Gå til innhold

3 dager til ende


Nabodama

Anbefalte innlegg

VIl bare si ang miljø, at fordet om vi har penger og bruker dem, så betyr det faktisk ikke at vi bruker det på ting som bare kastes, eller som ikke varer.

Jeg ser på meg selv som meget mijøvennlig ved at jeg kjøper ting av kvalitet som varer i mange mange år. Alle tingene vi kjøpte inn til vårt bryllup er ting vi kan bruke senere, bortsett fra brudekjolen som vil henge i skapet. Men forhåpentligvis brukes en gang enten som dåpskjole eller om noen vil arve den en gang.

Så akkurat den beskyldningen vil jeg ha meg frabedt...

Og nå er det faktisk ikke slik at jeg sitter og diskuterer hvor serviettene kommer fra. Men jeg kan diskutere maten jeg får.... Og musikken...

I hvert innlegg i denne debatten nevner du at dere har penger, bruker dem, og ikke er redde for å vise at dere har penger. Ok, da er det sikkert viktig for deg å få det fram.

Jeg har også penger, men jeg er oppdratt til ikke å flashe det noe særlig. Og også til å være bevisst på bruken. Jeg bruker også mer penger enn jeg må på endel ting.

Men dette forbruket forbundet med bryllup er som sagt et fenomen jeg er nysgjerrig på.

Om du ikke liker at det stilles spørsmålstegn ved dette, så får det være. Men kanskje det stakk litt at ikke absolutt alle er over seg av begeistring for et sånt overdådig arrangement?

Og at misunnelse ikke er grunnen til det er vel sikkert også vanskelig å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, dere kommer nok til å lynsje meg som kjøpte servietter til 80 kr pr. stk....... Det er skikkelig miljøfientlig å kjøpe tøyservietter vi kan ha i 20 år til bryllupet....

Neida, men et godt eksempel på et ekstravagant forbruk.

Jeg fikk damaskduk med servietter (24 stk) i gave. De har ligget i skapet i nesten 20 år uten å bli brukt mer enn et par ganger. De er ikke det jeg tar fram i middagsselskap, selv om jeg sikkert skulle gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger ble ikke nevnt i første inlegg annet enn hvor mye som ble brukt, og nå var vel penger et vesentlig moment i denne saken?

Penger er viktig for å leve. Men det er ikke viktig for å være lykkelig.

Det er ikke viktig for meg å vise at jeg har penger, men det er viktig for meg å vise at det er min rett å bruke dem som jeg vil, uten å bli kalt miljøfiendtlig eller at jeg mangler moral eller hva det er dere mener.

Og ja, jeg tror og vet at penger er en stor kilde til misunnelse, det vet jeg av erfaring innad i familien. Og jeg er glad jeg ikke har denne dårlige egenskapen selv.

Jeg var også nysgjerrig på dette fenomenet som du kaller det, før vi skulle planlegge bryllup. Men da vi startet så jeg at om vi skulle få feire dagen på den måten vi ville, ja så måtte vi bruke den summen det til slutt kom på.

I min familie har det absolutt ikke blitt flashet at man har penger. Jeg har aldri hatt mer enn andre selv om jeg visste det sto en del på konto. Skal jeg straffes for å ha en velfylt konto? Jeg kan ikke tenke meg noe mer smålig enn mennesker som ikke unner andre å gjøre som de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men et godt eksempel på et ekstravagant forbruk.

Jeg fikk damaskduk med servietter (24 stk) i gave. De har ligget i skapet i nesten 20 år uten å bli brukt mer enn et par ganger. De er ikke det jeg tar fram i middagsselskap, selv om jeg sikkert skulle gjort det.

Kjære vene, hva har det med ekstragavant forbruk å gjøre? Det er vel mye bedre å ha tøyservietter som taes frem til middager med venner, enn å bruke papirservietter hele tiden?

Og at du ikke bruker dine er vel strengt tatt ditt problem? Hva har det med saken å gjøre egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, hva har det med ekstragavant forbruk å gjøre? Det er vel mye bedre å ha tøyservietter som taes frem til middager med venner, enn å bruke papirservietter hele tiden?

Og at du ikke bruker dine er vel strengt tatt ditt problem? Hva har det med saken å gjøre egentlig?

Beklager så meget :kaffe:

Klart det er mitt problem at jeg ikke bruker dem, jeg har ikke sagt at det var ditt?

Og nei, det har ikke så mye med saken å gjøre, annet enn at det er et eksempel på hva man kan synes det er fornuftig å kjøpe, men som man egentlig ikke har særlig bruk for.

Men nå er jeg også en av de som ikke er så detaljorientert, så servietter vil alltid være noe svært lite viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk slike ting er veldig fornuftig å kjøpe, på lik linje med å kjøpe kluter av stoff i stedet for engangskluter til rengjøring. Men sånn er nå jeg. Så får det være opp til deg å vurdere om du syns det er håpløst å tenke slik. Det er ikke sikkert jeg er så håpløs som du tror.

Nå syns jeg vel egentlig denne diskusjonen begynner å bli vel barnslig, så jeg tror jeg sier takk for meg, og lar jante-praktikerne fare videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare på det som denne tråden startet med: Vi skal ha tredagers bryllup fordi vi ønsker å bruke så mye tid sammen med gjestene våre som mulig siden mange kommer langveisfra. Det gir dessuten de som ikke kjenner så mange en anledning til å bli kjent med noen før bryllupsdagen :skravle: Alle sammen trenger mat på fredagskvelden, og da anser vi det som praktisk og koselig å treffe alle sammen på grilling på kvelden. Søndag har de fleste fly/tog som går litt utpå ettermiddagen, og vi synes derfor det er fint å samle alle sammen til brunsj før dette. Det har ingenting med å imponere noen å gjøre!

Ellers så synes jeg kanskje at man burde være litt mer rund i kantene i forhold til å kritisere hvordan andre feirer, og hvor mye penger de bruker. Selv om vi ønsker å gjøre det på "vår" måte, betyr ikke det at andre bryllup som er annerledes organisert eller billigere/dyrere nødvendigvis er dårligere/bedre enn vårt! Jeg har vært i mange forskjellige bryllup, og alle har vært koselige enten brudeparet har brukt billige eller dyre servietter. Jeg savner en viss takhøyde i forhold til at vi alle har forskjellige ønsker for den store dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert innlegg i denne debatten nevner du at dere har penger, bruker dem, og ikke er redde for å vise at dere har penger. Ok, da er det sikkert viktig for deg å få det fram.

Jeg har også penger, men jeg er oppdratt til ikke å flashe det noe særlig. Og også til å være bevisst på bruken. Jeg bruker også mer penger enn jeg må på endel ting.

Men dette forbruket forbundet med bryllup er som sagt et fenomen jeg er nysgjerrig på.

Om du ikke liker at det stilles spørsmålstegn ved dette, så får det være. Men kanskje det stakk litt at ikke absolutt alle er over seg av begeistring for et sånt overdådig arrangement?

Og at misunnelse ikke er grunnen til det er vel sikkert også vanskelig å tro.

Vi feiret ikke dagen slik vi gjorde, fordi vi ønsket å Flashe..

:love:

Synes ikke det er det minste merkelig jeg, at folk vil sette ekstra smak på en bryllupsfeiring! Det er tross alt en salig blanding der tradisjon, kultur, kjærlighet og vennskap ferdes i skjønn harmoni...

Det er mange som er totalt annerledes enn deg - og siden du tydligvis ikke er villig til å godta at vi er såpass ulike, er mitt råd til deg; Dropp It Dead!

Vi ville ha en STOR feiring, og det fikk vi. Det at du ikke kan forstå det påvirker nok færre enn du tror..... Hva vil du oppå med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feiret ikke dagen slik vi gjorde, fordi vi ønsket å Flashe..

:love:

Synes ikke det er det minste merkelig jeg, at folk vil sette ekstra smak på en bryllupsfeiring! Det er tross alt en salig blanding der tradisjon, kultur, kjærlighet og vennskap ferdes i skjønn harmoni...

Det er mange som er totalt annerledes enn deg - og siden du tydligvis ikke er villig til å godta at vi er såpass ulike, er mitt råd til deg; Dropp It Dead!

Vi ville ha en STOR feiring, og det fikk vi. Det at du ikke kan forstå det påvirker nok færre enn du tror..... Hva vil du oppå med dette?

Jeg er villig til å godta at vi er ulike, men det er interessant å se årsakene til at noen gjør som jeg ikke ville ha gjort.

Ikke for å henge ut noen, bare for å vite hvorfor.

Jeg tror jeg har prøvd å forklare det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med å feire i 3 dager skjønner jeg godt, og kunne evt tenke meg å gjøre det selv også, dersom vi skal gifte oss. Vi bor langt unna både famlie og mange av vennene våre, så da synes jeg det hadde blitt litt stuselig å be folk reise over halve landet og fra utlandet, bare for en dag.

Når det gjelder hvor mye penger folk ønsker å bruke, så er det vel snakk om hvor god råd man har, og hva man prioriterer. Det er mye som er uforholdsmessig dyrt her i verden, som folk gjerne bruker penger på, enten det er bryllup til hundre tusen, ny bil, eller en leilighet på Grünerløkka. Jeg kunne aldri tenkt meg å bruke så mye penger på disse tingene, siden jeg ikke synes det er verdt det, men andre får gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_moi_*

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen bruker så mye penger på et bryllup, men jeg driter i om de gjør det. Det jeg reagerer på er at noen faktisk går til det skritt å kategorisere "billigere" bryllup som Nille-bryllup. Det er en utrolig nedlatende holdning til folk som ikke ønsker eller som ikke har råd til noe dyrere. De som gjør det vil at andre skal akseptere at de bruker så mye penger som de vil, mens de selv har en nedlatende holdning til de som bruker mindre penger enn de selv. Aksept må gå begge veier.

Som gjest er jeg lite interessert i hva brudeparet har lagt ut av penger, jeg koser meg i bryllupet uansett hva det har kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også enda tilgode å kose meg i et nille-bryllup.... Ikke for å disse nille, men for å understreke at det er billig.

Jeg likte innlegget ditt, helt til du skrev dette.

Det er vel ikke prislappen som avgjør om et bryllup blir koselig ellr ikke, det er vertskapet og gjestene! :roll:

Og blir et "nillebryllup" mindre kos enn et dyrt bryllup, så sier det mer om folks holdninger enn selve festen.

Og vet du hva, [email protected](11.36) gjestene STORKOSTE seg, og flere av dem kom bort og fortalte at det var det beste bryllupet de noen gang hadde vært i...

Det har nok mer med hvordan man tilrettelegger for gjestene enn hvor mange tusen man klarer på bruke på det ene og andre denne dagen.

Nettopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkelig samboer

Bla bla bla..... om noen år er mer enn halvparten av dere skilt, og da er pengene dere brukte på bryllupet i dass. Enig i hun som siterer Dr. Phil med "Why fix it if it isn't broken"

Hilsen evig samboer og fornøyd med det :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er villig til å godta at vi er ulike, men det er interessant å se årsakene til at noen gjør som jeg ikke ville ha gjort.

Ikke for å henge ut noen, bare for å vite hvorfor.

Jeg tror jeg har prøvd å forklare det flere ganger.

Men har du ikke fått utallige svar og forklaringer på disse årsakene nå da? Og det eneste du gjør er å svare nedlatende tilbake,dersom noen ikke er enige med deg. Folk er forskjellige,sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke fått utallige svar og forklaringer på disse årsakene nå da? Og det eneste du gjør er å svare nedlatende tilbake,dersom noen ikke er enige med deg. Folk er forskjellige,sånn er det bare.

Beklager hvis noen har oppfattet meg som nedlatende, det har jeg ikke ment å være.

Men det er klart jeg gir uttrykk for mine meninger rundt dette, jeg forandrer jo ikke mening selv om folk forklarer hvorfor de gjør ting. Jeg kan forstå det, uten dermed å være enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte nok rundt 100 000kr til sammen på bryllupet vårt. Hovedfokuset vårt var at gjestene skulle føle seg verdsatt og at de skulle trives.

Størstedelen av budsjettet gikk til mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan forstå det, uten dermed å være enig.

Ja, det er jo fullt mulig å skjønne motpartens argumenter, uten å forandre mening av den grunn. Slik jeg leser Nabodama, spør hun om forskjellige svar på noe hun ikke forstår (pengebruken ved bryllup), ikke om å bli "omvendt" ;)

Jeg tror reaksjoner i sånne saker ofte blir sterke, fordi valgene er såpass personlige, og man føler seg lett kritisert. Har du brukt en formue og massevis av tid, og får høre ad omveier at en venninne synes "bryllup er bortkastede penger", så tror jeg det stikker litt. Og omvendt, hvis man er skeptisk til schwæære og dyre brylluo, så blir man lett kategorisert som a) misunnelig eller b) jante. Litt OT, så har bruken av "jantelov" nok tatt en litt annen vending enn hva salig Sandemose forventet, han siktet nok neppe først og fremst til folk som er misunnelige på andres diamantringer, men det er jo en annen diskusjon.

Jeg skjønner godt at Nabodama spør, for jeg skjønner heller ikke en slik prioritering. jeg har også det inntrykket av at bryllupene har "vokst" veldig de siste årene, og stiller meg litt spørrende til en slik pengebruk. Nå tror jeg ikke at en endags-hendelse (eller tredagers....) har så mye å si i det store forbruksregnskapet- hvordan man lever til daglig er nok mye viktigere, men sånn rent pengemessig må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjønner en prioritering der man blåser av 120-150000 på en dag, uansett om man har råd eller ei.

Folk er forskjellige, og man bruker sine penger som man vil. Jeg har vært i flere store brylluper som var kjempekoselige, og jeg har vært i et bryllup med fem (!) gjester og brud i kjole fra KappAhl som også var kjempekoselig. Og uansett føler jeg det blir ufint å kommentere pengebruken, hvis jeg tenker noe om det, så holder jeg det for meg selv. Men jeg er ikke typen til å sette pris på store mengder festivitas, høytidelighet og taler, og jeg må si at jeg er glad for at de bryllupene jeg har vært i, har holdt seg til EN dag. Tre synes jeg faktisk er litt i meste laget å bruke på at andre gifter seg. Og det er ikke fordi jeg er misunnelig, men fordi jeg knapt ville giddet å bruke mer enn et par timer på mitt eget ;)

Folk gjør som det passer for dem selv. Men det må være lov å sette spørsmålstegn- begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt at folk skal få bruke pengene sine på den måten de selv ønsker, selv hadde vi et rimelig bryllup og var strålende fornøyd med det. Det jeg kan ha et problem med når det gjelder trenden med store og enda større bryllup er at flere og flere av de jeg snakker med forventer at foreldrene skal være med å betale for bryllupet. Jeg mener at man selvsagt må gjøre det man selv ønsker , men når man vet at de fleste brudepar er rundt 30 år, har god økonomi osv synes jeg at de godt kan betale for det bryllupet de vil ha selv også. Dersom de gjør de kan de godt ha et 10 dagers bryllup uten at jeg skla bry meg om det. Med tanke på at de fleste i dag har bedre råd og de fleste som gifter seg allerede har alt de trenger til hus og hjem bør de få lov til å bruke akkurat det de ønsker på bryllupsdagen. Det virker som om det er "fyfy"å bruke penger på slike ting, men jeg synes faktisk det er bedre å glede seg over de pengene man har i dag istedenfor at barna skal arve alle disse. Og har man ikke mye penger så får man leve med det og ha det bryllupet man kan få til og som ma vil trives med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestepus
oooo, enig,de kan bruke godt over 100 000 på et bryllup, men mat og drikke må man betale selv...fordi det er en ære å bli bedt. Hva med å bruke pengene litt mer vettug så de faktisk får råd til å fòre alle gjestene sine?

Og ellers enig med nabodama.

Skjønner meg ikke på disse bryllupsgreiene jeg.

Jeg har da aldri hørt om folk som holder bryllup til 100 000 også må du betale maten selv? Har vel aldri opplevd å måtte betale mat og drikke selv i det hele tatt.

Muligens drinker i baren etterpå hvis man vil ha noe mer.

Vi hadde bryllup til 100 000, jeg hadde aldri forestilt meg at det skulle bli så dyrt. Men det er kanskje der du bommer litt, for det er faktisk inni granskauen dyrt å holde et stort selskap i norge i dag. Vi sparte på mye, bortsett fra mat og drikke, der ville vi ha bra saker. Brukte vennetjenester og bekjente.

Men altså allikevel ble regninga "in the end" på rundt 100 000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bryllup til 100 000, jeg hadde aldri forestilt meg at det skulle bli så dyrt. Men det er kanskje der du bommer litt, for det er faktisk inni granskauen dyrt å holde et stort selskap i norge i dag.

Det har du helt rett i. Bare vielsen vår kom rundt 7-8000 (hadde ikke kirkelig vielse, leide lite koselig lokale, musikk etc)

Jeg hadde kjole til 1500, bilit tapas bare 35 gjester, relativt billige blomster etc, men enda kom regningen på opp i mot 60 000. Da hadde vi forsøkt å gjøre det så billig som mulig, men hadde få vi kunne/ønsket å hjelpe oss gratis, så det ble dyrt. (og vi hadde "fri" bar, men uten sprit)

Jeg spinket og sparte på det merste der det gikk, hadde billige servietter også, men likevel ble det såpass dyrt. Hadde jeg hatt større familie, mer venner hadde prisen fort kommet på rundt 100 000, det høres helt hinsides ut men skal man betale mat og drikke til mange mennesker blir det fort virkelig dyrt.

Jeg har heller ikke hørt om dem som har bryllup til over 100 000 hvor gjestene må betale for drikke (mat) selv, med mindre dette var fordi paret egenltig ønsket måtehold men ikke turde å la være å ha bar i det hele tatt.

Jeg tenker litt på dem som reiser mange ganger i året, til "syden" til London på juleshopping, til Kjøben på vennindehelg etc. Dette blir også ganske dyrt i året, men det er ikke mange tråder om hvordan ingen fårstår denne pengebruken. En fest har man i alle fall for å dele tid/begivenhet med alle man er glad i, mens reiser/nytt hus/ny bil etc gjør man ikke for noen andre enn en selv.

Og tredagers feiring har man ofte av hennsyn til gjestene, at man ønsker å tilrettelegge for dem den dagen de kommer og når de reiser. og fordi man ønsker å tilbringe mest mulig tid med familie som man ikke treffer så ofte. Berudeparet er nok selv ganske slitne den tredje dagen så jeg nekter å tro at det er for å hedre seg selv enda mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...