Gå til innhold

skilte kvinner

Gjest Gjest_liselotte_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil tro det har litt å si hvor lenge en har hatt mannens etternavn også. Dersom en har giftet seg tidlig og vært gift lenge har en jo hatt dette etternavnet hele sitt voksne liv, og jeg skjønner da at man beholder det.

Dersom jeg selv noen gang blir skilt vil jeg tro jeg tar tilbake pikenevnet mitt, mye fordi det er et sjelden etternavn, men også fordi jeg ikke er typen til å gå rundt med navnet til en jeg ikke lenger er gift med. (Barnet vårt ville da kanskje få mitt pikenavn som mellomnavn)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dobbelt fornavn og hadde 2 (kjedelige) etternavn, da jeg ble 18 fjernet jeg det ene etternavnet for jeg synes det var helt håpløst med to. Da vi fikk barn var jeg derfor helt klar på at ungene kun skulle ha etternavn, de fikk sin fars etternavn da dette er det sjeldent navn (under 100 i Norge som har det) - og jeg tok også dette navnet.

Selv om vi hadde flyttet fra hverandre ville jeg beholdt dette etternavnet da jeg vil hete det samme som mine barn.

Skrevet
Hvis jeg får barn har jeg lyst til å bruke samme modellen som de bruker på island, og som var vanlig før. Nemlig at hvis mor heter Kari og far heter Ole, så får døtrene etternavnet Karisdatter og sønnene etternavnet Olessønn.

Det er faktisk ikke slik på Island, gutter og jenter tar som regel opp sitt fars navn, dvs. døtrene blir Óladóttir og guttene blir Ólason. Det går selvfølgelig an for både gutter og jenter å velge mors navn istedet men det hører til unntaket og er svært sjeldent. Det er nok mest vanlig i tilfeller hvor barna har liten/ingen kontakt med far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...