Gå til innhold

klær til begravelse...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal i begravelsen til en onkel, en såkalt "fille-onkel" (gift med min tante).

Jeg har ikke hatt særlig med kontakt med de, men jeg føler for å gå, og sitter nå og forbereder meg. Og hva søren skal man ha på seg ?

Jeg har en hvit fin bukse, men mannen min mente at hvite bukser ikke er tingen. Har han rett?

Og hvis jeg bråhandler en fin sort bukse, kan jeg bruke hvit overdel til det da ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen din har rett, hvite bukser er ikke tingen.

Men det trenger jo ikke å være svart heller. Har du ingen mørke bukser/skjørt? Personlig ville jeg unngått hvit topp uansett bukse.

Skrevet

Hvit bukse hadde jeg styrt unna.

Ellers er jeg av den oppfatning at klær i begravelse skal være pene og nedtonede, men ikke nødvendigvis sorte.

Hvit topp/bluse/skjorte kan gå helt greit synes jeg, men de avhenger litt av form og kvalitet synes jeg. På denne årstiden er det vel uansett naturlig å ha jakke over...

Skrevet

Jeg føyer meg inn i rekken av de som mener at man bør unngå hvit bukse i begravelser.

Dessuten ville jeg sagt at det var greit med hvit topp under tvil - men da med en mørk jakke over. Enig med sistnevnte at det er viktigere at det er nedtonet og nøytralt, det trenger ikke nødvendigvis være sort.

Jeg ville kledd meg i en pen drakt eller bukse og jakke, med en enkel topp inni. Dessuten ville jeg unngått stormønstrete ting.

Skrevet

Jeg synes hvitt er helt fint til begravelse. Bare unngå skrikende farger. Svart er såklart det "tryggeste" om man vil unngå å støte noen. Jeg har selv vært nærmeste pårørende i en begravelse, og kan trygt si at jeg ikke husker hva noen hadde på seg.

Skrevet

Jeg husker i min fars begravelse, at det var to stk som ikke tok seg helt ut. Ei hadde en denimcapri og knall rosa skjorte, og den andre hadde hvit drakt.. Jeg likte det ikke..

Jeg ville gått for noe enkelt, mørkt noe. Som Elastica skriver, hvit skjorte under tvil, helst med mørk jakke over. Selv går jeg i svart dress i begravelser. Med svart skjorte inni..

Skrevet
Jeg har en hvit fin bukse, men mannen min mente at hvite bukser ikke er tingen. Har han rett?

Og hvis jeg bråhandler en fin sort bukse, kan jeg bruke hvit overdel til det da ?

Nei. Ta heller på deg en kjole i farger, som du liker og som dekker skuldrene (har du ingen slike, så bruk en jakke eller et sjal eller begge deler?)

Nei. Til begge dine spørsmål.

Vet mange er uenig med meg nå, men det er kun fordi jeg mener at farger ikke er uvelkommen i en begravelse.

Farger har en egen evne til å spre glede, eller håp, men la de som vil gå i sort, få velge det, så velger du selv.

Men du kan ikke iflg kodeks blande sort og hvitt (unntaket er hvite servietter til å tørke mascara osv vekk med).

Velg det du føler deg vel i, ts. Det går nok fint, ingen ser så veldig på kodeks når det er begravelse, kun gamle tanter.

Skrevet (endret)

Hvit bukse er ikke begravelsesklær.

Hvit topp er også lite egent med mindre mann har jakke el over.

Klærne trenger ikke være sorte.

Har du en brun, grå, mørk blå, mørk grønn el bukse eller skjørt? Du kan kombinere dette med overdeler i andre nedtonede farger.

Endret av Skya
Skrevet (endret)
Hvit bukse er ikke begravelsesklær.

Hvit topp er også lite egent med mindre mann har jakke el over.

Klærne trenger ikke være sorte.

Har du en brun, grå, mørk blå, mørk grønn el bukse eller skjørt? Du kan kombinere dette med overdeler i andre nedtonede farger.

Brun, grå eller noe mørkt? Hvorfor ikke kle seg som man vil under en begravelse, bortsett fra at det ikke skal se ut som man skal i et ball...???

Burde man også bruke brune, grå og mørke farger til blomstene, kjære gjest? :kaffe:

Endret av Skya
Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg synes hvitt er helt fint til begravelse. Bare unngå skrikende farger. Svart er såklart det "tryggeste" om man vil unngå å støte noen. Jeg har selv vært nærmeste pårørende i en begravelse, og kan trygt si at jeg ikke husker hva noen hadde på seg.

Du skal være obs på at det tydeligvis (det har vist seg tidligere her på KG) er forskjellig fra landsdel til landsdel. Her i Bergen hadde det blitt reagert hvis noen kom i hvitt eller "sommerlig" tøy. Det skal være dempet, lite mønster, svart, grått, mørkeblått.

Skrevet
Hvorfor ikke kle seg som man vil under en begravelse, bortsett fra at det ikke skal se ut som man skal i et ball...???

Fordi det er mer respektfult å kle seg etter normene (med mindre noe annet er planlagt/avtalt på forhånd).

Skrevet

Styr unna hvit bukse. Har du ikke en svart/ mørk grå/mørk blå bukse eller skjørt/ kjole? Hvit topp eller skjorte kan du godt ha under en jakke, men ikke mer hvitt enn det. Andre farger som er lyse mener jeg også at du bør unngå. Om du må ut å kjøpe en svart penbukse er kanskje ikke det så dumt å ha i skapet generelt?

Det er bare slik at enkelte ganger må man kle seg "kjedelig og tekkelig" for ikke å støte andre mennesker.

Skrevet
Fordi det er mer respektfult å kle seg etter normene (med mindre noe annet er planlagt/avtalt på forhånd).

Jeg mener ikke at man skal kle seg i rødt, lilla, gult, gusjegrønt etc, men det går da fint å stille opp i jordfarger og vanlige rene og pene klær?

Gjest Hedda-78 i.i.
Skrevet

Hvitt eller lyse farger bør du absolutt styre unna, mener jeg, dersom du ikkje kjenner familien godt og vet at de er litt "alternative", eller vet med sikkerhet hva den nærmeste familie skal ha på seg eller vil synes om det. Det virker det ikke som du gjør, så da ville jeg ha kjørt safe. Begravelse er ikke tidspunktet for å finne på sprell i klesveien.

Helsort er absolutt best. En sort penbukse er anvendelig til andre anledninger også, så det gjør jo ikke noe å ha i skapet. Dessuten bør klærne dekke knær og skuldre (altså ikke miniskjørt, selv om det er sort). Dersom du ikke har noen annen, mørk topp som passer, kan du ha den hvite, dersom du har en mørk jakke over. Du bør unngå å ta av deg jakken for mye, i så fall. Menn kan vel gå i hvit skjorte og sort slips under dressjakka.

Dersom du absolutt ikke har noe passende i svart, kan du velge andre mørke farger (brun, mørk blå, mørk grønn osv). Jo lysere klærne er, jo viktigere er det at de er "tekkelige".

Mulig jeg er gammeldags, men hvis du ikke vet med sikkerhet hva familien vil synes, mener jeg altså at det er best å følge normen. Vimselot mener at det ikke er så mange som ser på kodeks når det er begravelse, det er jeg svært uenig i. Jeg vet ikke om noen setting der kleskodeks er viktigere (dvs folk blir lett støtt/man blir samtaleemne dersom man ikke følger normen).

Skrevet

Er du kvinne, bruk svart slør.

Er du mann, bruk mørke solbriller.

Skrevet

Jeg hadde nok kledd meg i dempede farger. Gjerne litt mørke.

Må samtidig si at i min begravelse ser jeg helst at folk kommer i farger. De nærmeste vet om mitt sære ønske.

Skrevet

Synes mørke, helst sorte, klær bør være en selvfølge i begravelse, med mindre man vet med sikkerhet at avdøde eller nærmeste pårørende ønsker det annerledes. Det har noe med respekt for avdøde og normer rundt begravelser å gjøre. Hvit topp eller skjorte går til nød dersom du har svart jakke over. Synes forøvrig det er fullstendig irrelevant i denne sammenheng om det er en filleonkel, en kollega, din søster eller din farfar som begraves.

Skrevet
Farger har en egen evne til å spre glede, eller håp, men la de som vil gå i sort, få velge det, så velger du selv.

Velg det du føler deg vel i, ts. Det går nok fint, ingen ser så veldig på kodeks når det er begravelse, kun gamle tanter.

Glede og håp er vel ikke akkurat det man forbinder med begravelser, vel? Sort er begravelsesfarge, blomstrete sommerkjoler er det ikke.

Og: det er sjelden det blir reagert så mye på ukorrekt antrekk som i begravelser. Og det er slett ikke bare gamle tanter som reagerer! Har en følelse av at du kanskje ikke er det mest konvensjonelle mennesket på jord, og respekterer at du kanskje ser annerledes på tradisjoner enn mange andre. Men akkurat når det gjelder begravelser, så er det så mange reaksjoner og så mye føleler, at man bør følge mainstream.

Skrevet

Jeg for min del kan ikke forstå hvorfor en ikke skulle ta hensyn til disse "gamle tantene".. Er det virkelig opp til oss hvordan andre, også gamle tanter, skal føle på en slik dag??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...