Gå til innhold

har jeg krav på erstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

saken er: ble mobbet gjennom hele barneskolen. ingen gjorde noe for å hjelpe meg.. ungdomsskolen ble like ille,så i 8 klasse begynte jeg å skulke for å slippe unna.. da jeg gikk i 9ende fikk jeg beskjed fra sosiallærer at jeg ikke skulle komme tilbake fordi jeg hadde dårlig innflytelse på andre.. men jeg kunne komme å ta eksamen før skolen sluttet..

på videregående gikk det også dårlig.. de ville helst jeg skulle slutte der også..

jeg sliter i dag med angst/depresjon.. jeg var veldig flink på skolen og kunne hatt en bra utdannelse, hadde det ikke vært for mobberne.. er jo egentlig ikke sint på dem,de var jo selv sviktet som førte til deres mobbing.. tror ingen som har det bra mobber andre.. men lærere burde jo hjulpet meg!!! spesielt en sosiallærer.. når en begynner å unngå skole bør man faktisk finne ut om hvorfor man gjør dette, ikke bare sende ungen vekk!!

psykologen jeg går til nå mener samfunnet har sviktet meg på det verste, så det er ikke noe jeg innbilder meg.. det er jo klart at mange ikke har gjort jobben sin,men det er vel enklere å bare få vekk den som blir mobbet enn de som faktisk mobber.. hvor var barnevernet,pptjeneste.. og hvor var lærere som skal hjelpe og utdanne barn??

men altså.. nå er jeg 28 år.. vært syk i mange år pga dette.. psykologen min mener jeg har vært syk allerede i barndommen..

men pga en ødelagt barndom pga mobbing, og ødelagt utdanning..

klarer heller ikke å jobbe.. har prøvd flere ganger men takler det ikke.. mobbingen vil vel alltid hemme meg..

har jeg rett på erstatning for tapt utdanning og manglende inntektsevne? noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, it's all about the money.. En erstatning kommer nok til å gjøre deg veldig mye lykkeligere..

Skrevet (endret)

Prøv og søk billighetserstatning ts. Få attest fra psykologen din, og kanskje også av legen.

Og til Kaya83, dette gis i form av penger ja, men dette handler ikke om kun penger. Voldsoffer-erstatning gis også i form av penger, og er ment som en oppreisning. Staten synes penger er mer passende enn f.eks. en pokal.

Penger er ikke alt, men tapt skolegang f.eks. kan gå utover neste generasjon også, i alle fall i saker som omhandler krigsbarn, og barn som mistet både skolegang og ikke fikk opplæring på sitt eget språk.

Ts kan også søke om å få dekket timer til psykolog, men dette vet jeg lite om, vet om en som fikk dette etter en å ha blitt nesten drept, men dette havnet i retten og var en alvorlig sak.

Vet ikke om ts bør anmelde skolen, sosiallærer f.eks. De satt jo med ansvaret og jobber de ennå på samme skole/innen skolen, har de vel ikke gjort stort for at nye barn mobbes. Dette kan du kontakte Jurk eller Juss-buss og evt spørre om.

Endret av vimselot
Skrevet
Jepp, it's all about the money.. En erstatning kommer nok til å gjøre deg veldig mye lykkeligere..

Så utrolig usaklig innlegg av deg. Dersom du ikke har et ordentlig svar på det trådstarter lurer på, så foreslår jeg at du lar være å komme med slike oppgulp.

Kjære trådstarter, jeg føler med deg i den situasjonen du er i nå. Ser du har fått tips om å søke billighetserstatning, det kan være en ide. Ellers kjenner jeg til at det nettopp ble ført en rettssak der et tidligere mobbeoffer saksøkte kommunen for mobbing på skolen. Hun tapte i tingretten. Så jeg tror ikke jeg vil anbefale deg å gå til sak iallfall. Kjenner ikke til erstatningsreglene på dette området, så håper noen andre kan hjelpe deg.

Skrevet

Tror faktisk slike saker kan ha et psykologisk aspekt også. Jeg har en tante som ble mobbet på barneskolen, for henne betydde erstatningen lite økonomisk sett, (hun er en meget anerkjent advokat), men hun sa det var godt for henne å se at de problemene en uinteressert skolerådgiver gav blaffen i, faktisk ble tatt på alvor.

Personlig har jeg stor respekt for mennesker som søker denne type erstatning. Synes dette er noe helt annet enn de som saksøker en produsent fordi det ikke stod at en skulle putte katten i mikrobølgeovnen.

Skrevet

Det er tull. Det offentlige ved skattebetalerne skylder ikke deg penger bare fordi du ikke klarte å hanskes med mobberne. Da er det ganske mange som kan heve at de ble mobbet osv. og at skolen ikke gjorde noe...hva med enkeltmenneskets ansvar for selv å ordne opp?

Hvorfor skal fellesskapet være ansvarlig for noe som du lot skje mange år i ettertid? Hva vil penger hjelpe på dette?

Skrevet

Til gjest over: Vi kjenner ikke hele problemstillingen, så det er vanskelig å si hvorvidt ts har _krav_ på erstatning for manglende utdanning, hjelp og veiledning i ungdomsårene h*n hadde KRAV på iht norsk lov og ikke fikk.

Hvorvidt det er moralsk riktig er vanskelig å bestemme ved å dra alle over en kam. Dette er heller ikke relevant. Vi har en lov vi skal følge, og blir den ikke fulgt er det mulighet for å søke erstatning som kompensasjon for økonomisk tap. Hadde denne personen fått tilstrekkelig hjelp hadde h*n kanskje vært bedre rustet til å skaffe en utdanning og jobb. I dag lider kanskje h*n under økonomiske problem pga psykologiske vansker. Og da er spørsmålet om dette kan knyttes til feil kommune/ stat har gjort, og hvorvidt de skal rette opp i dette i ettertid ved å lette hverdagen for denne personen.

Det handler altså minst av alt om _penger_ slik du er vant til å se på dem.

Til ts, dersom du orker, kan du prøve å få opp saken, men husk at selv om du får en slags innrømmelse på at noen er anvarlig for plagene dine ved å vinne, så er det ikke sikkert det fjerner bitterheten over de tapte årene. Vurder nøye om det er andre ting du kan gjøre for å bedre situasonen. Saksgang er en tålmodighetsprøve, ting tar tid! Du får vurdere hva du egentlig søker med en slik erstatning, og om du tror det vil løse noen problemer for deg.

Og lykke til med å håndtere alle fordommer samfunnet har. Husk at du til tross for dårlige ting tidligere i livet likevel kan reise deg og være din egen person. Du er like mye "verd" som alle andre.

Skrevet
Det er tull. Det offentlige ved skattebetalerne skylder ikke deg penger bare fordi du ikke klarte å hanskes med mobberne. Da er det ganske mange som kan heve at de ble mobbet osv. og at skolen ikke gjorde noe...hva med enkeltmenneskets ansvar for selv å ordne opp?

Hvorfor skal fellesskapet være ansvarlig for noe som du lot skje mange år i ettertid? Hva vil penger hjelpe på dette?

My point exactly!

Man har 2 valg i livet, lyset kommer uansett;

- Man kan enten legge seg i senga, skylde på alle andre, og vente på å dø

- Man kan reise seg opp og kjempe

Kommer bare an på hva slags liv man ønsker seg.. Hvis du vil være en taper, så blir du en taper.. Hvis du virkelig vil ha et bra liv, så får du et bra liv..

Skrevet

De sakene jeg har lagt merke til, der mennesker har fått billighetsestatning, har virket mer som ett plaster på såret, der saken er vunnet fram, enn selve bryderiet med å søke erstatning. Men du velger selv ts.

Prat med lege og psykolog om dette. Og kontakt Jurk eller Juss-buss og få noen råd der.

Dette handler ikke om penger, men ts kan også få erstatning i form av f.eks. gratis behandling til terapi, videre skolegang (attføringstøndad) osv. Jeg skrev kan...ikke at ts vil ha krav på dette. Jeg kjenner ikke saken, men det gjør ts og da bør hun snakke med psykologen, legen sin, og evt. Jurk.

Og ja, jeg mener det er SAMFUNNET (vi alle) som har ett fellesansvar for å unngå mobbing. Vi betaler skatt, ikke kun for å sikre oss selv en dritbra pensjon, men også for en rekke annnet.

Jeg er ikke så glad i å betale skatt, men betaler uten å klage, nå p.t. er jeg langtidssykemeldt, og går snart over på medisinsk attføring, tror jeg... og da er dere som ennå er yrkesaktive med på å betale min "lønn".

Ingen vet når de selv havner i en krise, blir syk osv. Så å si at man snylter på staten og skattebetalerne, den regninga kan du sende til f.eks. andre enn de som blir syke, du som vil det....

Skrevet

nei fellesskapet skal vel ikke hjelpe norske mennesker med problemer.. vi betaler jo skatt for at alle utlendinger kan få komme hit å få seg flotte biler,hus,klær og alt annet de vil ha...

du har tydligvis ikke noe peiling på dette her!!

siden du er så umoden og har lite livserfaring kunne du la være å svare.. men noen må jo provosere litt også..

skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil at fellesskapet skal hjelpe en som har fått livet sitt ødelagt av mobbere.. men da er det jo bedre å gi de narkomane penger til stoff osv..

Skrevet
My point exactly!

Man har 2 valg i livet, lyset kommer uansett;

- Man kan enten legge seg i senga, skylde på alle andre, og vente på å dø

- Man kan reise seg opp og kjempe

Kommer bare an på hva slags liv man ønsker seg.. Hvis du vil være en taper, så blir du en taper.. Hvis du virkelig vil ha et bra liv, så får du et bra liv..

Skolen og det offentlige har visse krav i forhold til å forhindre mobbing. Jeg sier ikke at TS nødvendigvis har krav på erstatning, men det er heller ikke umulig

Om forsikringsselskapet nekter å utbetale deg penger for en skade - tar du det med et smil og bukker/neier pent?

Skrevet

Man skal være utrolig hjerterå for å legge skylden for mobbing hos barnet som blir mobbet.

Du har tydeligvis ingen evne til å sette deg inn i andres situasjon. Du som voksen hadde muligens klart å ordne opp i mobbesituasjonen, men du er jo rett og slett dum om du tror at barn innehar samme erfaringene og kunnskapene som vi voksne har.

Empati, look it up..

• Liker 1
Skrevet
Skolen og det offentlige har visse krav i forhold til å forhindre mobbing. Jeg sier ikke at TS nødvendigvis har krav på erstatning, men det er heller ikke umulig

Om forsikringsselskapet nekter å utbetale deg penger for en skade - tar du det med et smil og bukker/neier pent?

På meg så virker det som om TS har gitt opp, og bare er ute etter erstatningen.. Og det syns jeg er kvalmt.. Jeg er med på at staten skal betale for å hjelpe henne på vei, feks i form av betalt skolegang, gratis psykolog osv, men å betale henne en kontant sum i oppreisning syns jeg er latterlig bruk av skattepenger.. I såfall syns jeg hun skal reise sivilt søksmål mot mobberne, det er ikke jeg og sannsynligvis ikke deg heller som er mobberen..

Jeg syns ikke det er statens ansvar å betale ut erstatning til folk som opplever kjipe ting.. Verden er urettferdig og vond og kjip noen ganger, alle mennesker opplever det, noen oftere og i større grad enn andre.. Enkelte ting må man bare akseptere, og heller snu til det positive for seg selv.. Jeg har flere ting jeg også som jeg kunne søkt erstatning for, men jeg har valgt å ikke gjøre det fordi jeg syns ikke det er uskyldige skattebetaleres ansvar å betale for ugjerningene til folk som ikke kan oppføre seg... Hvertfall ikke mer enn nødvendig...

Skrevet (endret)

Her finner du litt om billighetserstatning fra det offentlige i forbindelse med tapt skolegang, etc.

Generelt kan man si at billighetserstatning er en økonomisk kompensasjon som ytes fra det offentlige på grunn av forsømmelse fra det offentliges side.

Dette har altså ingenting med at erstatningsmottaker ikke klarte å ordne opp i forholdet til mobberne. Det er heller ikke sånn at man finansierer erstatning til folk som "opplever kjipe ting" (sitat Kaya83). Dette er en ordning hvor Staten påtar seg ansvar i en sak hvor de ikke har oppfylt sine offentlige plikter og betaler ut erstatning selvom man ikke kan påvise økonomisk tap - slik det stort sett er i Norge.

Velferdsstaten finansierer slike erstatninger, på linje med mange andre velferdsgoder som bare tilgodeser et utvalg av Norges befolkning.

Endret av Elastica
Skrevet

På meg så virker det som om TS har gitt opp, og bare er ute etter erstatningen.. Og det syns jeg er kvalmt.. Jeg er med på at staten skal betale for å hjelpe henne på vei, feks i form av betalt skolegang, gratis psykolog osv, men å betale henne en kontant sum i oppreisning syns jeg er latterlig bruk av skattepenger.. I såfall syns jeg hun skal reise sivilt søksmål mot mobberne, det er ikke jeg og sannsynligvis ikke deg heller som er mobberen..

Jeg syns ikke det er statens ansvar å betale ut erstatning til folk som opplever kjipe ting.. Verden er urettferdig og vond og kjip noen ganger, alle mennesker opplever det, noen oftere og i større grad enn andre.. Enkelte ting må man bare akseptere, og heller snu til det positive for seg selv.. Jeg har flere ting jeg også som jeg kunne søkt erstatning for, men jeg har valgt å ikke gjøre det fordi jeg syns ikke det er uskyldige skattebetaleres ansvar å betale for ugjerningene til folk som ikke kan oppføre seg... Hvertfall ikke mer enn nødvendig...

Så enig med deg kaya83!

Skrevet
Jeg syns ikke det er statens ansvar å betale ut erstatning til folk som opplever kjipe ting.. Verden er urettferdig og vond og kjip noen ganger, alle mennesker opplever det, noen oftere og i større grad enn andre.. Enkelte ting må man bare akseptere, og heller snu til det positive for seg selv..

Jeg lurer litt på om du hadde sagt det samme til din egen sønn eller datter om vedkommende hadde blitt mobbet på skolen; "Nei, men det er ikke skolens ansvar, lille venn. Dette får du bare kjempe deg gjennom på egen hånd - så kan du heller forsøke å snu det til noe positivt når du blir stor".

• Liker 1
Skrevet
På meg så virker det som om TS har gitt opp, og bare er ute etter erstatningen.. Og det syns jeg er kvalmt.. Jeg er med på at staten skal betale for å hjelpe henne på vei, feks i form av betalt skolegang, gratis psykolog osv, men å betale henne en kontant sum i oppreisning syns jeg er latterlig bruk av skattepenger..

Det står at ts har forsøkt å jobbe, gjør det ikke?

Hvorfor mener du statens ansvar skal være mindre enn alle andres?

Skrevet

:sprettoy:

Skrevet

Ingen barn har ansvaret for å bli mobbet.

Skolen har ansvar for å stoppe mobbing og iverksette tiltak i forhold til mobbere - for å få dem til å slutte, og offeret - ved å gi støtte.

Som samfunn har vi et felles ansvar for hverandre. Det kalles solidaritet, og er bygget inn i mange systemer - som sykepengeordninger, pensjon ol. Solidaritetsprinsippet gjelder også innen forsikring - i og med man bare betaler egenandeler ved skader, og ikke det en skade faktisk koster.

Vi ville hatt et svært kaldt samfunn om bare de som "fortjente det" skulle få vår støtte.

Men - det er tungt og vanskelig å kjøre en erstatningssak mot en kommune, for det er det man gjør når man mener at skolen har handlet uaktsomt. Samtidig - hvis man vinner fram, er det stort sett småpenger det dreier seg om - men man opplever å bli trodd, noe som kan være mer verd enn pengene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...