Gjest Gjest_liselotte_* Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 hei til dere skilte kvinner.... hvordan gjør dere det? bytter dere da tilbake til pikenavnet eller fortsetter dere med eks mannens etternavn?
Gjest s.n Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Tilbake til pikenavn. Og slik blir det, selv om jeg gifter meg på nytt!!
Lilith Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Eksen til kjæresten min har beholdt hans etternavn ... Jeg skjønner ikke helt motivasjonen for å gjøre det? :klø:
aline Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 Min mor beholdt min fars etternavn da de skilte seg, ellers ville hun og oss ungene hatt forskjellige navn, siden vi jo hadde farsnavnet. Vil tro flere tenker slik, at de ønsker å ha samme navn som sine barn, dersom først alle i familien har hatt samme navn.
Helen Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Eksen til kjæresten min har beholdt hans etternavn ... Jeg skjønner ikke helt motivasjonen for å gjøre det? :klø: Hvis de har felles unger som har etternavnet til faren så skjønner jeg godt at mor også beholder det etternavnet.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 Jeg har - etter en tid som skilt - tatt tilbake pikenavnet mitt. Hadde jeg hatt barn ville jeg nølt og jeg nølte også med å gjøre det fordi det er så inn i hampen mye arbeid. Nå har jeg skiftet etternavn for siste gang, blir det et evt. fremtidig ekteskap får han skifte navn hvis han vil at vi skal hete det samme. Jeg skifter ikke flere ganger. Hadde min eks hatt et spesielt navn vet jeg ikke om jeg hadde byttet tilbake.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 Moren min beholdt min fars navn da de skilte seg. Hun hadde da hatt dette navnet i 20 år, og hun og alle som kjenner henne, har vent seg det. Det er også en del styr forbundet med å skifte navn, så tror det var like mye at hun ikke gadd å styre med det oppi alt det andre.
Gjest s.n Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 Hadde min eks hatt et spesielt navn vet jeg ikke om jeg hadde byttet tilbake. Min eks hadde et spesielt etternavn, så det var godt å skifte tilbake til et enklere navn... nå slipper jeg å stave navnet mitt hver gang det er noe Forferdelig irriterende!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 25. september 2007 #9 Skrevet 25. september 2007 Min mor byttet til pikenavnet sitt, og vi barna fikk hennes pikenavn som mellomnavn, slik at jeg har samme etternavn som både mamma og pappa. Min mor beholdt min fars etternavn da de skilte seg, ellers ville hun og oss ungene hatt forskjellige navn, siden vi jo hadde farsnavnet. Vil tro flere tenker slik, at de ønsker å ha samme navn som sine barn, dersom først alle i familien har hatt samme navn. Vi barna fikk hennes pikenavn som mellomnavn, slik at jeg har samme etternavn som både mamma og pappa.
Lilith Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 Hvis de har felles unger som har etternavnet til faren så skjønner jeg godt at mor også beholder det etternavnet. Ja, det hadde jeg også skjønt, men de har ikke unger ...
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #11 Skrevet 25. september 2007 Vil tro flere tenker slik, at de ønsker å ha samme navn som sine barn, dersom først alle i familien har hatt samme navn. Det er nettopp derfor man bør tenke seg om før man gir barna navn!
aline Skrevet 25. september 2007 #12 Skrevet 25. september 2007 Det er nettopp derfor man bør tenke seg om før man gir barna navn! Det er det vel fler og fler som gjør idag også, det var vanligere før at man tok mannens navn til hele familien. Men på den annen side, slik det er idag, da barna har to etternavn fra de er født (døpt), hva da når Eli Morken Pettersen gifter seg med Magnus Hals Martinsen, hva skal DERES barn hete?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #13 Skrevet 25. september 2007 Men på den annen side, slik det er idag, da barna har to etternavn fra de er født (døpt), hva da når Eli Morken Pettersen gifter seg med Magnus Hals Martinsen, hva skal DERES barn hete? En eller annen kobinasjon selvfølgelig.. Jeg forstår ikke at det liksom skulle være vanskeligere. Man velger ett etternavn fra far og ett fra mor, uavhengig av hvor mange etternavn mor har og hvor mange etternavn far har. Selv har jeg to etternavn og mannen har ett. Mannens etternavn blir mellomnavn og mitt mellomnavn blir etternavn (fordi det er gårsnavnet på gården vi skal flytte til om få år).
aline Skrevet 25. september 2007 #14 Skrevet 25. september 2007 En eller annen kobinasjon selvfølgelig.. Jeg forstår ikke at det liksom skulle være vanskeligere. Man velger ett etternavn fra far og ett fra mor, uavhengig av hvor mange etternavn mor har og hvor mange etternavn far har. Selv har jeg to etternavn og mannen har ett. Mannens etternavn blir mellomnavn og mitt mellomnavn blir etternavn (fordi det er gårsnavnet på gården vi skal flytte til om få år). vel, da er det jo ikke noe problem for deg, men jo flere etternavn, jo vanskeligere blir det å velge også, i mitt hode. Selv om jeg godt mulig velger to navn om jeg noensinne får barn selv også, kommer helt an på.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #15 Skrevet 25. september 2007 Min eks hadde et spesielt etternavn, så det var godt å skifte tilbake til et enklere navn... nå slipper jeg å stave navnet mitt hver gang det er noe Forferdelig irriterende! Det er ikke altid at "enkle" navn er enkle.. Jeg heter Johansen, det 3. mest vanlige etternavnet i Norge. Man skulle tro det var en enkel sak, men neida. De fleste spør "med to n'er", "to s'er", eller bare skriver Johannessen, Johannssen, Johnnsen, Johnssen eller et eller annet annet uvanligere navn... Hvis jeg får barn har jeg lyst til å bruke samme modellen som de bruker på island, og som var vanlig før. Nemlig at hvis mor heter Kari og far heter Ole, så får døtrene etternavnet Karisdatter og sønnene etternavnet Olessønn. Så slipper man krangle om hvem som skal hete hva, og i hvilken rekkefølge, både når barna blir født og ved evt. skillsmisse. Det er uaktuelt for meg å skifte etternavn, og jeg vil heller ikke at mannen skal skifte, så det blir uansett ikke noe felles etternavn for hele familien.
Labella Skrevet 25. september 2007 #16 Skrevet 25. september 2007 Hvis jeg får barn har jeg lyst til å bruke samme modellen som de bruker på island, og som var vanlig før. Nemlig at hvis mor heter Kari og far heter Ole, så får døtrene etternavnet Karisdatter og sønnene etternavnet Olessønn. I dette tilfellet ville de fleste barn på Island fått "etternavnet" Olesdottir eller Olesson - det sjeldnere morens navn brukes og har ikke med barnets kjønn å gjøre. På Island heter man fornavnet sitt, og man er sin fars (evt. mors) sønn eller datter. Og sånn var det også her i landet tidligere. Har absolutt sans for modellen.
Frk Johansen Skrevet 25. september 2007 #17 Skrevet 25. september 2007 Jeg tok tilbake pikenavnet mitt når jeg ble skilt, barna har kun sin fars etternavn og jeg har vurdert å la de få mitt i tillegg men som Aline skriver, hva skal de hete til slutt??? Så jeg har vel konkludert med at de er jo vitterlige like mye mine barn selv om vi heter noe helt ulikt. Når de blir så store at de får egne meninger kan de jo legge til mitt pikenavn om de vil men jeg gjør ikke noe nummer ut av det nå. Om man har vært gift i "en mannsalder" skjønner jeg godt at folk beholder sitt gifte-etternavn. Nå til dags varer ofte ikke ekteskapene så lenge så da er det også mer naturlig å gå "back to basic" som ei sa til meg. Jeg beholt min eksmanns navn ett års tid men når jeg begynte å føle meg klar for å treffe noen nye følte jeg det var unaturlig å hete det jeg hadde giftet meg til når ekteskapet vitterlig var godt over. Tror nok noen som beholder det innerst inne ikke vil gi slipp på det som har vært. Som egentlig ikke har/hadde noe ønske om et brudd. Men igjen, alt har med tiden å gjøre, hvor lenge man har vært gift føler jeg.
Gjest Mayamor Skrevet 25. september 2007 #18 Skrevet 25. september 2007 Samboers ekskone tok tilbake sitt pikenavn. Barna har fars etternavn og vil ikke bytte. Jeg har aldri skiftet navn, og eldste gutten min har kun mott etternavn, yngstemann har mitt som mellometternavn og farens som etternavn.
Lizzee Skrevet 25. september 2007 #19 Skrevet 25. september 2007 Samboers ekskone tok tilbake sitt pikenavn. Barna har fars etternavn og vil ikke bytte. Jeg har aldri skiftet navn, og eldste gutten min har kun mott etternavn, yngstemann har mitt som mellometternavn og farens som etternavn. Har det litt sånn vi også.... Postkassa vår ser ut som om det er postkassa til et advokatfirma, maaaange etternavn....! Forstår godt de som beholder navnet til mannen etter en skilsmisse fordi de vil ha samme etternavn som barna sine. Men (etter et lite blikk på klasselistene til sønnene mine) ser det jo ut som om de fleste barn i dag har to etternavn. Slik at de fleste har samme etternavn som barnet uansett. Det som blir litt spesielt er vel om mannen skal gifte seg igjen... Nå er jeg i utgangspunktet for å beholde det navnet man har. Men om jeg skulle ha giftet meg og det var en eks-kone som hadde beholdt navnet... ja da hadde jeg ikke villlet ha navnet hans. Da kunne kanskje han tatt mitt etternavn i stedenfor Det er heldigvis ikke noen problemstilling jeg må ta standpunkt til - for min samboer har ingen ekskone.... Og jeg har aldri hatt navnet til min eks.
LilleBille Skrevet 26. september 2007 #20 Skrevet 26. september 2007 Jeg valgte å beholde etternavnet da vi ble skilt. Både fordi barna mine heter det - men også fordi jeg har hatt dette etternavnet i evigheter - og det "er" meg. Ser ingen grunn til å skifte tilbake til et langt og kjedelig -sen navn når jeg hele mitt voksne liv har hett noe annet - og alle kjenner meg under det navnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå