Gå til innhold

Hvordan var frieriet?

Augustbrud02

Anbefalte innlegg

Gjest Helenius

Vi hadde planlagt telttur i Nordmarka en lørdag i januar, men våknet til pøsende regn. I stedet bestemte vi oss for å spise en god middag. Min kjære skrev handleliste og tegnet hjerter på - og skrev til og med datoen på! Veldig søtt og atypisk ham, men jeg tenkte ikke mer over det. Handleturen forløp som normalt helt til han stoppet med på et hjørne og sa: "Kan du ta alle posene? Jeg har et prosjekt på gang!" før han forsvant. Jeg fikk summet meg og labbet hjemover og satte i gang med maten.

En halvtime senere kom han hjem og gjemte noe i gangen. Vi lagde en herlig middag, spiste og koste oss og pratet. Jeg hadde skjønt at ett eller annet var på gang, så jeg lot være å rydde av bordet eller foreslå å gå inn i stua. Med ett gikk han ut på gangen og romsterte litt før han kom tilbake med noe gjemt bak ryggen. En noe fortumlet meg satt på kjøkkenstolen og så ham gå ned på kne. Han sa en masse fine ord, og øynene mine ble fylt av tårer allerede før han klarte å stotre frem: "Vil du gifte deg med meg?" Blant latter og gledestårer fikk jeg frem et "Jaaa, det er ingenting jeg heller vil!"

... Noen minutter senere hadde pulsen sunket såpass at vi klarte å flytte oss fra kjøkkenet og inn på stua, og da brukte vi kvelden til å finne ut at vi ikke orket å vente lenger enn til sommeren med å gifte oss. Jeg fikk frem den udødelige setningen "Vi må lage en fremdriftsplan", og vi ringte foreldrene våre og forkynte det glade budskap. Og så nøt vi å sitte i sofaen og vite at vi skulle være sammen resten av livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi forlovet oss 14 februar 2002 og det er en dag jeg aldri kommer til å glemme.

Vi hadde snakket sammen om forlovelse sommeren 2001, men det ble bare med snakket og ikke hadde vi særlig råd til noen ringer heller. Vi ville begge at hvis vi skulle forlove oss så skulle vi ha ringer. Men i januar 2002 snudde økonomien seg og vi gikk ut og kjøpte ringene sammen. Jeg er litt sta og ville veldig gjerne være med å bestemme de. Men datoen fikk jeg ikke vite. Så jeg gikk rundt i spenning en lang stund før det skjedde. Jeg hadde fått det for meg at han kom til å fri på 3 års dagen vår, men der tok jeg feil....

Valentine kom og jeg hadde vært ute og kjøpt en kjempedyr STORM klokke til han, mens det jeg fikk den dagen var et kyss på kinnet før han gikk på jobb... Skuffet??? Ja.... Jaja, dagen gikk og jeg hadde jo håpet at vi skulle gå ut og spise, men min kjære nektet. Han ville ikke ut å spise, og jeg ble jo da enda litt mere snurt og irritert. For dette endte jo med ay jeg måtte stå på kjøkkenet og lage mat. Men jeg fikk da laget middag.... Han ble servert biff med fløtegratinerte poteter og en god flaske vin. Og dessert....

Da han kom hjem denne dagen etter jobb så hadde han ikke med seg så mye som en liten rose... Og humøret mitt ble jo bare dårligere... (Han vet at jeg er en romatiker som faktisk vil feire Valentine og få gave fra min kjære...Har fått det alle de andre årene)... Så vi satte oss ned og spiste middag med levende lys... Jeg sa ikke så mye... Da vi var ferdige med hovedretten så spurte jeg om han ikke kunne rydde av bordet i det minste og hente ut desserten... Joda, det kunne han...

Han ryddet av bordet, men det gikk lang tid før han kom tilbake med desserten...Men da han kom tilbake...Var det ingen dessert...Han gikk ned på kne og fridde til meg... Jeg skal være ærlig og si at jeg husker ikke noe av det han sa, for tårene mine bare trillet og trillet og trillet... :cry: Men jeg vet at det han sa til meg den kvelden er noe av det vakreste jeg noen gang har hørt. Og så trakk han frem ringen og satte den på min finger.

Man kan jo si at humøret mitt forandret seg drastisk på veldig kort stund... :ler:

Og nå har vi planlagt vårt drømmebryllup og om 1 måned så er vi mann og kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det jeg som har misforstått helt? Er ikke forlovelsen et frieri? Hva blir spørsmålet når man skal forlove seg da? "Vil du forlove deg med meg?" Og betyr ikke det at man skal gifte seg? Litt forvirret av denne oppdelingen... :o

--

Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Er det jeg som har misforstått helt? Er ikke forlovelsen et frieri? Hva blir spørsmålet når man skal forlove seg da? "Vil du forlove deg med meg?" Og betyr ikke det at man skal gifte seg? Litt forvirret av denne oppdelingen... :o

Har også alltid trodd dette, men det er tydeligvis andre tradisjoner i sving. :-)

Jeg ble fridd til (og forlovet) julaften 2002. Vi feiret julaften hjemme hos min mor, stefar og mine to søsken. Jeg merket at det var noe på gang i løpet av dagen. Min kjære var så rar og stille av seg, men jeg bet meg ikke så veldig merke i det.

Da tiden kom for å pakke opp gavene meldte jeg meg frivillig til å lese opp gavelappene. Jeg så at min kjære ikke helt likte dette, men jeg skjønte ikke helt hvorfor. Jeg satte meg i allefall på gulvet ved juletreet og begynte å lese opp pakker. Midt mellom alle gavene var det en liten pakke til meg. Jeg åpnet pakken og så to nydelige forlovelsesringer. Jeg så opp på min kjære og tårene bare rant. Han kom og satte seg sammen med meg på gulvet og spurte om jeg ville gifte meg med ham. "Ja, så klart", svarte jeg og tårene silte.

Min mor ble så rørt at hun gråt, min søster ble så rørt at hun gråty og min bror begynte å bli duggete på øynene da min stefar proklamerte: "*kremt* Jeg trodde julaften skulle være en glad dag, jeg!!" Hehe!

For andre var ikke dette så spesielt kanskje, men for meg var dette det beste i verden. Uttrykket i min kjæres øyne og all den kjærligheten som fantes i dem er det beste jeg har opplevd...hittil... Gleder meg sånn til bryllupet vårt!

Vi satte ikke datoen før nå i sommer da vi en kveld snakket om et annet bryllup. "Når skal vi gifte oss da?", spurte jeg. "Neste sommer, den 26. juni", sa han og dermed var det avgjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brud 16.12.03

Vi har vært sammen i over 6 år og har barn sammen. Vi har vært enige om at vi skal gifte oss en gang i tiden, men ikke når. I desember skal vi til syden, så i går bestilte jeg time for vielse i den Norske Kirken på det stedet vi skal være. etter på sendte jeg en SMS til mannen om tid og sted for vielse. Gleder meg til mannen kommer hjem fra jobb i kveld.

Dette er ikke spesielt romlemantisk, men vi er av den typen som vil ha det så enkelt og greit som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fremdeles ¨så barnslige at vi har adventskalender :)

Så i fjor åpnet vi annehver dag jeg og min sin. På julaften lå det bare et kort i kalenderen der jeg fikk beskjed om at pakken kom senere på dagen.

Siden jeg ELSKER pakker maste jeg om at jeg ville ha pakken NÅ for senere ville jeg jo få mange pakker.

Han ba meg gå på badet å gjøre meg klar for julefeiringen. Hoppet i dusjen og la full sminke.

Da jeg kom på stua igjen satt han nervøst i sofaen og ville si meg noe. Herregud, tenkte jeg hva har skjedd nå!!

Da gikk han ned på kne fremfor meg og proklamerte sin kjærlighet til meg og spurte om jeg ville gifte meg med ham :) JA var svaret og da hadde vi vært sammen i 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble fridd til nå i september... :hjerte:

Han hentet meg på skolen, og sa han hadde kjøpt lunsj vi kunne spise i Frognerparken. Og jeg ble med, da jeg var kjemepsulten! Da vi kom frem til et egnet sted å sette oss, sa han at jeg måtte gå litt bort mens han rigget opp maten. Og det var jo greit. Men da jeg kom tilbake, var det ikke lunsj, men gutten jeg elsker som stod på kne i gresset omringet av champagne, stearinlys, kjærlighetsfrukt (lichi), røde roser og ringer!! Fikk bare frem et gråtkvalt ja da han spurte om jeg ville gifte meg med han..!

Men det beste var nesten da vi hadde kommet hjem, og vi skulle legge oss. Da lå det en kjempestor bukett med liljer (min favoritt) og to bryllupsmagasiner på sengen! Fy fillern jeg gråt! :grine:

Nå er vi i gang med planlegging av bryllup, men har ikke bestemt dato..

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...