-hild Skrevet 4. april 2003 #1 Skrevet 4. april 2003 Sliter med en lei musearm - har fått Voltaren og Orudis gel av legen, og må holde armen i ro, legge på is 3-4 x om dagen i tillegg til skolemedisinen. Synes ikke at dette hjelper så veldig, så jeg lurer på om det er noen som har noen stalltips... (ja, jeg skriver med venstrearmen nå - og musa er flyttet til feil side... )
Gjest Mel Skrevet 4. april 2003 #2 Skrevet 4. april 2003 Jeg har hatt senebetennelse i lårmuskel-festene (av alle steder...), og ble helt fin med fysioterapi.
Tusenfryd Skrevet 4. april 2003 #3 Skrevet 4. april 2003 Kjøp deg en skinne på apoteket - den tvinger deg til å holde armen i ro. I tillegg - hvis du ikke klarer å holde musa der den er nå, sørg for at du legger noe støtte under håndleddet. Selv har jeg hånden på en stiftemaskin. Funkjsonstaster er også lurt å lære seg. 1
Bestemor Skogmus Skrevet 4. april 2003 #4 Skrevet 4. april 2003 Trodde ikke det var noe mye mere enn hvile som hjalp mot senebetennelse, jeg. Det var i allefall det legen sa til meg da jeg hadde det for ca 1 år siden.... Men Tusenfryd kom jo med noen gode råd da.... (Men stiftemaskin under håndleddet kan da ikke være noe godt! Kjøp heller en musematte med innebyggd håndleddsstøtte da) :D
Tusenfryd Skrevet 4. april 2003 #5 Skrevet 4. april 2003 Jeg har en pelsdott oppå stiftemaskinen - det funker...faktisk.
-hild Skrevet 4. april 2003 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2003 Jeg har kjøpt meg metallskinne - og bruker den. Og arbeidsgiver har skaffet meg ny mus (som en joystick)og musematte med gel-håndleddsstøtte, så jeg slipper stiftemaskintrikset... Er sykmeldt denne uka, og tar det heeelt med ro, men jeg hadde liksom håpet på at noen av dere hadde noen gode triks :-) Hvis d finnes f.eks massasjeolje som virker betennelsesdempende, vil jeg gjerne høre det - eller om noen har god erfaring m/ f.eks akupunktur, fysioterapi osv... Begynner å forstå at jeg må ta dette alvorlig og ta tiden til hjelp, men vil gjerne bidra litt selv også, hvis det går...
Gjest Mel Skrevet 4. april 2003 #7 Skrevet 4. april 2003 Som sagt, så har jeg god erfaring med fysioterapi. Her inngår jo ofte massasje i behandlingen. Du må belage deg på å være litt handicappet en stund, men du bør absolutt ta det på alvor. Hvile + behandling - og etterhvert forsiktig bruk, er tingen.
Atmi Skrevet 4. april 2003 #8 Skrevet 4. april 2003 Har selv kronisk senebetennelse. Min måte å holde den i sjakk på er faktisk meditasjon/selvhealing. Jeg har aldri opplevd at disse medisinene har virket en prikk. Men jeg reagerer umiddelbart når jeg kjenner det kommer, og klarer stort sett å få det bort innen en dag eller to dersom jeg tar det helt med ro, mediterer som hjelper mot stiv nakke osv. Der er en helt klar sammenheng mellom stress og senebetennelse. For meg ihvertfall. Mediter og se for deg at du slapper av og all "driten" forlater armene dine og renner ut fingrene. Se for deg hvitt lys som kommer inn hodet og renser i senene dine og renser ut all betennelsen. Ellers er et godt råd og bruke chigong kuler når det er på det verste. Det styrker og hjelper ivhertfall meg mye. Lavendel bad. Når det gjelder å gå med skinne så bruker jeg faktisk bare det hvis jeg har ekstra vondt fordi det føles godt. Noen ganger er det så det klør og svir inni, og da føles det bedre med skinne på. Men i det store og hele tror jeg ikke skinnen virker noe særlig, tverdt imot så gjør den bevegelsene tungere liksom, og er den stram hindrer den blodtilførsel. Jeg har også en krem som jeg føler letter trykket noen ganger. Den er kjøpt på helsekost og heter Rheudol. ja - sikkert mange leger som vil slå hardt ned på dette innlegget da. Men dette har jeg levd med i mange mange år, og faktisk så har det hjulpet meg slik at jeg er i stand til å sitte timesvis med dataen, eller skrive 8 timers eksamener. Så kan de si hva de vil, min metode er den beste for meg. Håper noe av det kanskje kan hjelpe deg og... Asterism
LadyBug Skrevet 4. april 2003 #9 Skrevet 4. april 2003 Jeg hadde (har) senebetennelse i et år før det endelig begynte å gi slipp. Det året var fyllt med mye smerte, og stram økonomi. Jeg prøvde alt. Og da mener jeg alt. Hva som endelig hjalp til slutt var triggerpunktmassasje! Problemet mitt satt i ryggen, så jeg gikk til kiropraktor og triggerpunktmassasje opptil flere ganger i uken i en god måned. Da ble jeg mye bedre!!! Akupunktur skal også hjelpe, men det hjalp ikke meg desverre... Prøv dette!!
Junebug Skrevet 4. april 2003 #10 Skrevet 4. april 2003 En venn av meg har slitt med musearm lenge. Han har fått mye hjelp av fysioterapeut. Der har han bla. fått tips om en "varmepute" som du varmer opp i mikroovn eller vanlig ovn og legger på armen. Dette virker lindrende. Puten kan kjøpes på Medicus Plesner i Oslo og sikkert andre steder som selger liknende hjelpemidler. Han har også gått til innkjøp av manualer. Biceps-curl hjelper mot musearm. Også en annen øvelse - der du hviler armen mot bordplaten og holder en manual i hånden og så vipper håndleddet opp og ned har hjulpet ham. NB! Det er lette manualer, ikke tunge, det er ikke snakk om å "pumpe jern" her.
Junebug Skrevet 4. april 2003 #11 Skrevet 4. april 2003 Glemte å skrive dette: Vennen min som jeg skrev om i forrige innlegg har slitt mye med musesyke og aldri helt blitt kvitt det fordi han ikke tar det med ro LENGE NOK. Har du først fått musesyke, må du gi deg selv LANG tid. Selv etter at du føler deg OK, bør du holde deg unna tastatur og mus! Ellers kommer det bare tilbake. Vent lenge og start forsiktig med PC bruk. Det er ikke lett, for de fleste av oss bruker jo PC på jobb, hjemme eller ifb. med studier.
Gjest Virvel Skrevet 5. april 2003 #12 Skrevet 5. april 2003 Har ikke noen erfaring med det selv, men akupunktur har hjulpet mamma flere ganger.
Gjest ragnhils ikke innlogget Skrevet 6. april 2003 #13 Skrevet 6. april 2003 Tusen takk for alle gode råd! Jeg må vel bare innse at armen trenger ro - og kommer for første gang ever til å be legen min om å få en uke til med sykemelding. Jeg skal også spørre om hun tror at fysioterapi kan hjelpe meg. Varmepute var også en god ide, og verdt et forsøk :-) Har også prøvd å massere med litt lavendel-lotion - innbiller meg at det hjelper. takk igjen, alle sammen!
Fakse Skrevet 6. april 2003 #14 Skrevet 6. april 2003 Det eneste som VIRKELIG hjelper er å holde armen i ro, men det har du jo allerede fått høre. Når du så er frisk igjen er det smart å trene opp armen slik at du får muskler som forhindrer at du blir dårlig igjen. Det er selvfølgelig viktig å gjøre dette forsiktig og ikke starte for tidlig. En veninne av meg begynnte med fekting, noe som førte til at hun ble kvitt en notorisk senebetennelse hun hadde hatt i mange år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå