Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som CRM for et stort konsern. Trives i jobben, og gjør en bra jobb; det ser jeg av resultatene!!

Igår ble jeg klat inn på kontoret til adm.dir. Der la han frem planer for fremtiden, og tilbød meg jobb som forretningsutvikler.

Forretningsutvikler??? Nå er jeg litt i villrede - hva er en forretningsutvikler, og hva gjør man i en slik jobb??

Jeg ble så perpleks der og da, at jeg ikke visste hva jeg skulle si, og spurte om jeg kunne komme tilbake til ham i slutten av uken og plukke opp samtalen igjen da - det var greit sa han.

Så - ikke fordi jeg er dum, men mer fordi jeg er forvirret og litt i småstuss over alle titlene som svever rundt omkring meg; hva er en forretningsutvikler, og hva gjør en slik person??

Håper noen kan hjelpe meg!!!

Skrevet

Jeg kan gjette ....

En forretningsutvikler driver med utvikling av forretningen .

Jeg ville kanskje tippet på at å jobbe spesielt med forretningsutviling gikk på å jobbe med nye konsepter bedriften din planlegger å drive med . Feks de tenker kanskje å utvide produktportefølje , sikte seg inn på nye kundesegmenter , etablere seg i nye geografiske markeder , bygge nye nettverk etc

Hvis CRM står for Customer Relation Management er det kanskje innenfor dette firmaet ønsker å utvikle seg ?

Jeg tror det kan være ganske mye siden det også kan være mer på organisasjons siden utviklingen skal foregå .

Du burde kanskje få sjefen din til å utdype nærmere?

Skrevet

Ja, dette kan jo være så mangt. Ser for meg at dette vil innebære å jobbe med startegien til bedriften(e). Hvor skal de gå videre, hvor i markedet skal de posisjonere seg? Hva slags visjon og forretningside osv. Hvordan nå målene de har fastsatt seg?

Strategi er på et nivå opp i forhold til vanlig drift (inkl vanlig salgsjobbing). Se bedriften mer i perspektiv og inn i framtida.

Men du må jo få en avklaring fra arbeidsgiver hva arbeidsoppgavene innebærer.

Skrevet

Jeg oppfatter Strategiutvikling til å ligger vel mer på styre nivå .

Skrevet
Jeg oppfatter Strategiutvikling til å ligger vel mer på styre nivå .

Skjønner ikke helt hva du mener med det? Det er jo konsulenter som utarbeider forslag til strategiplan. At det er styret som skal ta stilling til det i etterkant betyr jo ikke at det er de som utarbeider planen. Strategiutvikling er jo typisk oppgaver for konsulenter.

(og forresten er ikke store endringer i strategi opp til styret å ta stilling til, men generalforsamlingen må stemme, siden det kan kreve endringer i vedtektene..)

Skrevet

Ja , styret kan jo leie inn den kompetansen de mener er nødvendig for de gjøremål de skal utføre , men strategien utgår ikke fra og er ikke initiert av andre eksterne partner , men styret .

Det er heller ikke alle bedrifter som som leier inn eksterne konsulenter til formålet , men lager egen strategi plan selv .

Skrevet
Ja , styret kan jo leie inn den kompetansen de mener er nødvendig for de gjøremål de skal utføre , men strategien utgår ikke fra og er ikke initiert av andre eksterne partner , men styret .

Det er heller ikke alle bedrifter som som leier inn eksterne konsulenter til formålet , men lager egen strategi plan selv .

Dette er litt utenfor det opprinnelige temaet til TS. Men det vanlige er jo å leie inn konsulenter for å utarbeide strategiplaner. Vi lever jo i et ekspertvelde. Og konsulentbransjen er stor, så de har nok av slike oppdrag. Når man i tillegg vet at mange styremedlemmer har ørten styreverv har de selv ikke kapasitet (eller kompetanse) til å utarbeide noen strategiplan (som krever en del utredning og analyse).

Ja, hvis det er snakk om store endringer skal styret ta initiativet, og generalforsamlingen skal ta stilling til ev vedtektsendringer. Men ikke all strategiutvikling er så omfattende og vil føre til store endringer.

Det er forøvrig også strategiutvikling som kan ligge under daglig leders ansvarsområde som er på et lavere mer operasjonelt plan. Dette kommer an på type bedrift og gjerne størrelsen.

Skrevet

Ja , man bruker gjerne konsulentbransjen for innspill og utarbeidelse av undersøkelser , men det er styret selv som vedtar den eksakte strategiplan .

Årsaken til at jeg skrev om styret i det hele tatt er fordi jeg har oppfatningen av at det er styret og ikke ansatte som utarbeider strategien til en bedrift .

De fleste styremedlemmer velges gjerne fordi de besitter en bestemt kompetanse styret trenger for å kunne utføre de gjøremål de skal .

Jeg tror ikke det vanlige er at det leies inn eksterne konsulenter til å utarbeide selve strategien til en bedrift , det hender sikkert innimellom , men jeg tror det er unntaket og ikke regelen .

Man leier kanskje inn eksterne aktører for å gjøre undersøkelser etc , men en bedrifts strategi er av såpass forretningskritisk art at den oftest bestemmes i styrerommet for lukkede dører .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...