Gå til innhold

Ha barn som gjester i bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er noe dere må diskutere dere i mellom og komme frem til et kompromiss. Hos oss var det fra min side ikke aktuelt å ha med barn da de barna vi kjenner ikke er i stand til å sitte stille, eller være med ut et sted hvor det ikke er "barnevennlig" (med barnekrok ala McDonalds), dessverre. Og da snakker vi barn i alderen 3-15.

Slik jeg ser det må spørsmålet være om disse barna er i stand til å være med på denne typen fest og om foreldrene er i stand til å holde kontroll på sine barn. Det er jo et spørsmål du kan stille kjæresten din. Det er dere som skal være i fokus og ikke barna på en slik dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min søsters bryllup var hennes egne barn med i kirke og middag, men ble send hjem med barnevakt etterpå, siden folk begynte å drikke mer enn vin til maten, osv. Både min svoger og min søster har søsken med barn, faktisk alle utenom meg har barn, når jeg tenker etter. *priser seg lykkelig* :fnise:

Alle syntes dette var helt greit. For om alle skulle blitt med hadde det vert barneselskap, og veldig slitsomt for oss som kom uten barn, for foreldrene selv, og det hadde ikke minst tatt fokuset bort fra brudeparet.

Så er det herlig å oppleve sine nærmeste (som somregel må framstå som ansvarsfull mamma og pappa), bare være seg selv og ha det gøy.. :jepp:

Skrevet

Svarer kun ts, har ikke lest hele tråden. Ts er jo heldig som har en mann som er glad i barn og familie, og det finnes løsninger, blant annet mht til barnepass og egne bord til barna. Kanskje også dvd? Men en to-åring kan ikke sammenlignes med en 15-åring, og dere er slett ikke nødt til å be alle som har barn, ta med egne barn.

Dette er jo ikke snakk om et utdrikningslag, og om dere drikker vin osv til maten, tar ingen barn skade av dette. Det kreves litt mer planlegging, mht til hvor barna skal sove, og når de skal følges hjem av nanny, men bortsett fra dette, ser jeg ikke noen problemer.

Jeg var i et bryllup der foreldrene ikke fikk komme til nachpiel som begynte kl 20, kl 22 kom brudeparet... (levende musikk, mat, drikkevarer og masse hasj...), men vet ikke hva brudeparet sa til foreldrene sine, så nå begynner jeg å lure...?

:) foreldrene er strengt religiøse, og hadde ikke passet inn der, men...tror de bare sa det som det var, at resten av kvelden skal vi feire sammen med venner og venninner og det blir servert alkohol, og dere vil ikke like musikken...

Skrevet

Vi valgte å ikke ha barn i vårt bryllup utenom våre egne, og min lillebror. Dessuten hadde søstera til mannen nettopp fått et barn så det måtte jo selvfølgelig være med.

Det var helt greit at barna var med i kirken men ikke på middagen og festen etterpå. Dette pga at både jeg og min mann har stor familie med mange barn. Tror det hadde blitt totalt kaos hvis alle skulle vært med. Men de største barna som var konfirmert de ble bedt, for de klarer seg selv.

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Jeg var i bryllup nå i høst, hvor brudeparets nieser og nevøer var inviterte (to gutter rundt 4-8, tre jenter rundt 5-8 pluss to babyer). Jeg tror ikke dagen ville blitt den samme for brudeparet om ungene ikke hadde vært der, de STORkoset seg alle sammen! Spradet rundt i de pene kjolene sine, danset og lo. Under middagen merket vi ikke noe til dem overhodet. De reiste hjem ca 10 (et av foreldreparene tok med seg alle ungene), og før den tid var ingen spesielt beruset uansett.

Jeg skjønner ikke helt at man ikke vil ha barn med, spesielt om det er parets eget!! Menmen det er nå bare meg..

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi skal heller ikkje ha so monge onga i våra bryllup.

Dei som skal være med er sonen til brudgom, og mine 2 tantonga (nieser). Ellers e der ikkje so monge onga i vår familie. Der e klart nokre syskenbarn som har fått onga, men vi ser det heller slik at dei skal få sej en dag fri, og kose sej på fest.

Om de e nokre som ammar, så skal ikkje ej nekte dei å ta me babyen... Vi skal ha ett relativt stort bryllup, så om vi skulle ta med ongane til alle, måtta me rett og slett kutta ned på gjestelita :(

Skrevet

vi skal ha brudepiken på 6 år og brudesvenn på 4 år i bryllupet. Pluss 2 av barna til noen venner av oss som kommer til norge fra utlandet de er 9 og 13 år. Andre som har barn kan ikke ta med seg disse.

Eneste jeg lurer på hva gjør dere med maten? vi skal ha 3-retter må man betale kuvertpris for de minste barna også. tviler på at de kommer til å spise denne maten. hva serverer man dem? hvor plasserer man dem? ved siden av foreldrene?

ingen av disse barna bor i byen vi skal feire. Hvor skal de gå når festen begynner og det blir sent for dem. litt synd hvis foreldrene må forlate festen tidlig pga barna. NOen gode forslag? :søvn:

Synes man må ha noen barn. er kjempestas for dem og de er jo så søte :kgbaby:

Skrevet
ingen av disse barna bor i byen vi skal feire. Hvor skal de gå når festen begynner og det blir sent for dem. litt synd hvis foreldrene må forlate festen tidlig pga barna. NOen gode forslag? :søvn:

Vi tenker på å tilby barnevakt (gjerne fornuftige 15-åringer som trenger litt lommepenger) til dem som kommer med barn. Hvis gjestene med barn skal overnatte ikke langt fra der dere holder festen, er det ingen problemer å stikke innom en snartur for å se til ungene før man går tilbake til festen. Jeg har selv sittet barnevakt på et hotell (passet på 3 barn i 2 ulike rom) da jeg var rundt 15, og det fungerte kjempebra! :jepp:

Gjest Chrizzy
Skrevet

Vi skrev faktisk ikke noe om barn i invitasjonene, men regnet det som en selvfølge at de som hadde barn tok de med seg om de ville. For det første synes jeg at man ikke skal være så hard på å skille mellom barns og voksnes verden, så lenge de ikke er med på en fyllefest så har de virkelig godt av å være med på slike store dager. For det andre ville jeg ikke ha feiret mitt eget bryllyp uten mine barn, selv tror jeg faktisk at jeg hadde blitt snurt som barn om jeg ikke fikk bli med (om ikke da så senere).

Vi skaffet barnevakt til barna. På selve bryllupskvelden var jeg faktisk med og la barna selv, i brudestas og alt :ler: Vi la de i 10- tia. Det gikk så fint. De hadde sitt eget bord, barnebordet. Det var barn der fra 4-17 og du aner ikke hvor gøy de hadde det!

For mange kan det være vanskelig å fikse barnevakt og det kan være det som gjør at de ikke kommer.

Vi er jo forskjellige og dette er slik jeg ser det. Om barn er med eller ikke avhenger vel litt av hvordan en planlegger kvelden. Det er opp til dere. Jeg opplevde ikke at barna forstyrret på noen måte. Mine to gutter er de mest aktive i alle sosiale sammenhenger, men akkurat denne dagen forstod de alvoret, særlig imponerte de meg i kirka. :)

Skrevet

Vi inviterte barn. Det var absolutt helt naturlig for oss. Kunne ikke tenkt oss å gjøre noe annet. De bråket ikke, laget ikke trøbbel, men koste seg i bryllup de også.

Vi satte en grense da, vi inviterte våre søskenbarn, og en god del av en er barn og tenåringer, men vi inviterte ikke barn av våre søskenbarn. Noen av våre søskenbarn er nemlig voksne og har egne barn, ikke mindre enn ca 30 stykker tilsammen i vår familier, og det er en del unger.... Nieser og nevøer har vi ikke, men hadde vi hatt det hadde de også blitt invitert. Det var rett og slett for å begrense gjestelista vi ikke inviterte barn av søskenbarn. Vi hadde allerede en gjesteliste på 120 inviterte, å invitere 30 unger til hadde sprengt rammene våre...

Skrevet

Jeg har vært i et uttall bryllup både som barn og som voksen, og har enda til gode å oppleve et barnefritt bryllup. Og særlig støy under middagen har det ikke vært. Og man har unngått at gjestene ender på flatfylla, da man tenker seg om litt mer når det er barn til stede.

Skrevet

Vi skal ikke ha barn i bryllupet vårt. Det var en liten i et bryllup jeg var i for none uker siden og babyen lagde en del leven i kirken og litt under middagen, men da gjorde det jo ikke så mye. Vi har dessuten ingen småsøken selv, ikke har vi barn og ikke har vi søsken som har barn. De nærmeste barna i slekten er dermed barna til søskenbarn og barna til venner. Disse føler jeg med ikke forpliktet til å invitere. Hadde det vært noen jeg var tante til hadde jeg KANSKJE vurdert ting litt anderleses :kaffe:

Skrevet
vi skal ha brudepiken på 6 år og brudesvenn på 4 år i bryllupet. Pluss 2 av barna til noen venner av oss som kommer til norge fra utlandet de er 9 og 13 år. Andre som har barn kan ikke ta med seg disse.

Eneste jeg lurer på hva gjør dere med maten? vi skal ha 3-retter må man betale kuvertpris for de minste barna også. tviler på at de kommer til å spise denne maten. hva serverer man dem? hvor plasserer man dem? ved siden av foreldrene?

Synes man må ha noen barn. er kjempestas for dem og de er jo så søte :kgbaby:

Vi skal også ha barn i bryllupet vårt,og vi kommer til å servere dem pizza eller liknende. Ingen vits i å gi dem mat de ikke spiser (og som koster masse penger). Vi er veldig heldige,for i lokalet/hytta vi skal selskapet,så er det et annet rom på andre siden av festsalen (ikke rett ved siden av da,så de kan få bråke og herje litt uten å forstyrre for mye). Der skal vi legge masse leker,tegnesaker,filmer og spill.. Det er også sovemuligheter oppe der.. (så da gir vi bare foreldrene beskjed om dette,så de kan sende ungene inn dit når de blir rastløse) Trur det skal funke veldig fint :jepp: Dere kan jo høre etter om det er mulig for noe liknende i lokalet dere skal leie? Når det gjelder bordplassering skal vi nok sette barna sammen med foreldrene. Rett og slett fordi barna på hver vår side av slekta ikke kjenner hverandre så godt,og det vil bli en del folk,så vi trur de vil føle seg tryggest ved å sitte sammen med mor og far. Men mulig vi setter barnefamilier (med barn av omtrent samme alder) ved siden av hverandre,så de kan bli litt kjent :) Har ikke tenkt så veldig på den delen enda :)

Skrevet

Det kommer barn i vårt bryllup, hovedsaklig kun søsken og prinsessa, men så skal vi kun feire sammen med foreldre, søsken og nærmeste venner.

Så hos oss kommer det 14 søsken/barn :sjokk:

Det er min familie som står for 11 av de :ler: Så 11 av de er i alderen 2-17 år.De tre siste er T sine søsken, og de kan ikke kalles barn lenger..(nå regner jeg ikke de eldste som er 15-16-17 som barn heller)

Men jeg synst det er opp til hver enkelt par, om de vil ha barn eller ei i bryllupet. Jeg kunne ikke forestilt meg noe annet, delvis pga familien min er en veldig stor del av livet mitt, og da også søskna mine(som jeg har muligens for mange av :ler: ..bare for å si en ting, jeg har skilte foreldre, så alle er ikke "hele" )

Gjest Vinduskarmen
Skrevet

Jeg var aldri i bryllup som liten og er ikke spesielt begeistret for barn i bryllup heller. Lange middager med taler er ingenting for små barn, og det har jeg absolutt merket i de bryllupene jeg har vært i. De forstyrrer til stadighet og foreldrene bryr seg nada om det. Vanvittig irriterende for de av oss som gjerne vil høre talene. :forvirret:

Dessuten synes jeg det er galt å forvente at barn skal sitte pent i timesvis ved et bord. De har det nok mye bedre hjemme med en barnevakt.

I TS sitt tilfelle hadde jeg kun tatt med mitt eget barn.

Skrevet

Et tips er å få noen kjente ungjenter til å være "barnevakter" og ha et rom tilgjengelig med tv og dvd spiller, evt noen spill slik at ungene kan holde seg der når de går lei av selskapet.

Ønsker du en voksenfest så kan man jo invitere ungene bare til middagen og at de da ¨må gå til kaffen. Eller at du rett og slett setter en aldersgrense. Det er deres dag! (men jeg har positiv erfaring med å ha mine tantebarn i bryllupet. disse dro etter å ha smakt litt kake)

Skrevet

Man kan da legge opp et lite underholdningsbord for barna, og som andre har nevnt få en barnepasser til å ta med barna med "hjem" og ha kosekveld med film og kos og soving der?

barn i starten og vosne på kvelden?

Gjest vimselot
Skrevet

Vet ikke, men var barnepike og da fikk jeg lov å være med på festen...da var jeg fem år.

Men de inviterte ikke alle barna, vi var to brudepiker på lik alder og en 7 år gammel gutt.

De andre barna i familien ble sure og gretne, fordi de ikke fikk med seg festen, kun det i kirka...men jeg synes ti femten unger blir litt for mye...?

Vi tre, som fikk være med på festen, måtte legge oss sånn litt etter midnatt, da var vi så overtrette at vi nesten overtok hele festen...

:fnise:

Skrevet
Vet ikke, men var barnepike og da fikk jeg lov å være med på festen...da var jeg fem år.

Men de inviterte ikke alle barna, vi var to brudepiker på lik alder og en 7 år gammel gutt.

De andre barna i familien ble sure og gretne, fordi de ikke fikk med seg festen, kun det i kirka...men jeg synes ti femten unger blir litt for mye...?

Vi tre, som fikk være med på festen, måtte legge oss sånn litt etter midnatt, da var vi så overtrette at vi nesten overtok hele festen...

:fnise:

Var du barnepike da du var fem år?

Det hørtes litt ungt ut :)

Skrevet
Var du barnepike da du var fem år?

Det hørtes litt ungt ut :)

5 er jo drømme alderen for 5 åringer i hvertfall de som går i førsteklassse har jo en stor drøm om å være brude pike da. den er ok i 2 så begynner det å dabbe av faktisk min kommende svigerinne vile ha ei på 8 og ei på 10 men de ville ikke, de synes de var for gamle...

selv kommer jeg til å ha to på to og ei på 5... er og foreldrenes ønsker det da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...