Gjest White Orchid Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Jeg har nettopp rydda opp i vaskekjelleren. Vi har en sånn elendig møkkavaskekjeller med murgulv, og uendelig mye spindelvev og edderkopper. Ordentlig sjarmerende, og veldig fristende å vaske klær der... Men jeg har i hvertfall fått rydda opp i alt det ekle der nede, blant annet gamle klær som har ligget under ting på det fuktige murgulvet lenge og myglet..... (Dette er samboeren min sin leilighet, vi leier.) Uansett, jeg har kjøpt noen skittentøyskurver, disse fra Ikea:Ikea skittentøyskurv Det som er poenget er at det er sånn polyester/plast kurv, og jeg har sånn forferdelig murgulv, som blir kjempefuktig til vinteren, så jeg må legge noe under for å unngå mugg på den. Har noen smarte og kreative jenter her inne noen tips til hva jeg kan legge under?? På forhånd takk:D
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Jeg tror jeg hadde brukt noe palle-aktig, jeg. Det går sikkert an å få tak i holdbare plater av f eks strekkmetall e.l, men hvis det ikke er noen permanent løsning hadde jeg ikke giddet å investere så mye i det. Vi bruker vanlige paller under veden i kjellern, men det hadde kanskje vært bedre med noen med smalere mellomrom mellom plankene. Uansett, dette gir i hvert fall litt lufting mellom gulvet og kurvene. Ellers ville jeg vurdert en sånn avfuktermaskin. Eller enda bedre, ny drenering utenfor...
Brunhilde Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 Hva med å legge en europall (eller annen trerist) under?
Wildy Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Europaller er jo en lettvint og billig løsning.
Gjest White Orchid Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 Det var jo ålreite idèer. Har ikke råd til noe fancy, så kanskje det blir paller Men hvis noen andre har noen forslag så kom med de!Hater den dumme dumme kjelleren! Skulle ønske jeg hadde eget hus, med et stort, lyst vaskerom med dør ut til hagen, bedre strøm opplegg som gjorde at jeg faktisk kunne bruke tørketrommelen uten at strømmen går, og gjerne et tørkeskap og en stor arbeidsbenk hvor jeg kan brette sammen klær. Ikke en mørk, kald og ufyselig kjeller med edderkopper, saksedyr og mus
ashera Skrevet 21. september 2007 #6 Skrevet 21. september 2007 Europaller er lurt, men ville kan hende ikke brukt den kurven, dersom kjelleren er fuktig. Er det fuktig luft, vil klærne lett få jordslag eller mugne dersom det ikke er lufting der de ligger, særlig om de ligger der i flere dager. Husk også at skrukketroll og skolopendre liker å gjemme seg der det er mørkt, og klarer de først å klatre inn i skittentøyposen, er det et supert sted for dem. Lurer på om jeg ikke heller ville ha brukt noen luftige kurver.
Gjest White Orchid Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Men disse skrukketrollene og skolopendrene kryper vel inn i luftigere kurver også? Off, nettopp kjøpt nye skittentøyskurver Men hvis jeg er flink til å vaske klær, ikke lar klærne ligge der for lenge, og rister klærne før jeg vasker dem da?
Gjest White Orchid Skrevet 21. september 2007 #8 Skrevet 21. september 2007 God peiling på insekter forresten, Hera? :smile:
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2007 #9 Skrevet 21. september 2007 Insekter er nok troende til å krype inn i kurvene uansett (skolopendre og skrukketroll er forøvrig ikke insekter, men liker sikkert skittentøy lell). Luftigere kurver vil bare hjelpe på jordslag o.l. Er den eneste løsningen å oppbevare skittentøyet i kjellern? Jordslag kommer fort om det er fuktig i rommet. Kanskje det er plass til kurvene i et hjørne på soverommet, badet e.l?
Gjest White Orchid Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 Vet du, jeg har skittentøyskurver i omtrent alle rom! Badet, soverommet og kjelleren. Tror vi har for mye klær. Men det er liksom i kjelleren jeg har den store kles sorteringen min Der har jeg to sånne doble skittentøyskurver. En til mørkt, en til lyst, en til undertøy og sokker og en til håndklær. Fortvilende altså!
Gjest Handy Manny Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 Jeg tror jeg ville satset på Bergo Plattan http://www.storeys.no/products/58 til gulvet og en fuktsluker for å eliminere litt av problemet. Samtidig ville jeg økt temperaturen i rommet, for varm luft opptar mer fuktighet.
Toro Skrevet 21. september 2007 #12 Skrevet 21. september 2007 Godt svart Handy Manny. Huseiger bør i tillegg montere et luftavsug i vaskekjelleren. Europaller i et fuktig miljø er ingen god løsning. De vil trekke fukt og vil stille og rolig mygle.
Gjest Tweek Skrevet 21. september 2007 #13 Skrevet 21. september 2007 Vi har samme problemer her i hus. Møkkakjeller og den er skikkelig ufyselig med edderkoppspinn og edderkopper, mye fukt og et tonn med rot og skrot. Jeg har "løst" det hele med å ikke ha skittentøyskurven der nede. Har den her oppe og en balje som jeg har neste vask i så tar jeg den med ned. Tar med det rene opp i den samme baljer og tørker tøyet her oppe. Liker ikke den kjelleren og når det er mørkt der nede så går ikke jeg der.. LItt godt på en måte å høre at noe har samme problemet
Gjest Gjest_lollo_* Skrevet 22. september 2007 #14 Skrevet 22. september 2007 Finn en murstein eller to (kommer an på størrelsen på skittentøyskurven), plasser mursteinene med den lengste smale kanten ned og sett kurven slik at den i ytterkant balanserer på steinene.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2007 #15 Skrevet 22. september 2007 Siden dere leier hadde jeg ikke giddet å legge mye penger i det heller. Men jeg hadde kanskje sett meg om etter noe nytt. Har selv levd med ekle kjellere og småkryp og det er ikke gøy!!! Ikke plass til vaskemaskinen på bad eller kjøkken? Jeg ville valgt å lage meg en stor "pall" av inpregnert materiale. SÅnn som man lager terasse av. Og satt både vaskemaskin og skittentøyskurv oppå der. Da ville jeg følt at det ble litt bedre i alle fall. Men ville nok ungått å ha skittentøyet mitt der nede pga fukten. Det er ikke bra for klærne. Ellers ville jeg tatt opp problemet med huseier. Kanksje han ønsker å gjøre noe med det. Feks varme opp kjelleren slik at fukten tørkes ut, og installere en vifte på veggen for å suge ut fuktig luft. Det er ting som ikke koster så mye for han heller....
Gjest White Orchid Skrevet 22. september 2007 #16 Skrevet 22. september 2007 Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, mye interessant her. Må i hvertfall finne noe å ha under, og prøve å ha minst mulig klær det, kun over kort tid. Og Tweek, ja det er et *elvete å gå ned der. Det er skummelt, og jeg vet ikke hva jeg tråkker på eller hva som dingler ned fra taket. Jeg er livredd når jeg skal ned dit Pluss at det er verdens bratteste trapp, så jeg holder på å gå på trynet og knekke nakken hver gang jeg går ned. Også er det denne dumme dumme tørketrommelen da, som bruker alt for mye strøm og stopper etter 10 min. J*vla energiklasse C dritt Agressjonsutbrudd.... Off, frustrert.
ashera Skrevet 22. september 2007 #17 Skrevet 22. september 2007 Dersom du vasker ofte og ikke lar ting bli liggende lenge i kurven, er det ikke så farlig med manglende lufting. men jordslag kan komme løpet av få dager, så der er lurt å passe på. Insekter kommer seg jo inn overalt - men de dør jo når de blir vasket, da. Det er bare å riste tøyet godt før det går i trommelen. Og ja, jeg er over middels interessert i småkryp. Selv har jeg heldigvis ikke skummel vaskejkjeller, men tørkelpoft, og jeg er mørkredd .... så jeg skjønner deg godt.
:-) anna Skrevet 22. september 2007 #18 Skrevet 22. september 2007 Hva med sånne treheller som er ment som terrassegulv? De er jo ment å være drenerende. Vi har kjøpt billige lagerreoler på IKEA og har satt vaskekurvene i den nederste hyllen. Da kommer de opp fra gulvet.
Gjest White Orchid Skrevet 23. september 2007 #19 Skrevet 23. september 2007 Søtt å være over middels interessert i småkryp, Hera Jeg personlig kan ikke fordra dem. Tusen tusen takk for masse gode tips folkens!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå