Gjest TS Skrevet 22. september 2007 #1 Skrevet 22. september 2007 Hei! Jeg har et par spm. Jeg har følt meg litt litt sår i skrittet, jeg regnet med at det var sopp og smurte meg med canesten. Det hjalp ikke, tvert i mot faktisk, det klødde og svei enda mer. Så, i går så jeg på meg selv med speil og da så jeg en liten hvit rund flekk like ved hullet. Det var akkurat en slik "flekk" man får i munnen hvis du biter deg i kinnet eller tungen. Altså som en liten, rund og hvit fordypning. Er det slik et herpesutbrudd starter? Jeg har ikke hatt herpesutbrudd før, men de fleste har vel viruset latent. Jeg har bestilt time hos gynokolog, men fikk ikke time før på tirsdag. Jeg har hørt at man må begynne på tabletter ganske fort for at de skal virke? Tusen takk for svar ;-)
Bokormen Skrevet 22. september 2007 #2 Skrevet 22. september 2007 Et slikt hvitt sår som du får i munn, og sammenligner det du har i underlivet med, har ingenting med herpes å gjøre Dette heter i munnen minor afte, og er noe helt annet enn herpes. Herpes-sår begynner med en prodormalfase hvor det ofte er litt prikking, før man får en liten klynge med små blemmer (oftest under 1cm i diameter, alle blemmene samlet), som etter noen dager sprekker til et ofte smertefullt sår. Uansett, det finnes ingen god medisin mot herpes, men man kan bruke antivirale midler (feks aciclovir) som salve og smøre på herpesutbrudd på leppene (snakker her om oral herpes, regner med at mye av det samme gjelder for herpes type II, som er den som vanligvis forekommer i underlivet) som kan forkorte varigheten noe. Men det er uansett veldig lurt å komme til legen for å finne ut hva som forårsaker plagene du har. God bedring
Gjest TS Skrevet 22. september 2007 #3 Skrevet 22. september 2007 Tusen takk for svar. Svaret ditt beroliget meg veldig. Da jeg sluttet å smøre med canesten sluttet sårheten også.... (kanskje litt feilbehandling der, hehe)
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #4 Skrevet 23. september 2007 Herpesutbrudd ser ut som masse små gulhvite kviser. Får du dette i underlivet, så reis på legevakten, du trenger ikke dra til fastlegen for dette, så du får medisin med en gang. Tablettkur og lindrende gele. Unngår du tablettkuren varer utbruddet mye lengre. - ei med herpes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå