Gå til innhold

Prolaps

Gjest Gjest_Katerina_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Katerina_*
Skrevet

Hei. Jeg fikk påvist prolaps i midten av august. sliter hovedsakelig med stråling ned i venstre ben. Problemet er at jeg ikke kan sitte, da jeg kjenner det i benet senere. Dette begynner å bli svært frustrerende, da jeg er student og sliter med å jobbe med masteroppgaven min. Går til naprapat og svømmer litt. Ellers prøver jeg å gå mye. Tar litt smertestillende dersom jeg er nødt til å stå en stund, ellers er jeg så å si smertefri (bortsett fra strålingen)

Så nå trenger jeg å høre noen solskinnshistorier fra folk som har slitt med prolaps. hvor lenge gikk dere med stråling ned i benet? Var det noe spesielt som gjorde det bedre, eller gikk det av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En som står veldig nært meg opplevde noe som startet som en marerittshistorie, men som nå må kunne sies å være en solskinnshistorie.

Han fikk prolaps når han spilte squash, men han forstod ikke at det var det han fikk. Han trodde det var senestrekk, muskelsmerte eller noe liknende. Slik gikk han faktisk i flere måneder. Han hadde særlig problemer med å reise seg og sette seg ned. (Her må det nevnes at denne personen ikke er typen til å oppsøke lege frivillig..)

Til slutt fikk han påvist prolaps og fikk beskjed om at det var veldig dumt at han hadde gått så lenge med det. Han fikk utskrevet smertestillende. Masse smertestillende.

Og her kommer mørkesiden av historien. Det gikk nok 2-3 måneder med mye smerte, smertestillende og generelt dårlig humør. Han tilbrakte mye tid liggende på sofaen, fordi han ikke klarte å sitte, gå eller stå. Men så ble han gradvis bedre, og etterhvert kunne han trene opp ryggmuskulaturen som var nærmest ikke-eksisterende etter mange måneder med smerter og stillesitting.

Nå idag er han nesten så god som ny, selv om han er klar over at han kan få prolaps igjen... Men han driver med alle sportslige aktiviteter og jobber som normalt igjen :)

Endret av Merneith
Skrevet

Min kjære knakk nakken og skadet ryggen kraftig i en bilulykke. Skaden i ryggen gjorde at han to år senere fikk en prolaps, og det så ille ut en stund. Mange måneder med smertestillende og fortvilelse; ikke kunne ligge, sitte, stå, gå; alt gjorde vondt.

Han kom etterhvert med i en ryggskole gjennom sin fastlege, og med trening ble ryggen bedre. Helt bra blir han aldri, men han fungere i hverdagen og er i full jobb ( driver faktisk med flytting....ikke helt legens yndlingsyrke for ryggskader, men...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...