Gå til innhold

Hvordan holde fokus og motivasjon? (studier)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg studerer som privatist.

Sliter med å finne motivasjon til å lese/gjøre oppgaver hver dag og holde fokusen, da jeg har en hverdag som gjør at jeg kan bli avbrutt i studiene når som helst. Men dette er noe jeg har bestemt meg for å klare, så jeg prøver å skjerpe meg.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan holde motivasjon og fokus oppe?

Det burde jo være nok å vite at jeg investerer i min egen fremtid ved å lese, men det er jammen ikke alltid nok. :-?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg vet jo ikke om dette er mulig for deg, men da jeg studerte syntes jeg det var mye enklere å konsentere meg hvis jeg dro på lesesalen enn hvis jeg satt hjemme.

Da kunne jeg lese konsentrert mens jeg var der og slappe av med god samvittighet når jeg var hjemme. Hvis man leser hjemme er det så veldig lett å drive med alt mulig annet. Det er for lett å ta pauser, og man føler kanskje at man ikke kan slappe av når man burde gjort det, for da har man studiene hengende over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en plan over hva du skal ha lest/oppgaver du skal ha løst fram til eksamen? Det gjorde jeg og det virket på meg. Når man ser en haug med bøker er det lett å ikke se noen ende på det og gi litt opp. Har du laget en plan over at mandag skal du feks lese kap 1 og gjøre oppgavene som hører til, tirsdag skal du gjøre ferdig en innlevering etc. er det ihvertfall lettere for meg å se lyset i enden av tunellen. Da vet du at du er i rute, du kan slappe av når du er ferdig med dagens oppgaver og kanskje gi deg selv en liten belønning? Og er man ikke i rute, vet man at hvis man klarer å lese x antal kapitler er man etter skjema i løpet av x antall dager (forhåpentligvis før eksamen :-? )

Synes det også hørtes ut som et bra tips å lese på lesesalen. Leser jeg hjemme, begynner jeg ofte å rydde eller vaske klær. Alt er morsommere enn å lese til eksamen...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - siste gjest - har du dårlige erfaringer på området? ;)

Sak:

Jeg har vært i samme situasjon flere ganger.

Alle blader med respekt for seg selv har jo side opp og side ned med "motivasjons-tips" - malen på hvordan du skal studere for å oppnå gode karakterer.

Det fungerer ikke for meg.

Jeg er utrolig rastløs - typen som leser 10 ulike bøker samtidig.

Jeg må sitte f.eks. på PC med bredbånd - og surfe internett samtidig som jeg skriver.

Skriver meg ferdig med ett tema - gjør noe helt annet (lager mat, surfer, leser, går en tur, ringer noen...) - og begynner rett i teksten igjen.

Arbeidsperiodene kan være fra 5 min. - 1 time ad gangen.

Det høres helt merkelig ut, men det er slik det funker for meg.

Mye annet, litt studier. Det er da jeg får med meg sakene.

Og ja - jeg fikk gode karakterer :)

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg satt og lurte på dette med motivasjonen jeg og.. det var derfor jeg søkte på google og endte her! Har så store tanker om å få gode karakterer og være en flink student, men når jeg sitter midt oppi det greier jeg ikke å være den jeg vil være..! Frustrerende! Vet ikke hva man skal gjøre for å ikke miste fokuset, men kanskje det hjelper å vite at man ikke er alene om det?! :) Stå på, i hvert fall, jo bedre man jobber desto bedre føles det etterpå. Jeg tror det er noe man må lære seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...