Big Sister Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Hei! Jeg er en jente som har begynt på P-pilla for noen dager sia. Prøver å lese meg frem til det, men setter pris på om dere kan gi meg noen ærlige svar. Hvor mange dager må jeg vente før det er 100 prosent sikkert at man kan kjøre på uten kondom? Hvis jeg kaster opp endag, må jeg vente en bestemt dag før pilla fungerer igjen? Typen min (og jeg) er jo selvfølgelig for unge til å få barn. Jeg er redd jeg skal føle meg ukomfertabel hver gang etter sex, pga usikkerthet rundt virkninga av pilla. Det sies at det er nesten 100 prosent sikkert men jeg orker ikke tanken på evt abort hvis det skulle skje. Men jeg vet det er mange av dere der ute som er erfarne med pilla, og jeg vil bli en av de, så håper dere vil hjelpe meg igang:) takk
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Hva med å vurdere p-sprøyte, p-stav eller p-ring i steden? Da slipper du å tenke på ta dem daglig og evt spy dem opp osv. Generelt er det vel sånn at om du glemmer eller spyr opp en pille vil du ikke kunne være 100 % trygg resten av den perioden (dvs til etter du har hatt "mensen" igjen eller begynt på nytt brett).
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 100 % blir det aldri. Ved perfekt bruk er sikkerheten det 99, 7 % normal bruk 92 % (altså et sted mellom ca en av 300 kvinner gravid ved perfekt bruk, og en av 12 ved normal bruk pr år.). Tallene er hentet fra WHO http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf Begynte du på pillen første mensdag er den “sikker” fra første dag. Oppkast, løs mage, antibiotika (tell dager fra siste antibiotikapille): Vent et sted mellom 7 til 21 dager, varierer etter merke.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Du skal være sikker fra dag 1 når du begynner på p-piller. Men det kan variere mellom merker. P-pillene hindrer deg i å få eggløsning, og det er måten du er beskyttet på siden man ikke kan bli gravid uten eggløsning. Hvis du spyr den opp, bør du bruke kondom i 2 uker mens du fortsetter på p-pillene som før (dette kan også variere mellom merker, men dette skal stå i pakningsvedlegget). Jeg ville dog ikke gått og bekymret meg for om jeg kom til å spy eller ikke, med mindre jeg hadde bulimi eller var syk over en periode.
Chiquita Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Du skal være sikker fra dag 1 når du begynner på p-piller. Men det kan variere mellom merker. Dersom du begyner på første syklusdag ja. Dersom du begynner senere er det 1-2 uker du må ha tillegsprevensjon - avhenger helt av merke
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 P-pillene hindrer deg i å få eggløsning, og det er måten du er beskyttet på siden man ikke kan bli gravid uten eggløsning. Og endrer slimet i skjeden for å gjøre det mer fiendtlig for sæd, og ødelegger livmorslimhinnen for å hindre at et befruktet egg festet seg. Greit å vite om pga at det er en del som har etiske betenkeligheter med sistnevnte virkningsmekanisme. (Fikk den lite hyggelige overraskelsen selv, men oppdaget det før de kom i bruk som prevensjon hos meg)
Gjest erfaren p-pillebruker Skrevet 26. september 2007 #7 Skrevet 26. september 2007 Jeg går på microgynon, og har gjort det i mange år nå. Dersom du starter på pilla første mensdag, er du trygg uten kondom med en gang. Dersom du starter utenom menstruasjonen, er du trygg etter 8 dager på pilla. dette gjelder i hvertfall for meg:) Dersom du kaster opp eller har diare mindre enn 4 timer etter at du har tatt pilla, kan du bare ta en ny pille:)
Gjest Gjest_blomst_* Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 Begynte du på pillen første mensdag er den “sikker” fra første dag. Oppkast, løs mage, antibiotika (tell dager fra siste antibiotikapille): Vent et sted mellom 7 til 21 dager, varierer etter merke. Når det gjelder antibiotika, så er det absolutt ingenting å bekymre seg for. Dersom du må bruke antibiotika, så fortell legen at du går på p-piller og hilket merke, og de kan som oftest gi deg et merke som gjør at den ikke virker inn på pilla. Jeg har tatt antibiotika flere ganger mens jeg har gått på p-piller, og det har aldri vært noe problem - pilla har vært sikker uansett!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå