Gå til innhold

Norsk/nynorsk eksamen som privatist


BenedicteK

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta norsk muntlig og skriftlig, og nynorsk eksamen som privatist. Noen som har noen gode tips så jeg klarer å stå på eksamen?

Norsk er mitt "hatfag", så er ikke særlig god i det, jeg er mer en person som klarer å gjøre matte/fysikk osv... så dette er en skikkelig utfordring for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest beekeeper

For all del, uansett hva du gjør så møt opp på eksamen.

Jeg var sikker på at jeg kom til å stryke, så jeg vurderte å ikke møte opp.. Men jeg gjorde det, og klarte det kjempebra!

En ting som hjalp meg veldig var en tidslinje vi fikk fra læreren. Der sto alle slags viktige hendelser og forfattere og når det skjedde osv.

Den hadde jeg kjempemye hjelp av.

Ellers, ha særemne klart. Det er tøft å lese seg igjennom det store pensumet og komme opp i en oppgave med en halvtimes forberedelsestid. Men det er absolutt noe du får til, og ikke vær nervøs!

Lykke til! Dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tatt norsk som privatist

Jeg tok norsk som privatist sånn som du skal gjøre, 3 eksamener. Jeg leste nesten ingenting til de to skriftlige så jeg var helt sikker på at jeg kom til å stryke, men jeg møtte iallefall opp! Og oppgavene var såpass åpne at det gikk an å bruke litt tverrfaglig kunnskap og diverse allmennkunnskap så det gikk faktisk utrolig bra! Så du bør absolutt møte opp uansett!

Vet ikke helt om jeg har noen tips til de skriftlige... I nynorsken gjelder det iallfall ikke å skrive så langt som mulig, sats heller på et godt innhold og få det grammatisk riktig. Jeg skrev bare 3 sider på nynorsk-eksamen og brukte over halvparten av tiden på å slå opp alle ordene for å få det helt korrekt. Så sats heller på godt innhold istedet for å skrive langt! Bokmålseksamen går veldig mye lettere ved å lese pensum selvsagt....

Muntlig eksamen har iallefall hittil bestått av 3 ting: særemne, språkhistorie og litteraturhistorie. Særemne velger du jo selv og det viktigste å få med seg er språklige virkemidler og bøkene. Jeg hadde en problemstilling som satte forfatteren i ganske stort fokus, men det ville de ikke høre noe om.... (men jeg pratet så mye at vi fikk dårlig tid da). Så får du enten språkhistorie eller litteraturhistorie delen før som du får forberede deg på. Det kan være lurt å ha skrevet opp litt stikkord av viktige sider i boka og sidetall, litt lister og på en måte et slags selvlagt oppslagsverk, så går det mye fortere og bedre på selve forberedelsen! Så får du den siste delen uforberedt der og da inne. Men cluet i hele muntlig norsk er å bare prate ivei, så virker det som du kan mer enn du kan (kanskje?). Som sagt så leste jeg veldig lite, men jeg pratet og pratet og pratet om det jeg virkelig kunne og da fikk de visst inntrykk av at jeg kunne veldig mye (men det kunne jeg jo egentlig ikke).

Håper det går bra! Masse lykke til! Norsk er vanskelig å komme igjennom, men jeg synes faktisk det var lettere å komme igjennom som privatist enn på skolen. Håper du får et bedre inntrykk av norskfaget nå enn før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg leste norsk som privatist, og det er egentlig ikke noe problem.

Et godt råd er å skaffe seg læreplan, aktuell pensumslitteratur og skrive et meget godt særemne.

Når det gjelder de skriftlig eksamenene finnes det alltid en eller annen oppgave som ikke omhandler fagstoff. Flere av venninnene mine har valgt oppgaver som ikke omhandler pensum, men likevel fått en ganske grei karakter, dvs 3-4.

Ta også en titt på tidligere eksamensoppgaver på Utdanningsdirektoratets hjemmesider. Kanskje disse kan gi deg en pekepinn. Hvis du sliter med å lese faget som privatist, hadde det kanskje vært mulig å ta kontakt med NKI/NKS? Vet at de tilbyr studenter å sende inn oppgaver de får skriftlig tilbakemelding på. Har ikke benyttet meg av tilbudet selv, så jeg vet ingenting om hvor godt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk skriftelig? For all del; skriv mye før eksamen, gjerne analyser av ulike sjangre - det er alltid på eksamen - og luk ut de feilene som er lett å begå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenna88: ja jeg har vurdert å melde meg på kurs på NKI, men det er så dyrt hvis jeg skal velge norsk og nynorsk kurset. Trur det ble å koste rundt 10 000 kr. Men lurer litt på om jeg skal velge å melde meg på bare nynorsken, for det er der jeg sliter mest.

Men gode råd alle sammen! Tusen takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninnen min tok oppigjen hele norskfaget som privatist i fjor. Hun søkte om å få være hospitant i en norskklasse (dvs at hun kom innom og fulgte de timene hun følte for), og sånn sett fikk med seg store deler av pensum. Hun var heldig og hadde en hyggelig norsklærer som gjerne gav henne stiloppgaver som han/hun rettet for henne.

Kanskje du kan ta kontakt med noen av de lokale videregående skolene og høre om de kan skissere et slikt opplegg for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jenna 88: Tok du norsk som privatist mens du gikk i vk2?

Er det mulig å gjøre det?

Vil så gjerne gjøre det selv , da jeg har en utrolig streng lærer i norsk som får meg til å hate norskfaget generelt. Jeg får mye dårligere karakterer enn det jeg noensinne har fått.

Kan du være så snill svare på spørsmålet mitt?

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenna 88: Tok du norsk som privatist mens du gikk i vk2?

Er det mulig å gjøre det?

Vil så gjerne gjøre det selv , da jeg har en utrolig streng lærer i norsk som får meg til å hate norskfaget generelt. Jeg får mye dårligere karakterer enn det jeg noensinne har fått.

Kan du være så snill svare på spørsmålet mitt?

Tusen takk :)

Ja, jeg droppet ut av vanlig videregående skole og leste sisteåret på egenhånd. Jeg tok en del ekstra fag på vk1, og ønsket derfor å kombinere fagkombinasjoner som passet meg, i tillegg til å bytte miljø. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...