Gå til innhold

Når regner du ungdomstida for slutt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når syns du at ungdomstida er slutt? Er det etter fylte 20, 25, når du har fått fast jobb, fått barn eller blitt gift? Jeg kjenner en del godt over 30 (mot 40) som sikker nok regner seg selv som ungdommer fortsatt.

Jeg er faktisk usikker selv, men tror kanskje jeg følte ungdomstida sluttet rundt da jeg fikk første barn, ca 25 år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det spørs hva man mener med ungdom. Min bestemor har alltid snakket om foreldrene mine som ungdommer, så det har vel med perspektiv å gjøre. Jeg følte at jeg var ferdig med min ungdomstid da jeg begynte å studere. Men når jeg blir eldre og ser tilbake på det, kan det godt være jeg tenker på studietiden som en del av ungdomstiden. Men altså, jeg tenker nå at man er ungdom når man er tenåring. Fra 20-års alder er man en ung voksen, i mine øyne. Selv om mange fester mye i 20-årene, så flytter de fleste hjemmefra og får seg enten en jobb eller begynner å studere, og det er noe med det som gjør at jeg tenker at man ikke er ungdom lengre.

Skrevet

Når jeg er 40, feit og ferdig og ikke har draget mer. :hoho:

Skrevet

Ut i fra situasjon, ikke alder. Til en viss grad, da. Jeg synes det er patetisk med 30-åringer som nekter å kalle seg voksne. (Vet om et par.) Når du er 30 år har du levd dobbelt så lenge som en 15-åring!

Skrevet

Jeg synes også det er forskjell på å være ungdom og å være ung voksen. Nøyaktig hvor skillene går er umulig å si, for i tillegg til alder har også situasjon og personlighet mye å si.

Skrevet

Når jeg ser tilbake på livet så langt, må jeg vel si at jeg regner ungdomstida for over da jeg rundet 20. Ferdig med tenårene og i full gang med studier følte jeg meg ganske ansvarlig og voksen, selv om jeg i ettertid kan si at jeg hadde mye å lære!

Synes også det er patetisk med 35-40-åringer som ter seg og kler seg som tenåringer. Bare tenk på hvor gammel en 30-åring virket da du selv var 15!

Skrevet

Når man har anskaffet seg sausenebb.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Når jeg er 40, feit og ferdig og ikke har draget mer. :hoho:

Med andre ord i stil med navnet. :kaffe:

Skrevet

Ungdomstida har jeg tenkt på som tida før man får barn, eller den tida man er uten forpliktelser i forhold til andre (samboer, mann, barn), hvis man kan si det sånn.

Likevel tenker jeg ikke på det som ungdomstid hvis en person i slutten av 20-åra er i den situasjonen, da er man liksom for gammel til å være det jeg forbinder med å være en ungdom.

Skrevet

Jeg synes det har med alder å gjøre jeg. Ungdommen er vel over i 25 årsalderen egentlig?

Jeg regner meg ikke som ungdom i allefall og jeg er 28.

Skrevet (endret)

Tja, ungdomstida er vel over i begynnelsen av 20-årene, men jeg kjenner flere over 50 som er veldig ungdommelige...

Endret av Brunhilde
Skrevet

Ett eller annet sted i området 20-25 år.

I det man får barn eller begynner å jobbe fulltid kan man si at ungdomstida er over.

I det man blir 25 kan man si at ungdomstida er over selv om man ikke har barn eller er i full jobb ennå.

For min del følte jeg at ungdomstida var over da jeg var ferdig med å studere, dvs når jeg var 24. Da måtte jeg til å skaffe meg egen inntekt (studielån var enkelere ;) ), egne forsikringer, bil osv. Det var også det året jeg forlovet meg med min mann.

Skrevet (endret)
Tja, ungdomstida er vel over i begynnelsen av 20-årene, men jeg kjenner flere over 50 som er veldig ungdommelige...

Det er vel en forskjell på å være ungdom og ungdommelig ;)

Hvis jeg hører at noen omtales som "ungdommelige" så tenker jeg iallefall ikke på en person som er ung :)

Selv er jeg nærmere 30 enn 20, men føler meg ikke så veldig voksen enda. Det har mere med livssituasjon enn med alder å gjøre. Men ungdom er jeg vel ikke lengre

;)

Endret av Ansjoni
Skrevet

rundt 22 år, når jeg ikke lenger hadde noe tilfelles med de på 17 år

Skrevet

Niks. Det var før i tida. Da ble man plutselig veldig voksen. Fra skolejente til kone med skaut, liksom. Jeg føler meg VOKSEN og det har jeg gjort i hvert fall siden jeg fikk "ordentlig" jobb og barn (ca 25 år). Fornuft, ansvar, forpliktelse, ydmykhet og lignende verdier forbinder jeg med voksenlivet, høres kjedelig ut, men det er det IKKE, det er faktisk fint. Kan jo ha masse moro og meningsløshet i livet likevel.

Men sausenebb? NEI. Vi fikk et til jul en gang, eksen og jeg, men det pakka vi ikke opp. Fikk masse husgeråd som bare står stabla. Bordgrill og jeg vet ikke hva. Gidder ikke å ha det. Voksenlivet handler om viktigere ting enn å plutselig bli kjempeopptatt av huslige sysler.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Tull og tøys! Vi har ikke noe sausenebb og kommer neppe til å få det noen gang heller.

Men voksne har vi regnet oss som i flere år.

Selv tror jeg at jeg ble voksen i løpet av mitt først år som student.

Skrevet

Jeg følte meg egentlig som ungdom helt til august ifjor. Da var jeg ferdig med studier, begynte i fast jobb, flyttet langt avgårde og fikk samboer :fnise:

Skrevet

Jeg synes det er litt spesielt når 30-åringer nekter å innse at ungdomstida er over. Datteren til en venninne av mamma er 32, drikker seg drita hver eneste helg, (hun har to unger på under to år), er vanvittig overfladisk, (bruker omtrent hele lønna på seg selv), nekter å jobbe, (kjæresten jobber dobbeltskift), og har jobb som ekstravakt på en butikk.

Skrevet

For meg var ungdomstida over etter at jeg var russ og gikk ut av videregående.

Skrevet
Jeg synes det er litt spesielt når 30-åringer nekter å innse at ungdomstida er over. Datteren til en venninne av mamma er 32, drikker seg drita hver eneste helg, (hun har to unger på under to år), er vanvittig overfladisk, (bruker omtrent hele lønna på seg selv), nekter å jobbe, (kjæresten jobber dobbeltskift), og har jobb som ekstravakt på en butikk.

Har jobb, men nekter å jobbe?

:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...