjenner den noen ganger ute også. Ha får høy puls, mister hukommelsen, får en prikkende følelse på leppene og det kjennes ut som om huden brenner. Det har til og med vært så ille at han ble hentet med sykebil og ble innlagt på sykehus. Ingen ting ble heller da funnet. Huset er nå solgt i håp om at det skal bedre seg. Han sier også at han kjenner lukter mye bedre nå enn før. Her om dagen så åpnet min mor en ølboks i stua og min far sier han kjente dette inn på soverommet 2 rom bortenfor. Han tror jo at vi nærmeste må tro at han er gal da dette er så uutholdelig for han. Vi andre kjenner jo ikke denne lukten.. Vi har nå kommet i kontakt med folkehelseinstituttet og en ekspert der i håp om at han kan hjelpe oss. Vi skal nevne dette med Heliobakter kur for legen ved neste time slik det er beskrevet i innlegget til Inger. I mellomtiden så kan vi jo håpe at det er andre der ute som har fått behandling og som leser dette og svarer tilbake..
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2012 #27 Skrevet 10. desember 2012 Kan noen ta kontakt med meg hvis noen skulle kjenne trådstarter? Eller noen som har hatt samme symptomer og blitt "frisk" igjen??
Gjest Huldra Skrevet 1. februar 2013 #28 Skrevet 1. februar 2013 Les denne. Dethttp://www.godlikeproductions.com/forum1/message953341/pg1
Gjest Lars Skrevet 17. februar 2013 #29 Skrevet 17. februar 2013 Har noen kommet på en løsning på problemet? Har selv denne smaken/lukten som kommer og går...nesten daglig. Får i tillegg slim i halsen...
Gjest ArA Skrevet 17. mars 2013 #30 Skrevet 17. mars 2013 Melder meg på her, jeg også! Den "metallisk/kjemiske" lukta merkes særlig om morgenen, og synes å utløses spesielt i f.m. lukt av nytraktet kaffe. Jeg mener det hele startet for 2-3 år siden med redusert luktesans. I l.a. siste året har så den spesielle lukta kommet, i tillegg til at smakssansen nå også er sterkt redusert. Smaker nå stort sett bare salt, søtt og surt. Jeg har i flere år tidvis slitt med en del slim i halsen (mye kremting). Dette siste har jeg tatt opp med øre/nese/halsspesialist for 3-4 år siden, uten at det kunne stilles noen diagnose. Er nok på tide å ta en prat med legen om utviklingen i dette, men det hadde vært interessant om noen her har noe nytt å melde om dette problemet..
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2013 #31 Skrevet 3. juni 2013 Jeg henger meg på her. Jeg er en 21 år gammel jente, som sliter med vond lukt/smakssans i perioder. Problemene startet for et år siden. Jeg får med lukt/smakssans problemene, hodepiner, svimmelhet og kvalme. Under anfallene greier jeg ikke å gjenkjenne smaker eller lukter. Alt smaker og lukter det samme. Smaken jeg får, greier jeg ikke å beskrive. Men det er veldig ekkelt og veldig ubehagelig. Det er veldig varierende i hyppighet, men på det verste skjer det daglig. Jeg har enda ikke funnet ut hvorfor dette skjer. Legen min trodde det var migrene, og startet meg på en masse forskjellige medisiner. Ingen av medisinene har hjulpet. Nå har jeg blitt henvist til nevrolog og MR av hodet. Dette tærer på både psyke og økonomi, og jeg har ikke kommet noe nærmere en diagnose. Jeg håper det er noen her som kan hjelpe! Ser at jeg ikke er den eneste som opplever disse problemene, så noen må jo vite hva det er.
Gjest Lars Skrevet 24. juni 2013 #32 Skrevet 24. juni 2013 HÅPER DE SOM KLARER Å BLI KVITT PROBLEMET GIR EN TILBAKEMELDING HER OM HVILKE BEHANDLING DE FORETOK SEG! Selv har jeg ikke kommet nærmere en løsning. Får denne vonde smaken daglig. Hjelper noen ganger hvis jeg legger meg rett ut med hodet bøyd bakover....
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #33 Skrevet 6. august 2013 Hei! Denne rare lukten som dere beskriver er en luktforstyrrelse som kan være: parosmia/phantosmia. Jeg anbefaler alle å lese denne artikkelen: http://chemse.oxfordjournals.org/content/27/7/611.full Jeg har selv kjempet en svært lang kamp mot denne lukten. Har luktet denne lukten i 5 år, og hatt en ekstrem vanskelig tid siden jeg følte jeg ikke ble forstått av noen leger. Til slutt fant jeg en lege i Dresden Tyskland ved navnet Dr.Hummel som jobber på "smell & taste clinic". Jeg kom i kontakt med han og han ville gjerne se meg for å undersøke situasjonen min nærmere. Jeg spurte legene her om reisen og evt behandling kunne bli dekket, siden jeg da hadde prøvd alt her uten noe hell. Dette var ikke lett altså... For å gjøre en lang historie kort: til slutt klarte jeg å kjempe meg til Tyskland da jeg endelig ble forstått av legene her. Jeg har nå fått diagnosen phantosmia i høyre nesebor. Behandlingsmetodene står i artikkelen og den aller mest drastiske behandlingsformen er en operasjon som går ut på kutte luktnervene. Dette kan være en svært risikofull operasjon da disse nervene befinner seg svært nærme hjernen. En av damene i artikkelen som jeg også har kommet i kontakt med hadde levd med dette i 30 år og ønsket rett og slett ikke å leve mer. Til slutt fikk hun denne operasjonen og hun lever nå uten luktesans. Dette er noe hun ønsket. Jeg ønsker også å leve uten luktesans. Heller det enn denne råtne lukten. For dere som nettopp har begynt å lukte denne lukten: få fastlegen til å henvise deg til MR av hjernen med en gang og deretter til en dyktig ØNH lege. I noen tilfeller kan dette være symptom på blant annet hjernesvulst, hjerneskade og epilepsi. Av den grunn er det svært viktig å utelukke at det ikke er noe underliggende sykdom. Gjerne kontakt meg om dere lurer på noe mer. Det handler bare om å ikke gi seg!! Dette er faktisk en alvorlig, men svært sjelden tilstand som må absolutt tas på alvor. Det finnes et lys i enden av denne stinkende tunnelen Anonymous poster hash: 62bc5...646
Sveinung Skrevet 22. juli 2016 #34 Skrevet 22. juli 2016 Hei. Jeg har eksakt samme problem. Jeg har googlet og googlet problemet uten å finne svar. Jeg nevnte dette til min lege uten å finne noen forståelse for dette problemet. Legen hadde aldri hørt om dette, og da jeg fortalte om mulig løsning på problemet, fikk jeg bare vite at det var helt feil ende og finne ut av problemet. Jeg linket til denne posten for at hun skulle få en ide om hva jeg snakket om. Håper bare hun tar seg tid til å lese igjennom alt. Jeg har mistet 10 kilo og føler meg svak og dårlig. Selv om det smaker dritt, drikker jeg mye kaffe og bruker koffein tabletter for å holde meg oppe. Ellers eier jeg ikke interesse for mat. Alt smaker det samme... Ikke godt..
Ginni Skrevet 24. november 2016 #35 Skrevet 24. november 2016 Hei! Jeg melder meg på jeg også. Har hatt denne underlige tilstanden i ca et halvt år nå, så godt som daglig. Denne metalliske, råtne lukten i nesen som plutselig slår inn, helt ut av det blå, sånn utpå dagen, og får all mat til å smake mugg. Kaffe er verst, det smaker grusomt. Nå for tiden kommer det i 16-18-tiden og forblir der ut kvelden. Noen ganger kommer det når jeg nyser eller pusser nesen, men stort sett kommer det bare helt plutselig. Jeg har ingen andre symptom, det flere av dere beskriver høres helt forferdelig ut! Og dere som har det hele tiden, jeg forstår veldig godt at folk blir helt sprø og heller vil miste luktesansen helt. Jeg har tatt ct av bihuler og bakterieprøver - nothing there. Øre-nese-hals-spesialisten sier det ikke finnes kunnskap om hva som forårsaker dette og at det i beste fall kan forsvinne "spontant" slik det kom - ut av det blå! En ting som hjelper for meg er å sove. Jeg våkner aldri med denne lukten og det skjer ytterst sjeldent at den kommer før lunsj. Om jeg sover om ettermiddagen forsvinner det stort sett, og da kommer det stort sett aldri tilbake før neste dag. Jeg skulle inderlig gjerne ha visst hva som forårsaker dette og om det finnes symptomdempende/-fordrivende mat/drikke/kjerringråd/medisiner....? Er det noen som har prøvd homeopati? Akupunktur? Hypnoterapi? Andre ting?
Sveinung Skrevet 24. november 2016 #36 Skrevet 24. november 2016 På 24.5.2010 den 8.20, Gjest inger skrev: Heliobakter
Anonym undrer Skrevet 11. oktober 2019 #37 Skrevet 11. oktober 2019 Kan dette som er beskrevet være HIV? Det kan forårsake kjemisk smak og lukt pga. Kroppen lager kjemiske stoffer for å kjempe mot. Andre symptomer er dårlig pust og vondt i brystet, nedsatt almentilstand, mild feber over lengre tid, sår i munn eller hals, tretthetsfølelse og svakhet, utslett, muskelsmerter. Sier ikke at det nødvendigvis er årsaken, men etter mye lesing på Google osv og tenke tilbake på seksuell aktivitet, og normale crp prøver osv er dette ett alternativ. Venter fortsatt på svar fra test. Og kan være vanskelig å påvise de første 12 ukene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå