Devana Skrevet 22. september 2007 #1 Skrevet 22. september 2007 Om man skal ta fastende blodsukker (glukose), vil det da bli påvirket av cola zero? Har en liten diskusjon på gang her.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2007 #2 Skrevet 22. september 2007 Hu treningsdama på TV2 sier at man ikke blir det i alle fall. Jeg mener også at det meste av den nyere forskningen sier det samme, og selv (som har store problemer med å regulere blodsukkeret) har jeg ingen effekt av lightbrus. Blodsukkeret mitt går hverken opp eller ned av lightbrus.
Umuriel Skrevet 22. september 2007 #3 Skrevet 22. september 2007 Det skal ikke påvirkes av lightbrus rent fysiologisk i og med at det ikke inneholder sukker, men søsteren min som har diabetes mener at hun blir påvirket av det.
Fakse Skrevet 22. september 2007 #4 Skrevet 22. september 2007 Jeg jobber med diabetes i et forskningsprosjekt (har ikke helsefaglig bakgrunn), og flere av de som var med der sier at de blir påvirket av kullsyrevann med søtlig smak, selv om dette ikke inneholder sukker. Så jeg ser ikke bort i fra at også sukkerfri brus kan påvirke. Det sies vel at når man skal ta fastende blodsukker hos legen så skal vann være det eneste man inntar (men ikke for store mengder, det påvirker også siden sukkeret skilles ut i urinen), så det er nok det tryggeste å følge det rådet
Devana Skrevet 22. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2007 Hmm..Men vil det påvirke selve blodprøven? Da mener jeg ikke selve personen og hvordan han/hun føler seg.
SnillMito Skrevet 22. september 2007 #6 Skrevet 22. september 2007 Nei, i hvert fall ikke i en slik grad at det vil påvirke konklusjonen fra prøven.
Umuriel Skrevet 22. september 2007 #7 Skrevet 22. september 2007 Søsteren min mener det påvirker selve blodsukkeret hennes og ikke bare hvordan hun føler seg. Sånn som jeg ser det så må det være selve søtsmaken som setter igang ett eller annet som påvirker bl.s ettersom kroppen vanligvis forbinder søt smak med sukker.
Fakse Skrevet 22. september 2007 #8 Skrevet 22. september 2007 Søsteren min mener det påvirker selve blodsukkeret hennes og ikke bare hvordan hun føler seg. Sånn som jeg ser det så må det være selve søtsmaken som setter igang ett eller annet som påvirker bl.s ettersom kroppen vanligvis forbinder søt smak med sukker. Tenker det samme som deg her. De jeg har snakket med måler jo blodsukker selv, og de sier de ser det på at målingene er høyere enn om de f.eks hadde drukket vann. Vanligvis skal det ganske mye til før man kjenner høyt blodsukker (lavt blodsukker kjenner man dog lettere), så hvordan man føler seg vil ikke nødvendigvis bli påvirket selv om blodsukkeret blir en del høyere. Om en person som ikke har diabetes vil bli påvirket i samme grad vet jeg ikke, vi følger jo vanligvis ikke like godt med på blodsukkeret, så vi vil ikke se effekten selv om den er der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå