Gå til innhold

Å bæsje ofte, ikke normalt?


Gjest utlogga

Anbefalte innlegg

Var en som skrev i den tråden om å bæsje når man trener at det ikke var normalt å gjøre det mer en ett par ganger om dagen. Jeg bæsjer sikkert 5 ganger om dagen, er det helt urnormalt?

Har tenkt tanken selv noen ganger, særlig siden jeg ofte må så akkutt på do etter å ha spist, men klarer ikke å finne ut hva som utløser det. Så har tenlkt litt at sånn er vel normalt, men er det ikke det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley

5 ganger høres mye ut. Og det å måtte "akutt" på do høres heller ikke helt bra ut.

Tror det "vanlige" er 1(-2) gang(er) om dagen. (men det har jeg ikke noe dukumentasjon på for hånden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem ganger om dagen var veldig mye! Er det hard eller løs avføring? Kommer det mye eller lite av gangen?

Du har vel ekstrem høy forbrenning da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer det jeg vil definert som "mye" hver gang. (Uten å ha så mange ande å sammenlikne med da). 2-3 av gangene er det "normal" avføring, men 2-3 av gangene er akutt diare, som begynner med kjempe magekramper og jeg vet jeg bare må komme meg til nærmeste toalett. Og jegmå holde meg begynne jeg å svette, kvalme, synsforstyrrelser ol.

I tillegg tror jeg at jeg promper mye.

Har ellers ett normalt, variert kosthold. Normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 ganger om dagen hørtes litt mye ut, spseilt om det er slik at du må akutt på toalettet og det er bløt avføring. En tur til legen for nærmere utredning kan nok være en god plan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også sånn. Bortsett fra at jeg ofte fint kan holde meg hvis jeg prøver, det er litt plagsomt bare. Det har bedret seg en god del i det siste, etter at jeg har kuttet mye ned på hvetemel, melkeprodukter og kaffe.

Det kan lønne seg å skrive en oversikt hver dag over hva du har spist, og hvor ofte du har vært på do, og hva slags type avføring du har hatt. Etter hvert vil du kanskje se en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utlogget bruker

Jeg er også på do (avføring) 3-4 ganger om dagen, og har begynt å tenke på at det er ganske mye i grunn.. Synes også at jeg promper mye. Har til tider plagdes med magesmerter og løs mage etter middag, og har trodd dette har hatt sammenheng med for mye fett. Når jeg kutter ned på fettet slipper jeg de akutte magesmertene og løs mage, men går fremdeles like mye på do - og promper like mye. Får ofte ubehag i magen utover dagen på jobb, som oftest kombinert med at jeg blir veldig oppblåst. Kan dette være noe galt? Noe jeg bør ta tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Høres ut som en tur til legen er lurt. Ellers så vet jeg at noen med cøliaki kan ha det sånn når de spiser gluten. Kanskje du bør få sjekket deg for diverse allergier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge legen min regnes det som diare om man har avføring tre ganger i døgnet.

Normalen er 2-3 ganger per dag. Hvis man trener og spiser en del, så er det ikke uvanlig. Hvis du har sett "du är vad du äter" på svensk tv, så har du sikkert sett det at mange av de overvektige med dårlig kosthold som går overdrevent mye på do.

Det regnes nok ikke som diaré når det er 3 ganger om dagen, hvis konsistensen er rett. Hvis avføringen er flytende, så bør du snakke med lege.

Det som sies er at et godt kosthold kjennetegnes ved at avføringen ikke lukter vondt, at den ikke setter særlige spor i toalettet og at et par tørk er nok.

Antall ganger du går på do har veldig med mengden du spiser og forbrenningen. Jeg merker de dagene jeg spiser litt ekstra ved at jeg går oftere på do.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som får meg til å reagere er ikke antallet doturer, men at du sier du har akutt avføringstrang. Jeg råder deg til å gå til legen og sjekke det ut, for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg får ofte diare av kaffe, men har vært til legen og det er ingen ting i veien med magen eller avføringen. Drikker du mye kaffe?

Jeg går ofte på do for tiden, og siden jeg ikke drikker så mye kaffe nå, er avføringen fastere. Likvel går jeg på do 3-4 ganger om dagen, og det kommer ganske mye hver gang. Hva kan det komme av? Har det noe med forbrenning å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...