Gjest Gjest_Lilly_* Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Ved skolestart ble det oppdaget hodelus, og min datter og jeg fikk det. Vi behandlet det, som påskrevet i bruksanvisning. Men lusene er ikke borte fra skolen, og vi har blitt smittet igjen. Jeg har behandlet dette i kveld, og skal etterbehandle igjen om 8 dager. Vil det være galt av meg å holde min datter hjemme fra skolen og undervise henne selv, til skolen/klassen er lusefri? Jeg er alenemamma og student, så dette blir veldig dyrt for meg. Vi har så mye hår, at hver behandling koster 600 for oss, og nå blir det 4 behandlinger. Hva syns dere? Jeg har ikke lyst å bruke mer penger på dette nå...
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Hei Jeg opplevde det samme som deg, lus 2 ganger på kort tid og så lus igjen etter 5mnd. Jeg søkte på nett og komm opp på en side som heter : lusesnapperen.dk Dette er en dansk side, hvor de selger en slange til å sette på støvsugeren, og en kopp i denne som lusene samles i. Har ikke funnet forhandlere i Norge, men jeg bestilte fra denne siden og fikk lusesnapperen i posten etter 3 dager. Lett å bruke, og kan brukes omigjen. Lykke til.
Samba Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 Vil det være galt av meg å holde min datter hjemme fra skolen og undervise henne selv, til skolen/klassen er lusefri? Men hvordan skal du kunne vite når skolen/klassen er lusefri?
birgitte242 Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Hei Jeg tror ikke du kan holde barnet ditt hjemme til skolen er lusefri, da det kan ta lang tid. Det samme skjedde også med oss i fjor. Etter en helvetes omgang med dyrt lusemiddel, kjemming og vasking kom lusene tilbake. Jeg var ikke særlig fristet til en ny omgang og googlet litt og fant lusesnapperen.dk Jeg kan anbefale lusesnapperen på det varmeste! Den er kjempeenkel å bruke, gjør ikke vondt eller lugger slik som kjemming, og billig!
Gjest lusefri Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 Skolen vil aldri bli lusefri, så det vil i såfall bli et langtidsprosjekt for deg å holde henne hjemme. Og så må du i tillegg holde henne unna alle andre unger, og det er ikke lett. Hun var maks uheldig som fikk sin andre omgang med lus. Min datter fikk lus etter å ha brukt ridehjelm på et 17. mai arrangement, min sønn fikk det fra en kamerat som går på en helt annen skole. Så det er ikke sikkert det hjelper å holde henne hjemme fra skolen.
valenti Skrevet 21. september 2007 #6 Skrevet 21. september 2007 Dette er et helt forfedelig problem. første gangen jeg opplevde det var for 17 år siden da eldste gikk i barnehage. da måtte jeg igennom en lang kamp med barnehage og helsestasjon fordi barenhagen slo iike alarm hvis det bare gjaldt et barn. Jeg sa at det kunne ikke være bare et barn, siden min datter ble smittet omigjen og omigjen. til slutt ble hele avd. sjekket av helsesøster, og det ble funnet lus på tre unger og en voksen. Nå i senere tid har vi hatt en episode for ca. seks år siden, og to nå i år. det blir bare værre og værre. Jeg har seks døtre! alle har langt hår, meg selv inkludert. Kan tenke dere hvordan det koster og for et strev. for ikke å snakke om frykten for å få det igjen. Ne. Her må noe gjøres på skoler og i barnehager. Slik det var i gamle dager..
kamela Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Du kan aldri garantere deg mot lus på skolen, men sørg nå for å vaske alt hjemme hos deg selv, sengetøy, alt av kammer, hårstrikker, jakker og luer osv osv. Gre håret og sjekk for lus hver dag Når datteren din skal på skolen, sørg for at hun har noe i håret så det ikke henger løst og kommer borti andres hår. Unngå overnattingsbesøk hjemme og borte. Hvis alle tok dette på alvor med en gang det dukket opp, tror jeg ikke utbredelsen ville vært så ille som resultaten har blitt nå.
Gjest s.n Skrevet 21. september 2007 #8 Skrevet 21. september 2007 Bruk kam og ikke lusemiddel. Denne 'støvsugeren' er visst heller ikke noen superløsning. Kjem håret når det er fuktig (men ikke nyvasket). Dersom håret er tørt skapes statisk elektrisitet, og lusene 'hopper' lett fra ett hår til et annet. Dersom håret en nyvasket, blir håret så glatt at eggene ikke løsner. Lusemiddel er forholdsvis dyrt, og gjør at lusene blir resistente. Dessuten kan du risikere at du dreper lus, men ikke egg, og så blomstrer det opp igjen etter et par uker. Kjem håret hver dag ved angrep, og annenhver dag i perioder du vet skolen er smittet, så klarer du nok å styre unna. Datteren min har enda ikke hatt lus (bank i bordet), men vi har vært igjennom flere runder med smittet barnehage og skole. Med en gang jeg har fått melding har jeg begynt kjemmingen, og jeg tror jeg har luket ut egg før det har klekket. Lykke til!
Gjest vimselot Skrevet 21. september 2007 #9 Skrevet 21. september 2007 Jeg blir bare så sinna pga av de foreldrene som ikke tar kuren slik som forskrevet, det skal vel også vaskes tøy (dyner kan fryses ned, men nå er det jo ikke vinter ennå og alle har ikke fryser...) Hvordan takler ledelsen i skolen dette problemet? Det ligger jo et visst ansvar der, i alle fall i henhold til opplysning, og kanskje også til å få fatt på lege/sykepleier som sjekker barna etter kuren. Det nytter lite at ett barn blir kvitt lus, mens alle andre har det... Leste ett sted at lus også kan bli immune mot middelet, og hvis ikke de voksne forstår alvoret, vel da vil jo lus være noe snart alle har og det er vel ikke meningen? Har heldigvis ikke vært plaget av dette, men da barnet mitt gikk i barnehage, fortalte jeg at jeg hadde mistanke om at barnet hadde lus, fordi jeg selv hadde blitt smittet av flatlus (mange år sia, men på den tida gikk hodelus og flatlus hånd i hånd...) Alle barna måtte gjennom en kur, pga mitt erotiske liv. Det fortalte jeg dog ikke til de som jobbet i barnehagen... Men problemet ble borte, og alle barna måtte avluses. Det er vel ganske viktig at de avluses på samme dag, at skolen/barnehage tar hensyn til det og tar problemet alvorlig! ???
Gjest s.n Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 Ne. Her må noe gjøres på skoler og i barnehager. Slik det var i gamle dager.. Lus er et foreldreansvar, ikke et skoleansvar.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 Lus er et foreldreansvar, ikke et skoleansvar. Nettopp. Det er ikke skolen/ barnehagen som har begynt å gi faen, det er foreldrene... Mange foreldre som regner lus for en "barnesykdom som går over av seg selv". ÆSJ! Skjerpings til foreldrene!!!!
Samba Skrevet 21. september 2007 #12 Skrevet 21. september 2007 Det er vel ganske viktig at de avluses på samme dag, at skolen/barnehage tar hensyn til det og tar problemet alvorlig! ??? Hmmm.... Jeg har aldri hørt/lest noe sted at alle skal avluses på samme dag. Den informasjonen vi har fått (fra bla helsesøsters skriv fra skolen) er at man KUN skal ta kur om man har påvist lus. Ikke dersom noen i klassen har lus, det er dette mange gjør, og jderfor lusa holder på (?) å bli resistens mot lusemiddel. Hva mener du skole og barnahage skal gjøre? De sender ut skriv, med detaljert beskrivelse av hva vi foreldre skal gjøre i disse lusetider. Samt hva vi ikke skal gjøre. Dette er da til syvende og sist foreldrenes ansvar. Vi kan ikke dytte dette over på skole/barnehage.
Tule Skrevet 21. september 2007 #13 Skrevet 21. september 2007 hei jeg er enig i at dete er et foreldreansvar men det er og et skole barnehageansvar, vis en barnehage ike sier i fra om det bare er et barn som har lus tar di da andre beredskap det som bor gjores i en skole barnehage der det er lus er - puterom låses i to til tre dager og alle tøyleker puter lukes der i to til tre dager vis di ike kan vaskes varmt og det ike er fryser lus klarer seg ike mer en to til tre dager uten hode og kan ike lege eg i puter kler og kosedyr siden di lever av løs hud i hode - foreldrene bor varsles slik at di kan ta kur dete er og et tips om barnet har kosedyr /kler som ike kan vaskes varmt :icon_smile: hilsen
Ona Skrevet 24. september 2007 #14 Skrevet 24. september 2007 Sønnen min har ikke hatt lus, men jeg fikk en gang et godt tips. Det var at man skulle bruke lusekam hver kveld når det var lus i barnehagen eller skolen. Da tar man eggene før de rekker å få klekket ut. Minuset er at dette tar selvsagt tid, særlig når man har mange barn, men jeg har brukt lusekammen når vi ser barnetv, enkelt og greit.
suzie Skrevet 24. september 2007 #15 Skrevet 24. september 2007 Vi har nettopp fått beskjed fra skolen om at det går lus på skolen. Barna fikk med seg lusekam hjem også, så det var veldig ok. Men - er det lett og se at det er lus? Jeg leter og leter, men finner ingenting - er så redd for at det skal være, og at jeg ikke ser de...
Nigo-san Skrevet 24. september 2007 #16 Skrevet 24. september 2007 Men - er det lett og se at det er lus? Jeg leter og leter, men finner ingenting - er så redd for at det skal være, og at jeg ikke ser de... Sånn er jeg også... leter og leter, og den minste lille flassbit blir en potensiell lus Men det skal visst være rimelig innlysende når du først har lusa der. Og eggene som sitter nederst på hårstrået er også ganske karakteristiske. Hvis barnet har mørkt hår, er det enklere å se, for lusene/eggene er sandfargede/lyse. Ellers kunne jeg ikke vært mer uenig i at skolen må "gjøre noe". Er det en ting som er sikkert, så er det at vi gjør noe! I den klassen jeg hadde i fjor, drev jeg på med "luselapper" i månedsvis. Type "alle må sjekkes for lus, skriv under lapp og lever på fredag." Men ALDRI skjedde det at hele klassen ble sjekket samtidig- elevene skulle bort på besøk, de glemte det, "pappa vet ikke hvordan man gjør det" osv osv. Og så lenge ikke alle tar det samtidig, så blir ikke problemet borte. Dessverre. Så de smittet hverandre igjen og igjen, og etter en dag på jobben syntes jeg det klødde både her og der Helsesøster er også en varm tilhenger av lusekam. Bruker man det daglig, rekker ikke lusa å formere seg. OK, det tar tre-fire minutter ekstra etter kveldsbadet, men jeg synes det er en god investering framfor å måtte holde på med lusekurer. Til TS, så kan du ikke holde barnet ditt borte. Eller, det er mulig du kan, men som andre påpeker er det vanskelig å vite når "faren er over"- det kan ta veldig lang tid. Kjøp heller en skikkelig lusekam og vær streng på bruken- da skal det mye til får hun blir smittet igjen. Lykke til!
Smørblomsten Skrevet 24. september 2007 #17 Skrevet 24. september 2007 Hva koster en lusekur og kam? Høres jo ut som det virkelig er dyrt, huff! Tror jeg må være føre var og kjøpe en kam i det minste, og "gå over" hodet til lillegutt. De sa nemlig idag at noen på en annen avd i bhg har lus...
Samba Skrevet 24. september 2007 #18 Skrevet 24. september 2007 Kam koster i hvert fall ikke rare greiene. Vi kjøpte ny nå til skolestart, og da var det to forskjellige å velge mellom. En til ca 40 kr og en til 100,- Selve lusekuren vet jeg ikke hva koster, men jeg mener TS skrev noe om det i første innlegg.
Demonio Skrevet 24. september 2007 #19 Skrevet 24. september 2007 Har hatt det samme problemet nå, for ikke så veldig lenge siden. Både jeg og Sarah Martine fikk det.. Det var ikke bare stress å bli kvitt det, men vanskelig.. Rett etter kuren var ferdig så fikk vi det begge 2 igjen!! Både jeg og hun har langt hår..Herligt!
Aurela Skrevet 24. september 2007 #20 Skrevet 24. september 2007 føler for å si dette: jeg har aldri hatt lus Takk og lov, for det har vennene mine, senest i våres.. Er nok lurt som noen nevner her å gå gjennom håret med lusekam gjevnlig da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå