Gå til innhold

Må finne rimelig, fleksibel flybillett til Australia!


Gjest tippsi

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise til Australia, nærmere bestemt Sydney eller Brisbane i slutten av januar og blir der til begynnelsen av august.

I den anledning roter jeg rundt på internett for å finne en fleksibel flybillett til en OK pris. Det er jo et hav av flyselskaper og vanskelig å finne frem til selskapets reisevilkår for bagasje og mulighet for å forandre tider m.m. Kanskje det er noen av dere som har kjennskap til dette?

Jeg trenger altså dette:

-helst en fleksibel billett som jeg kan forandre tidspunkt på (iallfall for hjemreisen). Det gjør ikke noe om jeg isåfall må betale litt for dette, så lenge det er mulig.

-veldig gjerne et flyselskap som lar meg ta med mer enn 20 kilo, eventuelt et selskap som ikke tar betalt det hvite ut av øyet for ekstra kilo. Mener å ha hørt at dersom man flyr via USA får man ta med seg mer?

Er det noen av dere som kan hjelpe meg med dette? Jeg har googlet og vært inne på mange av flyselskapenes sider, men synes det er vanskelig å orientere seg!

- billett som koster max 14 000 kroner, og gjerne mindre :) Er for øvrig student, det er vel kanskje mulig at enkelte av selskapene har studentrabatt eller noe sånt?

Blir kjempetakknemlig for tips :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ebookers.com feks?

kilroy synes jeg egentlig ikke er så billig som folk skal ha det til..

Ellers kan du jo prøve travellink.no eller noe?

Hva har du prøvd? Lettere å hjelpe når man vet hva du har gjort fra før og ikke ;)

Kan jo også være en idé å sjekke prisene fra feks London, kan være en del å spare på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ebookers.com feks?

kilroy synes jeg egentlig ikke er så billig som folk skal ha det til..

Ellers kan du jo prøve travellink.no eller noe?

Hva har du prøvd? Lettere å hjelpe når man vet hva du har gjort fra før og ikke ;)

Kan jo også være en idé å sjekke prisene fra feks London, kan være en del å spare på det!

Kilroy selger billetter som kan endres uten at det koster for mange kronene. Har brukt dem, med god erfaring.

Da er det verre å velge det "riktige" flyselskapet i forhold til vekt. De fleste fly på turistklasse tillater bare 20 kg. Og noen er verre enn andre. Austrian Airlines har jeg opplevd som "verstinger". Veier håndbagasjen din og tar masse penger hvis du har et kilo overvekt. BA og Qantas var smidigere på vekta, og tillot 4-5 kg for mye uten at jeg måtte betale. Mulig du kan kjøpe mere vekt hos noen flyselskaper, det lot seg gjøre på lavprisselskapet JetStar mellom Syd og Bali.

Kjøper du business-billett, får du med deg flere kilo. Et annet alternativ er å sende ting med posten. Mellom Norge og Australia sender du 10 kg for litt over 400 kr. Vet at flere flyselskap tar mye mer enn det for overvekt.

Vi har også brukt Orkide-ekspressen til å bestille fleksible billetter som kunne endres. Det var lurt da vi befant oss i Indonesia under tsunamien og plutselig ville hjem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten:

Ring Kilroy i stedet for å "snurfe" på nettet. Da finner de en litt dyrere billett til deg, som er mulig å endre på. Du får nok billett for rundt 10 000-11 000 kr hos dem. Og god tur til Syd, kunne gjerne tenkt meg å bli med..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_*Bringebær*_*

Jeg brukte stort sett STA Travel da jeg studerte i Australia. Se www.statravel.com.

Før i tiden (ved årtusenskiftet) hadde de kontorer i Bergen og Oslo iallefall, men nå tror jeg det kun kan bestilles via internett.

Ettersom STA er et reisebyrå for studenter, måtte jeg finne alternative løsninger sist gang jeg reiste nedover. Jeg valgte da å bestille med KLM. Rimelig billett (under kr 12000 i oktober) og ikke utpreget streng på bagasjevekt.

Ellers anbefaler jeg flyselskaper som Cathay Pacific (via Hong Kong) og Thai Airways (via Bangkok). Prøv å styre unna Austrian Airlines -Lauda air.

Da jeg var ferdig med studiene i Sydney og jeg (og all min bagasje) skulle hjemover, hadde jeg nesten 50 kilo til sammen. Betalte ikke en dollar ekstra for det hos Thai Airways, men mulig det er unntaket snarere enn regelen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg har pløyd gjennom forskjellige flyselskaper og ulike reiseselskaper, men kanskje ikke "organisert" det bra nok.

Det inntrykket jeg har fått er iallfall at det er vanskelig å finne fleksible billetter.

-Kilroy har i utgangspunktet fleksible, faktisk billigere enn de vanlige, men alle ser ut til å være utsolgt. Det kan kanskje lønne seg å ringe dem for å spørre? I tilfelle de har noen som ikke vises på internett eller noe sånt?

-Diverse sider som etraveler (?), finn.no, restplass.no og så videre har en del billetter, men det er uhyre vanskelig å finne ut hvilke regler som gjelder for de ulike flyselskapene de selger billetter til. Og internettsidene er jo så uoversiktlige! :gråte:

Det vil jo nødvendigvis være mellomlandinger, som regel to. Hvis de ulike delene av turen flys av ulike flyselskaper, hvilket selskaps regler gjelder da for bagasje, avbestilling og så videre? Når du altså kjøper hele turen sammen.

Jeg har forresten sjekket SAS, og det kan se ut til at de har en regel om at man får fleksibel billett ved å betale et tillegg i prisen. Kan dette stemme, og gjelder det da alle billetter?

STA travel har lagt ned sine kontorer i Oslo, men jeg skal sjekke om det kan bestilles fra utlandet. Har også vært på KLMs sider, men det gikk faktisk ikke å booke tur fra Oslo til Brisbane der.

Jeg stiller mange spørsmål, men håper noen har svar :) Jeg får uansett begynne å ringe flyselskapene etterhvert, men håpet jeg kunne benytte meg av deres ekspertise og hjelp i første omgang. Tuuusen takk for svar altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Kilroy har i utgangspunktet fleksible, faktisk billigere enn de vanlige, men alle ser ut til å være utsolgt. Det kan kanskje lønne seg å ringe dem for å spørre? I tilfelle de har noen som ikke vises på internett eller noe sånt?

-Diverse sider som etraveler (?), finn.no, restplass.no og så videre har en del billetter, men det er uhyre vanskelig å finne ut hvilke regler som gjelder for de ulike flyselskapene de selger billetter til. Og internettsidene er jo så uoversiktlige! :gråte:

Det vil jo nødvendigvis være mellomlandinger, som regel to. Hvis de ulike delene av turen flys av ulike flyselskaper, hvilket selskaps regler gjelder da for bagasje, avbestilling og så videre? Når du altså kjøper hele turen sammen.

Jeg har forresten sjekket SAS, og det kan se ut til at de har en regel om at man får fleksibel billett ved å betale et tillegg i prisen. Kan dette stemme, og gjelder det da alle billetter?

STA travel har lagt ned sine kontorer i Oslo, men jeg skal sjekke om det kan bestilles fra utlandet. Har også vært på KLMs sider, men det gikk faktisk ikke å booke tur fra Oslo til Brisbane der.

Jeg stiller mange spørsmål, men håper noen har svar :) Jeg får uansett begynne å ringe flyselskapene etterhvert, men håpet jeg kunne benytte meg av deres ekspertise og hjelp i første omgang. Tuuusen takk for svar altså!

Ser at KLM ikke flyr til Brisbane, men legger du inn Sydney, så får du treff. Men du må over på februar for å finne billetter til rundt

14-15000 kr. :tristbla: KLM ber deg ringe for å gjøre booking pr telefon, så de er sikkert behjelpelig.

Det du finner med SAS, stemmer. Det betyr også at du ikke trenger å tenke på reglene for bagasje når du har skjekket inn. Det er de som tar imot bagasjen for innskjekk når du starter reisen, som veier og evt. krever overvekt. De andre flyselskapene videre på veien er bare "transportører".

Finn og andre søkemotorer gir deg bare alternativet, med pris, men det er vanskelig å vite hvilke billetter du egentlig får, eller om de er fleksible. Stort sett er det sånn at de billigste IKKE finnes fleksible i det hele tatt.

Selv har jeg brukt det Qantas-alternativet som kom opp på Kilroy sine sider nå, og der var det også jeg fikk med meg noen ekstra kilo uten å betale (BA/Qantas samarbeider)

Lykke til med billettsøking iallefall! Det er en del av forberedelsen, det også:-)

Endret av gjest1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du finner med SAS, stemmer. Det betyr også at du ikke trenger å tenke på reglene for bagasje når du har skjekket inn. Det er de som tar imot bagasjen for innskjekk når du starter reisen, som veier og evt. krever overvekt. De andre flyselskapene videre på veien er bare "transportører".

Det er forsåvidt riktig at det er den du sjekker inn hos som tar betalt for overvekt og annet for hele reisen, men dersom det er forskjellige regler hos de ulike flyselskapene tar de også betalt ihht hvert selskaps regler. Et enkelt eksempel innenlands: Drar du med SAS fra Oslo til Trondheim og videre derfra til Brønnøysund med Widerøe på økonomiklasse, har du 20 kg. med SAS og 15 kg. med Widerøe. Det er nok ikke alle som er like strenge på å ta overvekt da, men strengt tatt så skal du når du reiser fra Oslo med en koffert på 20 kg. betale for 5 kg på strekning 2.

Kilroy har forresten fremdeles kontorer i Oslo, anbefaler deg å stikke innom om du bor i nærheten. Der finner de ofte ting du ikke selv finner på nett, og de har fleksible billetter for studenter for en liten ekstra penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...