Gå til innhold

Litt annerledes oppskrift med oksestek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste helg får jeg besøk av min beste venninne som studerer ganske langt borte. I den anledning tenkte jeg å bruke en oksestek jeg har i fryseren, men kunne tenkt meg å prøve noe annet enn "standard" søndags-oksestekoppskrift? (Mener type denne

Noen som har en litt spennende oppskrift med oksestek som de vil dele? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha oksestek i dag, og jeg bruker den til spansk grytestek. Jeg lager snitt i steken og dytter inn hvitløk og frisk timian. Så bruner jeg kjøttet raskt i panne. Steker løk og hvitløk og har i hermetiske tomater, vin, buljong/kraft og krydder og legger i oksesteken (du kan også ha i grønnsaker om du vil det). Lar trekke under lokk til steken er ferdig (bruk steketermometer).

Skrevet
Vi skal ha oksestek i dag, og jeg bruker den til spansk grytestek. Jeg lager snitt i steken og dytter inn hvitløk og frisk timian. Så bruner jeg kjøttet raskt i panne. Steker løk og hvitløk og har i hermetiske tomater, vin, buljong/kraft og krydder og legger i oksesteken (du kan også ha i grønnsaker om du vil det). Lar trekke under lokk til steken er ferdig (bruk steketermometer).

Oooh bra tips, jeg har jo tilogmed fersk timian som vokser seg stor på balkongen! Denne oppskriften skriver jeg ut :) Server du med ris eller?

Skrevet

Arkana, er det sånn ca denne oppskriften du bruker? Bare det blir med oksestek istedetfor lammestek da

Skrevet

Nei, det er ikke den oppskriften jeg bruker. Jeg bruker rødvin, og som krydder bare timian og laurbærblad (men hvilke krydder du vil bruker er jo opp til deg). Hva jeg serverer med varierer. Jeg er ikke så fryktelig glad i ris, så det blir gjerne bakte småpoteter eller som i dag råstekte potetskiver. :)

Skrevet

Ok :) Høres egentlig bedre ut med rødvin, så om du gidder å skrive inn en litt mer "nøyaktig" oppskrift, hadde jeg blitt kjempeglad!

Er ikke så god på sånn "litt av det og litt av det" ting :sjenert:

Skrevet
Ok :) Høres egentlig bedre ut med rødvin, så om du gidder å skrive inn en litt mer "nøyaktig" oppskrift, hadde jeg blitt kjempeglad!

Er ikke så god på sånn "litt av det og litt av det" ting :sjenert:

Ok. :) Jeg bruker 2 store løk og 4-5 hvitløksfedd som stekes mykt i smør. Legger i steken (med timian- og hvitløksfylte snitt) som jeg har brunet i panne. Heller i en boks hermetiske tomater (jeg pleier å mose dem med stavmikser, liker ikke tomatbiter, men det gjør du som du vil med), 2-3 dl rødvin, 3-4 dl kraft/buljong, et par ss rødvinseddik, 2 laurbærblader, 1 liten teskje tørket timian, salt og pepper. Stikker inn steketermometer og legger på lokk, lar trekke til den er kokt slik du ønsker (68 for rosa, 72 for gjennomstekt). Det tar alt fra 1-2 timer, avhengig av hvor stor stek du har (vi er oftest bare to eller tre personer, og da bruker jeg en liten 1 kgs stek som trenger bare 1 time koking, det holder kanskje for deg også hvis dere bare er to).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...