Gå til innhold

3 dager til ende


Nabodama

Anbefalte innlegg

Det har jo i alle tider vært snakk om DEN STORE DAGEN, bryllupsdagen.

De fleste bruder vil vel at den skal være spesiell, og et godt minne for framtiden.

En ser at det lett, og uten å blunke, gjerne brukes over 100 000 kr på å få DAGEN sånn som man vil.

For dette gjør man jo bare én gang i livet, må vite, og da skal det ikke spares på noe.

Ja ja, man vet nok at det kan hende man skal gifte seg flere ganger, eller iallefall at ekteskapet kan ta slutt. Men det velger man å se bort fra. For da kan man ikke forsvare denne umåtelige bruken av tid og penger for å få detaljene, kjøreplanen, menyen og kjolen akkurat sånn som man vil ha det på akkurat denne ene DAGEN.

Men nå er det for enkelte ikke snakk om bare én dag lenger. Nei, 3 dager til ende skal man feire bryllup.

Hvorfor det?

-Er det for at gjestene skal snakke om akkurat deres bryllup litt lenger?

-Er det fordi at når bryllupsdagboken, som man begynte på to år før bryllupet, etterhvert har nådd et ekstremt antall sider, så virker det litt stusselig med alt dette styret bare for én dag?

-Er det fordi man vil overgå andre littegranne?

Jeg må si det som det er, jeg er litt sjokkert over at bryllup er en arena hvor dette med måtehold for mange er totalt fraværende.

Tenker også med meg selv at å bruke 120 000 på bryllup er helt vilt, selv om man har råd, og dette gjør man "bare én gang i livet". Det er mye annet jeg heller ville brukt så mye penger på. Men det er meg.

Og da går det for min del over alle støvleskaft når det ikke lenger holder å feire seg selv én dag, men skal feire "3 dager til ende", som det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg helt forstår hvorfor du skulle bry deg om hvordan andre gifter seg..

Men, innlegget ditt er litt morsomt hvis man ser historisk på det :)

Fra en tilfeldig side om norsk bryllups historie

Bryllupsfesten ble etter hvert mer og mer storslått og i senere middelalder feiret i inntil 8 dager. Dette har vi også eksempler på fra norsk bondemiljø, men oftest varte bryllupet tre dager

Ellers så er det slettes ikke uvanlig i mange andre kulturer at bryllup feires over flere dager.

Endret av Merneith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg helt forstår hvorfor du skulle bry deg om hvordan andre gifter seg..

Men, innlegget ditt er litt morsomt hvis man ser historisk på det :)

Fra en tilfeldig side om norsk bryllups historie

Ellers så er det slettes ikke uvanlig i mange andre kulturer at bryllup feires over flere dager.

Hvorfor jeg skulle bry meg? Fordi jeg har lyst. Akkurat som alle andre her inne som legger inn innlegg om ting de bryr seg med.

Jeg er klar over norsk historie når det gjelder bryllup, og tror også at grunnen til at de holdt bryllup i flere dager hadde flere grunner, bl.a:

-det tok lengre tid å reise i gamle dager, og man møttes ikke så ofte. Når man først hadde reist i flere dager, ville man gjerne være på stedet en stund, og være sammen med slekt og venner som man sjelden så.

-man viste fram sin velstand. Hadde man råd til å feire bryllup i flere dager, var man velstående. I en tid med store klasseskiller var det viktig å vise.

Nå er det vanlig med én dags bryllup i Norge. Når man da begynner å trekke dette over flere dager, har det sine årsaker, og i et samfunnsperspektiv er det interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noen av de tre-dagers bryllupene som er skissert her høres veldig ok ut.

Men jeg er enig med trådstarter i at bryllup til over kr. 100.000,- er galematias. Hva er vitsen?

Har også lest om bruder som vil bruke penger på å sende ut noe så dumt som "save the date"-kort og annet tull, for så å se det som en selvfølge at gjestene skal betale for drinker selv fordi det er en ære å bli bedt i bryllupet.

Men jeg tror nok de aller fleste bruder i Norge er rimelig vettuge, men at noen av de rareste kanskje er samlet her inne. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville bare fortelle ukjente mennesker at du synes de er litt teite? Jaja, flott det. Ikke en tråd for meg.

Og da får du denne tilbake: skjønner ikke hvorfor du bryr deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merneith og Nabodama: hvis dere fortsetter å krangle, så blir jeg snart overbevist om at dere er gift.

Hvor mye kosta bryllupet deres? :ler:

:hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er det for at gjestene skal snakke om akkurat deres bryllup litt lenger?

-Er det fordi at når bryllupsdagboken, som man begynte på to år før bryllupet, etterhvert har nådd et ekstremt antall sider, så virker det litt stusselig med alt dette styret bare for én dag?

-Er det fordi man vil overgå andre littegranne?

Det kan sikkert skyldes alle disse tingene. Ellers så kan det skyldes at gjestene kommer langveisfra og at det derfor er koselig å bruke litt ekstra tid sammen. Eller det kan skyldes mange andre ting. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
for så å se det som en selvfølge at gjestene skal betale for drinker selv fordi det er en ære å bli bedt i bryllupet.

oooo, enig,de kan bruke godt over 100 000 på et bryllup, men mat og drikke må man betale selv...fordi det er en ære å bli bedt. Hva med å bruke pengene litt mer vettug så de faktisk får råd til å fòre alle gjestene sine?

Og ellers enig med nabodama.

Skjønner meg ikke på disse bryllupsgreiene jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er det for at gjestene skal snakke om akkurat deres bryllup litt lenger?

-Er det fordi at når bryllupsdagboken, som man begynte på to år før bryllupet, etterhvert har nådd et ekstremt antall sider, så virker det litt stusselig med alt dette styret bare for én dag?

-Er det fordi man vil overgå andre littegranne?

Kanskje er det fordi de er en stor familie og vil spre feiringen litt ut over?

Kanskje treffer de ikke familien sin så mye og mange bruker denne type anledning til å ha tid med familien. Klart det kan gjøres ved å besøke dem, men i mange familier er det tradisjon å gjøre det på denne måten

Kanskje er dette virkelig en så stor dag for paret at de ønsker at den ikke skal ta slutt? Man gifter seg selvsakt med taniken på at dette skal være den eneste ene, og med håp om at det skal vare livet ut, så det å feire seg selv og ønske å dele dette med alle man er glad i er ikke så rart egentlig. Skal man i Norge ikke kunne feire seg selv med god sannvittighet? Jantelov kalles det

Kanskje har paret så stor familie at de ikke kan invitere tanter og onkler ogt søskenbarn uten å havne på opp mot 100 gjester, og kanskje ønsker de ikke å råkke noen på tærne med å la være å invitere, ja dette er faktisk vanlig problematikk.

Det finnes mange andre kanskjer også, om mine er mer rett enn dine vet jeg ikke, men jeg ville i alle fall poengtere at det finnes andre punkter og ander forklaringer som burde være tatt med på lista di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt intrykk er at de fleste er helt besatt av tanken på servietter, kaker, kjoler, osv...

Hvor mange ofrer ekteskapet en tanke?

har gifta meg sjaøl, vi hadde et såkalt "budsjettbryllup" (for et fælt ord) men det viktige for oss var dagen sammen med familie, og at vi endelig ble gift.

Stusser og litt på de brudene som omtaler det som "Sin dag".

Trodde det var en dag for han&henne, jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll

Onkel feira over to dager. Første dagen med kirke, fin middag på hotell for familie og venner, og en liten fest etterpå.

Dag to var hele bygda invitert på bryllupsfest der de bor (ca 50 innbyggere). Da var det kaffe og kaker først. Og så var det fest med nattmat.

Alle satte pris på dette. Liten bygd, der alle kjenner alle.

Så det kan være mange grunner til å feire flere dager til ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske interessant å lese at man ikke skal bruke så mye på feiringen. Men om man vil bruke lite og da ikke kan betale alkoholen til gjestene så blir det galt.

Jeg mener nå folk må få feire som de selv ønsker. Og det er faktisk frivillig å reise i bryllup da, så om man syns det er så forferdelig så hvorfor ikke holde det sure trynet sitt hjemme den helgen...

Jeg og mannen min feiret i to dager slik tradisjonen er på bygda der vi kommer fra. Vi brukte vel en 150 000 på bryllupet vårt, og må si at jeg ville ikke brukt en krone mindre om jeg ikke fikk det likedan på en annen måte.

Vi ville feire på den måten vi gjorde fordi vi ville vise gjestene at vi satte pris på at alle kunne komme. Og det gjorde vi ved å servere god mat og drikke, samt et bra band til å spille for dem. Kan selv ikke se for meg noe kjipere enn å danse bryllupsvalsen til en mp3 spiller...

Vel det var meg. Jeg likte den måten vi feiret på, og det gjorde gjestene våre også. Så hva andre mener om hvordan vi valgte å gjøre ting er egentlig ganske likegyldig.

Jeg har også enda tilgode å kose meg i et nille-bryllup.... Ikke for å disse nille, men for å understreke at det er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt intrykk er at de fleste er helt besatt av tanken på servietter, kaker, kjoler, osv...

Hvor mange ofrer ekteskapet en tanke?

har gifta meg sjaøl, vi hadde et såkalt "budsjettbryllup" (for et fælt ord) men det viktige for oss var dagen sammen med familie, og at vi endelig ble gift.

Stusser og litt på de brudene som omtaler det som "Sin dag".

Trodde det var en dag for han&henne, jeg....

Det er vel ikke så mange som sier at det er "min" dag? Det har ikke jeg sett.... Tente mer folk syns det er "vår" dag.

Vi hadde det i alle fall slik. Og vi ofret ekteskapet mange tanker den dagen. I løpet av alle talene med råd og velmenende ord for eksempel. Men på en annen side så kan man vel tenke på ekteskapet resten av livet. og forhåpentligvis har man tenkt så mye på det i forkant at man er sikker på at det er dette man vil. SÅ en dag med tanke for seg selv (ja begge to), det tror jeg ekteskapet tåler for dem som bare tenker lykkelige tanker den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå folk må få feire som de selv ønsker. Og det er faktisk frivillig å reise i bryllup da, så om man syns det er så forferdelig så hvorfor ikke holde det sure trynet sitt hjemme den helgen...
Snakk om å skrive mye dumt. Og sett u lys av hva du skriver i siste avsnitt, er vel ikke akkurat du den rette til å snakke om sure tryner?

Jeg har også enda tilgode å kose meg i et nille-bryllup.... Ikke for å disse nille, men for å understreke at det er billig.
Klarer du ikke å kose deg i et bryllup du på en nedsettende måte kaller billig, er du vel en gjest som de aller færreste vil ha i et bryllup.

--

Jeg har ikke størst sans for å snakke om folks alder her, men når det gjelder deg så håper jeg virkelig du snart blir voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal sannsynligvis ha "3 dagers". Ikke for at en dag ikke er nok, ikke for at gjestene skal prate om bryllupet lengre eller at vi vil overgå noen. Og ikke for at dagboka har blitt lang...

Bryllupet skal være på mitt lille hjemsted, og nesten alle gjestene kommer reisende. Vi vil derfor treffe de mer enn bare bryllupsdagen, når de først har reist så langt. Hadde nok møtt de selv om vi ikke hadde arrangert noe, men folk må jo uansett ha mat ;) Så på fredagskvelden stiller vi med griller, også tar folk med mat. Søndag er ikke bestemt, men kanskje det blir felles lunsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å kose deg i et bryllup du på en nedsettende måte kaller billig, er du vel en gjest som de aller færreste vil ha i et bryllup.

Enig!

Vi hadde et såkalt "nille-bryllyp" med masse fantastisk god mat og drikke til gjestene. Vi danset til brente CDer og hadde spart inn masse penger på å gjøre det meste selv og var sparsomme på pynten, klærne, fotograf.

Og vet du hva, [email protected](11.36) gjestene STORKOSTE seg, og flere av dem kom bort og fortalte at det var det beste bryllupet de noen gang hadde vært i...

Det har nok mer med hvordan man tilrettelegger for gjestene enn hvor mange tusen man klarer på bruke på det ene og andre denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok mer med hvordan man tilrettelegger for gjestene enn hvor mange tusen man klarer på bruke på det ene og andre denne dagen.

Enig i dette, men det må da likevel være lov å bruke penger hvis man har det? Hvor mye man legger til rette for at gjestene skal kose seg tror jeg kommer helt an på brudeparet, uavhengig av hvor mye penger de har eller ikke har. Jeg har vært i både billige og dyre bryllup, og har hatt det like koselig. Synes det må få være opp til brudeparet å bestemme hvor mye penger de skal bruke, i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette, men det må da likevel være lov å bruke penger hvis man har det? Hvor mye man legger til rette for at gjestene skal kose seg tror jeg kommer helt an på brudeparet, uavhengig av hvor mye penger de har eller ikke har. Jeg har vært i både billige og dyre bryllup, og har hatt det like koselig. Synes det må få være opp til brudeparet å bestemme hvor mye penger de skal bruke, i grunnen.

Ja, jeg er helt enig med deg i det!

Det var ment som et svar til "[email protected](11.36)"som får det til å høres ut som om det er prisen som er gjeldende for hvor vellykket bryllupet ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...