Gjest vimselot Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Jeg har alltid hatt problemer med å gråte, men ikke alltid da...for mange år siden gråt jeg hver bitchy day, dvs. før jeg la meg (fasaden) Likevel, hva skjer når jeg er trist, merker at øynene er våte, og begynner å hyperventilere? Og jeg ikke klarer å gråte, selv om jeg er svært trist. Hva skjer når jeg hyperventilerer? For meg kjennes det ut som om siste pust kommer ut og jeg er døden nær, selv om jeg vet at jeg ikke dør av det. Noen som kan svare. Naboene må jo tru at jeg har vill sex, når jeg begynner å hyperventilere. Hvorfor hyperventilerer enkelte, og hvorfor anbefales det i andre sa mmenhenger?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Det var mange spørsmål. Og de var vanskelige å svare på! Jeg tenker ihvertfall at du hyperventilerer istedenfor å gråte fordi du kanskje får angst. Fordi du ikke er trist/redd for noe konkret, som feks at du føler deg alene eller mannen har vært teit. Jeg ser mennesker som hyperventilerer hver uke (ambulanse). Mitt inntrykk er at det kommer ofte når det blir mer enn folk greier å takle. For mye "dritt" på en gang hvis du kan si det sånn. Hvorfor det anbefales vet jeg ikke, er litt usikker på hva du sikter til. Det er ikke farlig nei, i verste fall holder du på til du svimer av og da retter kroppen på det selv. (Kan føre til kramper) Beste du kan gjøre er å puste i en tett plastpose til det gir seg hvis du greier. Det er eneste "behandlingen" bortsett fra beroligende medikamenter. Er det ikke greit at naboene tenker at du har vill sex istedenfor å vite hva det egentlig er, kanskje de blir misunnelige
Gjest vimselot Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Takk for svar. Jeg stopper å hyperventilere, men når det først hender, gjør jeg det gjerne noen minutter etter også... Får jo masse oksygen, når jeg hypervent. men jeg røyker jo, så kanskje jeg trenger luft (har ikke astma nei). Du ambulansesjåfør, kan vi ikke gifte oss da? Om du er singel, jeg er ingen du bør satse på, og jeg er storm-forelsket i en eks-narkoman. Men takk skal du ha for at du svarte utfra dine kunnskaper. Jeg er ikke lege, men kan gråt omgjøres i et anfall av hyperventileringsanfall, særlig når man er oppdratt til å ikke gråte?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Hyperventilering er grusomt, jeg er rammet av det selv.Jeg puster i pose for da puster jeg inn igjen det stoffet jeg mister ved hyperventilering som bla. Seroton. Les linken min:) http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=7428
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Nå er nok denne ambulansesjåføren kvinnelig, men takk for tilbudet :-D Som du kanskje så i linken, så er det ikke sånn at du får masse ekstra oksygen og at det burde hjelpe, men at du lufter ut for mye CO2. Det er forøverig grunnen til at man puster i pose. Da bruker man opp oksygenet og puster bare CO2 til det roer seg. Noen lengre teorier om hvorfor du har det sånn vil jeg ikke spekulere i, langt fra lege eller psykolog jeg også. Syns det høres ut som du er inne på noe selv jeg.
Gjest vimselot Skrevet 27. september 2007 #6 Skrevet 27. september 2007 Takk for svar. Har tenkt over når dette skjer og det er gjerne i etterkant av stress (folk med problemer som ringer meg, pga sykdom, osv), dvs. om det blir for mye når jeg selv har hatt "mer enn nok" med mine egne problemer. Og når jeg gruer meg voldsomt til noe. Ja, har litt angst, men ikke verre enn at jeg takler det. Høres enkelt ut, men det er ikke like ille hele tiden og jeg tør ta trikk, snakke om været med naboene osv. Kanskje jeg skal slutte å røyke, har forsøkt tidligere, og da gråt jeg for den minste bagatell... Det er frustrerende å ikke få til å gråte. Hadde en slik periode for ca 20 år siden og den varte noen år. De eneste gangene jeg kan felle noen tårer, er om jeg ser en film som er rørende, men da må jeg se filmen alene... Men skal jeg kjøpe dvd av den samme filmen (har sett den minst to ganger), bare for å kunne gråte? Trur ikke det er mange som sliter med dette problemet, men det vet jeg ikke. De fleste kvinner gråter jo... Jeg kan gråte hvis jeg blir svært sinna, men jeg har ikke opplevd å bli svært sinna på lenge (har jo ikke noen mann å bli sinna på). :kaffe:
aline Skrevet 27. september 2007 #7 Skrevet 27. september 2007 Hei. Jeg sliter også med å klare å gråte, jeg får til å gråte til en skikkelig sippefilm, men å gråte når jeg kjenner jeg trenger å gråte, det sliter jeg veldig med. Før fikk jeg ikke til i det hele tatt, nå hender det ihvertfall at det går, selv om jeg flere ganger tar meg selv i å sitte å banne over at jeg så gjerne skulle klart å grått ut ting. Hyperventilerer jeg også, og det kommer gjerne når jeg ikke får til å gråte (også), for min del føles det som om det kommer fordi jeg ikke klarer å få ut det som gjør at jeg egentlig ville grått om jeg fikk til, om du skjønner. Presset inni blir så stort, at når jeg ikke får det ut, så blir det hyperventilering, gjerne fordi presset er så vondt/sårt at det da gir reaksjoner på andre måter istedenfor. Kan hulke også, uten at det kommer ei tåre, våt i øynene ja, men ikke ei tåre. fryktelig slitsomt og frustrerende, og jeg har ingen gode råd egentlig. Selv bruker jeg akupunktur, føler at både akupunkturen og akupunktøren hjelper meg masse. lykke til uansett.
Gjest vimselot Skrevet 27. september 2007 #8 Skrevet 27. september 2007 (endret) Takk Aline. Jeg håper jo ikke at jeg skal få noen grunn til å gråte, dvs. dødsfall osv, men det er frusterende, og jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg har mange innestengte følelser, og nervene mine er ikke på toppnivå, så jeg burde jo grått i bøtter og spann, men jeg klarer det ikke. Har vært veldig ustabil mht til å meditere i det siste, noen ganger daglig, og andre perioder uten...da jeg mediterte fast daglig, fikk jeg til å gråte. Kan være at valium som jeg får av legen, sløver ned, vet de henger igjen, halveringstida er 24 timer, men jeg spiser ikke det daglig. Noen, de som vil, kan kalle dette et luksusproblem, men det er frustrerende til tider. Og hyperventilering er ikke det samme som gråt...? Eller er det? Hvor kommer tårer fra? Har jeg x antall tårer i kroppen nå? For å sette det på spissen... Må logge ut, må innom jobb nå osv. Endret 27. september 2007 av vimselot
Gjest Sativa Skrevet 27. september 2007 #9 Skrevet 27. september 2007 Jeg hyperventilerer gjerne mens jeg gråter jeg da, så det er vel ikke sikkert at det er sånn enten gråt eller h.v. Tårene kommer fra tårekanalene, og blir produsert fortløpende mens man gråter, fått noe på øyet, gjesper osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå