Gå til innhold

Ha barn som gjester i bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Eline80_*
Skrevet

Vi skal gifte oss, men er uenige på et ganske viktig punkt. Jeg syntes vi ikke skal ha med barn i selskapet, mens han vil ha de med. Vi har selv ett barn, hun er såpass liten når vi gifter oss at hun må være med. Foreldrene mine kommer til å passe på henne denne dagen så vi slipper å bekymre oss for det, også finner vi en som kan komme og hente henne og passe henne resten av kvelden og natten.

MEN... min forlovede vil at alle barn i familien skal være med, dvs. 10 barn fra 5-15 år, mens jeg mener at et bryllup er en voksenfest. Jeg har liten lyst til at det skal fly 10 mer eller mindre hyperaktive unger rundt og ødelegge stemningen på vår store dag, de vil ikke ha noe glede av dette, det vil bli langdrygt og kjedelig for dem, og ikke minst, det koster mye penger! Jeg mener dette er en voksenfest der de voksne kan ha det morro og ta seg noen glass vin og ikke måtte tenke på at det er barn der så man må passe på hva man sier og gjør. Dette er en feiring av VÅR kjærlighet, ikke et barneselskap!

Jeg mener også at hvis først de 10 "familiebarna" får være med, så må resten av gjestene også få ta med seg sine barn. Vi kan ikke tillate noen barn og ikke alle!

Syntes dere det er helt feil å ikke invitere barn i bryllupet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er koselig med barn i bryllup og hadde barn i mitt eget. For meg er bryllup med hovedsakelig familie som gjester en familiefest og barna er en naturlig del av familien. Hvis noen begynner å hyle eller forstyrrer veldig, tar foreldrene dem med ut. De som har ekstremt urolige barn, velger vel gjerne å ikke ta dem med. Jeg var i flere bryllup som barn, og elsket det! Men når middagen er over, må barna reise hjem.

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke. Selv valgte jeg den barnefrie varianten.

MEN - det er like vanlig med barn i bryllup som uten. Og det behøver ikke bli en barnefest selv om barna er med, det kommer an på hva man legger opp av aktiviteter for dem, man kan plassere dem ved eget bord, få noen dedikerte personer til å ta seg av dem (da snakker jeg de under 10 år, de over bør vel klare å oppføre seg?) og sysselsette, sette opp et bord med tegnesaker og andre spill/leker i gangen, som de kan gå til under middag/taler etc. Det er bare spørsmål om tilrettelegging.

Og så begrenser det jo stort sett alkoholinntaket, men de små skal vel hjem tidlig, så det ikke er noe problem?

Det viktigste er jo at du og mannen din blir enige om hva dere vil. Et vanskelig kompromiss, men dere bør forklare hverandre ståsted, veie for og imot på hva som er viktig for dere, og bli enige.

Skrevet
Vi skal gifte oss, men er uenige på et ganske viktig punkt. Jeg syntes vi ikke skal ha med barn i selskapet, mens han vil ha de med. Vi har selv ett barn, hun er såpass liten når vi gifter oss at hun må være med. Foreldrene mine kommer til å passe på henne denne dagen så vi slipper å bekymre oss for det, også finner vi en som kan komme og hente henne og passe henne resten av kvelden og natten.

MEN... min forlovede vil at alle barn i familien skal være med, dvs. 10 barn fra 5-15 år, mens jeg mener at et bryllup er en voksenfest. Jeg har liten lyst til at det skal fly 10 mer eller mindre hyperaktive unger rundt og ødelegge stemningen på vår store dag, de vil ikke ha noe glede av dette, det vil bli langdrygt og kjedelig for dem, og ikke minst, det koster mye penger! Jeg mener dette er en voksenfest der de voksne kan ha det morro og ta seg noen glass vin og ikke måtte tenke på at det er barn der så man må passe på hva man sier og gjør. Dette er en feiring av VÅR kjærlighet, ikke et barneselskap!

Jeg mener også at hvis først de 10 "familiebarna" får være med, så må resten av gjestene også få ta med seg sine barn. Vi kan ikke tillate noen barn og ikke alle!

Syntes dere det er helt feil å ikke invitere barn i bryllupet?

jeg forstår deg veldig godt. selv skal vi ha festen med 1 jente på 8 år,1 jente på 11 år, 1 gutt på 14 år og 2 gutter på 15 år. men dette ser jeg som greit, for de har det alltid så kost samme oss andre. de trenger ikke å bli underholdt. men jeg ville ikke hatt en haug med små barn som skriker og hyler og må underholdes med ditt og datt hele tiden. tror jeg ville ordnet barnevakt i stedet. og når det er snakk om såpass mange så hadde jeg ikke hatt mine tvil. ;)

Skrevet

Vi hadde 7 barn i alderen 3-11 med på festen da vi gifta oss. Under middagen gikk det kjempefint- og under festen merka man dem nesten ikke. Kl 22.30 gikk sistemann til sengs. De sprang ut og lekte, var med å dansa og hadde det veldig gøy. To av barna er egne barn, ei på 3 og ei på 10. Min egen følelse rundt dette er at dersom de to hadde blitt nekta å være med på festen, så hadde nok skuffelsen vært stor. Ikke minst siden hun minste hele tida gikk og sa at VI skulle gifte oss. Dagen er like mye barnas som de voksnes. Dessuten er de ikke med hele festen, så hvorfor ikke ta hensyn at barna er med? Det er jo ikke sånn at barna tar all oppmerksomheten heller...

Skrevet

Jeg hadde inkludert barna i mitt bryllup ja.Tror jeg ville syntes det var kjedelig uten..

Skrevet (endret)

Jeg anser bryllup som en familiefest, og det ville vært helt unatulig å ikke hatt de nærmeste barna tilstedet.

Voksenfest anser jeg som noe helt annet, for i vår familie og vennekrets er bryllup en stor familiebegivenhet. Og barn er da en del av den familien

Endret av Piper
Gjest Nei til barn
Skrevet

Hei - jeg og min kommende mann er enige om at bryllup er en voksenfest, og spesielt i norske bryllup er jo middagen preget at taler og høytidelighet. Vi har vært i mange bryllup der mindre barn har skreket og løpt, og distrahert taler og lyttere. Foreldre har tatt dem ut, men det har resultert i mye flying, og dermed oppmerksomhet til foreldre og barn, ikke brudepar og taler...

Vet mannen din hva han sier ja til eller er han blitt presset av din kommende svigermor??!

Min svigerinne ble kjempesur for at hennes ettåring ikke får komme. Det driter jeg i! det er vårt bryllup.

Skrevet

Synes nesten det blir en smakssak, jeg, om man velger å ha med barn i bryllup eller ikke, og at det ikke er noen løsning på hva som er rett og galt. Vi velger å inkludere barna (fire stk. under fire år), og synes det bare er koselig. Men om det hadde vært en hel haug av unger, tror jeg kanskje vi hadde droppet å invitere de.

:)

Skrevet
Hei - jeg og min kommende mann er enige om at bryllup er en voksenfest, og spesielt i norske bryllup er jo middagen preget at taler og høytidelighet. Vi har vært i mange bryllup der mindre barn har skreket og løpt, og distrahert taler og lyttere. Foreldre har tatt dem ut, men det har resultert i mye flying, og dermed oppmerksomhet til foreldre og barn, ikke brudepar og taler...

Vet mannen din hva han sier ja til eller er han blitt presset av din kommende svigermor??!

Min svigerinne ble kjempesur for at hennes ettåring ikke får komme. Det driter jeg i! det er vårt bryllup.

Stakkars brudeparet som ikke fikk all oppmerksomheten, men måtte dele noen minutter med barn som ble tatt ut av lokalet.

Og det finnes faktisk menn som ser på et bryllup som en familiefest, uten at svigermor har noe med det å gjøre. Tenk det du, at ikke alle mennene "hater" barn. Min mann kunne ikke tenkt seg å gifte seg uten den nærmeste familien tilstedet, og det inkluderer også barna. Men har fått en følelse av at enkelte damer her inne på KG er ekstreme i det meste, og heldigvis finner man ikke så amnge av de ute i RL.

Skrevet

I vårt bryllup tror jeg vi kommer til å satse på at de barna som er i familien får være med helt til alkoholen kommer..

Jeg synes ikke barna har noe å gjøre der når alkoholen kommer ut i større mengder enn en øl eller et glass vin til maten. Så jeg tror jeg sier at i 8-9 tiden på kvelden skal alle barn hjem... Da begynner nok de fleste av dem også å bli trøtte så :)

Skrevet

Vi skal foreløpig ha 10 barn i bryllupet.

6 tante-og onkelbarn

2 jeg er gudmor til

2 søskenbarn

Barna er i alderen 3-15år.

Jeg mener det er opp foreldrene og passe på barna og bestemme når de skal dra hjem. Men i de fleste bryllup jeg har vært i har det vært vanlig at de har dratt hjem senest etter nattmaten.

Men kan jo skjønne at mange vil ha barnefritt bryllup. Men jeg elsker alle ungene i livet mitt og kunne ikke tenke meg og feire dagen uten de.

Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig å ha barn i et bryllup. Men det kommer litt an på hvordan dere legger det opp. I et "stivt" bryllup med mange taler eller i bryllup med først og fremst venner, ville jeg kanskje latt være å invitere barn, men for meg er bryllup en familiefest, og vi skal følgelig først og fremst invitere slekt og bare de nærmeste vennene. Av plasshensyn blir ikke barn av søskenbarn og venner invitert, med mindre barna fremdeles ammes, men små søskenbarn samt niese og nevø synes jeg er selvskrevne i bryllupet. :)

Gjest brudepiken
Skrevet
Vi hadde 7 barn i alderen 3-11 med på festen da vi gifta oss. Under middagen gikk det kjempefint- og under festen merka man dem nesten ikke. Kl 22.30 gikk sistemann til sengs. De sprang ut og lekte, var med å dansa og hadde det veldig gøy. To av barna er egne barn, ei på 3 og ei på 10. Min egen følelse rundt dette er at dersom de to hadde blitt nekta å være med på festen, så hadde nok skuffelsen vært stor. Ikke minst siden hun minste hele tida gikk og sa at VI skulle gifte oss. Dagen er like mye barnas som de voksnes. Dessuten er de ikke med hele festen, så hvorfor ikke ta hensyn at barna er med? Det er jo ikke sånn at barna tar all oppmerksomheten heller...

Jeg var med i flere bryllup da jeg var barn og det var kjempemoro. Først i kirken med alle de festkledde menneskene og så den vakre bruden, rene barbieshowet. Å som jeg drømte om meg selv som brud. :rødme:

Har siden vært i bryllup med barn og det har også vært hyggelig, barna danset og moret seg sammen med de voksne. De små la seg tidlig, ble som regel levert til en barnevakt mens de større barna fikk være oppe lenge.

Hvis jeg selv skulle gifte meg en dag så hadde det vært en selvfølge at barna deltok. Men det er ikke noe i veien for å sette en grense ved familiens barn.

Gjest brudepiken
Skrevet
Stakkars brudeparet som ikke fikk all oppmerksomheten, men måtte dele noen minutter med barn som ble tatt ut av lokalet.

Og det finnes faktisk menn som ser på et bryllup som en familiefest, uten at svigermor har noe med det å gjøre. Tenk det du, at ikke alle mennene "hater" barn. Min mann kunne ikke tenkt seg å gifte seg uten den nærmeste familien tilstedet, og det inkluderer også barna. Men har fått en følelse av at enkelte damer her inne på KG er ekstreme i det meste, og heldigvis finner man ikke så amnge av de ute i RL.

:ler: Måtte bare le, når mannen ikke er enig med kona eller den kommende kona så er det selvfølgelig svigermor som står bak. For mannen har jo ikke egne meninger selv må vite. :fnise:

Skrevet

Vi ønsker bare å ha med nieser og nevøer, og ikke ta med de som vi er gudforeldre til, barn av venner og andre slektninger. Vi ønsker at middagen skal være litt høytidelig, og tror det kan bli lenge å sitte stille for de små i mange timer. De som må ta med barna av praktiske grunner (at de ammer, ikke får barnevakt) får lov til det, vi organiserer barnepike for dem i nærheten av middagen. Hvis alle skulle tatt med barna sine ville vi fort endt opp med 15-20 barn/ungdommer i alderen 9 mnd-14 år, og min erfaring er at det fort kan bli litt høylydt og urolig med mange små, og ikke minst; stressende for foreldrene!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Men mener du at hvis dere tillater familien å ha med barn, så må alle andre også få lov? Jeg syns det virker helt greit at de nærmeste barna er invitert, uten at venner skal ta med seg barn. Barna i familien er jo en del av familien, mens venners barn ikke har et like naturlig forhold til dere. Selv kommer vi til å invitere de barna som er i familien, noe som blir fire under 18 år, hvor tre av dem er 10-12. Det blir gjerne noe annet enn småbarn som lager mer lyd. I min familie ville det blitt rart å ikke invitere barna, men det er jo sånt som kan variere fra familie til familie. Det er kanskje mer naturlig å ikke invitere noen barn dersom det er mange av dem.

Skrevet

Jeg regner med det er meg du spør frk. Åsberg? For vår del er det ikke naturlig å la for eksempel inviterte søskenbarn ha med barna, men ikke la vennene våre ta med sine. Faktisk er det slik at vi kjenner de sistnevnte best i mange tilfeller... Men det der er sikkert forskjellig fra familie til familie. Mulig det høres rart ut, men det er helt naturlig for oss å gjøre et dele der vi har gjort det.... Nieser og nevøer står oss desidert nærmest, og skal være brudepiker og svenner, så de får jo være med. For vår del er hovedandelen av andre barn i alderen 0-4 år, det er jo straks litt mer styr med dem enn de på 10-12...

Skrevet

denne diskusjonen har vi hatt også både oss to og med søsken som sier at tantebarn og onkelbarn kommer til å bli skuffet.

Vi ble enige om å invitere til bryllupsfest dermed utelukker vi alle barna noe vi begge er veldig glad for både grunnet støy, kostnad( vi har en haug av dem) og at det er alkohol til stede. Men det er smaks sak, men det er vår dag og jeg har også vært i bryllup hvor barna har holdt leven uten like, og det vil ikke jeg ha på våres dag.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om barn i bryllup, de lager ofte bråk, og uansett er det ofte alkohol i et bryllup, noe jeg ikke synes passer med barn til stede.

Og det er ikke fordi jeg er bridezilla, jeg liker ikke barn i andre folk sitt bryllup heller. Jeg synes ikke noe om det når venner tar med barna sine på sommerfest etc heller(med mindre det er avtalt at det er en barnefest, det er greit)

Det er forskjell på selskap (med barn) og fest (voksne), og i mine øyne bør et bryllup være en fest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...