Gå til innhold

Hvordan holde fokus og motivasjon? (studier)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg studerer som privatist.

Sliter med å finne motivasjon til å lese/gjøre oppgaver hver dag og holde fokusen, da jeg har en hverdag som gjør at jeg kan bli avbrutt i studiene når som helst. Men dette er noe jeg har bestemt meg for å klare, så jeg prøver å skjerpe meg.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan holde motivasjon og fokus oppe?

Det burde jo være nok å vite at jeg investerer i min egen fremtid ved å lese, men det er jammen ikke alltid nok. :-?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg vet jo ikke om dette er mulig for deg, men da jeg studerte syntes jeg det var mye enklere å konsentere meg hvis jeg dro på lesesalen enn hvis jeg satt hjemme.

Da kunne jeg lese konsentrert mens jeg var der og slappe av med god samvittighet når jeg var hjemme. Hvis man leser hjemme er det så veldig lett å drive med alt mulig annet. Det er for lett å ta pauser, og man føler kanskje at man ikke kan slappe av når man burde gjort det, for da har man studiene hengende over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en plan over hva du skal ha lest/oppgaver du skal ha løst fram til eksamen? Det gjorde jeg og det virket på meg. Når man ser en haug med bøker er det lett å ikke se noen ende på det og gi litt opp. Har du laget en plan over at mandag skal du feks lese kap 1 og gjøre oppgavene som hører til, tirsdag skal du gjøre ferdig en innlevering etc. er det ihvertfall lettere for meg å se lyset i enden av tunellen. Da vet du at du er i rute, du kan slappe av når du er ferdig med dagens oppgaver og kanskje gi deg selv en liten belønning? Og er man ikke i rute, vet man at hvis man klarer å lese x antal kapitler er man etter skjema i løpet av x antall dager (forhåpentligvis før eksamen :-? )