Gå til innhold

Til dere bilister


Gjest druknet rotte

Anbefalte innlegg

Gjest druknet rotte

Jeg bor i Bergen. I Bergen regner det som kjent noget over gjennomsnittlig mye. Ergo er det også ganske ofte store dammer å finne langs veiene. På vei til jobben spaserer jeg forbi opptil flere av tidligere nevnte dammer. Nå er jeg mer enn litt forbannet og lei av bilister som synes det er helt ok å suse forbi meg rett gjennom dammene så jeg blir splosjet og kliss gjennomvåt. I dag var jeg faktisk kommet så langt som 30 meter fra inngangsdøren til bygget hvor jeg jobber, helt uten at det hadde regnet en dråpe på meg! Noe jeg var strålende fornøyd med. Så plutselig hører jeg en bil bak meg. Er veien rett og oversiktlig? Ja. Er bilisten nødt til å ha sett både meg og dammen? Ja. Er det møtende trafikk så det er umulig å kjøre utenom dammen? Nei. Er det trafikk bak så det er umulig å bremse ned for å kjøre sakte gjennom dammen, evt. stoppe, og dermed unngå splosjing? Nei. Hva velger så bilisten å gjøre, med alle disse mulighetene til å unngå å sprute med fullstendig ned? Jo, han velger å kjøre på, gjennom dammen, så jeg blir kliss klass gjennomvåt til trass for at jeg klistrer meg oppetter veggen så langt fra veibanen jeg kan komme. Det er ikke snakk om litte granne sprut nederst på buksebeinet her. Det er snakk om -kliss- gjennomvåt. Hele buksen, genseren, i håret, stort sett hele meg. Som sagt, -store- dammer, god fart. Så til tross for at jeg faktisk gikk hele veien i oppholdsvær så jeg ut som en druknet rotte når jeg kom inn døren. Selvsagt var jeg kliss våt på baksiden av buksen, så kontorstolen min ble også våt, og siden jeg jo måtte sitte store deler av dagen, så tok det timesvis før jeg var i nærheten av å tørke.

Hvor festlig på en skala fra 0 - 10 synes jeg så dette var? Prøv med ca -4.

Så til dere bilister: -Prøv- å vise litt hensyn til oss som ikke forurenser og skaper køer, hva? Da jeg gikk på kjøreskolen lærte vi faktisk at bilister har plikt til å stoppe og tilby seg å erstatte/rense eventuelt skadede klær når de splosjer folk. Er det noen som gjør dette? Nei. Heldigvis for meg var det ikke en søledam med et flott lag olje over jeg ble dynket i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irriterende er det! Og ulovlig ;) Hvis man eks. gjør det på oppkjøring stryker man med en gang.. Syntes det er veldig lite hensynsfullt av bilistene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

En gang jeg var i Bergen regnet det skikkelig. Da kjørte jeg i en stor dam og så til min store forskrekkelse i sidespeilet at jeg splosja ned en fotgjenger! Det var ikke med vilje! Ble så stressa av å kjøre i byen at jeg ikke klarer å få med meg alt (begynner å bli flinkere nå da). Typen min holdt på å le seg i hel. Typisk mannfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bøter får sånnt???

Jeg snur meg alltid i det jeg tørker av meg å kaster hendene opp i været i ren irritasjon.

En gang inni skæven fikk jeg sand i munnen etter en jeep dura forbi i sommerregnet, æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som AnnChristin86 sier: Ta skiltnummeret på bilen. Ring politiet eller gå til kammeret og forklar. Bilister ER pliktige til å erstatte ødelagte klær eller betale renseregningen. Min kjørelærer sa en gang til meg at det er ulovlig å splasje folk, men jeg vet ikke hvor vidt det er ulovlig i norges lover, eller i normer og regler i samfunnet.

Men det er jævlig irriterende å bli splasjet ned. Har blitt det av tre busser en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor de ikke klarer å se hva de gjør. Selv har jeg ingen problemer med å se kombinasjonen dam i veien/person på fortauet, og da slår jeg ned farten eller svinger utenom.

Har man ikke såpass syn så bør man kanskje la bilen stå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig enig i alt som blir sagt her :)

Bor selv i Bergen og jeg blir sprutet ned rett som det er, senest i går....akkurat som om man ikke blir våt nok når det regner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike hendelser er faktisk grunn nok til førerkortbeslag. Så det lønner seg gjerne få fatt i bilen det gjelder, politiet tar slikt ganske alvorlig nettopp fordi det er et ganske stort problem - spesielt her i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Bilister som gjør slikt, må levere fra seg sertifikatet, mener nå jeg. Det står vel i veitrafikkloven at man skal ta hensyn, eller?

Slik oppførsel vitner om dårlige empatiske evner, elendig innsikt i trafikkbildet og har ingenting ute i trafikken å gjøre.- Føler med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

En gang jeg var i Bergen regnet det skikkelig. Da kjørte jeg i en stor dam og så til min store forskrekkelse i sidespeilet at jeg splosja ned en fotgjenger! Det var ikke med vilje! Ble så stressa av å kjøre i byen at jeg ikke klarer å få med meg alt (begynner å bli flinkere nå da). Typen min holdt på å le seg i hel. Typisk mannfolk.

Sånne som deg er farlige i trafikken...Du burde helt klart ikke hatt lappen, hvis du blir stressa av å kjøre i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som blir stressa av å kjøre i byen fordi det er så mye som skjer overalt hele tiden at man holder på å bli gal noen ganger. Jeg blir det av og til, men jeg burde jo ikke bli fratatt lappen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo mange som blir stressa av å kjøre i byen fordi det er så mye som skjer overalt hele tiden at man holder på å bli gal noen ganger. Jeg blir det av og til, men jeg burde jo ikke bli fratatt lappen av den grunn.

Jo, det mener jeg.

Det finnes ikke noe farligere enn stressa bilister. Om du kjører ned noen og dreper noen pga av at det "skjedde så mye rundt deg" mener du at du i utgangspunktet skulle hatt lappen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det mener jeg.

Det finnes ikke noe farligere enn stressa bilister. Om du kjører ned noen og dreper noen pga av at det "skjedde så mye rundt deg" mener du at du i utgangspunktet skulle hatt lappen da?

Så du mener at du aldri har vært noe stresset på veien? Da fortjener du litt applaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, det mener jeg.

Det finnes ikke noe farligere enn stressa bilister. Om du kjører ned noen og dreper noen pga av at det "skjedde så mye rundt deg" mener du at du i utgangspunktet skulle hatt lappen da?

Det er noen som er farligere en stressa bilister og det er dem som er opptatt med alt annet o.l. Jeg mener at jeg er god nok til å ha lappen og selv om jeg opplever å kjøre midt i sentrum på dagtid som stressende til tider syntes både sensor og kjørelærer at jeg var god. En stressa bilist er ikke det samme som en uoppmerksom bilist og kan være god sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som er farligere en stressa bilister og det er dem som er opptatt med alt annet o.l.

...pluss dem som tror de er verdensmestre og kan alt om bilkjøring.

(Helt enig i alt du skriver her altså, ville bare legge til denne :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg splasjer aldri ned fotgjengere med vilje, men det er faktisk ikke alltid at man legger merke til dammer og fotgjengere på fortau tidsnok til å ikke måtte slenge bilen over i motsatt kjørefelt for å unngå splasjing. C'est la Vie, og ja - jeg hater å bli splasjet selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...