Gå til innhold

Kløe

Gjest Gjest_trådstarter_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter med kløe på legger, lår og armer etter dusjing. Er verst når jeg dusjer om morningen, og det har bare blitt verre og verre. Har ikke spesielt tørr hud og bruker alltid fuktighetskrem rett etter dusj. Klør mest på legger og lår, og kan på det verste vare i flere timer etter jeg har dusjer. Er skikkelig frustrerende.

Noen som har hatt liknende problemer og funnet ut hva som gjør det? Evt. har tips til kremer eller lignende som kanskje kan hjelpe?

Har prøvd å kutte ut dusjsåpe helt, men ikke hjulpet. Har tenkt å prøve å skifte vaskemiddel og evt. p-piller også. Begge deler er ting som jeg har brukt en stund, så litt om det er det som gjør det.

Takk for all hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er elveblest?

Da hender det at man får nupper eller blemmer også. Jeg hadde det da jeg var liten, men det gikk over av seg selv.

Hvitvask (finnes det lenger?) hjalp mot den verste kløen, husker jeg.

Skrevet

Det kan ikke være vaskepulveret eller skyllemmiddelet du bruker som du reagerer på?

Jeg reagerer med kløe på noen vaskemiddel, når min hud er nydusjet.

Ble mye bedre da jeg byttet til et mer sensitivt vaskemiddel.

Skrevet

Noen reagerer slik om de tar solarium, dvs. ei venninne av meg gjorde det. Straks hun kuttet ut å ta sol, noe hun gjorde minst en gang i uka, forsvant kløen. Vet ikke om den forsvant med det samme, men hun var også plaget av sterk kløe etter dusjen.

Tar du ikke solarium, vet jeg ikke hva det kan være, men vannet kan være tilsatt klor, f.eks. Prøv å ta 1-2000mg c-vitamin daglig, og se om det hjelper.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Kan man ha elveblest uten at det er noe form for utslett, nupper eller blemmer? Jeg har har ikke det.

Jeg har også lurt på om det kan være vaskemiddelet. Jeg fikk det først når jeg var på besøk hos foreldrene mine eller hos svigers. Nå har jeg også fått det her hjemme. Alle bruker samme vaskemiddel såvidt jeg vet. Men jeg har jo brukt det en god stund, også uten å reagere. Verdt ett forsøk å skifte hvertfall! Det som er litt rart er at det klør mer om jeg dusjer om morningen enn om kvelden.

Har ikke tatt noe solarium så det kan det ikke være.

Takk igjen :)

Skrevet

Har du sett grundig på fuktighetskremen du bruker? Kan være det hjelper å bytte den ut med jojobaolje el.

Skrevet

Det er kanskje ikke så rart at du reagerer mer om morgenen enn om kvelden, på kvelden får jo huden puste mer fordi du ikke tar på deg klær.

Hvis det kan være en allergisk reaksjon, så kan du jo prøve å ta allergitabletter og se om det hjelper? Jeg mener ikke at du skal knaske allergitabletter alltid (du kan jo ikke akkurat slutte å dusje heller), men det går an i en periode for å se om det er allergi og om du blir bedre, og hvis du blir bedre så vet du at det er allergi...

Skrevet (endret)

Bytt til Neutral Vaskemidler.

Undersøk alt av såpe og kremer.

Bruk kun klær av ull eller bomull. Unngå syntetiske fibre.

Begynn å kokvaske sengetøyet.

Endret av Antoinette
Skrevet

sleveblest kan komme av Fysiske påvirkninger: Hos en del mennesker utløses elveblest ved fysiske påvirkninger som for eksempel kulde, sollys, trykk, varme eller vann.

det er mange forskjellige typer elveblest. jeg har en blandig av demografisme og kontakt. Håpløst!! Ikke hjalp behandlig heller.

her er en diskusjon hvis noe skulle hjelpe deg!

http://www.helsenett.no/index.php?option=c...=62&id=1059

• 1 år senere...
Gjest Klør
Skrevet

Dette høres ut som Aquagenic Pruritus, som er en allergi mot vann, (en "mild" men plagsom allergi - det finnes en som heter nesten det samme, men som gir utslett og sår). Jeg har det samme. Oppstod for ca 5 år siden, men er nå i en "bedre" periode. Det kan være skikkelig ille - etter en dusj må jeg ofte vente en halv til en time før jeg kan komme meg av gårde om morgenen.

Ett tips som har hjulpet meg er å avslutte dusjen med glo varmt vann på leggene. Så varmt du klarer noen sekunder, slik at de blir røde. I tillegg hjelper det meg å få raskt klær på bena. Altså raskt tørke meg og på med en joggebukse e.l.

Lykke til

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_carla_*
Skrevet

Hei, har samme problem selv.

Har ikke noe med hvilken type såpe, vann, eller krem jeg bruker, fordi jeg har prøvd alle typer.

Skjer meg også når jeg bader i havet, og jeg dusjer ikke m noe varmere vann enn 38 grader på maks. Så kan ikke forstå helt hva det er heller...

Men jeg har funnet ut noen tips som hjelper:

- ta på krem, helst en fett en, som bodybutter på leggene FØR du dusjer.

- kle på deg så fort som mulig etter dusj.

- ikke gni håndle til kroppen bare trykk litt lett på leggene med den.

- smør deg mye med krem i løpet av dagen.

Når jeg gjør dette så har det blitt mye bedre, men fortsatt noen ganger er det helt forferdelig..

Lykke til!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei.

Har samme problem, har hatt det i maaange år. Jeg kan klø meg til blods i perioder! Det er mest på legger og bena generelt. Hos meg er det atopisk eksem i tillegg til tør og omfintlig hud. Endelig har jeg en oppskrift som hjelper. Jeg dusjer med ACO skånsom vask (inneholder ikke såpe og ikke parfyme) og smører med Boots expert instant soothing lotion (inneholder heller ikke parfyme). Smører meg mist 2 ganger daglig med denne lotion, men et par ganger i uken bruker jeg også ACO miniderm som er egentlig en legemiddelkrem. Håper det virker for deg også!

:goodbye:

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg klør meg halvt i hjel etter dusj spesielt ja. Blir tørr overalt, jeg sliter også med tørr hud og har gjort det lenge.

Jeg bruker body-butter eller annen tykk fuktighetskrem. det hjelper =) Samboer kan våkne opp at jeg i søvne driver å skraper opp meg selv :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...