la Flaca Skrevet 24. september 2007 #21 Skrevet 24. september 2007 Æsj, sitter og klør meg i hodet her nå. Hvis jeg får lus får jeg total angst tror jeg. Er det luseepidemier over hele landet eller? Har hørt om mange barnehager her i byen som har lus ihvertfall. Måtte ta med alle klærne til ungene hjem for noen uker siden og vaske på 60 grader. I forrige uke måtte jeg gjøre det igjen. Men jeg har ikke sett lus på dem så langt.
Helen Skrevet 24. september 2007 #22 Skrevet 24. september 2007 Ungene mine har heldigvis aldri hatt lus. Det tror jeg kanskje kan komme av at jeg fra ungene var ganske små lærte de til å ha lua si inni armen på jakka når de henger den av seg når de er borte enten hos venner eller på skolen/barnehagen. Dette har de vært veldig flinke til. Etter at den nye skolen sto ferdig har hver enkelt elev fått et eget garderobeskap, det har sikkert også vært med på å hindre spredning av lus. Vi får jevnlig med lapp fra skolen (har kun skoleunger nå) om at det er noen som har lus, så den er nok ikke helt borte selv om ungene har hver sine skap.
Brunhilde Skrevet 25. september 2007 #23 Skrevet 25. september 2007 Det sies at lusa skyr tetreolje, så det kan være lurt å blande et par dråper av dette i sjampoen. Det viktigste er allikevel å sjekke hår og hodebunn jevnlig. Lusa legger gjerne egg i nakken og bak ørene...
Gjest lusa på gangen Skrevet 25. september 2007 #24 Skrevet 25. september 2007 Ungene mine har heldigvis aldri hatt lus. Det tror jeg kanskje kan komme av at jeg fra ungene var ganske små lærte de til å ha lua si inni armen på jakka når de henger den av seg når de er borte enten hos venner eller på skolen/barnehagen. Dette har de vært veldig flinke til. Etter at den nye skolen sto ferdig har hver enkelt elev fått et eget garderobeskap, det har sikkert også vært med på å hindre spredning av lus. Vi får jevnlig med lapp fra skolen (har kun skoleunger nå) om at det er noen som har lus, så den er nok ikke helt borte selv om ungene har hver sine skap. Sønnen min har aldri delt lue med noen, men han fikk lus fra en kamerat fordi de satt tett sammen og så på at kameraten spilte gameboy. To hoder tett i tett er alt som skal til. Så du har bare vært heldig. :-)
Gjest Marillia Skrevet 25. september 2007 #25 Skrevet 25. september 2007 Jeg husker at personalet på Sfo kalte det for Gameboylus, da det var mest gutter - og særlig de som satt tett sammen for å spille gameboy.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #26 Skrevet 25. september 2007 Det er iallefall epidemi nordpå nå. Lusekammer, sjampoo osv. er nesten umulig å oppdrive nå. Er det noen som har erfaringer med Hedrin lusemiddel? Vi fikk anbefalt Paranix fra helsestasjonen fordi det virker på en måte som gjør at lusa ikke kan bli reisistent mot det slik som ved vanlig lusemiddel. Problemet er jo at det søren meg ikke er å oppdrive noen steder. Apoteket foreslo Hedrin i stedet. Noen med erfaringer?
Nigo-san Skrevet 25. september 2007 #27 Skrevet 25. september 2007 Er det luseepidemier over hele landet eller? Har hørt om mange barnehager her i byen som har lus ihvertfall. Epidemi og epidemi... det går i hvertfall lus på mange barnehager og skoler så godt som hvert år. Jeg forventer nærmest å få beskjed om lusefare snart, det nærmer seg "den tiden på året". Tror aldri jeg har hatt et år helt uten lusetrussel, nei... Har man barn, så kommer lusa- virker det som. Vi har- bank i bordet- aldri hatt det, utrolig nok. Men det er vel bare et spørsmål om tid. Men jeg prøver å være forberedt, og begynne lusekjemmingen allerede før jeg får det første varselet om lus. Jeg husker at personalet på Sfo kalte det for Gameboylus, da det var mest gutter - og særlig de som satt tett sammen for å spille gameboy. Det er noe i det. På samme måte sier man at jenter i tredje-femteklasse ("Tiske-hviske alder") er særlig utsatt.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #28 Skrevet 25. september 2007 Klør lus så vanvittig mye som man har blitt fortalt, eller er det bare en myte?
Gjest Gjest_gjest1_* Skrevet 25. september 2007 #29 Skrevet 25. september 2007 Så at jenta mi på 5 hadde små bitt rundt hårfestet i panna i dag. Fikk hetta og begynte å sjekke lus før hun dro i barnehagen. Fant ingenting. Men nå lurer jeg på om lus lager små bitt, akkurat som knott-stikk. Noen som vet? Hun klødde veldig der hun var bitt/stukket.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #30 Skrevet 25. september 2007 ^Jeg har aldri hørt at man faktisk kan se der lusa har bitt. Den pleier også å gjemme seg der det er mørkt, så jeg vil tro at det er lite trolig at den er i hårfestet. Loppebitt er derimot synlige.
Nigo-san Skrevet 25. september 2007 #31 Skrevet 25. september 2007 Klør lus så vanvittig mye som man har blitt fortalt, eller er det bare en myte? I følge helsesøster som jobber på skolen vår, så kan lusa ofte klø noe skikkelig. Men da har den gjerne vært der en stund, så de har formert seg bra og kravler rundt i mengder... (ekkel tanke, ikke sant?)
Gjest Marillia Skrevet 25. september 2007 #32 Skrevet 25. september 2007 Jeg kjenner jeg klør bare ved tanken! *grøsser* Vi har ikke hatt lus, men har likevel et lite h..... her hjemme hver gang vi får brev om lus på skolen. Da er det lusekam under en sterk leselampe, og finkjemming av hele hodet. Og like mye hysteri hver gang jeg finner et sandkorn eller et hudflak.
Brunhilde Skrevet 25. september 2007 #33 Skrevet 25. september 2007 I følge helsesøster som jobber på skolen vår, så kan lusa ofte klø noe skikkelig. Men da har den gjerne vært der en stund, så de har formert seg bra og kravler rundt i mengder... (ekkel tanke, ikke sant?) Joda, en ekkel tanke, men kløen skyldes ikke mengden lus, den er en allergisk reaksjon på det blodfortynnende stoffet lusa sprøyter inn når den biter... Kanskje en ikke mindre ekkel tanke?
Gjest Bodillen Skrevet 26. september 2007 #34 Skrevet 26. september 2007 (endret) Datteren vår fikk lus i sommer, og da jeg var i Hellas i forrige uke, oppdaget jeg at jeg var smittet... Herlig, tenkte jeg - lus i et land som sikkert ligger langt tilbake når det gjelder legemidler... Der tok jeg feil, gitt. Hellas ligger langt framme når det gjelder medisin og legemidler, fikk jeg vite. Jeg fant et apotek og fikk gestikulert meg frem til et fantastisk lusmiddel. I motsetning til de tolv timene linimentet vi får her hjemme skal sitte, slapp jeg unna med ti minutter med dette. Og apotekeren kunne forsikre at lusa ville være helt borte etter en behandling. Og borte ble den! Kuren drepte tydeligvis ikke bare lus, men også egg, i motsetning til middelet jeg har brukt tidligere. Neste gang jeg er i Hellas kjøper jeg med meg noen flasker hjem, ja! Endret 26. september 2007 av Bodillen
Gjest ida Merethe Strandmoe Skrevet 14. april 2008 #35 Skrevet 14. april 2008 Ved skolestart ble det oppdaget hodelus, og min datter og jeg fikk det. Vi behandlet det, som påskrevet i bruksanvisning. Men lusene er ikke borte fra skolen, og vi har blitt smittet igjen. Jeg har behandlet dette i kveld, og skal etterbehandle igjen om 8 dager. Vil det være galt av meg å holde min datter hjemme fra skolen og undervise henne selv, til skolen/klassen er lusefri? Jeg er alenemamma og student, så dette blir veldig dyrt for meg. Vi har så mye hår, at hver behandling koster 600 for oss, og nå blir det 4 behandlinger. Hva syns dere? Jeg har ikke lyst å bruke mer penger på dette nå... Hei "Lilly". Jeg ser at dette innlegget er noen mnd. gammelt, men det kan jo hende at det leses ennå (slik som jeg gjorde). Ser også at det er kommet en del svar og deriblant et svar om Lusesnapperen. Jeg har tre jenter og alle fikk hodelus - som vi ikke ble kvitt. Etter et 3 mnd. mareritt og 8.500,- fattigere kom vi bort i Lusesnapperen og ENDELIG fikk vi kontroll på problemet. Vi ble kvitt lusene. Dette var et så bra produkt og jeg var så heldig at jeg fikk lov til å forhandle dette produktet i Norge. Apotekene i Sandefjord har tatt inn Lusesnapperen så den er å finne der og fler apotek kommer.... Lusesnapperen koster 449,- på apotekene. Du kan også bestille den via hjemmesiden vår. og har du først fått en Lusesnapper i huset trenger du ikke bekymre deg hvor hverken at lusene blir plagsomme for lommeboken eller for personene som får det. I pakken finner du også 6 kammer/filtre og disse kan man bruke igjen og igjen. Lusesnapperen kan du bruke til å både sjekke om du har hodelus og til å behandle dersom du har det. Lusesnapperen har også blitt testet på to forskjellige skoler i Norge Helgerød skole i Sandefjord og Norstrand skole av Preben Ottesen ved Nasjonalt folkehelseinstitutt. Helgerød skole ble lusfri og har vært det siden mai 2007(noe vi selvfølgelig er veeeeldig stolte av). Dersom du ønsker å vite mer kan du også besøke hjemmesiden vår som heter www.lusesnapperen.no . Når du bruker Lusesnapperen til å behandle hodelus trenger du ikke å holde barna hjemme fra skole eller barnehagen. Gå igjennom håret med Lusesnapperen før du sender barna avgårde og du kan være trygg på at barnet ditt ikke smitter andre. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå