Gjest Gjest_Nesevis_* Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Jeg sliter med et merkelig problem som jeg snart blir helt desperat av hvis jeg ikke finner ut hva dette er snart. Det er nok lite sannsynlig at jeg treffer på noen som har gode råd eller noen anelse om hva det er siden jeg har vært til alle mulige utredninger, men det er verdt et forsøk! Problemet er som sådan: Jeg får daglig en vond lukt/smak i nese/munn. Omtrent som metall eller noe sterkt kjemisk middel. Jeg har hatt dette i 6 år. I starten kom det kanskje 1-2 ganger i uken i forbindelse med at jeg snøyt meg eller stod fremoverbøyd. Nå kommer det mange ganger om dagen og går bare bort hvis jeg spyler nesen med saltvann. Ellers renner nesen veldig. Men det er smaken som er det verste, all mat og lignende smaker vondt når det er sånn. Og så til hva som har vært prøvd og gjort. Jeg er ikke allergisk. Jeg har ikke polypper. CT av bihuler viser rene og ikke tette bihuler. Bakterieprøver er negative. Mandlene er fjernet. Visdomstennene trekt(tilfelle de grodde opp i bihulene) Nesehorn og saltvannskylling har jeg holdt på med i 4-5år Kortison nesespray funker ikke Går nå på kortisonsprøyter 1 gang i mnd i håp om at det skal hjelpe, foreløpig har det kun resultert i at jeg blør overalt hele tiden... Jeg blir snart GÆERN! Og det har jeg på følelsen av at legene tror at jeg har vært hele tiden, det er ihvertfall sånn de oppfører seg( de 2 jeg har vært hos). Fordi man ikke kan komme med en "everyday" lidelse så bare rister de på hodet og trekker på skuldrene... På forhånd takk....
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 P.S Jeg har til og med vært hos healer... Slå den 1
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Blør du også mye neseblod? Metallsmaken kan komme fra at du blør lengre innenfor nesa pga sensitive slimhinner ol.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Ikke for å skremme deg, men jeg har lest ett sted at hvis man har svulst på hjernen kan man kjenne at det lukter metall eller svidd osv.. Tenkte bareå nevne det! God bedring Høres ikke noe morsomt ut.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Dytter litt jeg, i håp noen flere gode forslag..
tanel72 Skrevet 18. august 2008 #6 Skrevet 18. august 2008 Hei! Sliter du fortsatt med lukt/smak-problemet? Vil gjerne komme i kontakt med deg, da jeg lider av det samme. Trodde jeg var eneste i verden, for ingen skjønner bæret når jeg forklarer disse "lukte-anfallene"... Håper du leser dette, selv om det er snart ett år siden du skrev innlegget...
tanel72 Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Hei! Sliter du fortsatt med lukt/smak-problemet? Vil gjerne komme i kontakt med deg, da jeg lider av det samme. Trodde jeg var eneste i verden, for ingen skjønner bæret når jeg forklarer disse "lukte-anfallene"... Håper du leser dette, selv om det er snart ett år siden du skrev innlegget... Test test test
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 Jeg har samme problem, bortsett fra at det ikke lukter eller smaker metall akkurat... Det jeg skal gjøre er å fåoperert bort muslingene i nesen. De svis av på sykehuset.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 17. januar 2009 #10 Skrevet 17. januar 2009 Høres ut som en forstyrrelse i bihulene, som gjør at slim med bakterier drypper ned i halsen. Dette gir akkurat den ekle, metallisk-råtne smaken du beskriver. Jeg sletr med dette i hele oppveksten, og hadde store problemer med melkeprodukter. Alt av ost, fløte etc. smakte som oppkast... Men ingen som tok dette alvorlig, de så kun på meg som et kresent barn. Men det var en lege som oppdaget forstyrrelser i bihulene mine for noen år siden, og etter behandlig har problemet forsvunnet helt. Nå spiser jeg til og med ost uten problemer!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 Høres ut som en forstyrrelse i bihulene, som gjør at slim med bakterier drypper ned i halsen. Dette gir akkurat den ekle, metallisk-råtne smaken du beskriver. Jeg sletr med dette i hele oppveksten, og hadde store problemer med melkeprodukter. Alt av ost, fløte etc. smakte som oppkast... Men ingen som tok dette alvorlig, de så kun på meg som et kresent barn. Men det var en lege som oppdaget forstyrrelser i bihulene mine for noen år siden, og etter behandlig har problemet forsvunnet helt. Nå spiser jeg til og med ost uten problemer! Det var bra jeg googlet og fant dette. I flere år har jeg prøvd og få en lege til å forstå at det er ikke normalt å ha slik merkelig lukt og smak i nese/svelg. Jeg sier gang på gang at det må være noe med bihulene. Så kikker hun meg i hals og nese og sier det er ingenting. Jeg skal bare gå enda flere ganger til tannlege og skylle nesen enda flere ganger. Dette hjelper i 5 min.så er det det samme igjen. Men nå bestiller jeg tid på privatklinikk.
Gjest Gjest_Elisa_* Skrevet 29. september 2009 #12 Skrevet 29. september 2009 Høres ut som en forstyrrelse i bihulene, som gjør at slim med bakterier drypper ned i halsen. Dette gir akkurat den ekle, metallisk-råtne smaken du beskriver. Jeg slet med dette i hele oppveksten, og hadde store problemer med melkeprodukter. Alt av ost, fløte etc. smakte som oppkast... Men ingen som tok dette alvorlig, de så kun på meg som et kresent barn. Men det var en lege som oppdaget forstyrrelser i bihulene mine for noen år siden, og etter behandlig har problemet forsvunnet helt. Nå spiser jeg til og med ost uten problemer! Ellen, kan du fortelle hva slags behandling du fikk? (Jeg ser at det er lenge siden noen skrev på denne tråden, men håper du ser dette) Jeg har de siste 4 mnd hatt problemer med bihulene, med vond lukt/smak som på det verste gjør at jeg brekker meg. Jeg fikk Doxylin av legen to ganger. Dette hjalp på lukten, men jeg fikk utslett over hele kroppen og et slags "anfall" der jeg fikk problemer med å puste. Jeg har fremdeles tung pust og orker ikke lenger å trene. Nå blir jeg tett i bihulene hver eneste dag, får lett feber, vond smak/lukt, hodepine og til og med kvalme de siste dagene. Det som kommer ut av snørr er grønt, men jeg tror ikke det er det som blokkerer bihulene, men heller at de er hovne. Var hos lege for en helsjekk, men det eneste han fant ut var at jeg har lavt lager av jern i kroppen. Ellers var han temmelig uinteressert... :-( Skal til tannlegen neste uke og trekke en tann som jeg mistenker kan ha noen med saken å gjøre, men blir litt motløs når jeg leser at det ikke har hjulpet for andre.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #13 Skrevet 3. februar 2010 Hei Jeg må dessverre innrømme at det er noe trøst i å lære at man ikke er alene med dette problemet. Jeg har hatt dette gjenvendende symptomet (som blir stadig mer tiltakende ifht varighet på periodene) i over ett år nå og det hadde vært interessant å funnet ut hva vi kan ha til felles. Om meg selv kan jeg si at jeg er kvinne, 36 år, uten barn. Har blitt diagonsert med Ulcerøs Kolitt, men denne er under relativt bra kontroll, og har ellers aldri vært syk av betydning. Jeg føler meg heller ikke syk nå (kanskje litt slappere enn vanlig, men det kan skyldes andre ting), det er bare meget plagsomt. Jobber/stresser mye og flyr minst 2 ganger i uka (symptomene blir ofte forværret i luften). Noen som har noen fellestrekk? Hadde også vært interessant å hørt fra dere som har skrevet inn tidligere ifht om det har blitt noen forbedring/forværring eller tips som kan hjelpe oss andre. På forhånd takk og lykke til alle sammen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. februar 2010 #14 Skrevet 27. februar 2010 Hei Jeg må dessverre innrømme at det er noe trøst i å lære at man ikke er alene med dette problemet. Jeg har hatt dette gjenvendende symptomet (som blir stadig mer tiltakende ifht varighet på periodene) i over ett år nå og det hadde vært interessant å funnet ut hva vi kan ha til felles. Om meg selv kan jeg si at jeg er kvinne, 36 år, uten barn. Har blitt diagonsert med Ulcerøs Kolitt, men denne er under relativt bra kontroll, og har ellers aldri vært syk av betydning. Jeg føler meg heller ikke syk nå (kanskje litt slappere enn vanlig, men det kan skyldes andre ting), det er bare meget plagsomt. Jobber/stresser mye og flyr minst 2 ganger i uka (symptomene blir ofte forværret i luften). Noen som har noen fellestrekk? Hadde også vært interessant å hørt fra dere som har skrevet inn tidligere ifht om det har blitt noen forbedring/forværring eller tips som kan hjelpe oss andre. På forhånd takk og lykke til alle sammen.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #15 Skrevet 27. februar 2010 Hvis man er i ketose får man ofte en metallaktig smak/lukt i munn og nese. Man kommer i ketose hvis man spiser lite karbohydrater. Dette er en naturlig tilstand, og er ikke farlig. Jeg aner selvsagt ikke om det er dette som forårsaker metallsmak hos dere, det er vel sannsynligvis ikke det siden det har vart såpass lenge. Men tenkte bare å nevne det, siden dette kan være en av sikkert flere mulige årsaker. Det var bra jeg googlet og fant dette. I flere år har jeg prøvd og få en lege til å forstå at det er ikke normalt å ha slik merkelig lukt og smak i nese/svelg. Jeg sier gang på gang at det må være noe med bihulene. Så kikker hun meg i hals og nese og sier det er ingenting. Jeg skal bare gå enda flere ganger til tannlege og skylle nesen enda flere ganger. Dette hjelper i 5 min.så er det det samme igjen. Men nå bestiller jeg tid på privatklinikk. Og du har ikke byttet lege fordi...? :klø:
Gjest inger Skrevet 24. mai 2010 #16 Skrevet 24. mai 2010 Har hatt samme problem i lang tid uten at legen min skjønte en dritt .. jeg var ikke forkjøla men våknet hver morra m huepine,kvalme,svimmel å grusomt uvel .. magen begynte bli vond,,begynte fly på do å tisse hver halv time,, men ingen bakterier blei funnet ... da fikk hu en ide.... jeg setter deg på en Heliobakter pyroli kur sa hu .. å gjett om det har funket :-) hurra........... denne bakterien er en luring vist å setter seg der man er svak å klorer seg fast te slimhinner.. fikk en pencelin kur på 7 dager å etter nå 4 dager er jeg en helt annen person m hue på rett sted ,))) nevn Heliobakter for legen så kansje det går opp ett lys der... mine blorprøver var helt fine, crp på under 12 så dette var kun en test ... å det funket ...
Gjest pierre Skrevet 9. desember 2010 #17 Skrevet 9. desember 2010 Har hatt samme problem i lang tid uten at legen min skjønte en dritt .. jeg var ikke forkjøla men våknet hver morra m huepine,kvalme,svimmel å grusomt uvel .. magen begynte bli vond,,begynte fly på do å tisse hver halv time,, men ingen bakterier blei funnet ... da fikk hu en ide.... jeg setter deg på en Heliobakter pyroli kur sa hu .. å gjett om det har funket :-) hurra........... denne bakterien er en luring vist å setter seg der man er svak å klorer seg fast te slimhinner.. fikk en pencelin kur på 7 dager å etter nå 4 dager er jeg en helt annen person m hue på rett sted ,))) nevn Heliobakter for legen så kansje det går opp ett lys der... mine blorprøver var helt fine, crp på under 12 så dette var kun en test ... å det funket ...
Gjest pierre Skrevet 9. desember 2010 #18 Skrevet 9. desember 2010 hei.. jeg har samme problem som deg,kommer en sånn rar smak av nese/halsen...har hatt det i over 1år nå,å finner ikke ut av hva det er..ganske ekkelt til tider,å alle blodprøver osv hva fine..
Gjest Lise Skrevet 24. januar 2011 #20 Skrevet 24. januar 2011 Hei! Håper virkelig både du og hun som skrev det første innlegget kan svare meg. Jeg ser at disse innleggene ble skrevet i 2008 men jeg sliter med AKKURAT det samme problemet og har til og med tatt mr av hjernen og alt det andre du sa uten noe svar. Blir helt gal jeg også, d er utrolig vanskelig å leve slik og så utrolig slitsomt når visse leger ikke forstår hvordan det faktisk føles. Jeg har f.eks fått høre at jeg må bare leve med det fordi de ikke finner noe ut av det. Hva er det for et svar? Det å ikke kunne ha en normal luktesans og ikke kunne spise mat fordi det lukter vondt er jo bare fooooorferdelig og jeg blir så sinna når noen sier at jeg må leve med det. Har veldig lyst å komme i kontakt med begge dere!...håper på svar:) Hei! Sliter du fortsatt med lukt/smak-problemet? Vil gjerne komme i kontakt med deg, da jeg lider av det samme. Trodde jeg var eneste i verden, for ingen skjønner bæret når jeg forklarer disse "lukte-anfallene"... Håper du leser dette, selv om det er snart ett år siden du skrev innlegget...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå