Gjest StockDama Skrevet 23. september 2007 #21 Skrevet 23. september 2007 Ganske interessant å lese at man ikke skal bruke så mye på feiringen. Men om man vil bruke lite og da ikke kan betale alkoholen til gjestene så blir det galt. Jeg mente da at hvis noen bruker langt over 100 000 på et bryllup må de da ha råd til å sponse gjestene med mat og drikke, men det er det ikke alle som gjør, for de skal bruke 100 kr på en perfekt serviett som de sikkert trenger flere 100 av. Enig i dette, men det må da likevel være lov å bruke penger hvis man har det? Og selvfølgelig skal de få lov til det =D Helledussen, men jeg bare lurer på hva vitsen er....jeg skjønner den bare ikke. Men som sagt over, jeg har aldri skjønt meg på bryllupsgreier.
LilleSolstråle Skrevet 23. september 2007 #22 Skrevet 23. september 2007 Vi kommer opp i 100 000 på bryllupet. MEN,det er ikke på grunn av masse dyr pynt,dyre klær eller dyr fotograf.. Vi skal bruke forloveren til mannen min som fotograf. Pynt skal jeg kjøpe billig og sette sammen og ordne selv. Fordi jeg syns det er moro og fordi jeg vil spare inn der jeg kan. Så de største utgiftene går til gjestene...Mat og drikke til over 80 folk koster faktisk litt. Vi skal heller ikke bo på hotell på bryllups-natta,men min forlover skal ordne hjemme hos oss. Kjolen koster 8900,men mulig jeg kjøper den et annet sted og da får den til 4500 istedet. Vi sparer inn der vi kan,men bryllupsreise vil vi koste på oss. MEN,forde om vi gjør det på denne måten,vil ikke det si at andre som gjør det annerledes gjør det galt. Skjønner ikke at folk kan tro at kun det de selv tror på er den riktige måten å gjøre det på og gir dem retten til å dømme alle andre (som oftes er det visst "gjester" her inne som liker å dømme andre her,men nick gidder de ikke bruke...). Det er mange som gifter seg i dag,som har barn og dermed gjør det litt vanskeligere for dem å skulle ordne alt selv (som å lage pynten,lage bordkort,takke-kort og div). Nettopp fordi vi ikke har barn,så har vi tid og ork til å ordne en hel del selv. Når det gjelder save the date-card,så har vi tenkt på det/eller sende ut innbydelsene tidlig. Det er fordi vi har slekt og familie som bor et stykke unna og vi skal ha bryllupet så kort etter jul. Så vi tenker at det kan være hyggelig for dem å få høre om det litt tidlig,sånn at de kan planlegge litt og slippe stress med å komme hit. Det er rett og slett av hensyn til gjestene. Noen har også venner og familie i utlandet,og da er det ikke bare bare å hoppe på et fly og komme på besøk. Folk får bare syns jeg er dum,men jeg dømmer ihvertfall ikke andre. Men når enkelte her gidder å være så udregelige,så må dere regne med å få svar også. OG ja,vi har ofret ekteskapet masse tanker. Vi snakker om hva vi ønsker oss i fremtiden,jobb,reiser og når vi kunne tenkt oss barn. Skal vi ikke kunne feire dagen som vi vil forde? En siste ting, en gjest her skrev at de værste brudene i landet var stortsett samlet på dette forumet; hvorfor henger du her inne da?
Nabodama Skrevet 23. september 2007 Forfatter #23 Skrevet 23. september 2007 Kanskje er det fordi de er en stor familie og vil spre feiringen litt ut over? Kanskje treffer de ikke familien sin så mye og mange bruker denne type anledning til å ha tid med familien. Klart det kan gjøres ved å besøke dem, men i mange familier er det tradisjon å gjøre det på denne måten Kanskje er dette virkelig en så stor dag for paret at de ønsker at den ikke skal ta slutt? Man gifter seg selvsakt med taniken på at dette skal være den eneste ene, og med håp om at det skal vare livet ut, så det å feire seg selv og ønske å dele dette med alle man er glad i er ikke så rart egentlig. Skal man i Norge ikke kunne feire seg selv med god sannvittighet? Jantelov kalles det Kanskje har paret så stor familie at de ikke kan invitere tanter og onkler ogt søskenbarn uten å havne på opp mot 100 gjester, og kanskje ønsker de ikke å råkke noen på tærne med å la være å invitere, ja dette er faktisk vanlig problematikk. Det finnes mange andre kanskjer også, om mine er mer rett enn dine vet jeg ikke, men jeg ville i alle fall poengtere at det finnes andre punkter og ander forklaringer som burde være tatt med på lista di. Ja, og det er jo de jeg etterspør:)
Nabodama Skrevet 23. september 2007 Forfatter #24 Skrevet 23. september 2007 Ganske interessant å lese at man ikke skal bruke så mye på feiringen. Men om man vil bruke lite og da ikke kan betale alkoholen til gjestene så blir det galt. Jeg mener nå folk må få feire som de selv ønsker. Og det er faktisk frivillig å reise i bryllup da, så om man syns det er så forferdelig så hvorfor ikke holde det sure trynet sitt hjemme den helgen... Jeg og mannen min feiret i to dager slik tradisjonen er på bygda der vi kommer fra. Vi brukte vel en 150 000 på bryllupet vårt, og må si at jeg ville ikke brukt en krone mindre om jeg ikke fikk det likedan på en annen måte. Vi ville feire på den måten vi gjorde fordi vi ville vise gjestene at vi satte pris på at alle kunne komme. Og det gjorde vi ved å servere god mat og drikke, samt et bra band til å spille for dem. Kan selv ikke se for meg noe kjipere enn å danse bryllupsvalsen til en mp3 spiller... Vel det var meg. Jeg likte den måten vi feiret på, og det gjorde gjestene våre også. Så hva andre mener om hvordan vi valgte å gjøre ting er egentlig ganske likegyldig. Jeg har også enda tilgode å kose meg i et nille-bryllup.... Ikke for å disse nille, men for å understreke at det er billig. Vi er vel nokså ulike, ser jeg, ettersom jeg ikke ville drømme om å bruke 150 000 kr på et bryllup. For meg er det virkelig å sløse. Du ville ikke brukt en krone mindre. Hvorfor det? Jeg tror opplevelsen kunne blitt vel så god om en hadde brukt mindre penger. For det er opplevelsen som teller, ikke om servietter og lys, eller hva det nå er, er fra Nille. Hvilken opplevelse hadde dine gjester som de ikke ville hatt om du brukte mindre penger? Jeg spør ikke for å være ekkel, men fordi jeg lurer på hva som er forskjellen.
Kanutten Skrevet 23. september 2007 #25 Skrevet 23. september 2007 Hei. VI har ikke satt av noen dato ennå ,men bryllup i tre dager til ende synes jeg er en flott ting. Vi har planer lik de "Musica" har, med grilling på fredag, der vi stiller med grill, og salat, potetsalat. Gjestene tar med det de ønsker å spise selv. Det at familiene får treffes på fredag synes jeg er flott jeg, for da kjenner de hverandre litt til den store festen, og vi håper de koser seg mere da. Dessuten er det faktisk, og har vært vanlig lenge på bygda i trøndelag iallefall,at man feirer tre dager til ende. Så for oss er det en selvfølge. Ikke for at folk skal prate ekstra lenge om vårt bryllup. En ting til... Vi har satt opp et budsjett på hvor mye ting vil koste, vi skal ha ca 100 gjester. Det er faktisk ganske vanskelig å få det til under 100 000.- Selv om jeg har kjøpt kjole til 2000.- tiara til 140.- og servietter til 200.- for 100 stk. Jeg synes ikke vi legger opp til luksus brllup,men ting koster..
-Alvildebrud- Skrevet 23. september 2007 #26 Skrevet 23. september 2007 Vi er vel nokså ulike, ser jeg, ettersom jeg ikke ville drømme om å bruke 150 000 kr på et bryllup. For meg er det virkelig å sløse. Du ville ikke brukt en krone mindre. Hvorfor det? Jeg tror opplevelsen kunne blitt vel så god om en hadde brukt mindre penger. For det er opplevelsen som teller, ikke om servietter og lys, eller hva det nå er, er fra Nille. Hvilken opplevelse hadde dine gjester som de ikke ville hatt om du brukte mindre penger? Jeg spør ikke for å være ekkel, men fordi jeg lurer på hva som er forskjellen. Jeg kan prøve å svare på dette. Vi kunne ikke ha servert den maten vi ville - på den måten vi ville, på det stedet vi ville, med den utsikten vi ville - Om vi ikke hadde betalt for det. Om vi hadde vært ute etter å spare penger. Vi kunne ikke hatt fri bar og servert gode viner. Ei heller kunne vi hatt det bandet vi ønsket, som betyr så mye for oss - og som gav gjestene en flott kveld. Vi kunne ikke hatt blomster som var akkurat så vakre som vi ønsket, og vi kunne ikke hatt en fotograf som fulgte oss og våre gjester hele dagen. Vi kunne overhodet ikke vært omringet av et så fantastisk miljø som vi var den dagen - om vi ikke hadde vært villige til å betale for det. Rammen var perfekt. Alle har ikke dårlig råd. Og alle prioriterer ikke likt - uansett råd. Når dette er sagt så var det ikke omgivelsene som satte mest preg på dagen vår. Det var min elskede mann som gjorde det, og våre elskede kjære venner og familie. Og dagen ble perfekt. Tross i at vi var villige til å betale for "detaljene" (som du kanskje vil kalle det) for å få en utsøkt festlig ramme! Og det fikk vi! Men festen ble vellykket takket være den spesielle kombinasjonen; at vi ville vise våre venner at de er elsket og at de ville vise oss det samme! Jeg ville ikke ha gjort et rødt øre annerledes. Jeg er så glad for hver eneste rose og hver eneste drink i baren. Skulle ikke forandret så mye som en liten dritt! Og tre dager til ende? Det er ikke alle som er så heldige å få bo i samme land eller by som sin slekt og sine venner. Derfor kan det av rent praktiske grunner helt enkelt - være veldig greit med en "3-dagers"
Nabodama Skrevet 23. september 2007 Forfatter #27 Skrevet 23. september 2007 Jeg kan prøve å svare på dette. Vi kunne ikke ha servert den maten vi ville - på den måten vi ville, på det stedet vi ville, med den utsikten vi ville - Om vi ikke hadde betalt for det. Om vi hadde vært ute etter å spare penger. Vi kunne ikke hatt fri bar og servert gode viner. Ei heller kunne vi hatt det bandet vi ønsket, som betyr så mye for oss - og som gav gjestene en flott kveld. Vi kunne ikke hatt blomster som var akkurat så vakre som vi ønsket, og vi kunne ikke hatt en fotograf som fulgte oss og våre gjester hele dagen. Vi kunne overhodet ikke vært omringet av et så fantastisk miljø som vi var den dagen - om vi ikke hadde vært villige til å betale for det. Rammen var perfekt. Alle har ikke dårlig råd. Og alle prioriterer ikke likt - uansett råd. Når dette er sagt så var det ikke omgivelsene som satte mest preg på dagen vår. Det var min elskede mann som gjorde det, og våre elskede kjære venner og familie. Og dagen ble perfekt. Tross i at vi var villige til å betale for "detaljene" (som du kanskje vil kalle det) for å få en utsøkt festlig ramme! Og det fikk vi! Men festen ble vellykket takket være den spesielle kombinasjonen; at vi ville vise våre venner at de er elsket og at de ville vise oss det samme! Jeg ville ikke ha gjort et rødt øre annerledes. Jeg er så glad for hver eneste rose og hver eneste drink i baren. Skulle ikke forandret så mye som en liten dritt! Og tre dager til ende? Det er ikke alle som er så heldige å få bo i samme land eller by som sin slekt og sine venner. Derfor kan det av rent praktiske grunner helt enkelt - være veldig greit med en "3-dagers" Ja, det er nettopp det med opplevelsen jeg vil fram til. Jeg skjønner det at opplevelsen kan bli forsterket hvis rammen er perfekt, og dere var heldige som opplevde det. Men jeg tror at både brudepar og gjester kan ha en vel så god opplevelse selv om det ikke koster så mye penger. Jeg var f.eks i et bryllup på en fin herregård eller noe sånt. Maten var nydelig, rammen var absolutt perfekt, og jeg tror bryllupet var DYRT. Men alt var så formelt og lite løssluppet. Da mener jeg ikke at man er utagerende, men at stemningen er litt bundet. Middagen varte f.eks i 5 timer med alle talene og sangene osv. Og det er akkurat det jeg husker best fra dette bryllupet. Så har jeg vært i andre bryllup, hvor folk trivdes bedre, rammen var mindre formell, praten gikk løsere. Alt var ikke absolutt perfekt, men lagt opp til at gjestene skulle kose seg. Det var det selvfølgelig i det første eksemplet også, men stemningen var mer avslappet. Det ble ikke krise hvis noe gikk litt utenfor "kjøreplanen". Bruden var avslappet, og tenkte ikke så mye på om absolutt alt stemte. Mitt inntrykk er altså at hvor man legger ned fryktelig mye tid og penger, er man også mer oppsatt på at DAGEN blir akkurat som man har tenkt, og det finnes ikke slingringsmonn i det. Når det gjelder hva et bryllup koster, prioriterer folk forskjellig. Jeg er en av dem som synes det er helt vanvittig å bruke så mye penger på én dag, uansett argument. Dette fordi det er så mye annet jeg OGSÅ vil bruke penger på, og da er det mer naturlig for meg å fordele bruken litt. Men også fordi jeg mener at gjestene kan få en vel så god opplevelse om det ikke koster all verden. Det er ikke pengebruken som avgjør om opplevelsen blir god eller ikke.
Gjest Lykkeliky Skrevet 23. september 2007 #28 Skrevet 23. september 2007 Hmmmm, folk får gjøre som de vil og har råd til. Selv har jeg vært samboer i 12 år, og har aldri kunnet tenke meg å gifte meg! Hvorfor gjøre det når man er lykkelig som samboere? Eller som Dr. Phil sier: Why fix it if it ain't broken???
-Alvildebrud- Skrevet 23. september 2007 #29 Skrevet 23. september 2007 Ja, det er nettopp det med opplevelsen jeg vil fram til. Jeg skjønner det at opplevelsen kan bli forsterket hvis rammen er perfekt, og dere var heldige som opplevde det. Men jeg tror at både brudepar og gjester kan ha en vel så god opplevelse selv om det ikke koster så mye penger. Jeg var f.eks i et bryllup på en fin herregård eller noe sånt. Maten var nydelig, rammen var absolutt perfekt, og jeg tror bryllupet var DYRT. Men alt var så formelt og lite løssluppet. Da mener jeg ikke at man er utagerende, men at stemningen er litt bundet. Middagen varte f.eks i 5 timer med alle talene og sangene osv. Og det er akkurat det jeg husker best fra dette bryllupet. Så har jeg vært i andre bryllup, hvor folk trivdes bedre, rammen var mindre formell, praten gikk løsere. Alt var ikke absolutt perfekt, men lagt opp til at gjestene skulle kose seg. Det var det selvfølgelig i det første eksemplet også, men stemningen var mer avslappet. Det ble ikke krise hvis noe gikk litt utenfor "kjøreplanen". Bruden var avslappet, og tenkte ikke så mye på om absolutt alt stemte. Mitt inntrykk er altså at hvor man legger ned fryktelig mye tid og penger, er man også mer oppsatt på at DAGEN blir akkurat som man har tenkt, og det finnes ikke slingringsmonn i det. Når det gjelder hva et bryllup koster, prioriterer folk forskjellig. Jeg er en av dem som synes det er helt vanvittig å bruke så mye penger på én dag, uansett argument. Dette fordi det er så mye annet jeg OGSÅ vil bruke penger på, og da er det mer naturlig for meg å fordele bruken litt. Men også fordi jeg mener at gjestene kan få en vel så god opplevelse om det ikke koster all verden. Det er ikke pengebruken som avgjør om opplevelsen blir god eller ikke. Du har massevis av gode poeng i innlegget ditt! Jeg er så enig i mye. Men... vi ønsket en stor fest, og hadde råd til det - samtidig som vi prioriterte en uformell tone rundt selve festen og stemningen blant folket; ikke mange sanger, mye spontant av diverse, mye musikk, osv osv. Jeg var ikke engang nervøs eller anspent... Poenget mitt er vel at selv om vi brukte mye penger så ble det ikke "stivt", men bare akkurat slik vi ønsket det. Vi er i en spesiell situasjon som fikk det akkurat slik, og jeg er så takknemlig. Ikke vil jeg unnskylde det...
Nabodama Skrevet 23. september 2007 Forfatter #30 Skrevet 23. september 2007 Du har massevis av gode poeng i innlegget ditt! Jeg er så enig i mye. Men... vi ønsket en stor fest, og hadde råd til det - samtidig som vi prioriterte en uformell tone rundt selve festen og stemningen blant folket; ikke mange sanger, mye spontant av diverse, mye musikk, osv osv. Jeg var ikke engang nervøs eller anspent... Poenget mitt er vel at selv om vi brukte mye penger så ble det ikke "stivt", men bare akkurat slik vi ønsket det. Vi er i en spesiell situasjon som fikk det akkurat slik, og jeg er så takknemlig. Ikke vil jeg unnskylde det... Neida, jeg mener ikke at folk skal unnskylde seg. Jeg prøver bare å forstå noe jeg ikke skjønner i utgangspunktet. Bare min nysgjerrighet:) Prøver å finne forklaringer på hvorfor fenomenet bryllup er så voksende, eller hva en skal kalle det. Som jeg ser det er det jo et resultat av at folk har mer penger å bruke enn på lenge. Men likevel....
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #31 Skrevet 23. september 2007 Ja, det er nettopp det med opplevelsen jeg vil fram til. Jeg skjønner det at opplevelsen kan bli forsterket hvis rammen er perfekt, og dere var heldige som opplevde det. Men jeg tror at både brudepar og gjester kan ha en vel så god opplevelse selv om det ikke koster så mye penger. Jeg var f.eks i et bryllup på en fin herregård eller noe sånt. Maten var nydelig, rammen var absolutt perfekt, og jeg tror bryllupet var DYRT. Men alt var så formelt og lite løssluppet. Da mener jeg ikke at man er utagerende, men at stemningen er litt bundet. Middagen varte f.eks i 5 timer med alle talene og sangene osv. Og det er akkurat det jeg husker best fra dette bryllupet. Så har jeg vært i andre bryllup, hvor folk trivdes bedre, rammen var mindre formell, praten gikk løsere. Alt var ikke absolutt perfekt, men lagt opp til at gjestene skulle kose seg. Det var det selvfølgelig i det første eksemplet også, men stemningen var mer avslappet. Det ble ikke krise hvis noe gikk litt utenfor "kjøreplanen". Bruden var avslappet, og tenkte ikke så mye på om absolutt alt stemte. Mitt inntrykk er altså at hvor man legger ned fryktelig mye tid og penger, er man også mer oppsatt på at DAGEN blir akkurat som man har tenkt, og det finnes ikke slingringsmonn i det. Når det gjelder hva et bryllup koster, prioriterer folk forskjellig. Jeg er en av dem som synes det er helt vanvittig å bruke så mye penger på én dag, uansett argument. Dette fordi det er så mye annet jeg OGSÅ vil bruke penger på, og da er det mer naturlig for meg å fordele bruken litt. Men også fordi jeg mener at gjestene kan få en vel så god opplevelse om det ikke koster all verden. Det er ikke pengebruken som avgjør om opplevelsen blir god eller ikke. Vi brukte masse penger på bryllupet vårt. (det var jeg som sa vi brukte 150 000, men det ble absolutt ikke bundet og for formelt av den grunn. Dette var et skikkelig bondebryllup. SÅ det at et bryllup som koster penger automatisk blir for bundet og formelt er nok en stor misforståelse fra din side. Og siden du også sier at du ikke forstår pengebruken uansett argument så er det vel liten vits i å starte en tråd der du sier du ønsker å forstå hvorfor vi gjør det? Er ikke det litt selvmotsigende? Så vil jeg vel også si at denne tråden viser hvor godt janteloven sitter fast i dette landet. JA! Vi har penger, og JA, vi bruker dem som vi vil. Og NEI, vi er ikke redde for å vise at vi har penger. Men vi er da ikke snerpete og for formelle for folk fllest fordet. Vi ønsker bare å gi folk en real og artig feiring, og hvordan vi vil pynte og hvor bra musikk og mat vi ønsker å servere får være opp til oss som arrangerer, og opp til gjestene å nyte. Om noen blir misunnelige, noe som jeg tror er tilfellet mange ganger når noen kritiserer pengebruken i forbindelse med bryllup, ja så får det bare være. De som ikke gidder å legge penger til den dagen får la vær, men jeg må ærlig si at jeg er lei av å spise billig sodd, og pølse til nattmat jeg....
Nabodama Skrevet 23. september 2007 Forfatter #32 Skrevet 23. september 2007 Vi brukte masse penger på bryllupet vårt. (det var jeg som sa vi brukte 150 000, men det ble absolutt ikke bundet og for formelt av den grunn. Dette var et skikkelig bondebryllup. SÅ det at et bryllup som koster penger automatisk blir for bundet og formelt er nok en stor misforståelse fra din side. Og siden du også sier at du ikke forstår pengebruken uansett argument så er det vel liten vits i å starte en tråd der du sier du ønsker å forstå hvorfor vi gjør det? Er ikke det litt selvmotsigende? Så vil jeg vel også si at denne tråden viser hvor godt janteloven sitter fast i dette landet. JA! Vi har penger, og JA, vi bruker dem som vi vil. Og NEI, vi er ikke redde for å vise at vi har penger. Men vi er da ikke snerpete og for formelle for folk fllest fordet. Vi ønsker bare å gi folk en real og artig feiring, og hvordan vi vil pynte og hvor bra musikk og mat vi ønsker å servere får være opp til oss som arrangerer, og opp til gjestene å nyte. Om noen blir misunnelige, noe som jeg tror er tilfellet mange ganger når noen kritiserer pengebruken i forbindelse med bryllup, ja så får det bare være. De som ikke gidder å legge penger til den dagen får la vær, men jeg må ærlig si at jeg er lei av å spise billig sodd, og pølse til nattmat jeg.... Ja, jeg synes det er helt vanvittig, men kanskje nettopp derfor er jeg nysgjerrig på hvorfor. Er det så merkelig? Og selv om jeg synes det, og heller ikke kommer til å forandre mening, kan jeg likevel prøve å sette meg inn i andres opplevelse av det samme fenomenet. Det er vel det motsatte av janteloven jeg tenker på, altså er inntrykket mitt i utgangspunktet at folk søker å overgå hverandre når det gjelder bryllupsarrangement. Det må jo være en grunn til at det som var godt nok for noen år siden, ikke er det lenger. Så det jeg egentlig etterspør er: er det sånn det er, eller er det andre ting som er årsaken til at folk bruker så vanvittig mye penger. Ettersom tråden er flyttet fra generell debatt til bryllup, skjønner jeg at jeg nå ikke får objektive synspunkt på dette, eller synspunkt fra andre enn kommende bruder. Jeg tror fortsatt at det å bruke mer og mer tid og penger i forbindelse med bryllup er en måte å vise andre hvem man er eller vil være. Det gjør vi på mange andre områder også. Likevel ser jeg at det kan være annerledes for noen.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #33 Skrevet 23. september 2007 Ja, jeg synes det er helt vanvittig, men kanskje nettopp derfor er jeg nysgjerrig på hvorfor. Er det så merkelig? Og selv om jeg synes det, og heller ikke kommer til å forandre mening, kan jeg likevel prøve å sette meg inn i andres opplevelse av det samme fenomenet. Det er vel det motsatte av janteloven jeg tenker på, altså er inntrykket mitt i utgangspunktet at folk søker å overgå hverandre når det gjelder bryllupsarrangement. Det må jo være en grunn til at det som var godt nok for noen år siden, ikke er det lenger. Så det jeg egentlig etterspør er: er det sånn det er, eller er det andre ting som er årsaken til at folk bruker så vanvittig mye penger. Ettersom tråden er flyttet fra generell debatt til bryllup, skjønner jeg at jeg nå ikke får objektive synspunkt på dette, eller synspunkt fra andre enn kommende bruder. Jeg tror fortsatt at det å bruke mer og mer tid og penger i forbindelse med bryllup er en måte å vise andre hvem man er eller vil være. Det gjør vi på mange andre områder også. Likevel ser jeg at det kan være annerledes for noen. Jeg vil vel si at det absolutt er typisk jantelov å sette spm tegn til at folk bruker penger da. Janteloven sier vel at du ikke skal vise at du har penger, og ikke være annerledes enn andre. Og det er jo dette du sier du ikke forstår? Ellers så er vel grunnen til at vi bruker mer penger på dette enn før, at vi HAR mer penger enn før. Det ser man jo overalt. På hvilke biler vi kjører, hvordan vi bor , hvor vi ferierer osv osv. Uansett om diskusjonen har blitt liggende under generell debatt vil jeg tro at du villet få svar fra de samme. Nemlig de som interesserer seg for temaet. Og det er vel som oftest slike som meg som har giftet meg, eller de som planlegger å gifte seg. Og på hvilken måte hade du forventet deg objektive svar? Det tror jeg ikke går an å gi om et slikt tema. For alle har et forhold til bruk av penger uansett....
Gjest Musica Skrevet 23. september 2007 #34 Skrevet 23. september 2007 Noen gjør det nok for å overgå andre, men jeg tror de fleste gjør det for sin egen del. Vi vil ikke bruke i nærheten av 150000 til bryllupet, kanskje halvparten. Og jeg synes fortsatt det egentlig er vanvittig,så vi prøver å finne måter å gjøre det på som ikke koster så mye. Men uten at det skal bli "nille-bryllup". For oss er det viktig å få dele dagen med familie og venner, og vi har stor familie, så da blir det fort noen kroner for f.eks middagen.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2007 #35 Skrevet 23. september 2007 Når det gjelder å feire 3 dager til ende så er vel det noe som skyldes langveisfarende gjester og/eller tradisjon der man kommer fra. Når det gjelder kostnadsrammen for bryllup må jeg si at jeg blir en smule skremt. En her spurte etter rimelig selskapskjole og fikk til svar en kjole til 1900. Da tror jeg vi har forskjellig mening om "rimelig". Og ja folk gjør selvsagt akkurat som de har lyst og råd til. Det jeg imidlertid ser ut fra de trådene jeg har sett er amerikanske versjoner av norske bryllup (bruder som bestemmer hva voksne brudepiker og forlovere skal ha på seg), "save the day" kort som er en ekstra utgift, samt fargevalg og temagreier for bryllup som bare må matche ned til siste detalj. 100.000 kroner er for meg vanvittig mye penger, det er så mye at det tar pusten fra meg fullstendig. Og de som bruker disse typene beløp kaller bryllup i litt mer moderat prisklasse for "nillebryllup". Det vil med andre ord si at hvis jeg har venner i min omgangskrets som jeg skal invitere i et evt. bryllup i fremtiden kan komme til å diskutere om mine servietter og lys er kjøpt på Nille eller om jeg hadde råd og smak til å kjøpe dem et dyrere sted. Og da er vi kommet skjevt ut, for da må de som velger de "dyreste" løsningene hevde seg overfor de som ikke har råd/lyst til å bruke det samme beløp ved å være nedlatende. Vi har en verden der vi har store klimaproblemer, og en av de viktigste årsakene til disse problemene er vårt GIGANTISKE forbruk. Men det er jo ikke det minste rart at vi har disse problemene hvis det eneste som teller er hvor mange 1000-lapper man har råd til å blåse av på en dag.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #36 Skrevet 23. september 2007 VIl bare si ang miljø, at fordet om vi har penger og bruker dem, så betyr det faktisk ikke at vi bruker det på ting som bare kastes, eller som ikke varer. Jeg ser på meg selv som meget mijøvennlig ved at jeg kjøper ting av kvalitet som varer i mange mange år. Alle tingene vi kjøpte inn til vårt bryllup er ting vi kan bruke senere, bortsett fra brudekjolen som vil henge i skapet. Men forhåpentligvis brukes en gang enten som dåpskjole eller om noen vil arve den en gang. Så akkurat den beskyldningen vil jeg ha meg frabedt... Og nå er det faktisk ikke slik at jeg sitter og diskuterer hvor serviettene kommer fra. Men jeg kan diskutere maten jeg får.... Og musikken...
Nabodama Skrevet 23. september 2007 Forfatter #37 Skrevet 23. september 2007 Når det gjelder å feire 3 dager til ende så er vel det noe som skyldes langveisfarende gjester og/eller tradisjon der man kommer fra. Når det gjelder kostnadsrammen for bryllup må jeg si at jeg blir en smule skremt. En her spurte etter rimelig selskapskjole og fikk til svar en kjole til 1900. Da tror jeg vi har forskjellig mening om "rimelig". Og ja folk gjør selvsagt akkurat som de har lyst og råd til. Det jeg imidlertid ser ut fra de trådene jeg har sett er amerikanske versjoner av norske bryllup (bruder som bestemmer hva voksne brudepiker og forlovere skal ha på seg), "save the day" kort som er en ekstra utgift, samt fargevalg og temagreier for bryllup som bare må matche ned til siste detalj. 100.000 kroner er for meg vanvittig mye penger, det er så mye at det tar pusten fra meg fullstendig. Og de som bruker disse typene beløp kaller bryllup i litt mer moderat prisklasse for "nillebryllup". Det vil med andre ord si at hvis jeg har venner i min omgangskrets som jeg skal invitere i et evt. bryllup i fremtiden kan komme til å diskutere om mine servietter og lys er kjøpt på Nille eller om jeg hadde råd og smak til å kjøpe dem et dyrere sted. Og da er vi kommet skjevt ut, for da må de som velger de "dyreste" løsningene hevde seg overfor de som ikke har råd/lyst til å bruke det samme beløp ved å være nedlatende. Vi har en verden der vi har store klimaproblemer, og en av de viktigste årsakene til disse problemene er vårt GIGANTISKE forbruk. Men det er jo ikke det minste rart at vi har disse problemene hvis det eneste som teller er hvor mange 1000-lapper man har råd til å blåse av på en dag. Du får fram mye av det jeg mener her
Donpedro Skrevet 23. september 2007 #38 Skrevet 23. september 2007 Og de som bruker disse typene beløp kaller bryllup i litt mer moderat prisklasse for "nillebryllup". Jeg er enig med mye av det du skrev, men ikke dette. Du kan ikke putte alle i samme båsd på denne måten. Vi brukte omtrent denne summen. Ikke fordi vi planla alt så himla nøye, men fordi vi hadde det et sted som stod for alt (så slapp vi å planlegge og bestemme farger osv. Vi tok det vi fikk, for å si det slik). Ergo sløste vi fint lite mht miljø, da alt av bestikk, servietter, duker osv er slikt som brukes flere ganger på stedet. ALDRI har jeg kalt bryllup for dårlig, uansett standard.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2007 #39 Skrevet 23. september 2007 Jeg er enig med mye av det du skrev, men ikke dette. Du kan ikke putte alle i samme båsd på denne måten. Vi brukte omtrent denne summen. Ikke fordi vi planla alt så himla nøye, men fordi vi hadde det et sted som stod for alt (så slapp vi å planlegge og bestemme farger osv. Vi tok det vi fikk, for å si det slik). Ergo sløste vi fint lite mht miljø, da alt av bestikk, servietter, duker osv er slikt som brukes flere ganger på stedet. ALDRI har jeg kalt bryllup for dårlig, uansett standard. Selvsagt gjør ikke ALLE det - men det ble nevnt i denne tråden. Jeg dømmer ingen fordi om de bruker mer enn jeg selv ville gjort. Men NOEN gjør tydeligvis det.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #40 Skrevet 23. september 2007 Jepp, dere kommer nok til å lynsje meg som kjøpte servietter til 80 kr pr. stk....... Det er skikkelig miljøfientlig å kjøpe tøyservietter vi kan ha i 20 år til bryllupet....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå