linky Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Jeg skal til tannlegen den 1 oktober. Tok en tlf til tannlegen i dag og spurte litt ang. røntgen osv. det tok de viost ikke på gravide. Men det jeg glemte å spørre om som dere her inne kanskje kan svare på er hvordan det er med bedøvelse, kan en trygt ta det? jeg har vel 2 hull som må fikses og vet ikke om jeg klarer det uten? Vil jo ikke ta noen sjanser heller. Og hvordan er det med fylliner, kan man ha vanlige? hørte noe snakk om at det var lurt å ha medisinske fyllinger og heller sette inn skikkelige etter at barnet er født.
Bokormen Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Det er ingen problemer med å behandle gravide Når det gjelder bedøvelse er det en type man skal unngå, men denne er ikke blant de mest brukte uansett. Denne heter Citanest og er tilsatt et stoff som heter Octapressin som i verste fall kan sette igang rier. Jeg regner med at alle tannleger har god kunnskap om dette! Å legge fyllinger er heller ikke noe problem, men man velger av og til å legge midlertidige fyllinger om den gravide ikke orker å ligge bakover for lenge, da en plastfylling tar lengre tid.
linky Skrevet 25. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2007 Takk for svar En leser liksom så mye forskjellig, så vet ikke helt hva jeg skal tro på. Leste en plass (tror det var babyverden) at man IKKE bør skifte fyllinger eller å lage nye, hverken av amalgan eller annet materiale. Huff, ikke lett detet her. Vet jo at jeg har hull, og det er jo ikke så kjekt å vente med å reparere de til etter at jeg har født. Det er jo leenge til.
linky Skrevet 25. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2007 (endret) Har snakket med en tannlege nå, hun sa at hun ville unngått å lagt fylling om hun var gravid, selvfølgelig da om det ikke MÅTTE tas fort. Men tannlegen får se på tennene mine på mandag så får jeg se hva hun sier, hun kan det Endret 25. september 2007 av linky
Bokormen Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Nei, jeg ville ikke gjort behandling som kunne vente om jeg var gravid jeg heller Om det er små hull, kan de helt sikkert stå til etter fødselen, om du er ekstra flink! Man prøver jo å unngå mest mulig ting som kan stresse fosteret (og iallefall ting som kan skade det!) når man er gravid, men jeg har hatt pasienter som har insistert på å få reparert hull under graviditeten, og da har jeg ikke hatt noen motforestillinger! Men jeg har selvsagt gjort ting så skånsomt som mulig og det har vært på pasienter som absolutt ikke lider av tannlegeskrekk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå